Test Peugeot e-2008: Elektrická stálica

Peugeot 2008 rozhodne nie je nováčikom. Jeho druhá generácia sa etablovala asi rovnako úspešne ako jeho prvá a na cestách je ich vidno čím ďalej tým viac. Možno som si podvedome všímal 2008-mičky viac keď som na jednej jazdil. Avšak elektrických stále nie je príliš veľa. Je to veľmi jednoduchý dôvod, stále vychádza dlhodobo lacnejšie využívať spaľovací agregát ako elektrický vehikel, ale sú ľudia, ktorým práve toto môže vyhovovať.

Aj napriek tomu, že už sme raz tento model testovali, stále má čím prekvapiť a má stále zaujímavé prevádzkové vlastnosti, ktoré sa nestratia ani v dave najnovších vozidiel na trhu. Modrý kúsok s aqua modrými evidenčnými číslami je priam neprehliadnuteľný a funguje výborne. Ale nepredbiehajme.

e-2008 vyzerá ako štandardné auto

Treba uznať, že Peugeotu sa model 2008 podaril a to nielen v jeho prvej generácii, ale aj v tejto druhej. Má tie správne ostré hrany, ktoré sú aktuálne veľmi cool a dokážu zaujať. Je dokonca ešte lepšie tvarovaný ako menší Peugeot 208, pričom rozdiel cien nie je až taký extrémny. Dve tisícky pri elektromobile za 30 a viac tisíc asi nehrajú významnú úlohu.

V realite je Peugeot 2008 vizážou normálne veľké auto použiteľné na každý deň s potenciálom jediného auta pre rodinu. Dá sa s ním rozumne zaparkovať, na dĺžku má 4,3 metra a zároveň svojou výškou predvádza príjemný kompromis medzi štýlom a použiteľnosťou.

Peugeot e-2008 sa od bežných verzii líši naozaj minimálne. Najviac to je práve na označeniach okolo celej karosérie. Inak by mohol byť úplne štandardným vozidlom. Veď aj nabíjací konektor je schovaný tam, kde by bežne fungujú konektory na dopĺňanie paliva z pretlačených dinosaurov.

Výrazne tvarovaná karoséria veľmi dobre spolupracuje s modrou farbou doplnenou o čiernu strechu. Pri Peugeote 2008, ale aj pri e-2008 je použitie dvojfarebnej kombinácie priam nevyhnutné a robí auto exkluzívnejším a krajším. To isté platí aj pre zliatinové disky, ktoré kombinujú čiernu a striebornú farbu. Dá sa povedať, že takto vybavený Peugeot e-2008 je naozaj správne nakonfigurovaný.

Viac priestoru ako sa zdá

Zvonka je to jasné, Peugeot 2008, ale aj e-2008 patria do segmentu B, čiže medzi malé autá, aj keď do sekcie crossoverov. To by malo predurčovať aj vnútorný priestor. Avšak tento model skrýva jedno zásadné prekvapenie. Interiérový priestor je takmer na úrovni brata s číslom 3008. Nie je to len v prípade batožinového priestoru so štandardným objemom 405 litrov, ale aj z pohľadu priestoru na zadných sedadlách.

Peugeot e-2008 netrpí veľmi ani implementáciou batérie, rozmery sú navlas rovnaké ako má štandardný spaľovací model. Pri tých zadných sedadlách je to úplne očividné a aj napriek menšej veľkosti vozidla je dostatok miesta nielen na hlavu, ale aj na kolená, len pre tých troch kráľov vedľa seba to bude horšie. Tu prichádza ozajstná nevýhoda modelu v podobe menšej šírky.

Hovorme si čo chceme, stále je tým najlepším miestom predné sedadlo, tam kde má sedieť vodič. Peugeot e-2008 ponuka dostatok miesta aj tu, ale naviac má aj veľmi príjemné predné sedadlá. Jediné, čo mi vadilo bolo zvýšenie podlahy pod sedadlom. Široký prah zase jemne sťažuje nasadanie a treba si naň zvyknúť. Inak je interiér priam ukážkový.

