Renault Austral svojim pôsobením na trhu nahradil hlavne Renault Kadjar. Aj keď sa hovorilo, že má nahradiť viacero modelov, nie je to úplne tak, ale jednotlivé verzie a iné modely založené na tomto princípe potenciál majú. Renault Austral tak perfektne zapadol do segmentu C SUV, ktoré sú najpopulárnejšie aktuálne. A vidno to aj na cestách.
Kým prvé dotyky s vozidlom a prvý test Renaultu Austral boli v znamení mild hybridného 1,3-litrového benzínového štvorvalca spojeného s automatickou prevodovkou CVT, teraz prichádza niečo iné. Najnovším prírastkom do rodiny agregátov je hybridný systém s úplne novým motorom a inak poskladanou prevodovkou s novými možnosťami. Aký je Renault Austral práve s touto kombináciu, ale bez vrcholnej vybaví Esprit Alpine, s výbavou Iconic?
Renault Austral je nádherný
Nemusíme si dávať ružové okuliare pred oči, Renaultu sa design Australu náramne podaril. Austral vyzerá moderne, ale zároveň má šancu zaujať aj tých, ktorí sú skôr konzervatívni. Široká predná maska, na ktorú nadväzujú maticové LED svetlá vyzerá perfektne a biela farba dodáva opticky veľkosť. Austral vyzerá väčší ako reálne je a to má na dĺžku 4,5 metra.
Výrazným dizajnérskym prvkom modelu je rozhodne aj predná kapota s prelismi a čierna strecha doplňujúca zrkadlenie spodných tmavých doplnkov karosérie. Ak svetlá vpredu vyzerajú zaujímavo, tie vzadu sú až šokujúce. Prečo? Renault zvolil prístup, pri ktorom ukázal svetu takmer kompletné prepojenie rozdelené iba znakom. Ale nie sú to jednoduché svietiace pásy. Keď sa pozriete bližšie, tak máte dojem ako z laserovej show, alebo z pohľadu na drahokamy.
O tom, že sa dizajn podaril asi netreba nikoho presviedčať. Dokonca mu netreba ani vrcholu výbavu Esprit Alpine, v prípade slabšie vybavené ho modelu Iconic vyzerá Renault Austral omnoho elegantnejšie a zároveň rovnako dynamicky. Určite za to môžu aj celkom veľké zliatinové disky s priemerom 20 palcov.
Pre túto úroveň výbavy sú štandardom a vlastne Austral má zatiaľ v cenníku len jedinú alternatívu a to disky s priemerom 19 palcov pre Techno (v príslušenstve sú ešte aj 17” a 18”). Lenže vyzeral by na menších kolesách dobre? Skúšal som konfigurátor a dokonca aj s devätnástkami vyzerá naozaj schopne. Takže áno, dokonca aj základná výbava, teda u nás základná výbava Techno má vizuálne lákadlá.
Že prečo píšem u nás základná výbava? Jednoducho preto, že do niektorých štátov úplný základ jednoducho nejde. Nie je to len prípad Renaultu, ale aj niekoľko ďalších výrobcov zhodnotilo, že základné výbavy majú tak nízku relevanciu, že ich netreba ponúkať. Renault vďaka modelu Austral predviedol, že je kompetentný na tomto preplnenom trhu a dokáže uspokojiť všetky vizuálne požiadavky. Najmä treba brať do úvahy fakt, že vozidlo pôsobí zároveň moderne, ale aj elegantne. Nie je to výstrelok, ktorý by prestal byť aktuálny po pár rokoch.
Priestor a variabilita
Renault prepožičal modelu Austral aj celkom rozumne veľký interiér. Oproti niektorým konkurentom je síce o štipku menší, ale napríklad objem batožinového priestoru vyzerá s cifrou 487 litrov veľmi kompetentne. Akurát treba mať na pamäti, že nie všetky časti objemu sú dostupné priamo po otvorení batožinového priestoru. Časť miesta je aj pod podlahou, ktorá sa ale nedá znížiť. Je to z dôvodu, že zavadzia subwoofer systému Harman Kardon s výborným zvukom. To vytvára teoreticky otázku, že prečo pod podlahou nie je aj rezervné koleso, veď by sa určite zmestilo. Je to ale z dôvodu, že ho niekto do špecifikácie nedal (200 €). Ak ho chcete, tak máte bezproblémovú možnosť.
