Test SEAT Alhambra Xcellence: Stále rodinný ideál

Sťahovanie ľudstva do SUV a podobných crossoverov s pseudoterénnymi ambíciami si občas vyžiada nejakú obeť. Nie, nejdeme rozoberať vyššiu produkciu CO2 ako porovnateľné kombi, ale skôr automobilové obete. Takto mozoristický svet prichádza o mnohé výborné modely. A to len preto, že nie sú úplne najviac cool a fancy.

Seat Alhambra je tiež ohrozený druh, ale darí sa mu prežiť aj popri inak výbornom Seate Tarraco. Čo však Tarraco nedokáže ponúknuť je ten brutálny ptiestor, ktorý práve Alhambra prezentuje vo všetkých situáciách. Aj napriek tomu, že nie je horúcou novinkou má svoje miesto, ktoré SUV nahradiť nedokáže. A naviac má novú výbavu Xcellence.

Stále aktuálna vizáž

Seatu sa už na začiatku tejto generácie podaril kúsok, ktorý je aktuálny stále. Miesto moderných výstrelkov má Alhambra vizáž, ktorá sa dá nazvať skôr striedmou a zameranou najmä na funkčnosť. A toto z módy nevyjde nikdy, ale zároveň to nevyhrá žiadnu súťaž krásy. Na toto sa pri praktickosti ale hrať nebudeme, však.

Zase, na druhú stranu, konfigurácia nami testovaného kusu je fakt výborná. Červená metalíza je asi najlepšou farbou vo vzorkovníku. Nie je vulgárna, ale príjemná a zvýrazňuje všetky črty karosérie. Farba nespôsobuje, že by práve toto rodinné MPV strhávalo na seba všetku pozornosť, ale dá sa jednoduchšie nájsť na parkovisku a keď je úplne čistá, tak minimálne v každodennej šedi vie zažiariť.

Aj napriek vnútru sú rozmery stále kompaktné. Na pôdoryse stredného SUV ponúka pre každého dostatok priestoru. Ku červenej karosérii sa výborne hodia zliatinové disky s priemerom sedemnásť palcov. Viac ani nie je treba. Päťlúčový dizajn ich robí opticky väčšími a zároveň zachováva dostatočnú bočnicu, čo je fajn pri parkovaní a napríklad pri snahe o najväčší komfort.

K dizajnu patria aj predné svetlá. Tie sú asi najväčšou pripomienkou, že ako model už má Alhambra niečo za sebou. To, že sú bi-xenónové je super, svietia výborne, ale keď nesvietia a je zapnuté iba denné svietenie, tak to je obstarávané iba halogénovou žiarovkou. Pre facelift navrhujeme implementáciu technológie LED z Tarraca. Netreba dynamické menenie lúčov, stačí prepínanie diaľkových automaticky a práve slušný základný lúč, ktorý Seaty bez sporu majú.

Family-proof

Nech vyzerajú crossovery akokoľvek rodinne, stále budú v tieni klasického MPVčka. Alhambra exceluje, oproti S-Maxu, Galaxy a napríklad Espace jednou zásadnou výbavovou prednosťou. Má posuvné bočné dvere. A dokonca elektricky. Obe môžete otvoriť diaľkovým ovládaním. Že zo nie je výhoda? Práveže je. A obrovská. Deti, či ktokoľvek iný na zadných sedadlách nebude schopný otrieskať dvere o auto vedľa a autu vedľa.

Otvorenie dverí je značné a zatieni aj konkrentov z úžitkového spektra trhu. Caddy má tak dvojtretinové, Berlingo takisto. Alhambra ponúka omnoho väčší priestor na otvorenie a tým pádom aj na nastupovanie. Dobre, nastúpiť dokáže dospelý človek aj cez menšie dvere Berlinga, či Caddy, ale tieto obrovské dvere oceníte najmä pri nakladaní detí do detských sedačiek. Vlastne aj tie sú samostatná téma.

V prípade Alhambry stačí rodine sedačka do 18 kilogramov. Od 15 do 36 kilogramov vážiace dieťa môže sedieť vo vstavanej sedačke. Stačí vyklopiť sedaciu časť a prehodiť opierku hlavy a detská sedačka je hotová. Integrovaná! Toto je brutálna pomoc a uľahčenie. Nemusíte nič prehadzovať, nahadzovať, stále ju máte po ruke, tak teda máte tú špeciálnu opierku hlavy. Nie je však štandardne, je za príplatok 255 eur, tá vpravo. Ak chcete obe, tak to je 490 eur. Ale zase, poriadna detská sedačka stojí tak tri stovky, takže ak máte v hľadáčiku Alhambru, tak toto je pozitívna opcia, aspoň teda tá vpravo.

Priestorovo je Alhambra naozaj obrovská. A má tri samostatné sedadlá v druhom rade. Takže tri detské sedačky nie sú problém. Teda, popri tých vstavaných sa vopchá aj tretia. A má dokonca aj Isofixy na každom mieste. Pracovisko vodiča je príjemné a logické. Veľkou výhodou Alhambry, aj vzhľadom na to, že už nie je novým modelom, tak je všetko vychytané a nič si nevrzne. Vek je však cítiť najmä v detailoch. Materiály síce stále sedia do sekcie mäkkých a výborne použiteľných, ale tvarovo je už Alhambra trochu staršia. Aj tu by sa hodil facelift. Facelift s digitálnym kokpitom, trochu zmenenou prístrojovkou a novým infotainmentom.

