Je to krutá realita, MPV ako také už nie sú na výslní ako na prelome tisícročí. Vtedy každý chcel ísť touto cestou. Dnes už ich pomaly, ale isto vytláčajú z ponúk crossovery a SUVčka. Ale majú na to právo? Sú lepšie ako tradičné veľkopriestorové auto? Ani veľmi nie. Majú štvorkolku. No a? Veď tú majú aj MPVčka. Nie všetky, ale predsa. Niektoré modely sa dostali niekam na polcestu medzi crossovery a reálne MPV, napríklad taký Renault Espace. Ale niektoré automobilky ostávajú verné tejto koncepcii vozidiel.
Seat síce skončil s Alteou, ale stále zachováva v ponuke Alhambru. Možno má už svoje pôsobenie zrátané s prichádzajúcim veľkým SUV Tarraco. Nesporne bude veľkosťou fajn aj pre sedem ľudí, ale na Alhambru sa nedotiahne. Priestorovo bude mať práve starší model vždy navrch. Prekvapivo nie je v ponuke iba s naftovým motorom, aj keď benzínové časť populácie ignoruje.
Posuvné dvere sú super po zaparkovaní
Vidíte to, vidíte tú lištu pod tretími bočnými oknami. Vidíte aj to, že kľúčky sú presne na opačnej strane, čiže vpredu, nie v zadnej časti dverí. Alhambra nemá otváranie zadných dverí ako mala prvá generácia, ale má dvere posuvné. Čo má Alhambra spoločné s Rolls-Royce Phantom? Jedny dvere sa otvárajú dopredu, druhé dozadu. Aj keď iným systémom.
Tvar monospace, jednopriestorového vozidla, je pre takéto modely najefektívnejší, najlepšie využíva ponúknutý priestor. Aj preto sa dá povedať, že vonkajšie rozmery Alhambry nie sú extrémne. Dokonca, na to, čo ponúka vnútri, je celkom kompaktným autom.
Aj keď zdieľa veľa prvkov s koncernovým Volkswagenom Sharanom, tak si stále zachováva svoju tvár. Predná maska sa tvári ako Seat, aj keby na nej práve logo nebolo. Predné sveltá nie sú ešte LEDkové, ale, v tomto prípade, xenónové, ale tie zadné LEDky využívajú. Nech pozeráte na Alhambru z ktoréhokoľvek uhla, nevyzerá, že už ťahá viac ako osem rokov životného cyklu.
Stačí však dobre špecifikovať a Alhambra bude stále pôsobiť sviežo a aktuálne. Zvoľte dobré disky, dajte červenú a máte zaujímavé auto. Chcete to dotiahnuť ešte ďalej? Poproste firmu Seikel, ktorá robí zvyšovacie kity na Volkswageny Multivan, nech vám niečo pripraví aj na Alhambru. Ale na to potrebujete štvorkolku.
Je to o priestore
Nie, kvôli športovému vzhľadu si Alhambru kupovať nebudete. Plán na kúpu je jednoduchý. Nepotrebujete dodávku, nepotrebujete V, ani Multivan, potrebujete niečo menšie. A zase Caddy je príliš pracovný aj v najluxusnejšej verzii. Aj keď aj to má výhody, Alhambra pôsobí stále honosnejšie, nie je to osobák odvodený od úžitkáča.
Vpredu nesedíte ako v dodávke, nesedíte tam však ani ako v osobáku. Je to nejaká polcesta a je veľmi pohodlná. Sedadlá sú ideálne na účel auta. Nemáte brutálne bočné vedenie, máte hlavne komfortné sedenie. Volant je tiež hlavne o pohodlí. Je z ostatných modelov Seat, čo znamená ovládacie prvky ako si ich pamätáte, napríklad z Leonu.
Na zadných miestach, na ktoré sa dostanete cez elektricky otvárané posuvné dvere máte miesta naozaj veľa. Sedadlá sa dajú aj posúvať, ale ak niekto nepôjde úplne vzadu, v treťom rade, tak to netreba robiť. Aj pri strednom rade úplne vzadu máte veľmi veľa miesta. Keby to nie je nelegálne a nebezpečné, kľudne by niekto mohol pasažierovi vzadu sedieť na kolenách. Vtedy by len trpel v priestore na hlavu.
V testovanom kuse bolo asi naozaj všetko, napríklad aj vstavaná detská sedačka na jednom z miest. To je, prekvapivo, veľmi použiteľné dielo. A k tomu čalúnenie kožou a alcantarou pridávalo luxusný nádych. Možno infotainment pôsobil trochu zastaralo, ale to vôbec nevadí, je stále logický a jednoduchý na ovládanie. Naviac, klimatizácii stále ostal samostatný panel. To sa nám páči.
