Test SEAT Arona FR 1.0 TGI: Na plný plyn

Seat má v portfóliu malé mestské SUV nazvané Arona. Na trhu je už dva roky, takže horúca novinka to nie je. Lenže, Španieli do neho montujú jeden veľmi zaujímavý a netradičný motor s nenápadnou skratkou TGI. Seat Arona 1.0 TGI sa spolieha na malý trojvalec, ktorý spaľuje CNG v kombinácii s benzínom. Má síce iba skromných 90 koní, ale do mesta by to malo takémuto malému autu stačiť.

Nami testovaný kus bol naviac vybavený balíkom FR, ktorý znamená rôzne exteriérové aj interiérové, športovo sa tváriace prvky výbavy. V kombinácii so žiarivo červenou farbou, španielsky temperamentou, a čiernou strechou so striebornými lemovaniami nárazníkov ide o farebne pekne vyskladané auto. Napriek tomu, koľko farieb sme spomenuli, nejde o „papagájovitú“ prekombinovanosť ale o zaujímavé zladenie, ktoré nesplynie so šeďou davu. Karoséria je veľmi kompaktná a spolieha sa na osvedčené diely. Rovnako tvarované svetlá, či prednú masku môžeme nájsť aj na modeloch Ibiza či Leon. Emblém FR na prednej mriežke s veľkými okami, či dvojica pomerne veľkých výfukov v zadnom nárazníku so strieborným  difúzorom mýlne veštia výkon o kus väčší než reálnych 90 koní (66 kW). To sa ale Arone vyčítať nedá, jej tvary sú pekne dynamické a športové aj keď o športové auto vonkoncom nejde. Veľmi vydareným prvkom je vygravírované X v striebornom páse tretieho stĺpiku. Disky kolies majú 17“ čo je tak akurát dosť, sú ale strieborné a čierne by tu pasovali asi o niečo viac. To je ale už len otázka vkusu a skúsenosť z predošlého testu Leonu FR ktorý bol ladený do rovnakých farieb.

 

V kabíne sa tiež rýchlo udomácnite, najmä ak máte skúsenosť s inými Seatmi. Interiér je síce pomerne jednoducho navrhnutý ale veľmi prehľadný a rozumne farebne zladený. Dominuje čierna, skombinovaná s červeným prešívaním volantu a prístrojovky. Obkladové lišty dverí a okolia radiacej páky sú strieborné. Takže, žiaden cirkus ale striedmosť a vkus. Trojramenný kožený volant má tiež logo FR, sploštenú spodnú časť a multifunkciu. Budíky sú analógové, známe tiež aj z iných Seatov ale dobre čitateľné s nerušivou grafikou. Displej infotainmentu je síce menší, ale stačí, naviac podporuje Apple CarPlay aj Android Auto. Nemá síce navigáciu ani parkovacie kamery, ale iba čidlá. V malom aute to ale stačí. Výbava je inak veľmi slušná, najmä na pomery mestského auta. Automatická klíma, vyhrievané sedadlá, tempomat, USB porty a hlavne výborné LED svetlá. V prednej časti nebudete mať s priestorom problémy. Na pomery malých áut je to ale obstojné aj vzadu. Nezabudnime ešte vyzdvihnúť pohodlné a pekne farebne navrhnuté predné sedadlá. Majú slušné bočné vedenie a decentné farebné pásiky. Arona síce nie je rodinné ale mestské auto, napriek tomu dokáže v relatívnom pohodlí previezť vzadu aj dospelých pasažierov normálneho vzrastu. Kufor má objem 400 litrov, čo je na auto tejto triedy a naviac hybridné veľmi slušná cifra.

Hlavnou témou debát a polemík o tomto aute je ale bezpochyby jeho motor. Spomínaný trojvalec TGI má veľmi skromný objem  1.0 litra a výkon 66kW/90 koní. Vzhľadom k týmto hodnotám je ale Arona s ním prekapivo svižná hlavne v meste. A to je hlavné, keďže toto je jej primárny revír. Mimo mesta a vo vyšších rýchlostiach výkon chýba hlavne pri potrebe prudšieho zrýchlenia a predbiehania alebo pri vyššom zaťažení. Na pokojné jazdenie hlavne v meste je ale 90 koní vcelku dostačujúcich. Ak ale auto preplníte a naložíte celú rodinu s vyhliadkou výletu, bude to trochu trápenie. Toto ale nie je zameranie Arony. Z technického aj praktického hľadiska potrebujete vedieť, že tento Seat spaľuje benzín a CNG. Má teda dve nádrže a primárne jazdí na CNG, teda stlačený plyn. Keď sa jeho zásoba minie, auto začne spaľovať benzín z druhej nádrže a vy si tento prechod ani nevšimnete. Začnime najväčším háčikom, ktorým je nízky dojazd.