Pohon vynikajúci

Inovácie stále fungujú v prípade pohonu. Vrcholný motor, ktorý môže Alhambru poháňať je dvojliter na naftu s výkonom 130 kW (177 k). S pohonom 4Drive, čiže so štvorkolkou je jedinou možnosťou ako do nafty dostať novšiu verziu DSG so siedmimi stupňami. Ak je iba predokolkou, tak má staršiu šesťstupňovú.

V praxi má dostatok výkonu, čo však je trochu ťažšie vyjadrovať, lebo sme ju mali prví s nájazdom iba 60 kilometrov pri preberaní. To znamená, že sme jazdili ako počas zábehu, síce 130 áno, ale so štandardnými obmedzeniami, ktoré by mali pri takto nových autách fungovať. Aj napriek tomu sme sa spotrebou dostali na veľmi slušných 7,8 litra. Myslíme, že bežne sa bude dať chodiť tesne nad 7 litrov.

Prevodovka DSG je stále tým, čo bývala, stáva sa teda, že podtáča motor, že občas trhne celým autom, ale iba tak mierne, nič závažné. A aj keď má motor dosť výkonu, tak ho práve prevodovka trochu brzdí. Stále to nie je pomalé auto, ale s manuálom by bola svižnejšia. A možno by mala ešte o deci až dve nižšiu spotrebu. Avšak tu inováciu netreba, jedine, že by sa koncern podujal dať pod kapotu biturbo z Kodiaqu RS. Vtedy by Alhambra ťažko hľadala súpera, ak by mala aj štvorkolku.

Jazdné vlastnosti sú také, ako by ste očakávali. Alhambra je komfortná a plavná skôr ako drsne športová. A to predsa od sedemmiestneho auta pre rodinu požadujete. Jasné, môžete ísť do FR-Line, športovejšej výbavy, ktorá ma osemnástky a trochu tuhší podvozok, ale načo by ste to robili?

Kvalita prevyšuje súrodencov

Z interiéru sme mali pocit, že je ešte kvalitnejší ako na Tarracu. Možno to bolo trochu nostalgiou, ale Alhambra je stále výborným autom. Toľko čo ponúka človeku nedokáže ponúknuť ani SUV človeku. A pritom sú to blbosti, napríklad po podkopnutí zadného nárazníka blikne tretie brzdové svetlo ako vizuálna pripomienka, že berie otváranie na vedomie. Má funkčného parkovacieho asistenta, bezkľúčové ovládanie. A funguje aj adaptívny tempomat, aj keď je trochu agresívnejší. A keď sneží, tak nemá vyhrievaný radar, takže musíte občas zastaviť a očistiť ho. Ale stále je všetko naozaj vysoko funkčné. Len pre info, takto vybavená Alhambra je zhruba za 44-tisíc, čo je, vzhľadom na to, čo ponúka naozaj výborný deal.

Facelift (fikcia)

Je nám jasné, že Alhambra to má nahnuté z pohľadu životného cyklu. Ale prečo by nemohol prísť ešte jeden facelift, aj keď sa už Volkswagen vykašle na Sharan? Alhambra postupne ostane unikátom na trhu. A vraj sú už SUV na ústupe. Takže čo by sme na Alhambre zmenili? Základný tvar môže ostať, na tom netreba meniť nič. Len trochu retuší na zadných svetlách by stačilo. Predok by sme osadili LED svetlami, dali novú masku chladiča a pridali ostrejšie línie nadväzujúce na masku na kapote. Väčšími zmenami by sme poctili interiér. Dali by sme do neho modernejšiu prístrojovú dosku s modernejším infotainmentom a digitálnym kokpitom. Plus by sme aktualizovali škálu podporných systémov, takže by pribudlo udržiavanie v pruhu, či novšie verzie prediktívneho tempomatu. No a pod kapotou by sme chceli vidieť napríklad 140 kW (190 k) 2,0 TSI, či rovnako výkonné TDI. Plus to biturbo TDI a paleta motorov by bola v pohode. Dobre, mohol by byť aj plug-in hybrid kvôli určitej časti populácie. No a pridali by sme verziu Xperience. Takú, čo má o 2 centimetre vyššiu výšku, výlučne pohon 4Drive a plastovanie na spodnej časti. Myslíme, že takýto crossover by mal určite úspech. Plííííz, SEAT, nevykašlite sa na Alhambru! (Konečne máme nápis SEAT aspoň na jednom mieste napísaný správne, všetky písmená majú byť veľké, ale v texte sme to tak nedali, nakoľko to vyzerá, ako keby sme kričali).

Seat Alhambra 2,0 TDI 177 4Drive DSG Xcellence

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 130 kW (177 k) pri 3500-4000 ot/min
Krútiaci moment 380 Nm pri 1750-2850 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová, DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4854 mm
Šírka 1904 mm
Výška 1720 mm
Rázvor osí kolies 2919 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1865/2540 kg
Batožinový priestor 300/818/2297 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,3 s
Spotreba (WLTP) 5,5–5,6
Emisie g CO2/km 144-147