Väčšou devízou ako samotný objem bude určite variabilita. Zadné sedadlá v modely Austral totiž možno nielen sklápať, ale aj naklápať a samotné sedadlá aj posúvať. Patrí to síce už k štandardu podobne veľkých áut, ale sú jedinci, ktorý tento štandard nedosahujú. Som rád, že Austral predvádza čo najviac zo svojho repertoáru v tomto spektre.
Ale čo je ešte väčšou a šokujúcejšou udalosťou je kvalita interiéru. Všetko vnútri pôsobí dokonalo spracované a dokonca je taký aj posuvný element s nabíjačkou na mobil, ktorý má výstupok pripomínajúci brzdu v Renault Megane druhej generácie. Na čo je posuvná časť vpredu? Jednoducho na to, aby ste si vedeli podoprieť ruku v momente, keď chcete ovládať informačno-zábavný systém Open R-link.
Takže reálne, sedíte v pohodlných sedadlách, ovládate celkom rozumne spracovaný informačno-zábavný systém, pred sebou máte digitálny displej miesto ručičkových ukazovateľov, Iconic má obloženie z dreva, alebo z jeho veľmi peknej imitácie, všetko vyzerá výborne, až na ten menší priestor vzadu. Ale ak chcete viac priestoru, tak si môžete kúpiť verziu Grand. Nemôžete ju nás v cenníku? Volá sa predsa Espace!
Tri valce hrajú vlastný metal
Ešte kým sa dostanem ku pohonnej sústave, zastavím sa pri naladení podvozku. Renault Austral stojí na extrémne veľkých diskoch, ale to nie je problém, lebo má výborne naladený podvozok. S natáčaním zadných kolies 4 Control dokáže podržať v zákrutách, auto sa príliš nenakláňa, ale zároveň je podvozok poddajný a komfortný. Je to jedno z najlepších naladení SUV v súčasnosti a umocňuje ho azda len väčší brat, ku ktorému sedí priam dokonale.
No a môžeme pokračovať v pohonnej sústave. Tá pozostáva z elektromotora, benzínového agregátu, ale aj štartér generátora, ktorý sa pripája k poháňaniu vozidla v určitých momentoch. Austral je vybavený multimódovou prevodovkou, ktorá má 4 prevodové stupne prejazdu dopredu na benzín a dva pre jazdu dopredu na elektrickú energiu. Cúvanie je elektrické. Vyzerá to kombinovane, ale napríklad nie je nutné využívať spojky. Systém je celkom slušne odladený, čo sa týka hladkosti preradenia. Už sa veľmi málo stáva, že by s vozidlom nečakane trhlo.
No a aký je ten motor? Renault siahol po úplne novom trojvalci s objemom 1,2 litra, ktorý bude fungovať aj osve v niektorých modeloch. Tu je spojený výhradne s hybridom a celkový výkon má byť 147 kW (200 k). Chcel by som povedať, že to tak je, ale zrýchlenie na stovku za 8,4 sekundy mi príde v reálnom svete trochu lenivejšie ako na papieri.
Možno je to tým, že pri väčšine jázd mám zapnutý režim Comfort. Režim Eco nedávam kvôli klimatizácii a režim Sport? Ten by mi asi pomohol v zrýchlení, ale je akosi vnútorne nekompatibilný s autom. Nie, nehovorím, že auto s ním nie je kompatibilné, ale moje nastavenie s ním nie je kompatibilné. Možno keby toto bol Esprit Alpine, ktorý má alcantarou potiahnuté detaily, tak by som dynamickú jazdu potreboval viac. Takto ale chcem hlavne nízku spotrebu a kľudnú jazdu s komfortom.
