Test Škoda Enyaq 85: Keď základ predčí očakávania

Elektromobily sa v našich testoch pravidelne objavujú už zopár rokov a tak sme mali šancu na vlastnej koži zažiť a sledovať, ako radikálne a rýchlo sa postupne zlepšovali. Skvelým príkladom je aj Škoda Enyaq. České SUV je na trhu už štyri roky a aktuálna verzia prešla facelfitom, ktorý priniesol aj veľkú, 82kWh batériu. Práve s ňou sme Enyaq v základnej výbave Loft testovali. Ak vás zaujíma porovnanie, môžete si prečítať aj náš test tejto výbavy spred faceliftu.

Enyaq

Práve výbava Loft je základom modernizovaného Enyaqu, ktorý sa zvonku prakticky nezmenil. Škoda išla v tomto prípade skôr technickou a interiérovou inováciou. Základná výbava je hojne oplastovaná, najmä na bokoch a vzadu. Atraktivite to úplne nepridáva ale chápeme, že táto varianta je skôr prakticky a pragmaticky zamerná a ochranné prvky prídu vhod. A naviac, Enyaq si to môže dovoliť. Sám osebe má totiž dostatočne atraktívnu karosériu s, pre SUV nie úplne typickým, opticky mierne prikrčeným a zníženým lookom. Červená farba je výrazná a neprehliadnuteľná, ale našou voľbou by asi nebola. Skôr by sme volili nejakú zemitejšiu možnosť. Čierny je tu aj zadný spojler a predná maska či časti veľkých, 19″ aerodynamických a plných diskov kolies. Pneumatiky majú inak dosť vysoký profil, ale vôbec nám to nevadilo, pretože to napomáha pohodliu. V globále je Enyaq stále veľmi moderne a športovo vyzerajúce SUV, takže úplne chápeme, že púšťat sa v rámci faceliftu do výraznejšieho redizajnu nie je tak úplne dôležité. 

Enyaq

Kabína sa dočakala výraznejších zmien. Jednou z nich je nový infotainment, ktorý veľmi dobre spolupracuje aj s hlasovým ovládaním a je výrazne stabilnejší a presnejší ako jeho predchodca. Ovláda sa logickejšie, rýchlejšie sa s ním zžijete a tlačidlá majú možnosť naprogramovania. Aj naďalej používa veľký 13″ displej. Celková architektúra kokpitu Enyaqu je veľmi elegantne minimalistická a uhladená, čo sa nezmenilo ani s faceliftom. Základné tvary palubnej dosky zostali, prišli ale nové materiály. Loft má látkový obklad palubnej dosky a nám sa to esteticky páči. Otázka je, aká bude odolnosť a trvácnosť. Sivá látka dobre tvarovaných sedadiel kombinovaná s koženkou rozhodne neurazí. Z interiéru dýcha dojem kvalitného spracovania a ergonómie, na vyslovený luxus sú tu ale vyššie verzie. Volant má dve ramená a príjemné tvarovanie a kožu nahradila jej syntetická verzia, čo sme ale žiadno zásadne negatívne nepocítili. Pod ním máte páčky pre rekuperáciu a jazdný režim sa volí malou ležatou páčkou na stredovom paneli. Nechýba bezdrôtové nabíjanie mobilu aj konektivita, trojzónová klimatizácia, parkovacie kamery, vstavaná navigácia, vyhrievanie sedadiel aj volantu. Je to síce základ, ale veľmi bohatý. Špecialitou Enyaqu je digitálny kokpit, ktorý tu má ale podobu veľmi malého displeja, zobrazujúceho iba tie najdôležitejšie informácie. V dnešnej dobe sme síce rozmaznaní veľkými obrazovkami s nekonečnými možnosťami zobrazení ale paradoxne, v Enyaqu sme nemali pocit, že by takýto malý displej nestačil. Enyaq sa v kabíne vyznačuje obrovským priestorom, ako vpredu, tak aj vzadu. Výhodou je, že vzadu nie je v strede žiaden tunel a tak sa tu v pohodlí odvezú aj tri dospelé osoby. Teda, v strede je sedadlo tradične rovné a plochá bez vedenia. Priestor je ale vysoko nadpriemerný a do kufra naložíte 585 litrov batožiny a ešte ich aj prichytíte sieťou či praktickými prepážkami na suchý zips.

