Test SEAT Arona REDline: Mesto a šport v jednom


Prvá Arona, ktorú sme testovali bola s motorom 1,5 TSI a manuálnou prevodovkou. Vtedy nebola možná kombinácia s automatom. Ale to bolo už celkom dávno a na úplnom začiatku predaja malého crossoveru so španielskymi génmi. Teraz sa situácia trochu zmenila. Motor je v ponuke, ale iba s automatickou sedemstupňovou prevodovkou.

Pred samotným testom sme si trochu pozreli štatistiky a zistili, že naftový motor v tomto malom aute nemá veľmi úspech. Každý rok sa predalo okolo 10 percent celej produkcie s dieslovým pohonom. A to je jedným z dôvodov, prečo zo slovenského cenníka zmizol. Ale pribudla verzia REDline, ktorá je nadstavbou ku športovo zameranému FR-ku.

Mestské veľkosti a vzdialenosti

Arona je určená pre tých, čo im pripadá Ibiza malá, ale zároveň Leon veľký. A tým, čo potrebujú sedieť vyššie. Tomuto sú prispôsobené aj rozmery B segmentu, ktoré sa dajú umiestniť do akéhokoľvek parkovacieho miesta. Na dĺžku má predsa len 4 metra a 14 centimetrov, čo uľahčuje pozdĺžne parkovanie. A to kolmé zase uľahčí šírka 1,78 metra.

V každom prípade je povinnosťou každého, kto má záujem o Aronu, poriadne ju nakonfigurovať. V tomto prípade hovoríme o nevyhnutnej kontrastnej streche a peknej farbe. REDline toto rieši peknou kombináciou červenej farby a čiernej strechy, ku ktorým pridáva veľké osemnásťpalcové disky.

Možno sú tie disky trochu overkill, ale vyzerajú brutálne. Tie zase zhoršujú jednoduchosť parkovania. To je daň za krásu. A jemným vizuálnym prvkom, ktorý nie je tak harmonický sú potom brzdy. Pod, na model obrovskými, kolesami sú naozaj maličké brzdy. V sedemnástkach sa tak nestrácajú.

To, čo však Arona už od začiatku prezentuje a je super sú svetlá. Cez deň ich svetelný podpis ako vpredu, tak vzadu vyzerá veľmi pekne. A naviac tieto svetlá svietia naozaj obstojne. Zvonka je však vidno ešte jeden detail, Arona má na poslednom stĺpiku karosérie predel medzi strechou a zvyškom karosérie. Je to z jednoduchého dôvodu, ľahšie sa takto rieši prípadná nedokonalosť nadväzovania farieb. Strieborný pásik predvádza štylizované písmeno X, ktoré vyjadruje, že auto je crossover.

Malé a pritom veľké

Zvonka je teda Arona malá, ale zvnútra musí predsa nahradiť aj predchádzajúcu generáciu kombi, ktoré vznikalo z Ibizy. A zjavne sa to darí. Batožinový priestor sa dá nazvať veľkým, lebo má 400 litrov. V tomto prípade mu nezmenšuje objem ani plynová nádrž modelu TGI. Vlastne TGI ani nepotrebujete. Spotreby na rozumnej úrovni sa dajú dosahovať aj s týmto motorom.

Dostatok miesta, teda s ohľadom na celkovú veľkosť, je aj na zadných sedadlách. Nie na šírku pre piatich, ale dvaja nebudú veľmi nadávať. Najmä ak budú mať výšku do 185 centimetrov. Vpredu je menšia veľkosť auta zreteľná len ak sa na stredovej lakťovej opierke stretnú lakte vodiča a spolujazdca. Tam sa dá trafit ostrou časťou lakťa presne ten jeden bod, kde to fakt zabolí. Takže jazda môže byť aj okorenená takýmto občasným prankom.

