SEAT Ateca je na trhu už celkom dlho a postupne sa dostáva do povedomia aj s iným logom. Jedna verzia však s logom Cupra určite nebude a to je tá úplne základná. Tá, ktorá je za najrozumnejšiu cenu a reálne dokáže splniť všetky prepravné požiadavky nielen pre jednotlivcov, ale aj pre rodiny. Áno, je to výbava Reference s najslabším litrovým trojvalcom a manuálnou prevodovkou.
Tvarovo je súčasná verzia trošku zmenená oproti pôvodnej verzii, lebo už v roku 2020 prišla s jemnými retušami a novinkami. Táto základná výbava má už celkom slušné svetlá s Full LED usporiadaním a vzadu jej chýbajú azda len dynamické smerovky oproti lepšie vybaveným bratom. A veľké prekvapenie prichádza aj v podaní litrového trojvalca, ktorý autu celkom pekne sadne.
Klasické tvary, rozdielov veľa nie je
SEAT Ateca je jedným z áut, ktoré sa do dnešného digitálneho sveta dostali z analógového. Je to auto, ktoré ešte stále vyzerá ako tradičné vozidlo bez všelijakých šialených výstrelkov. Je to auto, ktoré dokáže zaujať ako dynamickejšie zameraných vodičov, tak tých konzervatívnych. Stále sa len bavíme o tvaroch a dizajne.
Predná časť s inak tvarovanými reflektormi pôsobí sviežo ešte stále a to aj napriek faktu, že Ateca už nebude extrémne dlho v ponuke automobilky. Prečo? Je to z dôvodu, že postupne sa dostáva do veku, kedy má právo na odchod do dôchodku. V automobilovom svete je to 7 rokov, ale zjavne sa na výzore vozidla nepodpísali. Dá sa povedať, že aj napriek určitému časovému pôsobeniu na trhu je model extrémne svieži a vitálny.
A rovnako rozumne pôsobí aj zadná časť, kde vidno výrazné horizontálne línie opticky rozširujúce karosériu a zároveň aj štýlový nápis Ateca, po modernizácii s novým písmom. Dokonca aj bočný profil dokáže zaujať, najmä vďaka klasickému hatchbackovému tvaru, ktorý využíva väčšina SUV. Ateca je jednoducho pekná. S tým nič nespravíme. Je to fakt a podpisujú sa pod to aj 17-palcové zliatinové disky. Nie sú v základnej výbave stupňa Reference, priplatíte si za ne. V základe sú 16 palcové, ale stále zliatinové disky.
No a teraz sa pozrime na rozdiely, ktorými sa SEAT Ateca Reference líši od vyššieho stupňa Style. Ak by ste ich hľadali na niektorých detailoch karosérie vo vyššej časti, tak by ste možno našli strešné nosiče. Reference ich jednoducho nemá. Style ale áno, aj keď sú čierne. No a predný a zadný nárazník v základnej výbave nemá imitáciu hliníkových doplnkov. To je všetko, pričom aj takto základná oplastovaná Ateca pôsobí veľmi dobre a pri absencií strešných nosičov, pozdĺžnych, vytvára dojem akejsi kompaktnosti.
Je Ateca priestorový zázrak?
Čo je možné považovať za mágiu v prípade osobných vozidiel? Asi to, že na dĺžke 4,4 m, aj to nie celých, konkrétne 4 381 mm, dokáže SEAT Ateca ponúknuť dostatočný priestor pre 4 pasažierov a dokonca ani piati nebudú až takí znevýhodnení ako v niektorých iných autách. Za týmto je vyššia stavba karosérie a vyššie sedenie s nohami umiestnenými smerom nadol a nie dopredu. SEAT vyťažil z danej platformy naozaj veľa a priestoru je na rozdávanie.
Hovorí o tom nielen priestor pre zadných pasažierov, ale aj priestor pre batožinu. Štandardne má objem 510 litrov, ktorý je vyhradený pre verzie s pohonom prednej nápravy. Ak chcete Atecu s pohonom všetkých štyroch kolies, tak sa musíte pripraviť na fakt, že budete mať o 25 litrov menej. Stále vám však ostane 485 litrov, čo rozhodne nie je málo.
Lenže tie správne miesta na sedenie nie sú vzadu, sú vpredu a aj napriek lacnejšie pôsobiacim poťahom sedadlá ukazujú príkladné tvarovanie aj na dlhšie trasy. Dokonca už v takomto základe majú nastaviteľnú bedrovú opierku. Vlastne musím povedať, že na ich adresu nemôžem povedať jedno krivé slovo. Je to úplný základ, ale schopný základ, ktorý dokáže poslúžiť aj na dlhšie trasy. Áno, nebojte sa litrového trojvalca a základnej výbavy ani na dlhší terasách.
