Test Renault Captur E-Tech: V meste má hybrid zmysel

Kompaktné SUV Renault Captur druhej generácie je na trhu relatívne krátko. Ešte novším prírastkom je ale jeho hybridná motorizácia E-Tech. Tá spája elektromotor so štvorvalcovým benzínom a tvorí tak zaujímavú pohonnú alternatívu. Aká je však jej využiteľnosť v praxi, to napovie náš test.

Captur je pekné zaoblené SUV, ktoré nie je úplne malé, ale stále je príjemne kompaktné a tak výborné aj na použitie v meste. To by totiž malo byť jeho primárnym revírom. Spredu aj zozadu sa svetlami podobá na najnovšiu verziu väčšieho súrodenca Kadjar, čo vôbec nie je žiadna výčitka. Náš testovaný kus mal modrú karosériu, ktorú dopĺňalo čierne oplastovanie a strieborná strecha farebne prepojená s A a C stĺpikom. Kombinácia čierneho a sivého plastu je prítomná aj na prednom i zadnom nárazníku. Veľmi pekným detailom je chrómové predelenie C stĺpika, ktoré ohraničuj emodrý lak a striebornú strechu. Moderne strihané svetlá sú vybavené Full LED technológiou. Auto celkovo pôsobí robustne a sympaticky zaoblene, čomu dopomáhajú aj 17” kolesá s vyšším profilom a dvojitými lúčmi. To, že ide o plug-in hybrid, nemáte takmer šancu poznať. Napovie vám to hlavne zelená poznávacia značka. Veľmi pozorné oko si všimne, že na oboch zadných blatníkoch sú dvierka. Konektor na pripojenie nabíjacieho kábla sa nachádza napravo. A tiež malé plakety na stredných stĺpikoch informujú o dvojitom pohone. Zvyšné časti auta sú úplne identické so spaľovacími súrodencami.

Kabína je na prvý pohľad svieža a moderná. Mimoriadne sa nám páči plávajúci stredový portál, ktorý okupuje volič prevodovky a tlačidlo elektronickej ručnej brzdy. Dominantnou farbou kabíny je čierna, avšak  žiadna ponurosť tu nehrozí. Sedadlá sú lemované bielou a tiež majú veľmi odolne pôsobiacu hrubú šedú látku na sedákoch a operadle. Opierky hlavy sú na bokoch tiež biele. Kožené sú iba boky sedadiel, tak to vlastne máme najradšej. Aj celkový tvar je fajn, s dobrým bočným vedením. Modrá z exteriéru sa prenáša aj do kabíny v podobe lemovania striebornej obkladovej lišty. Že sedíte v hybride vám napovie tlačidlo EV pod tabletom, ktorý využíva nový systém Easy-Link. Ten reaguje dostatočne rýchlo a presne a je teda značným krokom vpred oproti staršej generácií infotainmentu. Samostatné tlačidlá má aj vyhrievanie sedadiel, nastavenie kamier či parkovací asistent. Prístrojový štít je plne digitálny a aj keď neponúka až také množstvo rôznych nastavení zobrazovania ako niektorí konkurenti, stále ukazuje všetko potrebné v dostatočne prehľadnej a obsažnej forme. Captur sa štartuje tlačidlom a zamkne aj odomkne sa automaticky, čo je samozrejme príjemný prvok výbavy. Samotná kabína je priestorovo jednou z tých lepších v triede. Vzadu sa totiž odvezú aj dospelé osoby a to bez výrazného uskromňovania sa. Kvôli batérií samozrejme klesol objem batožinového priestoru a tak maximálna kapacita 379 litrov neoslní, stále však postačuje aj na väčší nákup či zopár kufrov na víkendový výlet.

