Test Škoda Karoq TDI 4×4: Univerzálne použitie pomaranča

Škoda Karoq je presne to auto, ktoré je optimálne veľké na väčšinu použití. Kodiaq môže byť pre niekoho príliš veľký a Kamiq zase malý. Preto je brat SEATu Ateca naozaj optimálnou voľbou z pohľadu interiérového priestoru a exteriérovej veľkosti.

Automobilka tento model nedávno podrobila výraznejšiemu vonkajšiemu vylepšeniu. Okrem vonkajších prvkov zmenila automobilka aj interiér, kde pribudlo tiež zopár noviniek. My sme vyskúšali veľmi obľúbenú verziu s pohonom všetkých štyroch kolies a naftovým dvojlitrom.

Aj bez Sportline je Karoq cool

Škoda predstavila Karoq v dvoch prevedeniach. Na úvodných fotkách sa prezentovala červená verzia Sportline a práve takáto oranžová s výbavou Style. Výbavy od seba rozoznáte naozaj veľmi jednoducho. Sportline má lakované aj spodné časti nárazníkov a taktiež má iné prahy. Jednoducho vyzerá športovejšie. Naproti tomu Style predvádza terénnu stránku vozidla s novým nárazníkom a novou maskou chladiča.

Maska chladiča je širšia a výraznejšie tvarovaná s hranatými bokmi. Predné svetla získali výbežok a ponúkajú výlučne LED svietenie. V praxi svetlá svietia obstojne a nikto s nimi nemôže mať problém. Modernizácia spôsobila, že Karoq vyzerá omnoho dospelejšie a hodnotnejšie už pri pohľade na prednú časť. Bočnú časť zmenili hlavne nové disky kolies, ktoré môžu mať aerodynamické kryty cez celú plochu. V ponuke sú však aj disky, ktoré sú ešte klasické a nedisponujú plastovými puklicami.

Pri rotovaní okolo auta nájdeme ďalšie veľké vylepšenie v zadnej časti. Netýka sa tak zmeny priehlbiny na evidenčné číslo ako zadných svetlometov. Jednotlivé ich časti na seba nadväzujú omnoho plynulejšie a celé auto vďaka nim pôsobí modernejšie a celistvejšie. Veľmi pekne pôsobí decentná strieška nad zadným oknom a vytvára dojem, že auto má dlhšiu strechu a je tým pádom o niečo nižšie.

Ku dobrému pocitu z auta určite svoju pomocnú ruku pridáva aj farebné zladenie. Oranžová farba Phoenix s čiernymi lemami okolo spodnej časti ukazuje terénnu stránku modelu. Tú čiastočne predvádzajú aj zliatinové disky, ktoré nie sú zbytočne veľké s priemerom 19 palcov, ale majú priemer iba 18 palcov. Osemnástky nepotrebujú ku svojej funkcii žiadne plastové krytovanie a sú to klasické zliatinové disky čiernej farby s brúsenými plochami. Vizuálne je lepšia už len kombinácia s výbavou Sportline.

Ideálny priestor

Pri vonkajších rozmeroch jasne patriacich do segmentu C sa dá očakávať priemerný interiérový priestor. Avšak tu môže prísť mierne prekvapenie, lebo Karoq ponúka naozaj slušné priestorové pomery. Batožinový priestor má predsa objem 500 litrov. Oproti verzii s pohonom výlučne prednej nápravy je to o 21 litrov menej. Pritom zbaliť sa aj na dlhšiu výletnú fázu naozaj nie je problém. Väčšia preprava je tiež možná. Vždy sa dajú sklopiť sedadlá, ktoré vytvoria priestor ešte o 1100 litrov väčší.

Ak by som chcel povedať, že vzadu je veľa miesta, tak by to nebolo úplne exaktné. Vzadu je miesta akurát. Nad hlavou je ho mierne viac a na kolená je to úplne presne podľa intencii danej triedy a celkovej dĺžky 4,4 metra. Aj tu prichádza klasický problém ak chcete odviezť vzadu troch pasažierov. Odviezť sa odvezú, ale nebude to v úplnom v pohodlí, keďže auto nie je až tak široké a zároveň má sedadlá, teda sedáky, tvarované v prospech dvoch pasažierov.

