Svet je vlastne celkom divný. Vlastne sa neviem veľmi preniesť cez fakt, že na cestách nevidno viacej Seatov Tarraco. Môžno je jeden z dôvodov, že určitý čas sa nevyrábal, ale je to auto, ktoré za rozumnú cenu ponúka rozumné úžitkové vlastnosti a rozumné jazdné vlastnosti. Toľko rozumu na jednom mieste má aktuálne málo áut. Vždy niekde rozum vypadne. Napríklad pri cene, alebo pri pohonných jednotkách, alebo pri priestorových pomeroch. Tarraco je svojím spôsobom unikát v celkom obsažnej triede.
Seat Tarraco má jednu výraznú negatívnu charakteristiku. A tou je, že už onedlho má skončiť jeho výroba. Na trhu bude chýbať a ja som si ho pripomenul verziou TSI 245 Xperience, ktorá má benzínový motor, štvorkolku, ale aj automatickú prevodovku a slušnú výbavu. Je to výborné auto, ktoré sa nesnaží hrať na niečo, čím nie je.
Tarraco majestátne línie neschováva
Seat Tarraco je relatívne veľké auto, ale ako sa hovorí, čierna zoštíhľuje. Takže by mohlo vyzerať menšie, ale nerobí to. Toto je výbava Xperience, nemá lakované spodné prvky, sú pekne priznané plastové a auto vyzerá odhodlanie prejsť akýmkoľvek terénom. Odhodlane až do momentu, kedy sa pozriete na zliatinové disky s priemerom 20 palcov. Tie sa do terénu určite nehodia a sú hlavne na efekt. A že ho majú extrémne veľa!
Disky sú možno trochu náročnejšie na používanie, ale to je vlastne aj celok. Čiernu farbu by som si na vlastné auto nedal, ale na Tarracu môže vyzerať majestátne. Tarraco má dĺžku 4,735 metra a vôbec sa za ňu nehanbí. Neschováva ju za prílišnými oblinami, auto bolo od začiatku stavané ako ostré s výraznými líniami, ktoré sú nielen na bokoch, ale aj v prednej časti. Toto je tá dynamická tvár Seatu, ktorá je charakteristická pre jednu etapu výroby vozidiel.
S tvarmi dokonca nič nespravil ani facelift v polovici životného cyklu. Maximálne pridal pripojenie medzi zadnymi svetlometmi, ktoré je už aj podsvietené. Inak je všetko tak, ako to dizajnéri navrhli pôvodne. Na aute sa ale už podpísal vek, vidno to na predných svetlách. Zaslúžili by si maticový systém, avšak ani štandartné prevedenie nie je na škodu. Funguje veľmi schopne a aj prepínanie diaľkových sa posunulo, už vám nikto nebude blikať, že mu svietite priamo do očí.
Ako celok vyzerá Tarraco stále moderne, stále aktuálne, jedinou nevýhodou môžu byť azda tie predné svetlá, ktoré by si zaslúžili za hrsť moderných technológií. A ja osobne by som určite vybral inú farbu, nejakú, ktorá je menej náročná na údržbu a možno by som ostal pri zliatinových diskov s 19 palcami. Som až tak lenivý.
Dvadsaťpalcové disky a čierna farba, ak sú vyblýskané, tak robia neskutočný efekt, ale udržať auto čisté nie je práve ľahká úloha. Nehovorím teraz o zimných podmienkach, stačí v lete prejsť okolo poľa a máte predok s rôznymi stopami od viacerých druhov rozpučeného hmyzu.
Priestor ako zásadná charakteristika
Čo je najzásadnejšie, prečo by ste mali chcieť Tarraco? Určite to bude nielen vzhľad, ale hlavne priestor. Priestorové pomery v interiéri sú veľmi štedré. Veď toto auto môže byť až 7-miestne. Môže byť, ale tento konkrétny kus má miest iba päť a necháva si obrovský batožinový priestor s objemom až 760 litrov v základnom stave. Objem si môžete ďalej upravovať posúvaním stredného radu sedadiel a sklápaním operadiel.
Ak máte v Seate Tarraco sedadlá v strednom rade, teda v tomto prípade zadnom, posunuté až dozadu, tak máte reálne veľa miesta. Veľa až tak, že rozmýšľate, ako je to možné, keď je rázvor iba 2 787 milimetrov. Pre zadných pasažierov je nielen tretia zóna klimatizácie, ale aj časť presklenej panoramatickej strechy.
A časť panoramatickej strechy Tarraco odovzdáva aj predným pasažierov. Veď to je celkom logické. Tí ju aj ovládajú. Sedadlá sú stavané hlavne na komfort, auto je veľmi tradičné. Klimatizácia má samostatný panel. Je ovládaný dotykovým poľom, ktoré nemusí sadnúť každému. Nemá žiadne zásadné reakcie a niekedy je otázne, či konkrétny príkaz prešiel, alebo nie.