Najzaujímavejšou časťou testovaného Capturu je však aj tak pohon. O ten sa stará benzínový štvorvalec s výkonom 1,6 litra, ktorého výkon predstavuje vcelku skromných 67kW/91 koní. A keďže ide o hybrid, dopomáha mu elektromotor so svojimi 51kW/69 koňmi. V praxi teda vie Captur E-Tech využiť systémový výkon až 117kW/160 koní, čo z neho robí najsilnejšieho zástupcu tohto modelu. Prevodovka je taktiež pomerne atypická, aj keď sa tvári ako štandardný automat. Ide však o takzvaný multimódový systém, čo znamená, že elektromotor využíva dva stupne a benzínový motor štyri. Na samotnom voliči sa nachádza režim B, ktorý slúži na zvýšenú intenzitu brzdenia motorom a tým pádom dopomáha nabíjaniu batérie rekuperáciou. Samotná batéria nie je veľká, jej kapacita je 9,8 kWh a taktiež benzínová nádrž má iba 39 litrov. Captur E-Tech je pri plnom nabití schopný prejsť na čisto elektrický pohon zhruba medzi 45 a 65 kilometrov. Toto rozpätie veľmi záleží od počasia, teploty a taktiež trasy. Keďže v meste viac brzdíte a rekuperujete, je aj hodnota dojazdu vyššia, takže priemer môže byť ľahko nad 50 km. To nie je vôbec zlá hodnota, avšak väčším problémom je samotné nabíjanie. Keďže jeho maximálna rýchlosť je iba 3,7 kW, pod tri hodiny sa nedostanete. Ak žijete v meste a nabíjačku máte napríklad na parkovisku pred prácou, nie je to až taký problém. Rovnako viete auto nabíjať na domácej sieti, ideálne cez noc. Rýchlosť nabíjania je ale predsa len trochu slabinou tohto hybridu. Silnou stránkou je však nízka spotreba paliva a to najmä v meste, kde viete hravo jazdiť pod 4 litre. v hybridnom režime. Ak by ste sa rozhodli v meste ísť čisto na elektrinu, počítajte so spotrebou zhruba 16 kWh. Avšak opäť podotýkam, že do hry vstupuje kopec faktorov, ako napríklad zapnuté kúrenie či klimatizácia a teda aj počasie. Práve v mestskej premávke však auto najviac využíva batériu aj v kombinovanom režime a najefektívnejšie rekuperuje. Celkovo nie je problém jazdiť za niečo cez 5 litrov. Čo je pri celkovom výkone 160 koní proste super. Dynamicky je teda na tom Captur s nabitou batériou dobre, avšak benzínová verzie TCe 140 ho prekoná aj s nižším výkonom. Dôvodom je totiž značný nárast hmotnosti kvôli batérií a elektromotoru. Verzia E-Tech nám teda dáva zmysel, avšak za podmienky, že sa budete väčšinou pohybovať v meste. Vtedy viete reálne značne ušetriť na prevádzkových nákladoch, rekuperovať a tiež by ste mali mať k dispozícií dostatok nabíjacích staníc. To platí najmä o väčších mestách, druhou alternatívou je nabíjanie doma. Jazda na diaľnici mu nesedí. Teda, Captur sám osebe je aj na dlhšie trasy vcelku príjemné auto, avšak prídavný elektromotor tu takmer úplne stráca zmysel a jeho energia mu dlho nevydrží. K dispozícií potom zostane iba skromných 91 benzínových koní.

V globále je teda Captur pekným a kompaktným SUV, ktorému sluší aj hybridný pohon, avšak iba za podmienky väčšinového využitia v meste a okolí. Samotný dojazd na batériu je obstojný a použiteľný, samotný proces nabíjania je ale zdĺhavý a nemusí tak byť pochuti každému. V meste, pri dostatočnej infraštruktúre nabíjačiek a troche logistickej snahy však zmysel má. Všetky tieto aspekty ale treba pred kúpou veľmi dobre zvážiť, pretože plne benzínová alternatíva TCe140 je o výrazných sedem tisíc eur lacnejšia.

Renault Captur E-Tech

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem motora/ kapacita batérie 1598 cm3 / 9,8 kWh
Výkon (celkový) 117 kW (160 k) pri 5600 ot/min
Krútiaci moment (celkový) 349 Nm pri 3200 ot/min
   
Prevodovka Automatická multimódová. 4+2 stupne
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4227 mm
Šírka 1797 mm
Výška 1576 mm
Rázvor osí kolies 2606 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1564/2060 kg
Batožinový priestor 379 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 173 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,1 s
Spotreba (WLTP) 1,4
Emisie g CO2/km 34