Test SEAT Tarraco FR: Existuje lepšie Tarraco ako toto?

Niektoré autá majú všetky predpoklady na to, aby boli najlepšie, ale sú akosi prehliadané. Rovnako je to aj s ľuďmi. V škole má dobré známky, červený diplom, ale nejako sa o neho málokto zaujíma z hľadiska ľudského. Tarraco FR s benzínovým motorom je takéto. Niekedy prehliadané kvôli príťažlivosti nafty, ale s reálne lepšou šancou na úspech v živote.

Už samotné predstavenie športovejšie ladenej verzie Tarraco FR prinieslo niečo naviac, vizáž, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani mild-športové náčinie. Tu však pod kapotou pracuje dvojlitrové TSI. Tak preto ho niektorí automaticky v cenníku preskakujú. V spojení s pohonom všetkých kolies a automatickou prevodovkou máme pred sebou takmer najlepšie Tarraco aké kedy existovalo. Sorry plug-in, tvoj výkon nestačí na zosadenie tohto slabšieho brata z trónu. To dokáže len jedna jediná alternatíva.

Imidž

Bežné Tarraco dáva dosť značne najavo svoj terénny potenciál tým, že má plastové lemy. Tie svietia najmä pri voľbe bledej farby. Ale FR je úplne niekde inde. Tu by práve tmavé farby pôsobili nenápadne. Kompletne lakovaná karoséria s inými nárazníkmi, strešným spojlerom a pozmenenou maskou chladiča. Všetko do seba zapadá, ale niečo ešte akoby bolo naviac.

Tým, čo je bonus sú rozšírené lemy blatníkov. Pre FR sú dokonca aj iné disky kolies s priemerom 19 palcov. Nie sú iné len dizajnovo, sú aj o niečo širšie. Kým bežne Xcellence má šírku 235 milimetrov, teda šírku pneumatiky, FR má až 255 milimetrov. Ale tu, ako určite tušíte, nie sú len 19-tky. Tu sú dvadsiatky, čo autu dáva naozaj výborné tvarové proporcie.

Bez problémov sa dá povedať, že práve táto verzia Tarraca je najkrajšia zo všetkých. Dokonca aj s touto bielou pôsobí neuveriteľne exkluzívne. Ako štipka korenia na doladenie prichádza nový font nápisu na batožinovom priestore. Už nie je tlačený, ale skôr písaný. Takto ho má každý nový SEAT, vrátane Leona. Nenahnevali by sme sa keby tam nič nebolo, teda by bolo toto veľké SUV bez označenia.

Pre výbavu FR je v základe systém LED svetiel vpredu a aj vzadu. Vzadu v noci predvádza infinite lights, čiže bočné svetlá prepojené decentným svetelným pásom a tiež dynamické smerovky s postupným rozsvecovaním. Vpredu sú LEDky, ktoré by si zaslúžili maticové nasvietenie. Aj to raz bude, ale zatiaľ si koncern túto technológiu necháva pre iné značky.

Priestor

Interiér Tarraca sme už neraz hodnotili ako veľmi priestranný. Ani vo výbave FR to nie je iné. Veď, koniec-koncov, sú iné len predné sedadlá. Tie sú síce majú vstavanú opierku hlavy a sú mohutnejšie, ale stále nezmenšujú priestor pre kolená zadných pasažierov nejako zásadne. Napriek športovým tvarom sú pohodlné aj na dlhšie cesty, ale odporúčame si ich vyskúšať, lebo nie všetky postavy sú kompatibilné s tými zabudovanými hlavovými opierkami.

V strednom rade sú tri miesta rozdelené asymetricky na 2/3 a 1/3. To je taký štandard. A tiež to znamená, že do tretieho radu sedadiel, ak je nimi auto vybavené, treba liezť primárne jednou stranou. Nie je to problém, ale bolo by príjemnejšie mať v strednom rade tri samostatné sedadlá ako to má Alhambra, keď práve toto auto ju má čiastočne nahradiť.

Pri päťmiestnom usporiadaní ostáva naozaj obrovský batožinový priestor. Do neho zbalíte veci na mesačnú cestu po Európe, keď sa svet vráti do štandardnejšieho fungovania. Toto auto zjavne nemá žiadne výrazné slabiny v interiéri. Alebo nájdeme nejakú?

