Test SEAT Ateca 1,0 TSI: Traja finalisti

Dobrých áut v redakcií nikdy nie je dosť, týždne sú s nimi krajšie a tak sa nám pod ruky dostala ďalšia Ateca.V poradí druhá, no s tým najmenším motorom. Je správne ho hľadať prstom po cenníku aj v triede SUV?

Necháme vás chvíľu polemizovať a o tom si napíšeme nižšie. Seat má zatiaľ slabé postavenie na trhu vyšších vozidiel, no mal by to napraviť príchod až pravdepodobne troch ďalších, úplne nových áut. Na jedno nebudeme musieť ani tak dlho čakať. Už tento rok by sa mal na cestách objaviť model Arona, ktorý bude zastupovať najmenšie crossovery a rok po jeho uvedení na trh by mala prísť aj sedemmiestna verzia.

Jedinou ranou pod pás v rozvoji Seatu na našom domácom trhu je fakt, že ešte nepredstavenú Škodu Karoq niekto odfotil a vyzerá na nerozoznanie od auta, ktoré sme mali týždeň v redakcii. Zmenili zopár detailov, predné svetlá a inak je to úplne to isté, dokonca aj s rovnakými zrkadlami. K čomu týmto mierime? Asi si viete predstaviť kto z tejto dvojice u nás doma pri výbere zvíťazí. So Seatom nebudete súčasťou davu.

U nás by vyhrala španielska Ateca pre jej charakteristické tvary značky, zachovanie modelovej postupnosti a jedinečnosť na cestách. Ponúka pestré farby, pribúdajú k nim neustále ďalšie a nebude ju mať každý druhý sused na chate. Viete s ňou vyraziť do divadla, do nočného mesta a bežného terénu. V tomto konkrétnom kuse absentuje štvorkolka, no budú sa za vami hlavy otáčať s poznámkou, aké pekné auto ide. Nie s poznámkou, či je to Paľo alebo Lenka z horného konca, lebo majú rovnaké auto.

Nami testovaný kus bol vo výbave Style s rôznymi príplatkovými prvkami. Chrómové lišty okolo okien, na streche auta, alebo čierne lemy blatníkov medzi ne patria tiež. Ambientné osvetlenie interiéru by sme si určite nechali, v noci  je to jedna z najkrajších vecí na aute a dá sa nastaviť v ôsmich farbách. Adaptívny tempomat s Front Assistom mal zatiaľ dokúpený každý model, ktorý sme mali v rukách, no myslíme si, že sa určite nájdu aj zástancovia klasického tempomatu. Tieto dva tábory musia zostať oddelené a kombinácia oboch, či možnosť v nastavení vypnúť adaptívnosť tu neprichádza do úvahy. Za najlepší príplatkový balík výbavy určite považujeme Winterpack obsahujúci vyhrievané predné sedačky, vyhrievané ostrekovače čelného skla a takisto spätné zrkadlá. V interiéri vám tým pádom nebude nič zvláštne chýbať. Sedenie je pohodlné, volant z dobrých materiálov a celkovo prostredie pred vodičom je dokonale prehľadné. Menším ľuďom sa bude zdať, že palubovka je umiestnená vyššie a v zornom poli, keďže je na vrchu spravená rovnejšie a natočená smerom na vodiča. Všimnete si to pri manévrovaní v úzkych priestoroch, no ako dlhodobý majiteľ auta si zvyknete na veľkosť a správny odhad. Na druhú stranu toto spracovanie vytvára taký pomyslený, väčší pocit súkromia, alebo oddelenia od spolujazdca.

V bielej farbe autá niekedy nevyzerajú dobre, ale pri Atece to neplatí. V uliciach mesta dokonca pôsobí elegantným dojmom v kombinácií s čiernymi plastami po stranách. Presne pre moderné budovy, prácu v meste alebo vozenie detí do školy bola nakonfigurovaná, keď do nej niekto vložil litrový motor s výkonom 85 kW (115 k). Nie je to málo, no v porovnaní s motorom 1,4 TSI nie je nútený vypínať valce a tak na krátkych, možno svižných prejazdoch mestom bude pravdepodobne menej trpieť. Na dlhších výletoch po diaľnici to však hrá do karát ochrnutému na dva valce a tak budete mať spotrebu o niečo málo vyššiu. Popravde, Ateca nie je ťažšie auto ako modely strednej triedy a v kombinácii s manuálnou prevodovkou sme sa dostali na spotrebu okolo 7 litrov na sto kilometrov. Ak ho budete viac točiť tak sa zvýši a okrem toho si vypočujete charakteristický zvuk koncernového motoru idúci spredu. S jeho odhlučnením sa pasoval nejeden konštruktér, no zatiaľ motor odoláva kolám ringu ako Klitschko po ročnej prestávke. Vo zvyšných atribútoch je auto odhlučnené na jednotku a darí sa mu tlmiť aj tupé rany tvrdšie ladeného podvozku v teréne. S menšími kolesami by to tak nebolelo, ale Ateca by ich sama odmietla. Väčšie tvoria posledný detail k dizajnérskemu dielu ako z učebnice.

Traja do tanga

Pokiaľ po Atece túžite a neprecestujete za rok obvod zeme, máte šancu sa dostať k solídne vybavenému autu za cenu nižšiu ako 20 tisíc. Tam začína litrový motor s výbavou Style (19 540 €), no musíte zabudnúť na vyhrievané sedačky alebo dažďový senzor. S doplnkami sa nami testovaný kus dostal na cenu ešte o tisíc eur vyššiu. Ak sa budete hrať s úrovňou výbavy ďalej, do pozornosti by sme určite mali dať kamerový systém, ktorý pri parkovaní tvorí celkový obraz okolia auta a odskúšali sme ho v minulom teste auta.  Nezvolený pohon aj zadnej nápravy vám zase prináša jedno malé pozitívum a to o niečo väčší batožinový priestor a vlastne aj nižšiu hmotnosť.

Na verziu 4×4 vás už nahovárať toľko nebudeme, museli by sme skočiť s cenou o ďalšie tisícky vyššie. Skúste aspoň pouvažovať nad krásnou oranžovou z palety farieb, ktoré Seat ponúka. Potom už vám bude jedno, že ste nekúpili väčší motor. Vždy vás auto pri príchode k nemu poteší krásnym vzhľadom a pri odchode sa automaticky otočíte, len aby ste ho videli ešte raz. A o tom by autá mali celkovo byť. Ak sa otočíte, kúpili ste si to správne.

Seat Ateca 1,0 TSI Style

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 85 kW (115 k) pri 5000-5500 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 2000-3500 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4363 mm
Šírka 1841 mm
Výška 1615 mm
Rázvor osí kolies 2638 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1280/1830 kg
Batožinový priestor 510/1604 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 183 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,3/4,7/5,3
Emisie g CO2/km 120