Test Škoda Fabia TSI Monte Carlo: Pozor, idem!

Model Fabia je tu už od roku 1999. To je 20 rokov, za ktorých bolo vyrobených a predaných desaťtisíce kusov, dobre milióny kusov. Verzií bolo mnoho, krátky hatchback, sedan, kombi, oklieštená verzia Junior, benzínové motory, diesle.

Aktuálna generácia má síce len dve karosárske verzie (našťastie sedan už nie), motor tiež zostal len jeden, litrový benzín, no edícií a variant vo výbave je mnoho. Tá najexkluzívnejšia a najšportovejšia je jednoznačne verzia Monte Carlo. Dostala ostré červené lakovanie s kontrastnou čiernou strechou, znížený podvozok, pár ďalších detailov naznačujúcich športový charakter Fabie.

Štýl zaručený. Naozaj?

Ako prvé, čo pri vozidle každý rieši, je, samozrejme, dizajn. Fabia je Fabia, triezve tvary, žiaden uchvacujúci dizajnérsky výkon, no po pridaní pár výraznejších detailov je sa zrazu na čo pozerať. Prítlačné krídelká lemujúce nárazníky, dvojfarebná karoséria, logo Monte Carlo na B stĺpiku, tmavé zliatinové disky kolies, mimoriadne dizajnovo vydarené, a to sú len prvky exteriéru. No v interiéri je nálož extravagancie koncentrovanejšia.

Sedadlá dostali výrazné červeno – čierne čalúnenie. Logo verzie sa leskne aj na hliníkových chráničoch prahov. Zadná, povedzme, dva a pol lavica, vyniká prevahou červeného poťahu, predné sedadlá vodiča a spolujazdca dostali k športovému tvaru s markantným bočným vedením aj imitáciu karbónových vlákien kombinovanú s červenými prvkami. Imitácia ultra-ľahkého uhlíkového materiálu sa objavila aj na plastoch pred vodičom a pasažiermi.

Trojramenný multifunkčný volant obšitý perforovanou kožou prešitou červenou niťou podtrhuje exkluzivitu. Agresívny športový dizajn dopĺňa čierne čalúnenie interiéru, vrátane stropu. Pohlcuje síce svetlo, no k športovému efektu to patrí. Všetky tieto prvky vytrhávajú vozidlo z priemeru ostatných verzií Fabie, no do skupiny hot-hatch je akosi ťažké ju zaradiť. Snaha je, no konkurencia je silná a tu sú úpravy viac-menej kozmetické.

Tvrdosť vs. mäkkosť

Najvýraznejší dojem z verzie Monte Carlo zanechal práve podvozok. Už vizuálne vyvoláva dojem športovca. Styk s vozovkou tento predpoklad potvrdzuje. Pruženie je veľmi tuhé, stabilita v ostrejších prejazdoch zákrut nepopierateľná. Pri chvíľach, kedy máte chuť sa trochu odreagovať a vyblázniť, je táto technická črta priam nevyhnutná. No pri každodennom jazdení po našich ementálových cestách plných dier a výtlkov, je táto tvrdosť trochu nepríjemná.

Z 81 kW (110 k) výkonu produkovaného jednolitrovým benzínovým agregátom sa snaží manuálna 6-stupňová prevodovka pretaviť k športovo ladenému podvozku čo najlepší výkon. V nízkych otáčkach je agilita dosť podpriemerná, pár sekúnd trvá, kým po stlačení akcelerátora dosiahne vozidlo očakávané zrýchlenie. Treba trochu kalkulovať, predpokladaný rýchly únik z križovatky môže vyvolať mierne sklamanie.

Zvuk motora je, naopak, veľmi agresívny, až neočakávaný, keď nastupujete práve do Fabie. Spojka a prevodovka dostali zjavne pri predošlom testovaní zabrať, spojku bolo pri rozjazde do kopca cítiť v kabíne a prevodovka nás zasa poctila zvukovým efektom pri preraďovaní nahor, najmä pri zaradení piateho stupňa bolo buchnutie mierne znepokojivé, no radenie bolo stále príjemne presné.

