Škoda, ktorú sme testovali, je nositeľom viacerých naj a prvenstiev. Ide o najdrahšiu Škodu v histórií a zároveň prvý elektromobil. Ak samozrejme nerátame malé Citigo. Reč je samozrejme o SUV Enyaq, ktoré sme mali k dispozícii vo variante iV 80 a v špeciálnej edícii First Edition Plus.
Hneď na začiatok s čistým svedomím musíme priznať, že Enyaq proste vyzerá vynikajúco a na ulici sa za ním otáčajú všetky krky. Strieborná Arctic metalíza je veľmi pekná a decentná a obrovské, 21” disky pripomínajúce lopatky rotorov so šedými stredmi, vyzerajú tiež skvostne. Enyaq pôsobí vďaka ním mohutnejší než v skutočnosti je. Dôkaz? Je o 4 cm kratší než Octavia, avšak priestor vnútri ponúka kráľovský. Prednej časti dominuje plná čierna maska, do ktorej sa napájajú šedé LED Crystal svetlá. Veľmi pekným detailom sú žiabre v prednom nárazníku a tiež jeho čierny, predsunutý podnárazník. Čierna plastová línia sa tiahne po bokoch dverí až do zadného nárazníku. Samotná zadná časť je síce kolmá, čo väčšinou neprispieva atraktivite. V prípade Enyaqu sú tu ale nápadité zadná svetlá a pomerne mohutný spoiler s čiernymi bokmi. Ako celok vyzerá toto auto vážne hodnotne a moderne a pritom nepoužíva žiadne šialené prekombinované tvary či nesúrodé krivky. Well done! Jediné, čo by sme si odpustili, sú veľké nálepky na bokoch auta. Chápeme, že sa Škoda snaží propagovať Enyaq, keďže toto auto si pozornosť skutočne zaslúži. Avšak na fotkách by bez nich vyzeralo úplne dokonalo. To je ale iba malá výčitka ku konkrétnemu kusu, s ktorou samotné auto ako také ale nemá nič spoločné 🙂
Kabína je vyjadrením minimalistického prístupu za použitia kvalitných materiálov. Teda, v prevažnej väčšine. Ak máme mať k niečomu výčitku, tak sú to rukoväte dverí z veľmi tvrdého a nevábneho plastu. Na iných miestach ale vonkoncom nemáte pocit, že by sa tu šetrilo. Dojem z kabíny je extrémne priestorný a priestranný. Samotná zalomená línia a dizajn palubnej dosky pripomína novú Octaviu. Enyaq má však priam gigantický centrálny displej, ktorého obrazovka má až 13”. Má krásnu a precíznu grafiku aj bleskové reakcie. Dojem z tohto infotaimentu je skutočne výborný. Obsahuje aj navigáciu a vďaka tomu, že má sim kartu, dokáže sledovať aj aktuálne dianie na cestách a prispôsobiť trasu. Samotné ovládanie a jeho logika je veľmi intuitívna, avšak chce cvik. Dôvodom je hlboké a široké spektrum ovládaných funkcií vozidla práve prostredníctvom nej, takže chce dôkladnejší prieskum a zoznámenie. To je ale úplne v poriadku, ani na nový mobil si nezvyknete behom pár minút. Čierne kožené sedadlá s oranžovým prešívaním sú pohodlné a majú skôr jednoduchý, ale elegantný tvar. Volant je novodobá klasika, veľmi podobná iným novým Škodovkám. V Enyaqu má ale tradičné tri ramená a vyhrievanie. Drží sa ale rovnako dobre a multifunkcia je intuitívna. Malým šokom môže byť veľmi malý, iba 5,3” displej za ním. Napríklad taká Octavia ponúka veľkú farebnú obrazovku. Lenže prax ukázala, že takýto maličký displej úplne bohato stačí. Najmä v tomto prípade, keď máte k dispozícii obrovskú a krásne spracovanú centrálnu obrazovku. Nezapnete si tu navigáciu cez celý displej ale ani to nepotrebujete, veď máte k dispozícii aj head up displej. Na zobrazovanie rýchlosti, stavu batérie či výstražných znamení malá obrazovka bohato dostačuje. Veľmi pekným prvkom je aj stredový tunel, ktorý je ale v tomto prípade lepšie nazývať mostom, keďže je pod ním otvorený odkladací priestor. Na vrchu sa nachádza minimalistický a pekný volič jazdných režimov. Atypický je tým, že úplne absentuje poloha P. To zo začiatku pôsobí rozpačito a chce trochu zvyku, po pár dňoch s tým ale nebudete mať problém. Pri zaparkovaní proste necháte zaradené D alebo B, zatiahnete ručnú brzdu. Tlačidlo štartovania prakticky nemusíte používať. Je to nový a iný prístup ale v praxi vcelku funguje a nemusíste ísť do polohy naviac, ktorou je tradičné P. Vo výbave tohto Enyaqu nechýba prakticky nič potrebné. Má celú plejádu bezpečnostných asistentov, rozpoznáva únavu, značky, varuje pred možnou kolíziou či pred opustením jazdného pruhu. Má spomínaný veľký centrálny displej, štyri USB-C porty, trojzónovú klimatizáciu, parkovacie kamery či elektricky ovládané veko kufra. A takto by sa dalo ešte dlho pokračovať. Priestor v kabíne Enyaqu je kráľovský a aj keď je auto kratšie než Octavia, priestorovo je na tom ešte lepšie. Markantné je to najmä vzadu, kde je priestor podobný skôr Kodiaqu a sedí sa tu naozaj pohodlne. Problémom elektromobilov býva často znížený objem batožinového priestoru, čo však nie je prípad Enyaqu. 585 litrov hovorí jasnou rečou a nepotrebuje komentár.
