Test Renault Mégane GT: Toľko športu, koľko treba

Renault zvolil nový prístup k predstavovaniu modelov. Najskôr sú na programe dňa samozrejme bežné verzie. Nebudeme si dávať ružové okuliare, práve tie sú pre predaj modelu najdôležitejšie. Ale kým príde plnokrvné RS je v ponuke decentnejšia športová verzia GT. Teda RS v ponuke je, ale stále z tretej generácie modelu.

Aj keď nemá GT ambíciu trhať rekordy na Nürburgringu, má šancu stať sa jediným športovým autom, ktoré kedy budete potrebovať. Predsalen má výkon skoro ako Golf GTI a v triede má veľkú šancu prebrať zákazníkov Hyundaiu i30 Turbo a Kii pro_Cee’d (písať tento názov je fakt slasť). Z domácej francúzskej produkcie má ísť do kapusty, či do konope, Peugeotu 308 GT s THP 205.

4Control

Mégane ani v civilných verziách nezatáča zle. Lenže platforma umožňuje použiť podvozok 4Control. A s ním prichádza väčšia zábava. Princíp fungovania je jednoduchý. V nízkych rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú proti tým predným a výrazne zlepšujú manévrovanie. Vo vyšších sa zase natočia až do 1,9 stupňa rovnakým smerom, čo má zase zlepšiť stabilitu.

V realite budete mať prvý deň zmiešané pocity, že auto sa nespráva úplne štandardne. Ale v meste okamžite pochopíte, že systém až brutálne ukrajuje z kruhu potrebného na otočenie. A v zákrutách zase budete cítiť, že to, čo by malo byť nedotáčavým hatchbackom je dlho, dlho neutrálne a rozhádzať ho nie je také jednoduché. Podvedome sa dokonca prichytíte, že prechádzate sekcie s kruhovými objazdami aj viackrát, len aby ste využili potenciál podvozku v pomalom nastavení. V zákrutách na kopcoch úsmev na Kanaďana, od ucha k uchu nemizne. Len sa stupňuje.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ak by podvozku nestačil aj motor, endorfíny by neboli práve efektom, ktorý by sa dostavoval často. Lenže v Mégane GT funguje výborne aj motor. Štvorvalec s objemom 1,6 litra, prepĺňaním a výkonom 151 kW (205 k) s autom dokáže porobiť všeličo. Veď pri zrýchlení mu prevodovka vie naordinovať aj rýchly štart cez Launch Control. Na pružnosť sa sťažovať nebudete, veď pri kickdowne prevodovka celkom rýchlo podradí.

Sedemstupňový dvojspojkový automat radí naozaj promptne a to nielen v športovom režime. Jediná výhrada prichádza pri posúvaní v kolóne. Niekedy pripraví trochu trhané rozbehy a občas je ťažké rozhodovanie, či jednotku, alebo dvojku. Pri správnom dávkovaní plynu zmizne aj tento neduh. Kombinácia motora a prevodovky vytvára ešte jednu fakt brutálnu vec. Tou je pohľad na spotrebu. Hothatch si nikto nekupuje kvôli nízkym hodnotám objemu prisúvaného paliva, ale keď pohľad poteší, tak to nie je na zahodenie. V reále nie je problém jazdiť do 6,5 litra. S úplne ľahkou nohou viete aj hodnoty do 5,5 litra, ale nebudete to robiť často. O spotrebe toto auto nie je.

Je neobyčajný

Naftové a slabšie benzínové verzie sú pekné. O tom sa veľmi hádať netreba. GT je neobyčajné výzorom. Zmeny sú len nenápadné, ale o to viac zaujmú vpredu sa okrem nápisu GT objavil aj prekopaný nárazník. O tom, že v základnej výbave verzie sú Pure LED svetlá ani netreba hovoriť, je to očividné. Aj keď sú zmeny naozaj minimálne, práve športová verzia je krajšia. Teda podľa nás.

Bočný profil sa nezmenil. Len tie disky. Pre GT sú sériovo sedemnásťpalcové. Ale pre vizuálnu rovnováhu odporúčame osemnástky. Aj auto s nimi pôsobí stabilnejšie pre potrebe extrémnejších prejazdov. Naviac disponujú nápisom vyjadrujúcim označenie verzie na jednom z lúčov.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zadok od sériového stavu odlišuje výraznejší difúzor. V ňom dizajnéri Renaultu umiestnili dve koncovky výfukov. A reálna je len jedna. Tá napravo je falošná ako je v súčasnosti zvykom. Tal naľavo síce slúži na odvádzanie výfukových plynov, lenže s výfukovým potrubím spojená nie je. Okrem toho, že výrobcovia môžu použiť fakt extrémne tvary, radujú sa aj poisťovne. Keďže výfuk končí za nárazníkom, nie je vždy nutné meniť aj ten pri strete zozadu.