Pri testovaní miery športového ducha veľké prekvapenie nenastalo. Spomínaný dravý zvuk motora je príjemný, vo vyšších otáčkach aj zrýchlenie, vozidlo drží na vozovke bez zaváhania, pár príjemných pocitov dokáže Fabia vzbudiť, aj keď nedočkavosť, kedy zasa sadnete za volant nevyvoláva. No príjemný dojem dosť zahasili veľmi slabé brzdy. Berieme, opotrebenie taktiež prispelo, no účinnosť nebola úplne dychberúca. Pri pomalej jazde to nepocítite, no keď sa pred vás vopchá na diaľnici umelec idúci ledva 100 km/h a vy idete 140, pripravte sa na horúce chvíle.

Technika verzia 2.0

Výbava verzie Monte Carlo je vcelku bohatá. Testovaný kus má aj pár príplatkových prvkov. Prístup do vozidla je bezkľúčový, zamykanie dotykovou plochou na kľučke funguje spoľahlivo, najmä v noci poteší rozsvietenie svetiel vozidla, keď sa k nemu priblížite a oneskorenie zhasnutia automaticky nastaveného osvetlenia po jeho zamknutí, keď večer kráčate domov po tmavom chodníku.

Dotykový panel navigácie slúži ako centrum komplexného nastavenia vozidla, obsahuje ponuku zábavy, nastavenia rádia, prehrávača médií z USB, GPS navigáciu, nastavenie klimatizácie, jazdných asistentov aj informácie o vozidle. Konektivitu so mobilmi je snáď už aj zbytočné spomínať, je to, v podstate, samozrejmosť. Od klasických tlačidiel na nastavenie cirkulácie vzduchu dizajnéri neupustili, takže si môžete zvoliť spôsob nastavenia, aký vám vyhovuje. Trochu nám chýbali vyhrievané sedadlá, v špeciálnej verzii by sme tento prvok komfortu očakávali.

Zostava bezpečnostných prvkov bola bohatá, front assist prichádza s adaptívnym tempomatom fungujúcim plynule a spoľahlivo, ale aj s  automatickým núdzovým brzdením. Čo chcete mať aktívne si zvolíte pohodlne cez tlačidlá na multifunkčnom volante, tempomat má osobitnú páčku pod volantom, prístup k nej je pohodlný a ovládanie intuitívne. Zrkadlá zase informujú o vozidlách v mŕtvom uhle. Full LED svetlá sú kvalitným produktom inžinierov. Pri nočných cestách ušetrí kvalitné osvetlenie mnoho síl, automatické prepínanie z diaľkových svetiel do stretávacích je taktiež užitočným pomocníkom. Pri príjazde vozidla spoza zákruty je reakcia trochu pomalšia, no nijak dramatická.

Športovo ladené sedadlá sú vcelku pohodlné, no len na kratšie trasy. Absencia bedrovej podpory nám moc nevyhovovala, no mladá skupina zákazníkov, ktorá je, predpokladáme, cieľová, to pravdepodobne riešiť nebude. Aj tak bude za volantom ležať s rukou ležérne pohodenou na vrchu volantu, tu sa nikto na potrebu bedrovej opierky hrať nebude.

Odkladacích priestorov je pomenej, lakťová opierka ukrýva plytkú schránku, držiaky na nápoje sú naopak dosť hlboké, priehradka za nimi obsahujúca vstup pre USB je pri jazde trochu menej komfortne prístupná. Veľkú fľašu s vodou umiestnite do dverí len so značnou námahou. Batožinový priestor taktiež moc neohuruje, no vzhľadom na kategóriu vozidla nikto zázraky neočakáva. Výbava je síce bohatá, no mestské zameranie v sebe Fabia nezaprie.

Potrebný z nepotrebných

Ak sa obzeráte po kompaktnom mestskom vozidle, Fabia je akiste jedným z kandidátov. Nechcete ale nič nudné, no zasa ani nie extravagantnú elektro-hybridno drahú šialenosť. Fabia, verzia Monte Carlo je určite alternatíva. Keď sme pri financiách testovaný kus mal cenovku niečo málo cez 18-tisíc EUR. Je to málo? Je to veľa? Ide o to, koľko ste ochotní zaplatiť za vykročenie z radu. Keď ale zaparkujete v mieste, ktoré má Fabia v názve, pred kasínom, neobmedzený účet vám, pravdepodobne, neotvoria.

Škoda Fabia 1,0 TSI Monte Carlo

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 5000-5500 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 2000-3500 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3997 mm
Šírka 1732 mm
Výška 1467 mm
Rázvor osí kolies 2470 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1165/1620 kg
Batožinový priestor 330/1150 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 194 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,1 s
Spotreba (WLTP komb) 5,4-6,5 l/100 km
Emisie g CO2/km 121-148