Malé autá už nie sú len presúvadlami. A dokonca ani nepotrebujete tú najvýkonnejšiu a najšportovejšiu verziu, aby ste sa za volantom bavili. Nový Seat Ibiza musí skĺbiť viacero požiadaviek, ale ide na to iným štýlom. Bežné verzie sú bežne, ale ak chce niekto trochu elegancie a luxusu, vyberá si verziu Xcellence. No a pre športovo založených je tu FR.
Ak neviete, čo znamená dvojica písmen FR, tak je to Formula Racing a Seat ju používa už dlhé roky ako light model pred Cuprou. Problémom novej Ibizy môže byť, že pri FR športové modely končia. Končia s výbavou. A to v nej nemusíte mať ani výkonný motor. Napríklad tam môžete mať 1,0 TSI s výkonom 70 kW (95 k). To, našťastie, nebol prípad testovaného kusu, aj keď ani vrchol to nebol.
Ibiza FR môže mať 1,5 TSI Evo. Môže… Ale tento kus mal litrový trojvalec. Mnohými zatracovaný motor má vo výkonnejšom naladení slušných 85 kW (115 k). Že ste spozorneli? Aj my sme na tom boli rovnako pri zapísaní termínu testu. Tri valce, vyšší výkon, stále nie prehnaný a k tomu krútiaci moment veľmi pekných 200 Nm. Už to znie lepšie.
Naštartovanie, aj za studena, nepredvádza žiadne nepríjemné javy. Motor ide hladko a to, že máte pod kapotou trojvalec nespozorujete tak ľahko. Ak by ste patrili medzi tých, čo majú šancu to zistiť, tak aj tak počkáte na štvorvalec a priplatíte si. Po zahriatí funguje už naozaj ako kultivovaná pohonná jednotka. Len pri náhlom zošliapnutí plynového pedála v nízkych otáčkach sa môže prejaviť trojvalcová nátura agregátu.
Výhodou malého motora má byť nízka spotreba. Diaľničné kilometre znamenali spotrebu do 6 litrov. Bolo to, samozrejme, bez prekračovania povolených rýchlostí. Ale rýchlosť nebola ani pod limitom. No a mimo mesta sme sa vedeli, aj napriek širokým pneumatikám, dostať na 4,4 litra na sto kilometrov. A to stále hovoríme o aute, ktoré má určité športové ambície.
Lenže čo so športovými ambíciami ak motor nebude to správne? Spotrebu má dobrú, to mu uprieť nemožno. Avšak označenie FR by malo znamenať niečo viac. Reálne však malý motorček pôsobí naozaj dynamicky, veď na stovke je s ľahkou karosériou Ibizy za menej ako 10 sekúnd. Reálne máte výkonu dostatok. Až do momentu, kedy naložíte auto kompletne, plný kufor, štyria dospelí, potom je to už priemer, nie nadpriemer.
K dobrému pocitu z jazdy určite prispieva aj veľmi príjemne usporiadaná prevodovoka. Presné radenie a dobré dráhy sú akosi od Seatu očakávateľné. A ani v Ibize s podlitrovým motorom to nie je inak. Šesť stupňov má aj dobre rozdelené prevody. Je jasné, že auto je skôr dimenzované na rýchlejšie presuny a dynamickejšiu jazdu v meste. Na diaľnici sa to prejavuje vyšším hlukom od motora aj od pneumatík. Prečo? Lebo Polo, Ibiza kvôli koncernovému bratovi nemôže mať tak dobrú zvukovú izoláciu predsa, to je každému jasné. Veď ani Superb nemôže byť tak dobrý ako Passat. A najviac sa to prejavuje aj tu na odhlučnení.
Podvozok malého auta je vyladený znova príjemne, pohodlia je akurát, asi najviac ho obmedzujú veľké disky kolies. Osemnástky sú krásne, ale môžu za tuhšie prejavy podvozku. Ale to vám nebude vadiť, veď keby chcete komfortné auto, tak si kúpite Citroën C3, Ibiza musí byť športová. Presne tak sa prejavuje aj na kľukatejších cestách. Na dobrom povrchu sa správa naozaj výborne a vypočítateľne, vždy viete, čo sa s autom deje. Nízka hmotnosť agregátu eliminuje nedotáčavosť a Ibiza pôsobí celkom neutrálne, či ju skôr presúva omnoho ďalej. Ani neviete ako a uvedomíte si, že vás jazda s malým červeným krpcom baví. Do volantu sa síce veľa odozvy nedostáva, ale aj tak presne viete, čo robia predné kolesá. Možno trochu bráni rýchlejšej jazde aj príliš aktívne ESP, ktoré reguluje aj šmyk, ktorý neexistuje.