To ma privádza ešte k jednému zásadnému faktu. SEAT Ateca s výbavou Reference disponuje menším digitálnym štítom s ukazovateľmi paliva a zohriatie motora po stranách. A jednoducho povedané, aj tento sa vydaril. Kruhová stupnica môže byť buď vo forme otáčkomera, rýchlomera, alebo môžete mať čisto digitálne zobrazenie s horizontálnym otáčkomerom. Jednotlivé údaje si môžete prepínať a máte všetko dostupné, okrem toho celkového prehľadu, ktorý som chvíľku hľadal.
Ten je ale na druhom displeji. Uhlopriečka 7 palcov dokonale stačí a bezdrôtové zrkadlenie Apple CarPlay a Android Auto je len príjemným bonusom, ktorý dokáže nahradiť vstavanú navigáciu. Aj samotný systém je tu výrazne oklieštený a na domovskej obrazovke máte omnoho menej informácií. Akurát vám nechýbajú, lebo všetko funguje presne tak, ako má. Len aj tu zasiahol škriatok spoľahlivosti a mne sa párkrát stalo, že mi systém jednoducho vypadol. Pri zrkadlení Apple CarPlay. Ale to je už akýsi štandardný folklór pri MIB3.
Stačia 3 valce? Stačia!
Najväčšie predsudky sú určite voči základnému litrovému trojvalcu, ktorý má aktuálne menší výkon ako pri predstavení. Keď SEAT Ateca prišiel na trh, tak sme testovali verziu s výkonom 85 kW (115 k), ale teraz má litrový trojvalec len 81 kW (110 k). A aj napriek tomuto zdanlivo hendikepujúcemu faktu pôsobí v aute veľmi suverénne a dokáže ho rozhýbať so slušnou gráciou. Veď bodaj by nie, toto auto má hmotnosť tesne pod 1,4 tony!
Ale zase, na druhú stranu, motor síce letí do otáčok, ale cítiť, že výkon je, z dnešného pohľadu, skôr priemerný. Dnes už by sa do takéhoto auta žiadalo minimálne 110 kW (150 k) verzie s agregátom 1,5 TSI so štyrmi valcami. Ale to neznamená, že litrový trojvalec je zlý. Zahreje sa o niečo skôr a pri krátkych trasách môže byť práve toto výrazná devíza.
Toto auto jednoducho nie je pretekárske, na to by ste si mali kúpiť Cupru Ateca s dvojlitrom a výkonom 221 kW (300 k). Alebo aspoň s výbavou FR so spomenutou 1,5-litrovou motorizáciu. Toto auto je na klasické kľudné jazdenie, aj keď dokáže aj relatívne slušný nábeh pri predbiehaní. Za ostrou reakciou môže byť aj zvolená prevodovka s krátkymi prevodovými stupňami a klasickým radením koncernu Volkswagen. Nie je to úplne mechanické cvaknutie ako v modeloch Honda, ale je to tiež celkom príjemné trošku gumovejšie preradenie.
No a od komfortného auta s takýmto motorom čakáte hlavne nízku spotrebu. Spotreba tejto verzie záleží od toho kde sa s autom pohybujete. Ja som si auto vzal v Bratislave a so silným protivetrom som mal po diaľnici spotrebu 8,5 litra počas 150 kilometrov. Ale keď som šiel už v bezvetrí, tak diaľnica ukazovala 7,2 až 7,3 litra. Na takto vysoké auto rozhodne nie veľa. Je to skôr naftová hodnota z dôb ešte stále nedávnych.
Ďalším faktom je, že po diaľniciach nejazdíte stále. Ak ich úplne vynecháte, tak sa viete pozerať na hodnoty okolo 5,5 litra. No a celkový priemer tak viete držať do 6,5 litra. Podľa mňa vynikajúce a musím uznať, že tento trojvalec v modeli Ateca, ma celkom príjemné prekvapil. Nie iba spotrebou, ale aj rozumnou dynamikou.
Neodolateľná cena
Hľadáte auto, ktoré je síce kompaktné navonok, ale schopné odviezť celú rodinu? Tak práve Ateca je rozumnou voľbou a v tomto prevedení, aj keď mu chýba niekoľko základných vecí ako napríklad odkladacie vrecká na predných sedadlách, výduchy pre zadné sedadlá a napríklad predné parkovacie senzory, stojí extrémne rozumných 23 000 €. Áno, takto veľké auto viete mať za 23-tisíc. A ak máte predsudky voči litrovému motoru, tak nemusíte. V SEATe Ateca funguje s prehľadom úplne bez akýchkoľvek problémov. Veď tento model nie je extrémne ťažký a má skôr komfortné zameranie.
SEAT Ateca 1.0 Reference
Motor | R3 benzín |
Objem | 999 cm3 |
Výkon | 81 kW (110 k) pri – ot/min |
Krútiaci moment | 200 Nm pri 2000-3000 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4381 mm |
Šírka | 1841 mm |
Výška | 1615 mm |
Rázvor osí kolies | 2521 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1362/508 kg |
Batožinový priestor | 510/1604 l |
Palivová nádrž | 50 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,4 s |
Spotreba (WLTP) | 5,9-6,8 l/100km |
Emisie g CO2/km | 134-154 |