Renault Trafic je v prvom rade úžitkové vozidlo, ale aj napriek tomu sa veľa zákazníkov sťažovalo, že verzie z minulosti, ako napríklad tá s kobercami pre pasažierov, už v ponuke nie sú. Tí všetci čakali na verziu Spaceclass. Táto verzia má dokonca niekoľko zaujímavých prvkov príplatkovej výbavy.
Otázka znie, či sa smelo môže postaviť proti modelom, ktoré okupujú prvé priečky volieb v prípade takýchto vozidiel. Ako Volkswagen Multivan, tak Mercedes triedy V sú ťažkými súpermi. Ale Trafic Spaceclass má nejaké esá po rukávoch.
Nespoznáte ho
Verzia Spaceclass vyzerá ako ďalší Trafic. Síce má väčšie kolesá, ale sedemnástky s takýmto tvarom a sfarbením sú dostupné aj pre bežné verzie Passenger. Vlastne jediné, podľa čoho vrcholnú verziu spoznáte je nápis pri bočnej smerovke. Nič iné ho neprezradí, aj balíky výzoru s lakovanými dielmi sú dostupné pre štandardnejšie verzie.
V ponuke sú dve dĺžkové verzie. My sme skúsili tú dlhšiu. A je na nej aj vidno, že je dlhšia. Ak neviete na čo sa zamerať, tak na priestor medzi posuvnými dverami a zadným kolesom. Ak je minimálny, máte L1, ak je celkom veľký, tak je to L2. To len ak nerozoznáte rozdiel takmer pol metra iba voľným okom. Predĺžená verzia je vnútri väčšia, ale treba rátať s veľkosťou aj pri parkovaní a manévrovaní.
Predok je veľmi jednoduchý a príjemne tvarovaný. Má veľkú masku chladiča. A má modré lišty. Teda, uveďme veci na správnu mieru, tie lišty sú chrómové, ale niekto sa rozhodol nechať na nich prepravnú modrú fóliu. A vyzerá to tiež dobre. Na masku chladiča nadväzujú veľké reflektory. Povedali by ste si, že musia svietiť až na Mars a aj za rohy. Realita je však trochu horšia. Reálne sú svetlá slabé. A nie je miesto nich ani žiadna alternatíva. Proste sú takéto a hotovo. A sú asi najväčšou slabinou inak príjemného auta.
Zaujímavým riešením sú dvere. Na takýchto vozidlách sú vzadu posuvné, odporúčame však pri akomkoľvek aute priplatiť za posuvné dvere aj na druhej strane, na ľavej. Neuveriteľne sa nimi zvýši komfort pri nastupovaní a vystupovaní. Naopak výklopná zadná časť má niekoľko rovín. Otváranie je celkom jednoduché, ale zatváranie už tak ľahké nie je. Trafic totiž nemá elektrické ovládanie tejto steny. A dvojkrídle dvere v ponuke tejto verzie nie sú. Za cenu menej jednoduchého zatvárania máte počas dažďa prístrešok. Rátajte však s tým, že v podzemných garážach musíte parkovať predkom k stene, lebo do kufra sa nedostanete.
Ozajstný luxus, teda na dodávku
Kým zvonka Spaceclass pôsobí nenápadne, vnútri to je o niečom inom. Miesto vodiča bude to najmenej obľúbené. Lebo tam musíte niečo reálne robiť. Ostatné miesta sú naozaj komfortné a priestranné. Potrebujete šoféra. Stredný rad sedadiel je naozaj fantastický a to sme nespomenuli, čo všetko sa dá stvárať na zadnej lavici. Teda čo sa s ňou dá stvárať.
Vpredu je to biznis ako v ostatných Traficoch, vodičovi skúšku za volantom spríjemňuje aspoň automatická klimatizácia, kožený volant a kožená hlavica radiacej páky. Ideálna je opierka lakťa vpravo. Naľavo je možné využiť elegantne tvarovanú výplň dverí, ktorá supluje druhú opierku. Ak treba, sedadlo disponuje aj vyhrievaním, ale to sme v 35-stupňových horúčavách radšej neskúšali. No a mobil? Ten si môžete pripojiť, R-Link je veľmi pekne spracovaný, ale nemáte ho kam dať. Musíte si zadovážiť špeciálny držiak do prístrojovky, alebo ho hodíte do malého otváracieho priestoru pri ľavom kolene.
To pravé sa deje v zadnej časti, kde majú furgony ložný priestor. Celkovo tento Spaceclass dokáže prepraviť 7 osôb vrátane vodiča. Usporiadanie je 2+2+3. A najpohodlnejšie sú práve stredné dve. Sú vraj z Mercedesu triedy V. Ale to nič neznamená, keby pohodlné neboli. Majú opierky na každej strane a otáčací mechanizmus. Zadné dva rady dokážu sedieť oproti sebe a v strede mať stolík na čokoľvek. Asi na jedlo. Štyri notebooky tam zapínať nebudete, na to sú kaviarne predsa. Naviac zásuvka s 220V je len jedna.
