Škoda Kodiaq Top Selection

Test Škoda Kodiaq: Etalón triedy

Škoda Kodiaq, najväčší model českej automobilky, sa už od prvej generácie tešil extrémnej popularite. Od tohto roka je na trhu už druhá generácia Kodiaqu a my sme ju konečne získali na test. Konkrétne, v špičkovej výbave Top Selection s pohonom 4×4 a výkonným dvojlitrovým TDI s takmer dvesto koňmi.

Kodiaq narástol, avšak iba o 6 cm na dĺžku. Opticky ale pôsobí ešte o kúsok mohutnejšie než prvá generácia. My sme ho mali v krásnej zlatej farbe s veľkými, 20″ čiernymi kolesami s plnými lúčmi. Vpredu je to typická nová Škoda s mohutnou maskou so zvislým rebrovaním a chrómovými okrajmi. Segmentované, zatmavené predné svetlá pripomínajú menší model Karoq. Po stranách predného nárazníka sú decentné otvory pridávajúce dynamický šmrnc. Z profilu pôsobí nový Kodiaq pomerne dlhým a masívnym dojmom. Pekným a hodnotným prvkom je ale pri tomto pohľade chrómový tretí stĺpik, ale rovnako tak aj strešné lyžiny. Plamenné debaty ale vyvoláva hlavne dizajn zadnej časti. Tá je pomerne kolmá a zadné svetlá sú spojené, avšak nižšie než býva bežné. Priznáme sa, že v tejto farbe farbe a špičkovej špecifikácií nám to vôbec esteticky neprekážalo. Avšak pri nízkej výbave a napríklad bielej farbe to pôsobí trochu rušivo. To je ale v konečnom dôsledku vecou vkusu. Podľa nás to na popularite Kodiaqu vôbec neuberie a ak máme hovoriť za seba, prevedenie, v ktorom sme auto testovali, vyzeralo výborne a luxusne a nič by sme nemenili.

Škoda Kodiaq Top Selection

Vnútri dojem luxusu pokračuje a to má na svedomí, u tohto kusu, príplatková hnedá koža na sedadlách aj palubnej doske. Pod ňou bolo obloženie v imitácií pripomínajúcej kameninu a my oceňujeme, že automobilky konečne začínajú opúšťať tiscíkrát prevarený piánový lak a prichádzajú s novými nápadmi. Palec hore! V strede oko hneď zavadí o veľký, až 13″ príplatkový displej infotainmentu. Tomu ťažko niečo vyčítať po stránke ergonómie aj kvality vyobrazenia a intuitívnosť ovládania rozhodne patrí medzi tie vydarené. Pred vodičom je rovnako tak plne digitálny kokpit a naviac aj head-up displej. Skvelou novinkou, ktorú používajú aj iné nové autá koncernu, sú prepínače Smart dials. Ide o kombináciu fyzických ovládačov s malými displejmi, ktorých funkcionalita sa dá prepínať a ovládať vedia hlasitosť audia, klimatizáciu či vyhrievanie a vetranie sedadiel, ale aj prepínanie jazdných režimov. Simply clever! Toto riešenie sa nám fakt páči. Volant má dve ramená a to tretie tu vôbec nechýbalo. Príjemná hrúbka aj zrozumiteľné ovládače. A aby sme nezabudli na tie sedadlá. V hnedej koži vyzerajú skvelo, avšak sú aj extrémne pohodlné a disponujú vyhrievaním a chladením ale aj veľmi schopnou masážnou funkciou. Kodiaq má trojzónovú klimatizáciu, bezdrôtové nabíjanie, plne bezdrôtovú smartfón konektivitu, navigáciu, špičkové parkovacie kamery, ale aj obrovskú panoramatickú strechu. To omieľanie o prémiovkách je niekedy trápne, ale ak chcete Kodiaq, ktorý má k tejto nálepke na milimetre blízko, je to práve v tejto špecifikácií. A vlastne, úplne pragmaticky, kto potrebuje prémiovky, keď auto bežnej produkcie ponúka takýto komfort a výbavu? Priestor v kabíne je inak samozrejme gigantický. A v prípade tohto auta si dovolíme tvrdiť, že aj trojica dospelých osôb bude vzadu v nadpriemernom komforte. Teda, až na stredné, rovné sedadlo bez tvarovania. Kufor tu má v základe objem masívnych 910 litrov a po sklopení sedadiel naratsie až na 2105 litrov. A naviac kopec šikovných vychytávok, ako napríklad sieť, háčiky či ohybné prepážky na suchý zips, ktoré zabraňujú cestovanie nákladu po podlahe.

