Model Alhambra od Seatu patrí už dlhé roky medzi jedno z najpopulárnejších vozidiel kategórie MPV na našich cestách. Niet divu, keďže jeho história siaha ešte do dávnych čias, keď bol ešte súrodencom koncernového VW Sharanu, ale aj modelu Galaxy od Fordu. To prvé platí stále, druhé už pravdou nie je. Galaxy je jedným z najpriamejších konkurentov Alhambry, ktorá je zameraná skôr na konzervatívnejších zákazníkov, teda opak modelu od Fordu. Seat, s ktorým sme strávili týždeň, patril úrovňou výbavy aj motorizáciou medzi to najlepšie čo je u tohto modelu k dispozícii.
Už na prvý pohľad je jasné, že toto MPV je zamerané na skôr konzervatívnejších zákazníkov. Kovovo šedá farba je výborná okrem iného aj z pohľadu udržiavania čistoty, keďže na nej takmer nevidno prach. K autu elegantných a uhladených tvarov s hojným množstvom chrómových prvkov sa však mimoriadne hodí, taktiež 17“ disky sú skôr decentne-elegantného vzhľadu. Úroveň nami testovanej výbavy má názov Sport, exteriér vozidla by však omnoho lepšie vystihlo slovo Elegance. Výborné sú xenónové svetlomety s veľkou plochou, ich funkciu aj vzhľad teda treba hodnotiť na výbornú. Zadná časť vozidla sa tiež nesie v znamení hesla „v jednoduchosti je krása“. K celkovému imidžu Alhambry výborné pasujú už spomínané chrómové doplnky ako napríklad rámovanie okien či praktické strešné lyžiny. Zadné dvere, tak ako aj otváranie kufra, sú elektrické, čo ocenia najmä ženy, krehšie postavy a lenivejšie povahy. Naopak, generácia starej školy to môže považovať za zbytočnú zhýralosť.
V interiéri predsa len už cítiť aj športového ducha. Veľmi vkusné sú obkladové lišty v karbón imitujúcom prevedení, taktiež sedadlá v prevedení koža/alcantara sú vzhľadovo i ergonomicky vynikajúce a naviac majú možnosť vyhrievania. Príjemne hrubý kožený trojramenný volant s multifuknciou, v tomto prípade aj s pádlami prevodovky, sme mali možnosť vyskúšať už aj v iných modeloch značky a osvedčil sa aj teraz. Samotná ergonómia interiéru je, ako to už u modelov z koncernu VW býva, veľmi vydarená a účelná. Ovládacie prvky sú logicky rozmiestnené a je tak veľmi jednoduché sa v kabíne ihneď udomácniť. K dispozícii je automatická klimatizácia, veľký displej multifukčného systému s navigáciou a cúvacou kamerou či bezkľúčové štartovanie. Uznávame, že v interiéri je pre niekoho možno až príliš veľa čiernej, je to však otázka vkusu a vzhľadom k svetlému exteriéru ide podľa nás o fajn kontrast. Svetlý je ale aspoň strop, ktorý obsahuje dostatok objemných odkladacích priestorov. Mimochodom, nami testovaná Alhambra ponúkala až 7 miest na sedenie, ako to však býva zvykom, posledný rad sedadiel je skôr pre postavy menšieho vzrastu. Nie je to však ani zďaleka také tragické ako u niektorých konkurentov a aj po ich sklopení ešte zostane k dispozícií relatívne dostatočný batožinový priestor. Samotné sklápanie sedadiel je pomerne jednoduché a prebieha prostredníctvom potiahnutia za červené látkové putko. Po sklopení úplne všetkých sedadiel získate rovnú plochu a obrovský nákladový priestor malej dodávky. Zasuplovať rolu menšieho rozvážkového vozidla teda vie tento Seat dokonale.
K dispozícii sme mali vrcholnú štvorvalcovú naftovú motorizáciu 2.0 TDI s výkonom 132 kW(184 k), preložené druhej porovnávanej veličiny, 380 Nm. Dá sa povedať, že z hľadiska prevádzkových nákladov a výkonu sa jedná o tú najideálnejšiu možnosť z palety motorov. Silnejší je už len benzínový turbomotor. S tým by ste sa však iste veľmi ťažko dostali na nami dosiahnutú priemernú spotrebu 7,0 l/100km v kombinovanom režime. Väčšinou sme jazdili po diaľnici tempomatovou 140, menej už po meste a čiastočne aj mimo mesta, skôr dynamicky ako ekonomicky. Dosiahnutá spotreba je teda vzhľadom k výkonu a veľkosti auta perfektná, výrobca síce udáva že je možné sa dostať na hodnotu 5.3l/100km čo nám už príde ako pomerne odvážne tvrdenie, avšak pokoriť hranicu 6 litrov by sa pri troche sebazaprenia určite dalo. Motor je inak ukážkovo utlmený a to dokonca až tak, že sa človek často na diaľnici pristihne v rýchlosti ďaleko nad stanovený limit bez toho, že by to zo správania auta a vnútorného hluku bolo badateľné. V maskovaní skutočnej rýchlosti teda Alhambra skutočne exceluje.
Podvozok i jazdné vlastnosti hrajú skôr na komfortnú nôtu, o to paradoxnejšie ale je, že ani pri hraničných rýchlostiach v zákrutách nedochádza k žiadnym dramatickým náklonom. Na vysoké MPV sú teda jazdné vlastnosti dosť obstojné, a to všetko pri zachovaní pohodlia. Pre dynamické nátury je tu športový režim šesťstupňovej prevodovky DSG, ktorý sa prejavuje tým, že motor vytáča až do takmer maximálnych možných otáčok. Samotné DSG radí hladko a plynule, zdalo sa nám však ale že v nižších rýchlostiach je predsa len trochu váhavé a nie úplne jemne pracujúce. Ak však stoj čo stoj túžite po automate, vzhľadom k pohodovému charakteru auta sa určite nejedná o zlú voľbu a možno k nemu aj pasuje azda viac než klasický manuál. Pádla pod volantom na manuálne radenie sú už vo vozidlách vyššej triedy akýmsi štandardom, či sú však potrebné v aute tejto kategórie je na polemiku.
Alhambra teda naplnila všetky očakávania, potvrdila že je jedným z najlepších MPV na trhu a svoje renomé a postavanie si drží právom. Oproti napríklad konkurenčnému Fordu Galaxy ponúka usadlejší a elegantnejší vzhľad i celkový charakter, čo je však práve to, čo vyhľadáva jej cieľová klientela. Cena bezmála 40 000 Euro za testovaný kus rozhodne nie je nízka, treba však brať na zreteľ že sa jedná a špičkovo vybavený kus veľkého auta s adekvátne výkonným motorom a pevným, rokmi overeným imidžom.
Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Seat Alhambra 2.0 TDI CR 6-DSG Sport
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 135 kW (184 k) pri 3500-4000 ot/min |
Krútiaci moment | 380 Nm pri 1750-3000 ot/min |
Prevodovka | Automatická 6 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4854 mm |
Šírka | 1904 mm |
Výška | 1720 mm |
Rázvor osí kolies | 2919 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1845/2550 kg |
Batožinový priestor | 300/658/2297 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 213 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 6,1/4,8/5,3 |
Emisie g CO2/km | 138 |