Test Renault Trafic Spaceclass EDC6: Malé kroky k lepšiemu celku

Renault inovoval Trafic, čo je verejne známa vec. Dotklo sa to všetkých verzií obľúbeného modelu, ale najviac to vidno práve pri najlepšie vybavenej verzii Spaceclass určenej na prepravu osôb. Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše, zmenila sa vizáž, ale len čiastočne. Najdôležitejšie je použitie nových motorov. Upsizing vyhráva podobne ako v Talismane, či Espace.

Ak si pozriete náš test Spaceclassu spred dvoch rokov, tak tých zmien veľa nebude. O to sú však dôležitejšie a príjemnejšie pre vodiča a tým pádom pre každého jedného cestujúceho. Renaultu sa teda podarilo perfektne vylepšiť to, čo bolo dobré, ale malo pár nedostatkov. Skúsili sme, tentoraz, verziu Spaceclass s motorom dCi 145 a automatickou prevodovkou EDC6.

Čierny elegán

Na prvý pohľad je to len ďalší Trafic, ktorý je na prepravu osôb. To je síce dosť nenápadné, ale zase ten luxus a komfort v interiéri nemusí nikto na prvý pohľad vidieť. Jediné, čo by mohlo hovoriť o tom, že toto je niečo viac sú sedemnásťpalcové zliatinové disky, ktoré nemá každá verzia na prepravu opatrovateliek do Rakúska a iných krajín.

Čierna, či antracitová farba dávajú karosérii elegantný vzhľad. Prispieva k tomu masívna chrómová maska chladiča. No a tu je jedna výrazná zmena. Nové svetlá majú LEDky, čo je úplne super. Síce aj halogény svietili slušne, ale LEDky sú o kúsok ďalej, aj keď majú iba dva fixné režimy. Buď svietite diaľkovými, alebo stretávacími. Dobre, denné svietenie je tretí režim, ale ten bol dostupný už aj pred faceliftom.

Celkovo je Trafic tvarovaný tak ako sa na dodávkové vozidlo patrí a tieto korene nikto nepoprie, sú tam a vždy budú. Ale tie sú jasné aj pri konkurencii. Je to ideálny tvar, ktorý netreba meniť a ak si všimnete jemný hrb nad vodičom, teda nad kabínou, tak ten je dedičstvo z predchádzajúcej verzie, kde bol ešte výraznejší.

Zadok je veľmi jednoduchý a má veľké okno na výklopných piatych dverách. Sú obrovské, veď nič iné sa  čakať nedá. Pri parkovaní cúvaním treba rátať s tým, že ak odtiaľ niečo bude treba, tak je nutné mať takmer dva metre priestoru. Tým, že je Spaceclass vrcholom ponuky, tak nemá ani len v príplatkovej výbave dvojkrídle dvere, ktoré sú v tomto ohľade praktickejšie. Aspoň, že toto je dĺžka L1 a vleziete do každého miesta podobne ľahko ako napríklad s Mercedesom GLE, či BMW X5.

Luxus vynásobený sedmičkou

Interiér sa veľmi faceliftom nezmenil. Ale ten bol v poriadku už pred samotnou modernizáciou. Dobre, prístrojová doska je trochu príliš plastová, má predsa rovnaké materiály a tvary ako v naozaj dodávkových verziách. Má však pekný displej navigácie, nemá kameru, ale má automatickú klimatizáciu a prídavné kúrenie vzadu. Mobil má samostatný držiak a kartu netreba ani z vrecka vyberať. Netreba ju ani pri vstupe, ani pri štartovaní.

Volant má stále rovnaký tvar, ovládajú sa na ňom funkcie tempomatu, ale musíte ho mať zapnutý na samostatnom kolískovom prepínači. Prekvapením je páka automatickej prevodovky, ktorá je príjemná na držanie a na nej sa dajú radiť prevody manuálne. Pádla pod volantom by ste tu hľadali márne, nejestvujú ani v príplatkovej výbave. Vlastne ich ani nie je treba. Jedine ten poloostrov, na ktorom je radiaca páka je pre vyššie postavy akosi nepríjemný, lebo je práve v mieste, kde majú vodiči nad 185 centimetrov kolená a je z tvrdého plastu. Nižší vodiči s týmto mať problém nebudú.

Tou dôležitejšou časťou interiéru je zadná. Kožené čalúnenie je všade, ale až po nastúpení cez jedny posuvné dvere, druhé si môžete priplatiť, sa ukáže správna charakteristika auta. Každé z miest má dokonca vlastné bodové osvetlenie. Ale keď ho zapnete, tak ho musíte aj vypnúť, inak ostane svietiť stále, až kým nenastúpi nejaký úsporný režim auta.

