Renault Kadjar nie je nástupcom modelu Koleos. Koleos ešte len príde. Kadjar je trochu menší, trochu ľudovejší a nie je v žiadnom prípade Samsung ako Koleos. Nové SUV je skôr príbuzným Nissanov ako čohokoľvek iného. Veď zdieľanie prvkov vyplýva aj z aliančných dohôd.
To, že Kadjar nemá sedieť na vrchole ponuky vozidiel s možnoťou návštevy povrchov mimo spevnených ciest akosi vyvracia biely kus s výbavou Bose. Má veľa prvkov, ktoré by malo mať luxusné SUV. Ale akosi na detailoch svoj luxus trochu stráca.
Červená je fajn, ale…
Kadjar ponúka tradične vzorkovník plný odtieňov sivej, ale k nim pridáva prefektnú červenú a akúsi sivo-modrú. Aj keď na všetkých propagačných fotografiách svietila práve červená, tou správnou voľbou je perleťová biela. Ale je to trochu zložitejšie. Ak máte výbavu Bose a jednoduché devätnásťpalcové zliatinové disky, tak predchádzajúce tvrdenie platí. Ak máte Intens s príplatkovými devätnástkami so zložitejšími hranatými otvormi, alebo Premiere Edition, tak tou správnou farbou bude červená. Fakt to nie je jednoznačné.
Keďže Renault na vývoji spolupracoval s Nissanom, dajú sa nájsť niektoré podobné prvky ako má Qashqai, alebo X-Trail. Budete ich hľadať dlhšie, ale nakoniec nájdete napríklad spätné zrkadlá. Sú obrovské a pohľad cez ne dozadu uľahčuje akýkoľvek reverzný manéver. Postupne odhalíte aj kľučky. Zamykať sa dá aj malým tlačidlom práve na výlisku na otváranie dverí. Zamknutie iba odchodom od auta, ako sme pri Renaulte zvyknutí nám akosi nešlo.
Uhladené tvary karosérie s charakteristickou prednou maskou pôsobia ako jeden celok a nenájdete nič, čo by sa k dizajnu nehodilo. Aspoň prvých pár dní. Potom objavíte anténu. Prút na streche opticky rozbíja celú snahu ostatných častí karosérie. Možno by sa dala integrovať do okna, ale to je vec konštrukcie, alebo ju môžete nahradiť kratším prútom.
Predok auta okrem masky s veľkým logom automobilky reprezentujú, pri výbave Bose, aj svetlomety LED Pure Vision. Naozaj sú z LEDiek a svietia nadpriemerne, či už ako stretávacie, alebo ako diaľkové. Zamrzí to, že nie sú adaptívne a neprispôsobujú sa zákrutám. Do nich svietia halogénové hmlovky. Fungovať to funguje, ale aj systém prisvecovania mohol byť z LED a predok by v noci v zákrutách pôsobil harmonickejšie. Spoza volantu si inú farbu svetiel až tak nevšimnete.
Japonsko-francúzska spolupráca
Začnime znova paralelami s modelmi Nissanu. Japonci dodali okrem ovládania okien a zrkadiel aj pár ďalších komponentov. Najskôr sa to nebude zdať, ale ak porovnáte Qashqai s Kadjarom, objavíte aj spoločný tvar klimatizácie. Rovnako vyzerá aj lakťová opierka a rovnako si občas vrzne stredový tunel, ak si oň opriete nohu. Trochu tlmiacej hmoty by neduh odstránilo a je to to prvé, čo by sme na aute upravovali. Ešte skôr ako dlhšiu anténu.
S Espace zase zdieľa Kadjar prístroje pred vodičom. Môžete si zvoliť až 4 štýly, ale samozrejme zostanete pri tom, ktorý si môžete pozrieť na fotkách. Podsvietenie bude tiež dosť jednoduché zvoliť, žlto-hnedé je najpríjemnejšie očiam, ostatné sú akosi ostré. Na boku hlavného ukazovateľa si viete okrem prázdneho miesta zvoliť napríklad kompas, ale omnoho väčšia zábava je sledovať presun výkonu medzi prednými a zadnými kolesami. Teda ak zvolíte automatický režim rozdeľovania. Pri 2WD, alebo 4WD Lock na stredovom koliesku ukazovateľ veľa dynamiky nepredvádza.
Príjemne tvarované elektricky nastaviteľné sedadlá (znova Bose) nemajú pamäť, takže svoje nastavenie si musíte vždy po výmene vodičov nastaviť znova. Sedadlá ako od Nissanu nevyzerajú, sú oveľa pohodlnejšie. V Kadjare majú aj vyhrievanie. Zapnete ho tlačidlom pod lakťovou opierkou. Gombíky tak nezavadzajú, ale zároveň nevidíte tak ľahko, ktorý stupeň máte zapnutý.