Plynová nádrž má objem 13,8 kg a benzínová iba 9 litrov, čo je teda taká štedrejšia rezerva. Celkový dojazd na obe nádrže je približne 370 kilometrov. Samozrejme, záleží to od štýlu jazdy. Môžeme ale potvrdiť, že ide o úplne reálnu a nenadsadenú hodnotu. Spotreba CNG v meste bola približne 6.0 kg/100 km a práve tu sme jazdili najviac. Mimo mesta sme ale išli rapídne pod 6 a celkovo sme sa dostali na hodnotu 5,2 kg/100 km. Upozorňujeme, že štýl jazdy bol skôr dynamický než ekonomický a šlo by to teda určite aj za menej. Teoreticky by sa dalo jazdiť aj za 3,5 kilogramu, ale to by si vyžadovalo naozaj trpezlivého vodiča.

Liter benzínu stojí približne 1,35 eura a kilogram CNG 1,198 eura (1 kg CNG je vlastne 1,4 m3 CNG). Cena podobná avšak v prospech plynu. S benzínom sa ale na priemernú  spotrebu  5,2 litra pri dynamickom jazdení nedostanete a vzhľadom k nižšej cene plynu sa misky váh jednoznačne prikláňajú k CNG. Dáva teda plyn zmysel? Dáva, ale iba v prípade, že máte v okolí jednu z celkových 12 plničiek CNG na Slovensku. V Bratislave sú dve, tu budete v pohode. Pri plánovaní dlhších trás však musíte mať neustále na pamäti obmedzený dojazd. Samozrejme, Arona vie ísť aj na čisto benzínový pohon ale pri objeme nádrže 9 litrov je to iba na dojazd bez stresu k najbližšej plničke a nie na plnohodnotné jazdenie. Skvelou správou je, že vďaka spaľovaniu CNG môžete parkovať aj v podzemných garážach. To nie je pri  plynových autách na LPG zvykom. Dôvod je jednoduchý, stlačený zemný plyn pri úniku stúpa nahor, čo znamená, že z garáží sa vyvetrá. Naproti tomu LPG, čiže propán, ostáva pri zemi a hromadí sa.

Z „bežných“ údajov ešte spomeňme, že Arona je predokolka spolupracujúca so šesťstupňovým manuálom. To je výhoda oproti nehybridnej benzínovej verzii, ktorá má iba päť stupňov. Verzia FR sa síce tvári športovo, ale ide skôr o pohodlné auto. Až prekvapivo pohodlné aj pri prejazde priečnych nerovností a jám, neozve sa žiadne výrazné buchnutie ale iba príjemne mäkké pretlmenie. Pri výkone 90 koní by aj bolo dosť zbytočné mať športovo tvrdý a nepohodlný podvozok.

Arona 1.0 TGI FR je pomerne netradičné auto, hlavne kvôli svojmu pohonu. Je ekologickejšie než nafta, má nižšie emisie a teda aj svetlejšiu budúcnosť než práve dízlové motory, ktoré sú tak trochu na ústupe, najmä na západe. Dá sa očakávať, že pri sprísnení podmienok vjazdu áut do miest budú na tom najlepšie elektromobily a CNG hybridy. Na Slovensku však pri kúpe takéhoto auta treba brať do úvahy stále pomerne riedku sieť čerpacích staníc tohto paliva. Ak ich ale máte vo svojom okolí dostatok a vaše trasy sú s nimi korešpondujúce, je TGI rozhodne skvelou alternatívou k tradičnej nafte či benzínu.

Miera ušetrených peňazí veľmi záleži od nájazdu a spôsobu jazdy, faktom ale je, že prevádzkové náklady sú nižšie oproti benzínu a veľmi porovnateľné s naftou, možno dokonca mierne v prospech CNG. Aktuálna cenovka s dotáciou priamo od Seatu je 18 840 €. Za malé auto to nie je úplne najmenej, treba ale zvážiť to že je veľmi slušne vybavené, spracované, dobre vyzerajúce a extrémne šetrné, aj keď v našich končinách trochu špecifické. Miernou nevýhodou môže byť aj zmenšenie objemu kufra oproti benzínovým a naftovým kusom.

Ak vás tento plynový systém oslovil, ale ohŕňate nosom nad výkonom a veľkosťou kufra, tak Seat ponúka aj Leon s rovnakým spaľovaným palivom, ale s väčším 1,5-litrovým TSI a väčšími zásobníkmi. Podľa papierov má dokonca Leon TGI nižšiu spotrebu ako Arona TGI.

Seat Arona FR 1.0 TGI

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 66 kW (90 k) pri 4500-5500 ot/min
Krútiaci moment 160 Nm pri 1800-3800 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4138 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1552 mm
Rázvor osí kolies 2566 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1308/1710 kg
Batožinový priestor 400/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 172 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,2 s
Spotreba (komb.) 3,8 kg/100km
Emisie g CO2/km