Test Renault Trafic Spaceclass: Ešte osobnejší a krajší

Renault nedávno inovoval Trafic. A nielen úžitkový, ale aj osobný. Tá zásadná zmena sa neudiala len vonku, ale aj vnútri. Reálne je však v segmente, ktorý je celkom preplnený. Je však zaujímavé, že práve od Traficu sa odčlenili modely Oplu a Fiatu, ktoré prešli pod koncern PSA. Trafic je teraz v tom najlepšom, v tej najlepšej fáze, ktorú kedy mal.

My sme sa detailnejšie pozreli na osobnú verziu a nie hocijakú. Trafic Spaceclass má potenciál konkurovať Volkswagenu Caravelle. A naviac, táto konkrétna verzia disponuje najvýkonnejším naftovým štvorvalcom s automatickou šesťstupňovou prevodovkou.

Elegantná tmavočervená

Na inovovaný Trafic sa dostala nová maska chladiča. Práve tento detail auto zlepšil, miesto veľkých svetiel  sú menšie a celý predok vyzerá širšie. Nové svetlá sú hranatejšie a maska chladiča aj vďaka tomu vytvára dojem obrovskej šírky auta. Pritom sa na tomto veľkostnom parametri nezmenilo vôbec nič. A vlastne ani ostatné detaily nebolo treba meniť.

Výrazné pozitívum je, že predné svetlá sú plne LEDkové a v noci aj adekvátne svietia. Majú stále veľkú plochu a sú dosť vysoko, tak dokážu plochu pred autom osvetliť naozaj veľmi dobre. Zadné svetlá sú vlastne rovnaké ako doteraz, ale s tým, čo je umiestnené v stĺpiku karosérie netreba veľa robiť. Zaujímavé je, že ich okolie úplne inak ukáže s tmavosivou farbou karosérie a inak s tmavočervenou.

Veľké vizuálne zmeny prináša čierna lakovaná lišta nad evidenčným číslom, ale aj tá je v tieni diskov. Pätica zdvojených lúčov s čiernym lakom a brúsenými prednými časťami je na pohľad úplne optimálnou voľbou. Jasné, opravovať pri škriabancoch od obrubníkov ich bude zložitejšie, ale zase, poškriabať ich chce naozaj šoférsky kumšt a veľkú snahu. Na diskoch sú totiž obuté celkom vysoké pneumatiky.

Ale najdôležitejšie na celom aute je zvoliť vhodnú farbu. To práve tmavočervená určite je a vlastne sme nevideli Spaceclass, ktorý je krajší. Práve farba vytvára úplne inú úroveň elegancie tohto modelu. Čo je však výrazná výhoda Spaceclassu, metalická farba je na aute štandardne.

Sedem, či osem?

Vnútri tiež nezostal kameň na kameni. Teda v momente ako sa dostaneme ku prístrojovej doske. Ostatné až tak veľa zmien neprináša. Zadná časť disponuje šiestimi sedadlami. Ale nie sú samostatné, sú delené 2:1 v strednom rade a v treťom, poslednom sú tiež rovnako. To znamená, že s jednodielnym sedadlom sa dá manipulovať, s dvojsedadlom to chce dvoch ľudí. A nie takých, ktorí sa zlomia v páse pri pohľade na priemerné závažie v telocvični.

Výborná správa je však, že tieto zadné sedadlá sú pohodlné. My sme ich mali usporiadané konferenčne, čiže stredný rad bol otočený naopak, chrbtom k smeru jazdy. Pri takomto usporiadaní sa výborne javia posuvné bočné dvere na oboch stranách. Na ľavej sú za príplatok 650 eur a potrebujete ich. Naviac majú na oboch stranách malé posuvné okienko, ktoré minimálne zabaví otvoreniachtivú posádku vzadu.

Pri pohľade do prednej časti vyniknú dve veci. Prvá je dojem, že zadné sedadlá sú pohodlnejšie ako tie predné. Tu by možno bolo fajn zlepšenie. Ale to už netreba v prípade prístrojovej dosky. Má výrazne modernejší vzhľad a znova výrazne horizontálnu štruktúru s pekným obkladovým povrchom.

A veľký posun vpred nie je len samotná prístrojová doska, ale aj nový prístrojový štít pred šoférom. Z Clia IV sa posunula na Clio V a má farebný displej informačného systému. Nie, digitálny panel tu byť nemôže, ale to vôbec nie je vada. To je práve fajn. Naviac keď pekný displej s dobre fungujúcim systémom EasyLink zakotvil v strede na displeji. Nie je to ten veľký vertikálne stavaný, ale je menší horizontálny. Veľkostne stačí, funkčne je výborný. To, čo nestačí a treba vymeniť sú reproduktory. Tie majú úplne zabité basy ako z tunela.

Najvýkonnejší

Pod kapotou už môže byť len dvojliter. Spočiatku sa v týchto autách používala 1,6-tka. Ani tá netrpela nedostatkom výkonu, ale aj tu platí, že dva litre sú proste pre toto auto lepšie. V tomto prípade extra. Veď je to najvýkonnejšia verzia s 125 kW (170 k). A poháňa predné kolesá cez šesťstupňovú automatickú prevodovku s dvomi spojkami.

Prevodovka radí hladko. Avšak iná vec nás kvárila. Aj napriek slušnému výkonu znel výkon celkom nevýrazne a nevyzeral až tak vysoký. Možno za to môže práve prevodovka. Príliš maskuje výkon, ale inak funguje veľmi príjemne. Len na diaľnici by si zaslúžila o jeden stupeň viac. Keby má sedem stupňov, tak by aj pocit zo zrýchľovania bol omnoho naliehavejší.

Menší počet prevodových stupňov zjavne môže aj za jemne vyššiu spotrebu na diaľnici. Pri výlučne diaľničnom jazdení sme dávali priemernú hodnotu 8,3 litra na sto kilometrov. Avšak pri ustálenej jazde 90-tkou mimo diaľnic sa dá jazdiť za 6 litrov. Vlastne, Trafic s týmto motorom je naozaj úspornou alternatívou. Možno však nebude tým najmenej žerúcim zástupcom portfólia. Slabší motor s 110 kW (150 k) a manuálom bude úsporenjší.

Jedna vec sa však nedá Traficu uprieť. Je spravený kvalitnejšie, aj keď občasné vrznutia vychádzajúce z dodávkovej konštrukcie nemožno úplne potlačiť. Stáva sa aj omnoho drahším vozidlám. Naviac pri dĺžke L2 je to celkom pochopiteľné, rovnako ako horšie manévrovanie v meste.

Pre koho je?

Je pre každého, kto chce veľké auto. Päť miest a dva bicykle? V pohode, aj päť bicyklov. Ale treba rátať s horšou manévrovateľnosťou tejto predĺženej verzie. Výrazným plusom modelu je cena. V cenníku začína na 45 700 eur. Za túto cenu je to naozaj veľa auta a zrazu všetko vyzerá ešte lepšie. Možno je nutné ešte porozmýšľať nad verziou Escapade, ktorá ponúka možnosť prespať a má iba sedem sedadiel. To je ešte viac cool a vnútrom sa viete dostať aj do tretieho radu sedadiel.

Renault Trafic Spaceclass L2 Blue dCi 170 EDC6

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 125 kW (170 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 370 Nm pri 1500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5480 mm
Šírka 11956 mm
Výška 1974 mm
Rázvor osí kolies 3498 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2233/3070 kg
Batožinový priestor 1800/4100 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 186 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,6 s
Spotreba (WLTP) 7,1-7,9
Emisie g CO2/km 186,2-208,1