Jediným problémom športovej verzie FR je 1 210 eur. Presne toľko chce Seat za výkonnejší 1,5-litrový motor TSI Evo so štyrmi valcami a 110 kW (150 k). Prečo nebol v aute už počas testu? No, preto, že nebol dostupný, začiatok predaja bol stanovený na neskoršie obdobie. Márny nie je ani litrový krpec, ale aj tak vrelo odporúčame ten vrchol aktuálnej ponuky modelu, ak idete do FRka.
Ibiza FR je fakt pekné auto, vyzerá kompaktne a pritom má ostré rysy, ktoré hneď upútajú. O to viac, keď je karoséria lakovaná červenou metalízou. S tými osemnásťpalcovými diskami naozaj dokáže strhnúť pohľady. Síce niekomu môže dizajn pripomínať predchodcu, ale to vôbec nevadí.
Seat na tlačovke ku Ibize argumentoval najostrejším prelisom v triede. Je od zadných LED svetiel do boku karosérie. Efektný detail je najväčšou nočnou morou karosárov pri opravách. Musí totiž sadnúť na dvere aj na svetlo. Efektné sú aj disky kolies. Osemnástky s brúseným povrchom a čiernym lakovaním vnútra robia auto o niečo exkluzívnejším. Dojmu trochu podrážajú kolená zadné brzdy. Sú malé. Na malé auto bohato stačia, ale na pohľad to pôsobí trochu komicky.
Športová, nešportová, základné črty interiéru sú rovnaké. Rovnaký je aj 355-litrový objem batožinového priestoru. Dokážete ich využiť všetky. Zbaliť sa na víkend? Bez problému aj ak máte rodinu s tromi až štyrmi členmi. To však platí za predpokladu, že z domu neberiete v hrncoch nabalené jedlo na všetky večere a obedy.
Dokonca ani na zadných sedadlách to nie je, v rámci triedy tragédia. Za 180 cm vysokým vodičom si sadne rovnako vysoký pasažier. Len na kolená nebude miesta na rozdávanie, bude ho tak akurát rovnako ako na hlavu. Takže vzadu viac ako 300 kilometrov na jeden záťah nedáte, ak ste štyria. Vo dvojici to problém nebude. Predné sedadlá sú aj napriek športovému tvaru s vyššími bočnicami celkom pohodlné. Chrbát vás bolieť nebude, teda možno až po nejakých 500 kilometroch, ak ste náchylní na takéto bolesti.
Ako vodič máte vyhrané, máte normálnu ručnú brzdu a najnovší informačno-zábavný systém. Navigáciu si priplácať nemusíte, máte predsa mobil, ktorý dokážete pripojiť cez Apple CarPlay, či Android Auto, tak mapy zdieľate cez to. Jednoduché. Teda za predpokladu, že by normálne na Slovensku fungovalo Android Auto a bežal na ňom v pohode Waze (počas testu to ešte nešlo).
Celkovo je Ibiza naozaj podarené auto. Sťažovať sa budete maximálne na trochu otravné zapínanie bezpečnostného pásu, ktoré je nelogicky viac vpredu. A z vizuálu vás budú mrzieť falošné koncovky výfuku, reálna je vyvedená smerom dole za nárazníkom. Ale inak je Ibiza FR v tejto špecifikácii naozaj vynikajúce auto. Ak ho budete chcieť, tak vedzte, že testovaný kus so všetkými prvkami výbavy stojí viac ako 17 tisíc. Preto nie je zlý nápad siahnuť ešte trochu hlbšie do bankového účtu a priplatiť si za štvorvalec 1,5 TSI Evo. Pre adresu na poďakovanie za radu nám môžete poslať odmenu, adresu pošleme mejlom 😀
Seat Ibiza FR 1,0 TSI
Motor | R3 benzín |
Objem | 999 cm3 |
Výkon | 85 kW (115 k) pri 5000-5500 ot/min |
Krútiaci moment | 200 Nm pri 2000-3500 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4059 mm |
Šírka | 1780 mm |
Výška | 1444 mm |
Rázvor osí kolies | 2564 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1140/1660 kg |
Batožinový priestor | 355/- l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 195 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,8/4,1/4,7 |
Emisie g CO2/km | 108 |