Enyaq

Najzásadnejším prvkom facliftu je však nový pohon, ktorý ťaží z 82kWh kapacity batérie a výkonu až 210kW/285 koní a 545Nm. To je, na základ, viac než slušná porcia. Verzia 85 znamená, že výkon je prenášaný na zadné kolesá, narozdiel od štvorkolky 85x. Tento motor je zároveň jediným v ponuke. Rozidel medzi zadokolkou a štvorkolkou je ale aj v rýchlosti nabíjania a to 135 vs 175kW v prospech verzie x. Na prvý pohľad sa 135kW v dnešnej dôbe nemusí javiť ako úplná výhra,v praxi je to ale stále dosť a deklarovaných 28 minút z 10 na 80% je vďaka stabilnej rýchlosti nabíjania údaj, ktorý je v praxi reálny. Samotná palubná nabíjačka má výkon 11kW. Po týždni jazdenia, prevažne diaľnic v tempomatovej stotridsiatke a mesta, sme sa dostali na spotrebu 15,7 kWh. A to nám pri takto veľkom a výkonnom aute pripadá ako skvelá hodnota, ktorá jasne dokazuje, ako výrazne sa elektrombily a ich použiteľnosť za posledné roky zlepšili. O nedostatku dynamiky v tomto aute nemôže byť ani reč, keďže na stovku vystrelí za 6,7 sekundy a pružné zrýchlenie, najmä v režime šport, je vysoko nad tým, čo sa dá nazvať dostatočné. Motoricky Enyaq dospel priam extrémne, keďže súčasná verzia ponúka reálny dojazd atakujúci 500 km. Ten papierový je 565 km a vôbec nie je nereálny. K tomu má absolútny dostatok výkonu a nabíjanie, ktoré už vážne žiadno výrazne nenaruší časový harmonogram, najmä na dlhšej trase, kde sa automaticky počíta s dlhšími zastávkami. Podvozok je inak naladený vyslovene na komfort, nečakajte tu absolútne žiadne športové ambície ani výraznú spätnú väzbu riadenia, skôr mierne pohupovanie sa. Vyriešili by to adaptívne tlmiče, ale ani takéto nastavenie nám úplne neprekážalo a k charakteru auta celkom pasuje.

Enyaq

Škoda Enyaq má aktuálne rozhodne skvelý pohon. Výkonný, úsporný, s dlhým dojazdom a slušne rýchlym nabíjaním. Dá sa povedať, že už je to elektromobil bez kompromisov, pri ktorom nemá zmysel vyplakávať o nejakom obmedzovaní. A výbava Loft je milým prekvapením, lebo síce ide o základ, ale veľmi slušný. Veď aj sa patrí, keďže auto na fotkách stojí ľahko cez 59 tisíc eur s DPH. To nie je úplne ľudová cena, avšak aj tak nám vzhľadom ku kvalitám Enyaqu príde primeraná a obhájiteľná v porovnaní s konkurenciou.

Škoda Enyaq 85 Loft

Motor

 elektromotor

Kapacita batérie 82kWh (využ.77kWh)
Výkon 110 kW/285 koní
Krútiaci moment 545 Nm
   
Prevodovka

jednostupňová automatická

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4649 mm
Šírka 1879 mm
Výška 1621 mm
Rázvor osí kolies 2764 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 2137 kg/2650 kg
Batožinový priestor 585/1710 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,7 s
Spotreba (kWh/100km) 13,6
Dojazd 565 WLTP