Srdcom Enyaqu iV80 je batéria s kapacitou 82kWh. Zaokrúhlite toto číslo a máte 80 z názvu. Využiteľná kapacita je ale o kúsok nižšia a má hodnotu 77kWh. Výkon je v tomto prípade 150kW/204 koní a krútiaci moment má hodnotu 310Nm. Táto porcia sa prenáša výhradne na zadné kolesá a na stovku rozpohybuje pomerne masívnu, viac než dvojtonovú hmotu, za 8,7 sekundy. Dôstojné a pocitovo veľmi príjemne dynamické, za čo samozrejme môže prejav elektromotora a absolútna dostupnosť výkonu v každom momente. Teória hovorí, že Enyaq iV80 by mal byť schopný na plné nabitie prejsť až 510 km. Pri tomto čísle trochu škrípeme zubami, keďže v praxi sa javí reálne iba pri splnení množstva podmienok, ako napríklad ideálna teplota vonku, vypnutá klimatizácia a optimálne jazdné prostredie a rýchlosť s množstvom rekuperácie. Avšak, ruku na srdce, reálna hranica je skôr 450 km bez zásadného obmedzovania. Náš týždňový priemer jazdenia po meste, okreskách a diaľnici a celkovom nájazde zhruba 400 km sa ustálil na 17,9 kWh. To vychádza na dojazd zhruba 430 km. Používali sme klimatizáciu, rádio a po diaľnici sme jazdili 120 km/h rýchlosťou. Zhruba stovku kilometrov sme absolvovali aj so štvoricou dospelých na palube. Podľa nás ide o skvelé výsledky, ktoré jasne deklarujú, že Enyaq s touto kapacitou batérie je SUV, ktoré sa dá plnohodnotne používať aj na stredne dlhšie či dlhšie trasy bez akéhokoľvek stresu z vybitej batérie. A samotné nabíjanie tiež nie je vôbec tragické, keďže vie prebiehať rýchlosťou až 125 kW. Samozrejme, rýchlosť nabíjania postupne klesá a najnižšia je nad 80 %. Aj tak sme ale boli schopní auto nabiť z 80 % na 100% behom približne 40 minút na nabíjačke s výkonom 50kW. Nabitie do 80 %, kedy rýchlosť výraznejšie klesne, by vám na rýchlej nabíjačke ale nemalo trvať dlhšie než zhruba 50 minút, čo je stále skvelý údaj a nepredstavuje žiadne zásadné narušenie plánov. Auto samozrejme jazdí extrémne ticho a pohodlne. V nízkych rýchlostiach počuť iba umelý zvuk, na diaľnici zasa iba veľmi tlmené aerodynamické obtekanie vzduchu. Enyaq je síce ťažký, ale vďaka gigantickým a širokým kolesám sa drží cesty ako kliešť. Aj keď je naladenie podvozka skôr komfortné a vonkoncom nejde o auto prajúce športovej jazde, vďaka adaptívnym tlmičom a širokým pneumatikám sa správa úplne sebaisto za akýchkoľvek podmienok. Ticho a pohodlie tohto auta je návykové. Doslova sa v ňom cítite ako v zenovej záhrade a hovoríte si, že už nikdy nechcete žiadne iné auto, než mohutné elektrické SUV so skvelými tlmičmi.
Povedzme si na rovinu, Enyaq iV 80 v edícii First Edition Plus je zrejme jedným z najlepších a najpoužiteľnejších elektromobilov súčasnoti. Vynechajme z tohto porovnávania Teslu, ktorá je v tomto segmente už veľa rokov a jej celková koncepcia a ceny sú inde. V rámci európskej konkurencie je Enyaq vážne silným hráčom. Na obrovských 21” kolesách vyzerá vynikajúco. Draho, moderne, avantgardne a pritom stále elegantne. Kabína je minimalistická, funkčná, vynikajúco vybavená a priestorná. Auto samotné síce pôsobí mohutne, v realite je ale rozmerovo menšie a pritom vôbec netrpí vnútorný priestor. No a samotný dojazd a rýchlosť nabíjania sú na veľmi použiteľnej úrovni, kde sa už táto elektrická hra dostáva na úroveň, že majiteľa takmer žiadno zásadne neobmedzuje. Ani dojazdom, ani rýchlosťou nabíjania. Cena 62 130 eur s DPH je dosť. Áno je. Ale toto je elektromobil a tie sú stále všeobecne drahé. A tento elektromobil je vážne funkčný a balansuje niekde pred bránou prémiového segmentu, takže cena nie je až takým prekvapením a má isté opodstatnenie.
Škoda Enyaq iV80 First Edition Plus
Motor | Elektromotor |
Kapacita batérie | 82kWh |
Výkon | 150kW/204 koní |
Krútiaci moment | 310 Nm |
Prevodovka | jednostupňová automatická |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4649 mm |
Šírka | 1879 mm |
Výška | 1620 mm |
Rázvor osí kolies | 2765 mm |
Hmotnosť (pohotovostná) | 2107 kg |
Batožinový priestor | 585/1710 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 160 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,7 s |
Spotreba (kWh/+100 km) | 16,7-18 |
Dojazd | 510 km |