Poslednou exteriérovou kauzou je farba. Modrá ladí s interiérom, ale červená je krajšia. Ak chcete GT a je vám jedno aké, tak základnú bielu tiež môžete považovať za dobrú voľbu. A kdesi sme videli komplet čierne kombo aj s difúzorom a prvkami predného nárazníka. Taký by volil Darth Vader. Len do diskov by sme sa nemontovali.

Modrá je jediná možnosť

Až do príchodu Monaco GP pri Cliu RS sme kritizovali výlučne červené prvky interiéru. K niektorým farbám to fakt nesedelo. A rovnaká situácia je aj v Mégane GT, len to nie je červená, ale modrá. Na rozdiel od Clia je modrá konzistentná, nie na každom dieli iná. A vlastne, prečo by nemohlo mať červené auto modré prvky interiéru? Kto vymyslel takéto divoké pravidlá. Vo finále to nepôsobí až tak rozporuplne.

Veď z interiéru aj tak vonkajšiu farbu takmer nevidíte. Modrá je naviac celkom príjemná. Našťastie je však skôr v náznakoch a detailoch ako celoplošne. Najviac jej je na sedadlách. Tie spájajú komfortné stredy s tvrdšími bočnými časťami, takže sú adekvátne autu komfortné, ale aj dostatočne podržia telo v zákrutách. Sú však mohutnejšie ako kusy v bežných modeloch, takže o centimeter až dva zmenšujú miesto vzadu na kolená.

Štyria však výrazný problém pri cestovaní mať nebudú. Ani z pohľadu miesta samotného a ani z pohľadu kufra. Kufor, prístupný cez plastové veko má objem tak akurát a ak nie, dá sa vyhodiť kryt a naložiť až po strop. Ale na čo by ste toľko nakladali? Veď toto je hothatch, každý gram naviac je zbytočný. Dovolenka? Stačia plavky, pár kusov spodného prádla, krém na opaľovanie a kreditka predsa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mégane GT tiež, podobne ako Talisman a Espace ponúka možnosť priplatiť za veľký vertikálny displej s uhlopriečkou 8,7 palca. Je síce fajn a vyzerá moderne, ale my by sme možno ušetrili a nechali tam menší displej a samostatné ovládanie klímy ako sme mali v Talismane. Naopak Head-up displej je výborný pomôcka, ale tiež nie nevyhnutná. V GT naviac trochu trpí otrasmi, keďže nastavenie podvozku je tuhšie.

Pre GT sú špecifické aj pádla pod volantom na radenie rýchlostí. Sú príjemné keď sú studené, ale keď sa zohrejú, pôsobia príliš plastovo. Naviac by im nezaškodilo potiahnuť ovládaciu časť aj dole, nielen hore. Boli by omnoho využiteľnejšie.

Každý deň

S Mégane GT dokážete jazdiť každý deň s príjemnou spotrebou. Bude lákať pohľady, ale nebude vzbudzovať nenávistné myšlienky. Je takmer ideálnym autom. Škoda, že nemá v ponuke manuál. Dovolíme si tvrdiť, že za 21 990 eur je možno aj použiteľnejšou alternatívou ku nekompromisnému Cliu RS. V podstate vás bude na aute hnevať len jedna jediná vec. A to najmä ak jazdíte do Nemecka. Tempomat sa dá nastaviť len do 140 kilometrov za hodinu a je adaptívny. Teraz nevieme, čo je pre nás horšie. Adaptívny tempomat reaguje skoro a niekedy prehnane. Ten si vážne priplácať nemusíte. Radšej miesto neho zvoľte Bose audio.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Renault Mégane GT TCe 205 EDC

Motor R4 benzín
Objem 1618 cm3
Výkon 151 kW (205 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 280 Nm pri 2400 ot/min
Prevodovka Automatická 7 stupňová dvojspojková
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4359 mm
Šírka 1814 mm
Výška 1447 mm
Rázvor osí kolies 2669 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1467/1924 kg
Batožinový priestor 384/1247  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 230 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,8/4,9/6,0
Emisie g CO2/km 134