Škoda Kodiaq, najväčší model českej automobilky, sa už od prvej generácie tešil extrémnej popularite. Od tohto roka je na trhu už druhá generácia Kodiaqu a my sme ju konečne získali na test. Konkrétne, v špičkovej výbave Top Selection s pohonom 4×4 a výkonným dvojlitrovým TDI s takmer dvesto koňmi.
Kodiaq narástol, avšak iba o 6 cm na dĺžku. Opticky ale pôsobí ešte o kúsok mohutnejšie než prvá generácia. My sme ho mali v krásnej zlatej farbe s veľkými, 20″ čiernymi kolesami s plnými lúčmi. Vpredu je to typická nová Škoda s mohutnou maskou so zvislým rebrovaním a chrómovými okrajmi. Segmentované, zatmavené predné svetlá pripomínajú menší model Karoq. Po stranách predného nárazníka sú decentné otvory pridávajúce dynamický šmrnc. Z profilu pôsobí nový Kodiaq pomerne dlhým a masívnym dojmom. Pekným a hodnotným prvkom je ale pri tomto pohľade chrómový tretí stĺpik, ale rovnako tak aj strešné lyžiny. Plamenné debaty ale vyvoláva hlavne dizajn zadnej časti. Tá je pomerne kolmá a zadné svetlá sú spojené, avšak nižšie než býva bežné. Priznáme sa, že v tejto farbe farbe a špičkovej špecifikácií nám to vôbec esteticky neprekážalo. Avšak pri nízkej výbave a napríklad bielej farbe to pôsobí trochu rušivo. To je ale v konečnom dôsledku vecou vkusu. Podľa nás to na popularite Kodiaqu vôbec neuberie a ak máme hovoriť za seba, prevedenie, v ktorom sme auto testovali, vyzeralo výborne a luxusne a nič by sme nemenili.
Vnútri dojem luxusu pokračuje a to má na svedomí, u tohto kusu, príplatková hnedá koža na sedadlách aj palubnej doske. Pod ňou bolo obloženie v imitácií pripomínajúcej kameninu a my oceňujeme, že automobilky konečne začínajú opúšťať tiscíkrát prevarený piánový lak a prichádzajú s novými nápadmi. Palec hore! V strede oko hneď zavadí o veľký, až 13″ príplatkový displej infotainmentu. Tomu ťažko niečo vyčítať po stránke ergonómie aj kvality vyobrazenia a intuitívnosť ovládania rozhodne patrí medzi tie vydarené. Pred vodičom je rovnako tak plne digitálny kokpit a naviac aj head-up displej. Skvelou novinkou, ktorú používajú aj iné nové autá koncernu, sú prepínače Smart dials. Ide o kombináciu fyzických ovládačov s malými displejmi, ktorých funkcionalita sa dá prepínať a ovládať vedia hlasitosť audia, klimatizáciu či vyhrievanie a vetranie sedadiel, ale aj prepínanie jazdných režimov. Simply clever! Toto riešenie sa nám fakt páči. Volant má dve ramená a to tretie tu vôbec nechýbalo. Príjemná hrúbka aj zrozumiteľné ovládače. A aby sme nezabudli na tie sedadlá. V hnedej koži vyzerajú skvelo, avšak sú aj extrémne pohodlné a disponujú vyhrievaním a chladením ale aj veľmi schopnou masážnou funkciou. Kodiaq má trojzónovú klimatizáciu, bezdrôtové nabíjanie, plne bezdrôtovú smartfón konektivitu, navigáciu, špičkové parkovacie kamery, ale aj obrovskú panoramatickú strechu. To omieľanie o prémiovkách je niekedy trápne, ale ak chcete Kodiaq, ktorý má k tejto nálepke na milimetre blízko, je to práve v tejto špecifikácií. A vlastne, úplne pragmaticky, kto potrebuje prémiovky, keď auto bežnej produkcie ponúka takýto komfort a výbavu? Priestor v kabíne je inak samozrejme gigantický. A v prípade tohto auta si dovolíme tvrdiť, že aj trojica dospelých osôb bude vzadu v nadpriemernom komforte. Teda, až na stredné, rovné sedadlo bez tvarovania. Kufor tu má v základe objem masívnych 910 litrov a po sklopení sedadiel naratsie až na 2105 litrov. A naviac kopec šikovných vychytávok, ako napríklad sieť, háčiky či ohybné prepážky na suchý zips, ktoré zabraňujú cestovanie nákladu po podlahe.