Škoda Kodiaq Top Selection

Najvýkonnejší, čisto spaľovací Kodiaq, je práve tento naftový. Výkon 142kW/193 koní z dvojlitrového TDI sa tu javí dôstojne aj pre  takto veľký kus auta. Tento motor môžete mať jedine so sedemstupňovým automatom DSG a pohonom 4×4. S tým prvým nenamietame, to druhé je možno otázne. Mohla by možno stačiť aj predokolka, aj keď je logické, že 400Nm nie je úplne málo a prenos cez všetky štyri kolesá je proste efektívnejší. Zaujímavé ale je, že napríklad 204-koňový hybrid má poháňanú iba prednú nápravu. Späť ale k tomuto autu a motoru. Výkon 193 koní a 400Nm je rozhodne dosť a Kodiaq jazdí svižne. Treba si ale zvyknúť na trochu pomalší štart stop a s tým spojené rozjazdy a nižšiu reaktivitu na plyn v nízkych otáčkach a rýchlostiach. Dosť dobre to ale rieši prepnutie do režimu Šport. Táto malá výčitka sa ale vážne týka iba tých najnižších rýchlostí, po rozjazde je už motor výkonný a solídne pružný a reaktívny s rezervou výkonu na akúkoľvek situáciu. Štvorkolka vie zabrať na nespevnenom povrchu ale aj pri plnom zošliapnutí plynu cítiť, že výkon sa prenáša bez strát a efektívne. Odhlučnenie je výborné a tak sa niet na čo sťažovať ani počas dlhých diaľničných presunov, na ktoré je toto auto ako stvorené. Spotrebu sme dokázali stlačiť v kombinácií diaľnic a mesta na 6,8 litra. To je vzhľadom k výkonu a rozmerom auta vynikajúci údaj. Pochvalu si od nás zaslúži aj adaptívny podvozok DCC+. Ten dokáže charakteristiku tlmičov meniť od super mäkkého komfortu ako v perinke až po celkom sebavedomý a tuhý šport. Komfort režim je ale skutočne mäkký a pohodlný, skvelý na nekvalitný povrch, avšak až tak mu nesvedčia zákruty a ostré manévre, ktoré si naopak užijete v športe. Kodiaq vie vďaka tomuto podvozku veľmi flexibilne meniť svoj charakter a prispôsobovať sa situácií a okolnostiam.

Škoda Kodiaq Top Selection

Bez debaty, Kodiaq novej generácie bude opäť trhákom. Už tradične ponúka obrovský vnútorný priestor a veľmi slušnú kvalitu spracovania kabíny, v tomto prípade dýchajúcej vkusným a neokázalým luxusom. Ak chcete výkonný motor a jazdíte dlhé trasy, tak tento dáva skvelý zmysel z dynamickej aj ekonomickej úrovne. Výbava Top Selection je bez kompromisov a ak vás netlačí budget, nie je dôvod po nej nesiahnuť. Auto na fotkách stojí 61 tisíc eur s DPH, čo však treba brať s rezervou, pretože bolo skutočne preplnené výbavou.  V základe je táto špecifikácia za priaznivých, 45 810 eur s DPH.

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 Top Selection

Motor R4 nafta 
Objem 1968 cm3
Výkon 142kW/193k pri 3500-4200 ot/min
Krútiaci moment 400Nm pri 1 750 – 3 250
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová DSG
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4758 mm
Šírka 1864 mm
Výška 1659 mm
Rázvor osí kolies 2791 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1792/2330 kg
Batožinový priestor 910/2105 l
Palivová nádrž 58 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 220 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,8 s
Spotreba (WLTP) 6,0-6,6/100 km
Emisie g CO2/km 157-174