Miesto pre vodiča je príjemné na pobyt. Na sedadlách nie je problém absolvovať aj dlhšiu trasu a prekvapivo, tento kus, nemá displej miesto prístrojov pred vodičom. Nie je to o tom, že by chýbal, ale v ponuke je. Tejto verzii nechýba, ručičkové prístroje sú prevedené veľmi pekne a displej medzi nimi má peknú inverznú tému s bielymi písmenami na čiernom povrchu.

Úplne nový je však informačno-zábavný systém, čo je najväčší pokrok interiéru modelu. Má bezdrôtové zrkadlenie mobilných telefónov a zobrazenie widgetov šikmo ako na Leone a modernizovanej Atece. Ale čo nás milo v interiér prekvapilo sú bezpečnostné pásy. Majú dve červené línie na krajoch. Možno to vyzerá ako detail, ale robí lepší dojem z vnútra a to aj napriek tomu, že drvivá väčšina plastov je tvrdých.

Tento motor má zlato z ponuky

To najlepšie, čo môžete pod kapotou Arony vidieť a zažiť je práve tento motor. Štvorvalec TSI s objemom 1,5 litra má výkon 110 kW (150 k) a je spojený teraz výlučne s automatickou sedemstupňovou prevodovkou. Kedysi to bolo úplne inak, ale to nevadí, aj automat je super. To, čo ostalo je pohon iba prednej nápravy. Možno sa však manuál vráti, uvidíme. S manuálom bola Arona ešte športovejšia.

Najvýkonnejší motor v ponuke nemá zásadný problém s karosériou, ktorá váži veľmi rozumných 1200 kíl. Veď na stovku sa má dostať za 8,2 sekundy. Nemáme dôvod s tým nesúhlasiť. Podvozok sa s autom tiež vyrovnáva príjemne, trochu viac tuhosti sprostredkúvajú veľké disky, ale s tým musí každý rátať.

Veľkou vecou pri 1,5 TSI je spotreba. Do 7 litrov kedykoľvek a keď sa vodič naučí využívať režim dvoch valcov, tak sa dostane pri medzimestských presunoch aj hlbšie pod 6 litrov. Stačí prepnúť režim na Eco, vedieť pracovať s plachtením a veríme, že 5,0 nie je nedosiahnuteľná méta. Ale bez diaľnic, na nich ide spotreba hore, čo je však úplne logické.

Možno jedinou nevýhodou je použitie polotuhej nápravy, ktorá si vie občas s veľkými diskami poskočiť. Ale zase, keby automobilka použije viacprvkovú, tak zmenší nielen priestor pre batožinu, ale pravdepodobne aj priestor pre zadných pasažierov. Ten určite nezmenšuje nádrž, ktorá má veľmi malý objem 40 litrov.

Za rozumnú cenu veľmi dobré auto

Vlastne Arona je výborným autom za dané peniaze. Ale je tu však jeden problém. Stojí toľko, čo pekne vybavený Leon, ktorý je modernejší a Ateca už nie je omnoho drahšia a ponúkne viac priestoru. Avšak v prípade potreby mestského auta je práve Arona vhodnejšia. Takže záleží len na použití a preferenciách. Arona môže vyzerať naozaj dobre a jazdí sa s ňou príjemne. Naviac REDline s týmto motorom stojí naozaj priaznivých 21 800 eur, čo predstavuje takmer 4 700 eur výhodu. Ak budeme kritickí, tak sa oplatí priplatiť si 1 340 eur za práve tento motor naviac oproti litrovému trojvalcu s podobným automatom. Inak, lakťová opierka tiež nie je štandardnou výbavou, ale je pri dlhšej ceste takmer neoceniteľným pomocníkom.

SEAT Arona REDline 1,5 TSI DSG

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4138 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1552 mm
Rázvor osí kolies 2566 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1239/1760 kg
Batožinový priestor 400/? l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,2 s
Spotreba (WLTP komb) 6,0-6,7 l/100 km
Emisie g CO2/km 137-152