Test Renault Captur TCe: Keď vyrastiem pôjdem do terénu

V súčasnosti sa chápanie tried automobilov akosi posúva do iných sfér a najčastejšie označenie, ktoré je počuť znie crossover. Týmto termínom častujú automobilky aj malé autá, ktoré sa tvária, že keď budú dobre jesť a podrastú stanú sa SUVkami. Práve táto veľkosť áut s podobným zameraním začína na trhu výraznejšie bodovať. Ak budeme naozaj prísni, tak sem okrem samostatných modelov patria aj odvodeniny od malých hatchbackov s plastovými ochrannými krytmi karosérie, ako Volkswagen Cross Polo, Škoda Fabia Scout, či testovaná Dacia Sandero Stepway. Ak však pozrieme na triedu trocha užšie, tak do nej patrí najmä Peugeot 2008, či Ford EcoSport.

Renault má svoje želiezko v ohni označené ako Captur. Čo to vlastne je? Prvý náhľad na nový model hovoril, že bude neoficiálnym nástupcom modelu Modus, ktorý skončil svoju púť. A hneď ten druhý odhalí, že Captur vyzerá ako terénnejšie Clio. Ale nie štýlom pridávania plastových nárazníkov. Jednoducho to je samostatný model so všetkým, čo k nemu patrí a s odkazmi na menšieho brata.

Medzi Cliom a Capturom sú rozdiely nielen vo výzore, ale aj v cene. Jej nárast sa zastavil približne na 1700 eurách. Za ne zákazník získava väčšiu priechodnosť, viac priestoru vpredu aj vzadu a nezameniteľný imidž. K balíku výrazných detailov sa pripája aj množstvo prvkov individualizácie zovňajšku a aj vnútra.

My sme mali na test asi najžiarivejší Captur vôbec. Oranžová farba budila dostatočnú pozornosť a pôsobila pozitívne aj na okolie zvyknuté na monochromatické farby vozového parku súčasnosti. Rovnaká farba žiarila na vnútorných častiach diskov a korunu celému vzhľadu dávala slonovinová strecha. Naozaj kombinácia, ktorá sa nedá len tak ľahko prehliadnuť. Najmä keď k nej pripočítame polep na streche. V takomto aute nemôže byť nikto smutný! A ani v jeho blízkosti. Zvonka sa dá nájsť iba jeden jediný detail, ktorý by auto dokázal vylepšiť. Použitie antény integrovanej do zadného okna by odstránilo prút v zadnej časti strechy.

Rovnaká farebná kombinácia ako upúta zvonka pokračuje aj do vnútra. Len v opačnom garde. Väčšina je čierna ako na plastoch okolo auta a detaily sa sfarbili do oranžova. Najviac oranžové sa zdajú časti látkového čalúnenia sedadiel, ale tie počas jazdy ani registrovať nebudete. Skôr si všimnete lemovanie stredového panelu a línie na volante. Spočiatku budú vadiť lesklé plochy okolo navigačného systému a na volante, ale po čase začnete nosiť leštiacu handričku v niektorom z odkladacích priestorov. V momente ako sa dokocháte tvarmi začnete stláčať všetko, čo príde pod ruku. V prvom rade však budete chcieť otvoriť schránku pred spolujazdcom. Ale tá sa akosi nie a nie vyklopiť. Ani sa nemôže, lebo to je šuflík, alebo spisovne zásuvka. Praktické až do momentu, keď sa vedľa vodiča posadí spolujazdec s dlhými nohami. Potom ho možno otvoriť až po zastavení a vystúpení. Nič to stále nemení na fakte, že táto fantastická vychytávka bude jednou z prvých, čo každému ukážete. Rovnako zvláštne a pekne pôsobia aj oranžové gumy na zadnej strane predných sedadiel. Ich funkčnosť tiež pokryvkáva, ale efekt majú stopercentný. A posledným detailom, ktorý každému nezabudnete spomenúť budú poťahy. Keď by ste chceli, môžete ich predsa odzipsovať a hodiť do práčky. Alebo vymeniť ich farbu. Celkom cool nápad.

Priestorovo Captur patrí ďalej ako Clio. Vpredu občas dvaja ľudia narazia lakťami jeden do druhého, ale v žiadnom inom smere sa sťažovať nemôžu. No a za bežne vysokých si sadnú dvaja rovnakí aj dozadu. Ten piaty v strede začne po stovke kilometrov frflať, na šírku, ale tiež mohol ísť vlakom. Ak však vzadu cestujú deti, tak sa celá zadná lavica dá posunúť bližšie k prednej, čím sa zväčší kufor. Ale aj v základe vyzerá objem obstojne. Na sťahovanie to nie je, ale pár prepraviek piva tam vojde bez váhania. A k nim aj všetky ostatné ingrediencie potrebné na chatu.

