Porsche 911 GT3 RS nepozná kompromisy, ani pre batožinu

Porsche 911 GT3 RS je určite vrcholným modelom, čo sa týka športovej jazdy v ponuke Porsche 911. Je to tak už od generácie 997, ktorá model naozaj spopularizovala a na Slovensku môžete jednu nájsť na Instagrame na profile s podobným názvom v oranžovej farbe. Matúšovi ďakujeme za to, že auto nemá iba stacionárne v garáži a aj na ňom jazdí, čím teší oči všetkých, ktorí ho vidia. A tým, že Porsche 911 tiež prechádza vývojom prichádza nová generácia.

Nemecká automobilka aktuálne predstavila generáciu modelu s označením 992 a práve verziu GT3 RS. V praxi sa od GT3 odlišuje extrémnejšou aerodynamikou a absenciou predného kufra. Prečo absenciou? Jednoducho preto, že na miesto, kde by ste normálne dali dve cestovné tašky sa presťahoval nový jednoliaty chladič, ktorý nahrádza 3 samostatné v slabšom a ľudovejšom modeli GT3.

Veľké zmeny prichádzajú v prípade aerodynamiky, keďže auto už pri rýchlosti dvesto kilometrov za hodinu produkuje 400-kilogramový prítlak, čo je dvojnásobok oproti predchodcovi, 911 GT3 RS generácie 991.2. Pri 285-ke dokonca ešte dvojnásobok, čiže 800 kilogramov a môže za to aj masívne nastaviteľné zadné krídlo zavesené zhora. Toto môže slúžiť aj ako piknikový stolík pri severnej slučke Nürburgringu.

Zvýšený prítlak má na starosti aj zmenená predná náprava, ktorá je o 2,9 cm širšia a má iné lichobežníkové zavesenie prispôsobené práve aerodynamickej optimalizácii.

Tak ako každý očakáva, veľa prvkov je z karbónu a s karbónom vystuženého plastu. Z neho sú napríklad dvere, blatníky, ale aj časti škrupinových sedadiel. V ponuke GT3 RS bude aj balík Clubsport, ktorý je za príplatok presne nula eur, a v ňom je zahrnutá klietka v zadnej časti, či niektoré výrazné hmotnostné vylepšenia. Za reálny príplatok niekoľko tisíc eur je zase balík Weissach, ktorý prináša ešte viac CFRP komponentov, nové stabilizátory a možnosť priplatiť si za horčíkové disky. Disky vpredu majú priemer 20 a vzadu 21 palcov, pričom sú uchytené centrálnu maticou. Za nimi je schovaný, vpredu, systém so 6-piestikovými brzdami a vzadu so štvorpiestikovými. Tento môže byť nahradený keramickými brzdami znova za tučný príplatok.

Motor v 911 GT3 RS je štvorlitrový plochý 6-valec s atmosférickým plnením, ktorý produkuje výkon 386 kW (525 k). Tento výkon sa presúva cez automatickú dvojspojkovú prevodovku so siedmimi stupňami na zadné kolesa. Vodič má možnosť zvoliť niektorý z režimov Normal, Sport a Race. Posledný je konfigurovateľný a vodič si dokáže nastaviť charakteristiku tlmenia na prednej a aj zadnej náprave, ale aj to ako funguje zadný diferenciál, či posilňovač riadenia.

V niektorých konfigurátoroch, vrátanie toho slovenského, je tento model dostupný už teraz a cena je zatiaľ stanovená na 251 818 eur za základ. Balík Weissach zatiaľ cenu nemá, ale horčíkové disky sú za 2 907 eur a keramické brzdy za 9 509 eur. Toto auto síce nebude výletovým špeciálom, ale určite bude špeciálom na okruhy, ktorý dokáže ponaháňať nejedno reálne pretekárske vozidlo bez dlhodobej ujmy.