Prístrojová doska využíva usporiadanie i-Cockpit druhej generácie, ktorý stále využíva malý volant a zároveň má displej ukazovateľov posadený tesne pod čelné sklo. Tento princíp je zaujímavý a netreba pri ňom žiadny head-up displej. Lenže ten predný displej je zase trochu špeciálny. Má 3D zobrazenie, ktoré vidí iba vodič. Niektoré údaje vystupujú do inej úrovne ako ostatné, ktoré sú v tom momente menej dôležité. Nie je to taký odpal na mesiac ako v prípade Mercedesu triedy S, ale aj tak to poteší. Ovládanie všetkých vecí je veľmi intuitívne aj napriek využitiu displeja na každú jednu funkciu. Aspoň že zostalo niekoľko prepínačov s naozaj zaujímavým tvarovaním v strede a možnosť postaviť mobil na vyklopený priečinok na konci stredového tunela.

Elekro funguje

Peugeot e-2008 využíva koncernové nastavenie elektrických systémov. To znamená, že má motor s výkonom 100 kW (136 k) vpredu a batériu s kapacitou 50 kWh v podlahe. Tá sa môže nabíjať maximálne výkonom 100 kW. Reálne som sa však dostal najviac na 60-kilowattovú hodnotu. Stále to nie je málo, ale je to rozhodne menej ako hovorí výrobca. Veď v charakteristikách je stále tá malá klauzula o tom, že nie vždy a všetko musí ísť naplno.

Motor s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 260 Nm má dostatok sily, aby auto rozbehol veľmi svižne. Hlavne úvodný nástup výkonu je okamžitý, tak ako sú určite všetci pri elektromobiloch zvyknutí. Peugeot e-2008 nie je výnimkou a predvádza elektromobilitu v tom najlepšom svetle. Teda aspoň časť, ktorá sa týka výkonu. Výkon je obmedzovaný v závislosti od režimu a v prípade voľby alternatívy Eco, prepínačom za radiacu pákou, niekedy schovaným pod lakťovú opierku, vozidlo jazdí o mnoho pomalšie.

No a teraz tá zásadná vec. Automobilka udáva, že v kombinovanom cykle má e-2008 jazdiť s priemerom 17,1 kWh na 100 kilometrov. Reálny svet však ukazuje, že tieto údaje sú ľahko dosiahnuteľné a ešte lepšie vylepšiteľné. Ak nepresiahnete 110 km/h na diaľnici, tak sa viete pohybovať do priemeru 15,5 kWh, maximálne 16 kWh na 100 km. Ak by ste mali 15,5 tak by ste na plné nabitie zvládli prejsť necelých tristo kilometrov. Počkať, počkať, nevychádza to? Vychádza. Je tu ale malý háčik. V tabuľkách je síce uvedená kapacita batérie 50 kWh, ale využiteľná je len 45 kWh. Preto s spotrebou 15,5 kWh nespravíte ani 300 km.

Za akú cenu je elektromobilita?

Treba uznať, že Peugeot má stále veľmi príjemnú cenovú politiku pre model e-2008. Základ stojí 34 290 eur a testovaná verzia GT Pack je za 39 390 eur. Stále je to rozumné cenové rozpätie, ktoré ale nemusí vydržať príliš dlho, lebo ceny vstupných surovín postupne rastú. Za svoje peniaze máte ale veľmi schopné elektrické vozidlo, ktoré nemá problém s dojazdom a ani so zrýchľovaním. Najväčší problém má však s konkurenciou. Za podobnú cenu sú aj iné modely s rovnakými základmi. Hovorím o Citroëne ë-C4 a o Opli Mokka E. Tie využívajú presne rovnakú platformu a rovnaké pohonné ústrojenstvo, akurát tu rozhodujú preferencie a nákladnosť ku tej-ktorej automobilovej značke.

Peugeot e-2008 GT Pack

Motor

Trojfázový synchrónny motor s permanentným magnetom

Kapacita batérie 50 kWh
Výkon 100kW/136 koní
Krútiaci moment 260 Nm
   
Prevodovka

Automatická (s pevným prevodovým pomerom)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4300 mm
Šírka 1815 mm
Výška 1550 mm
Rázvor osí kolies 2605 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1662 kg
Batožinový priestor 405 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,0 s
Spotreba (kWh/100km) 17,3-17,7
Dojazd 260 km WLTP