Najvýkonnejší, čisto spaľovací Kodiaq, je práve tento naftový. Výkon 142kW/193 koní z dvojlitrového TDI sa tu javí dôstojne aj pre takto veľký kus auta. Tento motor môžete mať jedine so sedemstupňovým automatom DSG a pohonom 4×4. S tým prvým nenamietame, to druhé je možno otázne. Mohla by možno stačiť aj predokolka, aj keď je logické, že 400Nm nie je úplne málo a prenos cez všetky štyri kolesá je proste efektívnejší. Zaujímavé ale je, že napríklad 204-koňový hybrid má poháňanú iba prednú nápravu. Späť ale k tomuto autu a motoru. Výkon 193 koní a 400Nm je rozhodne dosť a Kodiaq jazdí svižne. Treba si ale zvyknúť na trochu pomalší štart stop a s tým spojené rozjazdy a nižšiu reaktivitu na plyn v nízkych otáčkach a rýchlostiach. Dosť dobre to ale rieši prepnutie do režimu Šport. Táto malá výčitka sa ale vážne týka iba tých najnižších rýchlostí, po rozjazde je už motor výkonný a solídne pružný a reaktívny s rezervou výkonu na akúkoľvek situáciu. Štvorkolka vie zabrať na nespevnenom povrchu ale aj pri plnom zošliapnutí plynu cítiť, že výkon sa prenáša bez strát a efektívne. Odhlučnenie je výborné a tak sa niet na čo sťažovať ani počas dlhých diaľničných presunov, na ktoré je toto auto ako stvorené. Spotrebu sme dokázali stlačiť v kombinácií diaľnic a mesta na 6,8 litra. To je vzhľadom k výkonu a rozmerom auta vynikajúci údaj. Pochvalu si od nás zaslúži aj adaptívny podvozok DCC+. Ten dokáže charakteristiku tlmičov meniť od super mäkkého komfortu ako v perinke až po celkom sebavedomý a tuhý šport. Komfort režim je ale skutočne mäkký a pohodlný, skvelý na nekvalitný povrch, avšak až tak mu nesvedčia zákruty a ostré manévre, ktoré si naopak užijete v športe. Kodiaq vie vďaka tomuto podvozku veľmi flexibilne meniť svoj charakter a prispôsobovať sa situácií a okolnostiam.
Bez debaty, Kodiaq novej generácie bude opäť trhákom. Už tradične ponúka obrovský vnútorný priestor a veľmi slušnú kvalitu spracovania kabíny, v tomto prípade dýchajúcej vkusným a neokázalým luxusom. Ak chcete výkonný motor a jazdíte dlhé trasy, tak tento dáva skvelý zmysel z dynamickej aj ekonomickej úrovne. Výbava Top Selection je bez kompromisov a ak vás netlačí budget, nie je dôvod po nej nesiahnuť. Auto na fotkách stojí 61 tisíc eur s DPH, čo však treba brať s rezervou, pretože bolo skutočne preplnené výbavou. V základe je táto špecifikácia za priaznivých, 45 810 eur s DPH.
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 Top Selection
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 142kW/193k pri 3500-4200 ot/min |
Krútiaci moment | 400Nm pri 1 750 – 3 250 |
Prevodovka | Automatická 7-stupňová DSG |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4758 mm |
Šírka | 1864 mm |
Výška | 1659 mm |
Rázvor osí kolies | 2791 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1792/2330 kg |
Batožinový priestor | 910/2105 l |
Palivová nádrž | 58 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 220 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,8 s |
Spotreba (WLTP) | 6,0-6,6/100 km |
Emisie g CO2/km | 157-174 |