Ale to je asi jediná výhrada k interiéru. Mne sa tento pôvodný informačno-zábavný systém so šikmými políčkami celkom páči a podporuje, ak by sa vám nepáčilo, aj Android Auto a Apple CarPlay bezdrôtovo. Prístrojová doska je znova podobná exteriéru, je skôr strohá a seversky jednoduchá, nie barokovo a flambojantne oblá. Prístrojová doska a predná časť ale hovoria o tradičnom usporiadaní vozidla, nielen o horizontálnej stavbe, ale aj o klasickej radiacej páke a obyčajných tlačidlách na volante. Za toto si Seat zaslúži významnú pochvalu, že vlastne nerieši žiadne dotykové polia pre štandardné autá na kormidle.
Tarraco skrýva za číslom výkon
Tarraco má stále, v skladových zásobách, na výber niekoľko agregátov, z nich sú niektoré aj benzínové. Mne by možno stačila aj klasická dvojlitrová verzia zo 140 kW (190 k), ale toto je aktuálny vrchol. Je to dvojliter spojený so sedemstupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami a s pohonom všetkých štyroch kolies 4drive pracujúcim na základe klasického Haldexu pokročilej generácie.
Dvojliter pod prednou kapotou odovzdáva slušných 180 kW (245 k). Ak vám táto cifra povedomá, tak si určite môžete spomenúť na Octaviu RS, ale hlavne na Kodiaq RS po modernizácii disponujúci rovnakým obnosom kilowattov. Výkon je dostatočný a až nadpriemerný. Veď s modelom Tarraco sa dá teoreticky zrýchliť na stovku za 6,2 sekundy. Je to až tak dychberúce číslo, ale musíte rátať s tým, že toto auto má veľký prierez, slušný valivý odpor vďaka širokým pneumatikám a neprospieva ani aerodynamika, ktorá sa nemôže rovnať s nízkymi vozidlami.
Vymenoval som všetky negatívne faktory, ale Tarraco je stále rýchle na bežné jazdenie. Je dokonca aj dobre stabilné a patrí k tomu lepšiemu tejto veľkosti. A dokáže prekvapiť aj spotrebou! Veď jazdiť za 8,2 až 8,5 litra s benzínovým štvorvalcom s podobným výkonom takto veľkom aute je výborná správa. Ak by ste sa veľmi snažili a jazdili mimo diaľnic, čo ja som najviac dal práve rýchlostných komunikácií, tak sa viete dostať aj pod 7,5 l. Ale ak budete využívať iba diaľnice, tak na nich, tak sa priblížite k deviatke.
Nie je to nič extrémne, nič vysoké, je to priam lepšia spotreba. Áno, ak chcete všetkých ohurovať tým, že jazdíte s extrémne nízkou spotrebou, tak potrebujete TDI. Ale obávam sa, že aj to by vám dalo maximálne o liter nižšie hodnoty v prípade výkonnejšej verzie a pohonom všetkých kolies doahujúcej iba 147 kW (200 k).
Ale hlavný dôvod prečo zvoliť dvojliter nie je spotreba, ani výkon, ale kultivovanosť. Dvojliter je omnoho príjemnejší ako rovnako objemný agregát spaľujúci naftu. A pritom má najviac výkonu zo všetkých. Keby sme boli v Pánovi prsteňov, toto by bol prsteň vládnuci modelovej štruktúre modelu Tarraco.
Vyvážená osobnosť
Tarraco je jedno z tých poctivých áut, ktoré sú síce staršie technicky, ale stále dokážu za rozumnú cenu priniesť fakt rozumné úžitkové vlastnosti a k nim ešte korenie vo forme obstojne výkonného motora. Koľko toto auto stojí? Je určite do 50 000 €, TSI 245 Xperience stojí predsa, bez príplatkov 44 800 eur, čo znamená, že má vlastne prijateľnú cenovku.
A prečo musí skončiť? To je azda jasné. Koncernový brat už skončil, tak Tarraco nemôže držať linku v šachu. Je to veľká škoda, takéto veľké auto, ktoré plnohodnotne nahradilo Alhambru, teda takmer plnohodnotne, Alhambra bola stále väčšia, už Seat v ponuke nemá a vyzerá to, že ani chvíľu mať nebude.
SEAT Tarraco Xperience TSI 245 DSG7 4Drive
Motor | R4 benzín |
Objem | 1984 cm3 |
Výkon | 180 kW/245 k pri – ot/min |
Krútiaci moment | 370 Nm pri 1600-4300 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7-stupňová DSG |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4735 mm |
Šírka | 1839 mm |
Výška | 1665 mm |
Rázvor osí kolies | 2787 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1805/525 kg |
Batožinový priestor | 760/- l |
Palivová nádrž | 60 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 228 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,2 s |
Spotreba (WLTP) | 8,4-9,2/100 km |
Emisie g CO2/km | 191-207 |