Malý motor vo veľkom aute
Pod kapotou väčšiny kusov modelu Alhambra je nafotvý motor. Jasné, dvojliter na naftu je celkom logickou voľbou. Lenže čo ak ho jednoducho nepotrebujete? Čo ak jazdíte po meste? V tom prípade máte na výber benzínovú alternatívu. Donedávna bola jasná voľba v podobe 2,0 TSI. Ale ten nejako zmizol z ponuky a teraz je v nej iba 1,4 TSI. Klopete si na čelo? Nemusíte. Nás milo prekvapil.
Menší agregát dosahuje výkon 110 kW (150 k). A krútiaci moment je tiež pekných 250 Nm. O tom, že ide o dlhšie využívanú kombináciu hovorí fakt, že motor spolupracuje s dvojspojkovou prevodovkou DSG, ale iba so šiestimi prevodovými stupňami. Reálne však cítite drsnejší charakter len pri brzdení a manuálnom podraďovaní.
Motor je tichý, kultivovaný a aj celkom výkonný. Ak teda desať sekúnd na stovku znamená dostatočnú dynamiku. Lenže s Alhambrou nebudete pretekať, je ladená skôr do komfortu. A má slušne odhlučnené všetko. Pri jazde je vnútri ticho. A potichúčky ubúda aj palivo z nádrže. Ani takto veľké auto nežerie s benzínovým motorom veľa. Mám sa darilo pohybovať okolo ôsmich litrov. To sme sa však ani veľmi nesnažili.
Spotreba je jedna vec, ale Alhambra má jedno eso v rukáve. Je na trhu už dlhšie a preto netrpí kvôli nádrži s veľkosťou krabice od topánok. Má reálne 70 litrový objem. Ak by ste dosahovali papierových 6,7 litra spotreby, dáte tisícku celkom ľahko. Ale ak máte ťažšiu nohu, stále prejdete takmer 800 kilometrov. Nebudete poznať všetky pumpárky. Pumpy si môžete vyberať, nie ste nútení stáť na každej druhej. Takto sa to robí!
A čo ďalej?
Každému musí byť jasné, že Alhambra je na trhu už celkom dlho. Reálne majú autá životný cyklus 7 rokov. Ale tu by to mohlo byť inak. Podvozok je dobrý, priestor výborný. A konkurencia vymiera. Espace už nie je tým, čím býval, Peugeot a Citroën sa na takéto autá už dávno vykašľali (807 a C8), Fiat nič takéto nemá. Prečo teda nepokračovať?
Máme menší recept, čo by sa dalo zlepšiť, aby auto bolo stále aktuálne. Navrhujeme prerobiť predok na súčasný hranatejší štýl automobilky. To znamená aj implementáciu LEDiek. Vzadu už LEDky sú, za predným znakom by mohol byť radar adaptívneho tempomatu a za sklo treba kamery na udržiavanie jazdných pruhov a všetky tie bezpečnostné fajnovosti, ktoré majú autá značky v ponuke. Iné nárazníky, zmenený tvar zadných svetiel a veka kufra by zvonka stačili.
Zvnútra sa toho dá spraviť viac. Dverové výplne vzadu z iného materiálu by boli začiatkom. Navrhujeme tiež novú prístrojovú dosku s hranatejšími tvarmi a štýlom napríklad Seatu Ateca. Väčší displej by mohol byť s lepšou grafikou a pred vodičom ďalší displej miesto ručičkových ukazovateľov. Viac by ani nebolo treba.
Pod kapotou by sme radi videli 1,5 TSI Evo so sedemstupňovým DSG a tiež 1,8 TSI s 132 kW a 2,0 TSI s 195 kW (265 k). Naftovú ponuku by zase mohol obohatiť motor 2,0 TDI s 140 kW (190 k), či skôr biturbo s 176 kW (240 k). Alhambra by ešte, ako jeden z mála zástupcov veľkých MPV, pár rokov v ponuke vydržala.
Treba väčší motor?
Po úvahe o potenciálnej budúcnosti treba povedať, že 1,4 TSI sa k autu hodí. Je dostatočne výkonný a príjemný na používanie. Asfalt netrhá, ale to ani od Alhambry nemôžete očakávať. Odvezie vás a ďalších 6 ľudí v komforte a s dostatkom miesta. Naviac máte možnosť priplatiť až za dve detské sedačky na krajoch. Seat, nech ti ani nenapadne nahradiť toto auto nejakým crossoverom! Skôr daj do ponuky zvýšenú, zospodu kovovými plátmi zakrytovanú verziu s väčšími kolesami a AT pneumatikami. Veď štvorkolku má v ponuke.
Seat Alhambra 1,4 TSI DSG Sport
Motor | R4 benzín |
Objem | 1395 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 5000-6000 ot/min |
Krútiaci moment | 250 Nm pri 1500-3500 ot/min |
Prevodovka | Automat 6-stupňov, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4854 mm |
Šírka | 1904 mm |
Výška | 1720 mm |
Rázvor osí kolies | 2919 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1768/2430 kg |
Batožinový priestor | 300/822/2297 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 198 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 8,1/5,9/6,7 |
Emisie g CO2/km | 157 |