Pätica sedadiel vzadu sa dá nastaviť do formy kancelárie. Vtedy ale potrebujete poposúvať predné sedadlá, aby bolo dosť miesta. Praktický je výsuvný stolík s úložným priestorom. Wau, tu sa vôbec necítite ako v dodávke, čo vpredu môže občas byť. Kožené čalúnenie, koberce, stolík, zatmavené sklá, všetko naznačuje, že toto je luxusný pojazdný kancelársky priestor, kde môžete usporadúvať jednania s obchodnými partnermi a pritom budete mať stále nenápadné auto, ktoré nevyvoláva závisť. Teda až do momentu ako niekto nahliadne do zadnej časti. Jediné, čo by tu bolo nutné zmeniť je audioaparatúra. Tá má dosť plechový zvuk a malý rozsah reprodukovateľných tónov.

Nárast objemu prospieva

Pred faceliftom bol najvýkonnejším motorom 1,6-litrový štvorvalec s dvomi turbami. Mal 107 kW (145 k). Toľko má teraz stredný výkon dvojlitra. Maximum sa dostalo na 125 kW (170 k). My sme skúsili práve tú strednú alternatívu tiež s rovnakým výkonom ako mala 1,6-tka. A na auto to stačí. Nie je to na preteky zo semaforov, ale je to príjemná alternatíva na dlhé aj krátke trasy.

Môže za to aj krútiaci moment 350 Nm. S autom sa reálne po diaľniciach dá jazdiť do 9 litrov a mimo nich sa viete dostať blízko hranice 7 litrov, ale z vrchnej strany. Pod 7 musí byť za volantom niekto, kto plyn len tak šteklí a ide najdefenzívnejšie a najpredvídavejšie ako to len ide. Možno na letných by to bol reálne za 7, ale to zistíme inokedy.

Motor má okrem výkonu aj dobrý zvuk a celkom dobre si rozumie so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Tá radí hladko a nesprostredkúva ani žiadne výrazné trhanie. Každému je však jasné, že s manuálom bude spotreba nižšia ešte o pár deci. Tých pár deci však vyváži komfort pri riadení, kedy netreba, najmä v kolónach, stále niečo riešiť s prevodmi, ak teda nechcete manuálny režim.

Keď sme načali komfort, tak po facelifte je Trafic aj omnoho lepšie odlhučnený. Ponúka dokonca aj celkom komfortnú jazdu, pričom jeho veľkou devízou je obratnosť. To je následok malej celkovej dĺžky verzie L1. Tá má bez jedného milimetra päť metrov. Dlhšia je omnoho horšie manévrovateľná, lebo 40 centimetrov pribúda na rázvore a treba si viac nadchádzať. Tento neduh dokáže vynahradiť ešte priestrannejším interiérom. Ale ten nie je úplne nutný.

Adekvátna cena

Takto vybavený Trafic má cenníkovú cenu tesne nad 46-tisíc. Je to veľa? Nie, vôbec. Má totiž dobrú výbavu, výborný motor a tiež ponúka slušný komfort cestovania. To platí najmä pre tých, čo sa vezú vzadu. Otočné sedadlá v strednom rade sú výborné a pohodlná je aj lavica v treťom rade. Najväčším problémom Traficu sú konkurenti. Z vlastných radov naň strieľa Fiat Talento a netreba zabudnúť ani na Peugeoty, CitroënyFordy. Trochu vyššou kategóriou sú autá s logami Volkswagenu a Mercedesu, aj cenovo. Medzi nimi sa však Trafic nestratí, po facelifte je dokonca ešte lepší a konkurencieschopnejší. Renaultu facelift vyšiel. Gratulujeme! Pri ďalšom facelifte si prosíme viaczónovú klimatizáciu a Easy Link s veľkým vertikálnym displejom na kvalitnejšej prístrojovke. Potom bude Trafic fakt perfektný.

Renault Trafic Spaceclass L1 dCi 145 EDC6

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 107 kW (145 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 350 Nm pri 1500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6 stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4999 mm
Šírka 1956 mm
Výška 1971 mm
Rázvor osí kolies 3098 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2257/3020 kg
Batožinový priestor variabilne l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 174 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h cca 10 s
Spotreba (komb)  6,9 l/100 km
Emisie g CO2/km 182