Adam Slobodník – Automotive photo
Priestorovo je Kadjar na slušnej pozícii medzi SUV. Aj väčšie presklenie pomáha k dojmu vzdušnosti. Vpredu nebude mať problém vôbec nikto, vzadu sa bez problému odvezú traja, keby tvarovanie sedákov nefavorizovalo dvojicu. Kufor najskôr vyzerá trochu menší, ale potom zistíte, že ak odstránite dvojitú podlahu, tak bude naozaj veľký.
Príhoda s kufrom: V pondelok som si prevzal kľúče a doklady. Logicky, veci som chcel hodiť do kufra. Stlačil som na ovládači príslušné tlačidlo a čakal. Nič sa nedialo. Skúsil som znova. Znova nič. Tak si hovorím, že skúsim ešte tlačidlom na samotnom veku. Stlačil som a nič. Kufor sa neotvoril, nepočul som výrazný zvuk elektromotora, ktorý by vysunul piate dvere. Tiež mi v hlave znelo, že nie znova… Nie auto, ktoré má nedoliehajúce veko kufra. Už som raz také jedno mal a nebola to sranda. Veci putovali na zadné sedadlá. Druhý deň som kufor nepotreboval. Až na tretí deň som kolegovi frflal na to, že kufor nefunguje. A hovorím, že aha! Jasné, neotvoril sa. Tak som skúsil potiahnuť, aby som prekonal elektromotor a aspoň sa pozrel, ako batožinový priestor vyzerá. Na moje prekvapenie som tretí deň zistil, že elektromobil nie je pokazený a dvere nie sú ohnuté, ale sú len mechanické. Za moje snobstvo môže Hyundai s Tucsonom, Honda s CR-V, či Škoda so Superbom, lebo tie ma na takéto vychytávky poslednú dobu učili.
Malý motor sa nestratí
Kadjar vonkoncom nie je malé auto. Preto by niekto mohol namietať, že motor s objemom iba 1,6 litra bude malý. Ale to by nesmel byť vynikajúci agregát 1,6 dCi, ktorý okrem Nissanu využíva aj Mercedes napríklad vo Vite. V Kadjare má obvyklý výkon 96 kW (130 k) a 320 Nm.
Hmotnosť okolo 1700 kilogramov nie je problém v dosahovaní nízkej spotreby. My sme síce jazdili v priemere za 5,8 l/100 km, ale veľkú väčšinu tvorili svižné diaľničné kilometre. Pri jazdení mesto/mimo mesto by sme dávali aj hodnoty tesne nad 5 litrov, alebo pri snahe aj pod túto hodnotu. S ohľadom na fakt, že máte dostupný pohon všetkých štyroch kolies, tak by sa dalo povedať, že fakt perfektná hodnota.
Kým na spotrebu je malé dCi super, aj režim Eco, tak na dynamiku treba trochu viac. Minimálne musíte vypnúť ekologický režim a trochu viac točiť. Ideál by však bolo druhé turbo, ako má Espace, či Talisman. Trochu nedotáčavosti na mokrom povrchu, ktorá nás navštívila vyriešil režim 4WD Auto, ktorý aktivoval zadnú nápravu a vrátil autu neutralitu.
Je však zrejmé, že Kadjar nebude pravým športovým SUV. Skôr hrá komfortnú hru a okruh Nürburgring ho necháva chladným. My by sme do Zeleného pekla s Kadjarom vyrazili. S Kadjarom a prepravníkom na ktorom by bol Caterham. Bola by to win-win situácia. Neprišli by sme rozbití a na okruhu by sme aj čosi odjazdili.
Všetko má svoju cenu
Kadjar je v aliančnej ponuke veľkostne niekde medzi spomenutými dvoma japonskými SUV a tak má aj cenovú politiku. Jasné, testovaný kus prevyšoval svojou cenovkou 30 tisíc. Lenže mal poriadnu výbavu, ako kožené vyhrievané sedadlá, LED svetlá vpredu aj vzadu, štvorkolku a samozrejme R-Link s navigáciou a parkovacou kamerou. Reálne iný Kadjar ani nebudete chcieť a jediné, čo budete ochotní oželieť je práve koža. Inak budete chcieť všetko. Veď LED svetlá sami prepínajú diaľkové, čo funguje celkom schopne, disky sú decentnejšie ako príplatkové 19-tky lacnejších výbav a potrebujete aj štvorkolku, veď čo keby náhodou…
Nový pokus o SUV od Renaultu dopadol naozaj výborne. Je to dobre zvolené auto, ktorému chýba len pár kW výkonu. Aj to nie každému.
Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Renault Kadjar Bose 4×4 Energy dCi 130
Motor | R4 nafta |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 96 kW (130 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 320 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4449 mm |
Šírka | 1836 mm |
Výška | 1613 mm |
Rázvor osí kolies | 2646 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1611/2050 kg |
Batožinový priestor | 472/1478 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 190 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,5 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,5/4,6/4,9 |
Emisie g CO2/km | 129 |