Dostávame sa úplne dozadu, do tretieho radu sedadiel, tam sa dostanete cez sklopné stredné sedadlá. A na leňošenie a vylihovanie počas jazdy a po zastavení je to zjavne najlepšie miesto. Ale to nie je všetko. Dve stredné sedadlá dokážete vyhodiť, rovnako tak stolík, a lavica môže ísť až za predné sedadlá, čím neuveriteľne zväčšíte batožinový priestor. Vlastne tak by sa dozadu asi vopchala aj motorka. Lenže to nie je všetko, čo s trojmiestnou lavicou dokážete. Vyklopíte sedák, sklopíte operadlo a nastavíte kryt batožinového priestoru a máte postel. Dvaja sa na nej vyspia bez problému a znova v komforte. Len si zožeňte aj záclonky na okná, ak to budete chcieť praktizovať. Ranný pohľad na okolitý svet môže byť trpký. Alebo pohľad okolitého sveta ná vás ráno?
Dve turbá proti downsizingu
Trafic sa ovláda ako dodávka. Aj Spaceclass. Možno by sme prijali lepšie odhlučnenie, ale nie je to výrazná katastrofa. Prijali by sme lepšie svetlá, ale to už sme spomenuli. Ale naspäť k ovládaniu. S autom, ktorého pôdorys je 5,5×2 metre nebudete manévrovať ako s Twingom. Twingo však takmer dozadu dáte a Trafic s tým nebude mať najmenší problém.
Brzdy sú v poriadku, brzdia adekvátne. Nič zásadné sa tu nedeje. Žiadne drámy. Ale rozbehnúť sa nie je práve rýchle. Teda, podľa toho, z čoho presadnete. Náš testovací jazdec presadol zo Seatu Leon FR, či skôr z Mercedesu C220 CDI. Takže nižší výkon bol badateľný. Malý motor s dvomi turbami sa s ťažšou karosériou zdá maximálne ako priemerný. A to má nemálo, 107 kW (145 k).
Naučíte sa žiť aj s týmto, len potom budete viac točiť, čo sa nepáči spotrebe. Takže miesto papierových 6,1 litra budete mať niečo cez 8. My sme spravili takmer 3500 kilometrov a priemerná spotreba sa ustálila na 8,6 litroch. Na veľký podiel diaľnic to nie je zlé, ale čakali by sme trochu menej. Pri jazdách mimo diaľnic a mimo miest sa však viete aj na cifry začínajúce 6tkou dostať.
Pozitívne je, že na veľkosť auta si ľahko zvyknete, jazda dopredu nie je vôbec zložitá. Ale to nie je ani v Austrálii s cestnými vlakmi (kamióny s niekoľkými návesmi). Lenže s Traficom vďaka rozumne umiestnenej kamere, nad piatymi dverami, dokážete v pohode aj zacúvať. Budete preklínať len polomer otočenia, ten je len o niečo menší ako polomer planéty Pluto. Trochu cviku a dokážete zaparkovať aj v garážach obchodného centra. Tam budete mať len jeden problém, budete mať pocit, že rúry a cedule budete triafať hlavou, ale nie je to tak, miesta máte ešte adekvátne dosť.
Multivan, V, či Spaceclass?
Konkurencia je silná a etalón triedy je fakt kvalitný, veď si prečítajte o Multivane, Multivane PanAmericana, V250, či V220 4Matic. Ak podobne vybavené modely stoja o 5-6 tisíc viac ako Trafic Spaceclass. Tak v čom tkvie výhoda Renaultu? Nikto vám ho nebude závidieť a vraj je cenotvorbu možné trochu oddialiť číslam v cenníku smerom nadol. Nami testovaný kus s koženým čalúnením a sklopnou lavicou mal v cenníku niečo nad 48-tisíc. Ale šušká sa niečo, že sa teoreticky možno s predajcom dohodnete na cene pod 40-tisíc, čo by donútilo uvažovať nad niečim, o čo nie je taký záujem zlodejov ako o nemeckú produkciu. A tiež jedna pozitívna správa nakoniec, motor biturbo 1,6 nie je zlý, ale onedlho ho nahradí dvojliter, ktorý bude mať viac výkonu a aj krútiaceho momentu. A my pri ňom predpokladáme aj nižšiu spotrebu.
Renault Trafic Spaceclass dCi 145 L2
Motor | R4 nafta |
Objem |
1598 cm3 |
Výkon | 107 kW (145 k) pri 3500 ot/min |
Krútiaci moment | 340 Nm pri 1500 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5399 mm |
Šírka | 1956 mm |
Výška | 1971 mm |
Rázvor osí kolies | 3498 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2264/3030 kg |
Batožinový priestor | 1800/3400/4100 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | – km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | – s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | -/-/6,1 |
Emisie g CO2/km | 159 |