Všetko preskúmané, stláčate magické tlačidlo s nápisom Start Stop. Ani kartu nemusíte zasunúť. Len držať brzdu, lebo toto je automat. Motor naskočí. Jediné, čo štvorvalec s objemom 1,2 litra a prepĺňaním prezradí bude vyskočenie ručičky otáčkomera. Ináč je ticho. Až vo vyšších otáčkach, od 4000 počuť zvuk motora a na prekvapenie TCe znie slušne. Aj musí, lebo rovnaká kombinácia funguje aj v športovejších modeloch Clio GT. Stačí aj na väčší a samozrejme jemne ťažší Captur. Dva pedále a páka s písmenami P R N D niečo symbolizuje. Captur tiež využíva automat. A dokonca rovnaký ako v Cliu RS. Len bez výraznejšieho športového režimu a bez pádiel pod volantom. To v preklade znamená, že preradenie neutrhne hlavu a nespôsobí jej náraz na opierku. Rýchlo radia superšporty a na ne sa Captur hrať ani nechce. Ustálená jazda mimo obce prinesie spotrebu okolo 6 litrov, diaľnica posunie túto hodnotu na sedem a pol. Papierové hodnoty sú síce niekde úplne inde, ale v reálnom svete tieto čísla neurazia, ale ani neohromia. Sú priemerné a s manuálom by ste sa dostali asi v oboch prostrediach o liter nižšie, lenže to nikto nevyskúša. Captur TCe manuál jednoducho nemá.

Ak sa začne cesta kľukatiť, nič nie je stratené. Sedemnástky majú síce vyšší profil pneumatiky, ale aj napriek tomu sa s Capturom dá jazdiť v zákrutách svižne. Žiadne prekvapivé chovanie, žiadne šoky pri náhlej zmene smeru jazdy. Všetko prebieha akosi normálne a bez problémov. Potom zistíte, že idete o 10 km/h pomalšie ako v Cliu. A po pravde to necháte tak, taká rýchlosť vyhovuje a ani ňou nikoho nebrzdíte. Keď sa dostanete späť na rovinku a dobehnete prvé auto, ktoré samozrejme, ako je zvykom ide 70 mimo obce, máte len jednu možnosť. Smerovka vľavo, kickdown, prevodovka porozmýšľa a báchne tam zo šestky trojku, prebudí sa turbo a vyrazíte dopredu. Všetko prebieha zdanlivo veľmi rýchlo, len prevodovka sa nenechá vyviesť z miery a radí si stále svojim tempom. Keďže má dve spojky, tak hore je všetko ok, len podraďovanie treba premyslieť dopredu a radšej tam rýchlosti súkať ručne.

Zvuk je síce stále veľmi jemný, ale aj na to má Renault riešenie. V multimediálnom systéme združujúcom všetky zatiaľ známe využiteľné funkcie je aj aplikácia R-Sound. Tá cez reproduktory púšťa zvuk iného auta. Nech to znie akokoľvek divne a zvláštne, funguje to. Zvolíte si Clio V6 a ako zrýchľujete počujete hlboký zvuk šesťvalca. Nás však najviac zaujalo čosi, čo vyzerá ako auto budúcnosti. Znie ako keby elektromobil vypúšťal z otvorov v interiéri bublinky. Zvuky sú však len vnútri. V prípade voľby Clia V6 by sme súhlasili aj s prenosom zvukov von, čo by znamenalo ešte viac otočených hláv.

Malý crossover Renault Captur sa veru nestratí. Viac mu síce sedí mestská džungľa ako dlhé presuny po diaľniciach postavených cez pralesy, ale nezaneviera ani na toto teritórium. V porovnaní s Cliom síce stojí o spomenutých 1700 eur viac, ale za tie peniaze dostanete viac auta. Viac kíl, viac priestoru, viac prestíže, viac záujmu. A hlavne možnosť zvoliť oranžovú metalízu, čo sme mali na testovacom aute. A už len to samo o sebe zlepší náladu pri každom pohľade z okna na zaparkovaný Captur!

Photos by Cypo Design:

Rest:

Motor
Objem 1197 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 4900 ot/min
Krútiaci moment 190 Nm pri 2000 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4122 mm
Šírka 1778 mm
Výška 1566 mm
Rázvor osí kolies 2606 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1255/471 kg
Batožinový priestor 377-455 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 192 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,6/4,7/5,4