Presne na komfortnú jazdu je Austral majstrom. Lenže spotreba mi trochu robí vrásky na čele, spôsobuje moje zdvihnuté obočie, lebo hybrid by mal asi žrať menej. Prvá jazda po diaľnici celých takmer dvesto kilometrov sa nesie v znamení spotreby 8,3 litra na 100 km. To mi príde celkom veľa, lebo za toľko dokážu jazdiť aj menej hybridné benzínové agregáty. Veď za toľko som jazdil s CVT-čkou s mild hybridom. Vlastne s tým som jazdil ešte lacnejšie. Ešte za menej.
Mimo diaľnic sa dá pohybovať okolo 7 litrov, čo vyzerá už lepšie, ale stále to nie je hodnota, ktorú by som očakával od hybridného ústrojenstva. Možno čakám na modernizáciu, možno bola príliš zima, možno zimné gumy spotrebovali vyššiu dávku benzínu, ale očakával by som všade minimálne o liter menej. A možno je to mnou. Veď hneď prvý deň som, priznám sa verejne, dostal pokutu za rýchlosť.
Ako sa to stalo? Diaľnicu som si nastavil na 133 km/h tempomat a keď sa za mňa zaradila dodávka a začala sa mi lepiť na kufor, tak som sa rozhodol, že asi zrýchlim a predbehnem tie 3 autá dynamickejšie, aby som nezavadzal. No a stredné z nich bol policajný Passat s V6-tkou. Nameraná rýchlosť bola relatívne decentná, cvakli ma iba so 146 km/h, pričom Austral by dokázal zrýchľovať s vervou ešte ďalej. Možno práve tu sa prejavoval výbušný štýl agregátu. Priznávam, moja chyba, nabudúce nebudem zrýchľovať kvôli lepičom.
Aj tu všetko vyzerá dokonale, až na tú spotrebu, ale ešte jedna vec ma trochu trápi. Kým jazda na elektrickú energiu je priam famózna a dokonale odhlučnená, dokonale príjemná, moment naštartovania benzínového motora s tromi valcami a v studenom stave je horší. Vibrácie sa prenášajú do volantu, vlastne do sedačky a aj do celého interiéru. Nie je to úplná tragédia, ale čakal by som trochu kultivovanejší chod. Veď štvorvalce bývajú zväčša príjemnejšie aj po náhlom pripojení.
Čo je najdôležitejšie?
Najdôležitejšie na Renaulte Austral, že má podvozok 4 Control. Síce za príplatok 1 600 eur, ale každé jedno euro sa oplatí, lebo auto je omnoho manévrovateľnejšie a výrazne obratnejšie a zároveň stabilnejšie v zákrutách vďaka efektu predĺženiu rázvoru pri natočení kolies rovnakým smerom ako sú natočené predné.
Lenže tu prichádzame k ďalšej zásadnej veci, Renault Austral s takouto výbavou stojí 46-tisíc eur. Zdá sa vám to veľa? Mne rozhodne nie, najmä pri vedomí, že nové autá sú čím ďalej, tým drahšie. Veď podobne by bol nacenený aj Volkswagen Tiguan a vlastne čokoľvek iné.
Renault Austral E-Tech 200 Iconic
Motor | R3 benzín + elektro |
Objem | 1199 cm3 |
Výkon | Spaľovací motor: 96 kW (130 k) pri 4500 ot/min Elektromotor: 50 kW (68 k) Štartér-generátor: 25 kW (34 k) Celkovo 147 kW (200 k) |
Krútiaci moment | Spaľovací motor: 205 Nm pri 1750 ot/min Elektromotor: 205 Nm Štartér-generátor: 50 Nm |
Prevodovka | Multimódová 4 stupne spaľovací motor, 2 stupne elektromotor |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4510 mm |
Šírka | 1825 mm |
Výška | 1644 mm |
Rázvor osí kolies | 2667 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1592/2101 kg |
Batožinový priestor | 485-555/1455 l |
Palivová nádrž | 55 l, batéria 1,2 kWh |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 175 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,4 s |
Spotreba (WLTP) | 4,6-4,7/100 km |
Emisie g CO2/km | 104-126 |