Jasné, môžeme trochu ohŕňať nosom, že mikrofacelift nepriniesol, podobne ako v Atece, nový informačno-zábavný systém. Ten by pocit z auta ešte vylepšil a mohol by byť spojený s implementáciou o kúsok väčšieho displeja. Tento starší systém síce funguje, ale je z neho cítiť vek. Napríklad na displeji pred vodičom necítiť, že je napojený na staršiu alternatívu. Dôležité však je, že tento systém je odladený a nestáva sa, že by sa mu niečo nepáčilo.

Kráľ motorov

Vrcholné Tarraco poháňa dvojlitrový benzínový motor. Akurát, že toto je jeho slabší súrodenec. Kým vrchol bude mať 180 kW (245 k), tak tejto verzii musí stačiť 140 kW (190 k). Aj napriek tomu má dosť sily. Jedine priebeh výkonu je menej výrazný. Auto ťahá, máme nutkanie napísať, že ako lokomotíva, ale nie je to tak. Ťahá ako jedna z najlepších verzií SEATu Tarraco, ale chýba jej nejaký výraznejší vrchol.

Spojenie so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou je tiež optimálne a pocitovo je možno ešte lepšie ako pri naftovom motore. Ale to môže byť len chvíľkové poblúznenie a obe možnosti sú na tom podobne. Ak by ste sa nás spýtali, že ktorý motor by sme si vybrali my, tak by bola odpoveď vždy jasná, bol by to tento benzínový agregát. Iste sa pýtate čo spotreba.

Kým s naftovým motorom to vychádza na 7,5 litra na sto, tu sa bez problému dá, v rovnakom režime, jazdiť za 8,5. A to nie je zásadný rozdiel. Dobre, benzín je drahší, ale stále je jednoduchší ako naftový motor a dokáže si poradiť aj s mestskými jazdami omnoho lepšie ako nafta. To nie je prípad len Tarraca, to je všeobecne platné tvrdenie.

Najlepšie Tarraco sa nemusí hanbiť ani za podvozok. Ak sa dá spraviť SUV, ktoré poslúcha v zákrutách a je zároveň komfortné, tak toto bude asi ono. Môže za to aj adaptívne nastavenie tlmičov Dynamic Chassis Control s hydraulickým nastavovacím systémom. Vlastne podvozokovo posádka netrpí ani na 20-palcových kolesách, čo je cool fakt.

Výber je jednoduchý

Základná cena Tarraca FR s týmto motorom je 38 330 eur. Za výkonnejší s 180 kW (245 k) treba priplatiť 1 900 eur a sú to lepšie minuté peniaze ako priplácať za presklenú strechu. Avšak ideálne vezmite obe, neobmezdujte sa. Prekvapením je, že najvýkonnejšie Tarraco FR je ešte o necelých 700 eur lacnejšie ako najvýkonnejší naftový agregát s výkonom 147 kW (200 k). Vlastne, už sme povedali, že stačí aj tých 140 kW (190 k) z benzínového dvojlitra, takže nie je o čom. Ak chcete pohon všetkých kolies, tak nemáte nakoniec inú možnosť ako tieto tri motory, ktoré stále komentujeme dokola. Slabšia nafta je len s predokolkou, ku 1,5 TSI sa štvorkolka tiež nedáva.

A ak by ste chceli byť eko-bio-raw, tak možno by ste si mohli pozrieť aj ponuku plug-in hybridu, ktorý kombinuje 1,4 TSI s elektromotorom a celkovo dávajú toľko koľko má výkonnejší benzínový motor. Ale PHEV má len pohon prednej nápravy a stojí, s výbavou FR, ešte o 1 250 eur viac ako najvýkonnejší benzínový agregát so štvorkolkou a sedemstupňovou dvojspojkou. Takže víťaz je jasný. Ak máte zálusk na Tarraco, tak neváhajte a berte to s výkonným dvojlitrom. S ktorým? To necháme na vás, my by sme sa ťahali ku 245 k verzii.

SEAT Tarraco FR 2.0 TSI 190 4Drive DSG

Motor R4 benzín
Objem 1968 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 4200-6000 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1500-4100 ot/min
   
Prevodovka Automatická sedemstupňová DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4735 mm
Šírka 1839 mm
Výška 1658 mm
Rázvor osí kolies 2790 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1773/2380 kg
Batožinový priestor 760/megaveľa l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 211 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,0 s
Spotreba (mesto/mimo mesto/komb.) 9,0/6,3/7,3
Emisie g CO2/km 166