Interiér až tak veľa zmien nepredvádza, je hlavne o vylepšení materiálov, či skôr recyklovaných materiáloch využitých na čalúnenie a výplne dverí. Karoq ponúka digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 8 palcov ako štandard, avšak táto verzia je lepšie vybavená a ponúka pokročilejšiu a vačšiu verziu s možnosťou výraznejšieho nastavenia podľa potrieb vodiča. Má uhlopriečku 10,25 palca. Uhlopriečka stredného displeja je 9,2 palca a ponúka možnosť zrkadlenia bez nutnosti použitia drôtového prepojenia. Vlastne musím uznať, že na palube tohto auta mi naozaj nič nechýba a všetko má celkom slušnú logiku ovládania.

Pre výbavu Style veľmi dobre vyzerá kombinácia sivočiernej s hnedými bokmi sedadiel a hnedými výplňami dverí v miestach, kde sa lakeť dotýka čalúnenia.  Aj keď je trend iný, automobilka Škoda sa neuchýlila pri facelifte ku krátkym páčkam prepínania prevodovky, ale nechala dlhú páku s masívnou hlavicou a mechanickým tlačidlom na odistenie. Tu je práve pripomienka faktu, že Karoq s touto špecifikáciou má pohon všetkých 4 kolies.

Škoda a jej stredný crossover Karoq je naozaj optimálnou veľkostnou voľbou pre jazdy v meste aj mimo neho. Kým zvonka má stále kompaktné rozmery, vnútri ponúka prekvapivo veľa miesta pre pasažierov, ale aj pre batožinu.

Najväčší klasik

Čo môže byť klasickejšia motorizácia pre model s logom Škoda ako dvojlitrový naftový štvorvalec? Nič. Preto je v ponuke od základu až po výbavu Style v štyroch rôznych prevedeniach. Práve toto stojí na vrchole a ponúka z daného objemu výkon 110 kW (150 k). Krútiaci moment je úctyhodných 360 Nm, čo je znova najviac zo všetkých verzii. Je to preto, že dvojspojkový automat so siedmimi prevodovými stupňami zvláda fungovať s vyššími hodnotami ako predokolka s manuálom.

Najvýkonnejší naftový model je kombinovaný výlučne s pohonom všetkých štyroch kolies. Ak by ste chceli ešte výkonnejšiu alternatívu, tak prichádza verzia Sportline. Ponúka benzínový dvojliter dosahujúci až 140 kW (190 k). Ale pri ňom je logicky aj o niečo vyššia spotreba. Výkon naftového agregátu na túto veľkosť vozidlá optimálne stačí a zvýšený krútiaci moment kompenzuje vyššie straty v celej sústave. Na stovku sa tento Karoq dostane za 8,8 sekundy. Lepšiu hodnotu má už len spomínaný dvojlitrový benzín s výbavou Sportline.

Reálna spotreba na bežných cestách sa pohybuje medzi 6 a 6,5 litrami nafty na 100 kilometrov. S prihliadnutím na pohon všetkých štyroch kolies a automat je to naozaj veľmi príjemný pohľad do palubného počítača. V tomto priemere sú započítané aj diaľničné presuny a bez nich sa dá dostať kľudne aj pod 6 litrov. Pri veľkej snahe viete jazdiť za 5, ale to už je odopieranie všetkých luxusných výkonových pôžitkov.

Pre Karoq je naozaj optimálnou voľbou použitie 18-palcových zliatinových diskov, lebo s nimi je podvozok reálne komfortný a príjemný. Mám pocit, že pri voľbe devätnástok by určitá časť komfortu zmizla a auto by bolo omnoho tuhšie. Reálne je teda Karoq príjemným spoločníkom na cestovanie kľudne aj na dlhšiu trasu.

Univerzál

Pri pohľade na takto vybavený Karoq nebude vyskakovať žiadna závisť okolia. A to aj napriek tomu, že cenníková cena je na úrovni 40-tisíc eur. Za tieto peniaze však zákazník získa naozaj univerzálne auto, ktorému nevadia diaľnice, ale zvládne aj určitý terén a pritom dokáže prepraviť posádku v komforte aj na dlhé trasy. A zároveň s tým získava vozidlo s veľmi rozumnou spotrebou, najmä vzhľadom na použitie pohon všetkých 4 kolies. Musí sa však mať na pozore pred konkurentami, ktorí sú najmä vo forme SEATu Ateca, či Hyundaiu Tucson.

Škoda Karoq Style 2,0 TDI 4×4 7-DSG

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 3000-4200 ot/min
Krútiaci moment 360 Nm pri 1600-2750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4390 mm
Šírka 1841 mm
Výška 1608 mm
Rázvor osí kolies 2630 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1604/2126 kg
Batožinový priestor 500/1609  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 204 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,8 s
Spotreba (WLTP) 5,6-6,2
Emisie g CO2/km 145-162