Test Peugeot 508 SW GT: Night Rider

Verili by ste, že kombi vyššej strednej triedy od inej ako prémiovej značky môže vyzerať tak, že sa za ním hromadne otáčajú hlavy? Takýmto autom je totiž nový Peuegot 508 SW GT, ktorý sme testovali. Prvá generácia tohto modelu síce nebola škaredá ani zlá, ale nebola ani úplne výnimočná či nebodaj výstredná. Jej druhé obrodenie je ale ako z úplne iného vesmíru. My sme testovali už spomínanú verziu kombi označovanú ako SW s 2.0 litrovým naftovým motorom Blue HDI produkujúcim slušných 130kW/177 koní.

Čierny lak Perla Nera, čierne sklá, čierne rámovanie okien, čierne zadné svetlá a veľké 19” strieborné disky Augusta. Batmobil, Knight Rider či Night Rider. Volajte ho ako chcete. Toto auto proste vyzerá pekelne dobre, možno aj preto, že je celé čierne a temné. Nízky profil karosérie, veľmi presné a ostré kontúry doplnené o extravagantné predné svetlá s pásikom. Preto aj to prirovnanie Knight Rider. Predné svetlá patria k dizajnovým tromfom 508, rovnako ako aj bezrámové dvere, ktoré by ste na kombi asi bežne nečakali.  A aby nebolo čiernej málo, je tu čierny zadný difúzor s dvojicou výfukov. Uznávame, pre niekoho môže byť tej čiernej až príliš, avšak 508 SW GT v tejto farbe a výbave priťahuje veľa pohľadov. Z auta ide až agresívna dynamika a elegancia zároveň. Bez preháňania, toto je celkom určite jedno z najlepšie vyzerajúcich áut svojej triedy z kategórie dostupných pre bežných smrteľníkov. Karoséria je veľmi nízka, profilom pripomínajúca shooting brake a teda nie až tak extrémne praktická ako konkurenčné kombíky. Avšak tento mierny nedostatok vyvažuje tonami štýlu a charizmy.

V kabíne hrá prím zasa čierna. Dopĺňa ju medené prešívanie sedadiel, volantu, prístrojovky aj dverí. K tomu strieborné lišty, kľučky a lemovania. A mimoriadne vkusné šedé obklady so štruktúrou dreva. Dá sa konštatovať, že kabína je adekvátne krásna ku zovňajšku. Prešívané sedadlá v kombinácii koža-alcantara disponujú skvelou masážnou funkciou, vyhrievaním a elektrickým nastavovaním. Sedí sa v nich výborne a ponúkajú široké možnosti nastavenia. Tvar prístrojovej dosky je kapitolou samou osebe. Displej s uhlopriečkou 10” je mierne natočený smerom k vodičovi a pod ním sa nachádzajú strieborné klávesy na čiernom podklade pripomínajúce klavír. Slúžia na vstup do jednotlivých sekcií menu displeja. Celá spodná časť prístrojovej dosky obloženej drevom je mierne vysunutá a tvarovaná tak netradičným a zaujímavým spôsobom, že vás bude vyslovene baviť dívať sa na ňu z rôznych uhlov. Vrchná kožená časť je zasa prešívaná medenou niťou a na vrchu tróni príplatkový reproduktor Focal. Nechýba tu milovaný aj nenávidený mini volant, ktorý používajú aj iné Peuegoty. My sa prikláňame skôr k tej prvej skupine, aj keď pri manévrovaní v meste by väčší priemer nebol na škodu. V ostatných situáciách ho ale máme radi. Vizuálny dojem neruší ani malý knipel osemstupňového automatu, ktorý disponuje aj kovovými pádlami pre manuálne radenie. V kabíne máte dojem, že ju navrhovali tak, že vás posadili do sedadla a následne narysovali  a postavili všetko ostatné okolo vás. Príjemným spôsobom vás obopne a všetko je v dostupnej vzdialenosti. Celý tento koncept Peugeot nazýva i-Cockpit a jeho veľmi dôležitým prvkom je obrovský displej za volantom, teda plne digitalizovaný prístrojový panel. Jeho grafika a možnosti personalizácie sú špičkou triedy. Obrovským bonusom je systém nočného videnia Night Vision, ktorý po zotmení vďaka tepelnej kamere monitoruje pohyb chodcov v blízkom aj vzdialenom okolí auta. Pre lepšie rozpoznanie ich na displeji rámuje žltou farbou a tiež spustí varovanie v prípade, že hrozí zrážka s niektorým z nich. Funguje to skvele a v danej tirede je to unikátom. Nami testovaná 508 bola vo vrcholnej výbave GT a teda prešpikovaná výbavou. Vyzdvihnime napríklad už spomenuté nočné videnie, masážne sedadlá, audio Focal s 10 reproduktormi, 3D navigačný systém či 220V zásuvku vzadu alebo 19”kolesá Augusta. A keď už sme vzadu, priznajme, že 508 SW nie je úplne to najpriestornejšie kombi, čo sa týka priestoru práve na týchto sedadlách. To je daň za štýl a nízky profil karosérie. Nie je to však nič strašné, aj priemerne urastené dospelé osoby sa vzadu odvezú bez problémov ale nadbytok priestoru proste mať nebudú. Batožinový priestor má ale objem obstojných 530 litrov, čo tiež nie je žiaden rekord triedy ale úplne stačí. 

Naftový štvorvalec 2.0 Blue HDI je vrcholom toho, čo Peugeot pre model 508 ponúka. Teda, je vrcholom naftovej ponuky a zároveň najdrahšou motorizáciou, keďže silný benzínový 1.6 PureTech je zhruba o 1 500 eur lacnejší. Nami testovaný kus teda spaľoval naftu a produkoval 133kW/177 koní a 400 Nm. S takýtmo výkonom si na ceste hanbu vôbec nerobí a to ani pri pokuse o športovú jazdu. Pre veľké a agresívne sa tváriace kombi je to priam ideálny motor z hľadiska kompromisu medzi výkonom a spotrebou. Jeho 177 koní vie príjemne potiahnuť aj v prípade športovejších ambícii. Najmä v športovom režime je reakcia na plynový pedál ukážková a okamžitá, čo je aj vizitkou dobrej pružnosti motora. Auto je však dosť ťažké, jeho hmotnosť 1774 kg je predsa len dosť ťažké zamaskovať a tak sa omnoho lepšie cíti v rýchlom pruhu na diaľnici než na zakrútenej alpskej okreske. Prívlastok GT, teda Grand Tourer je tu na mieste. Veľkým plusom tohto motora je jeho úspornosť. Nech sme jazdili akokoľvek dynamicky, spotreba sa stále pohybovala okolo 6l/100km, čo je vzhľadom k výkonu auta a jeho rozmerom a hmotnosti perfektná hodnota. Nemalý podiel na tom má určite nízky profil karosérie a tým pádom aj malá miera aerodynamického odporu. Vďaka veľkým 19” kolesám obutých do pneumatík s rozmerom 235/40/R19 sú jazdné vlastnosti veľmi sebaisté, avšak kvôli spomínanej vyššej hmotnosti nemôžete čakať, že bude auto meniť smer s ochotou a agilitou hothatchu. Žiadne veľké náklony karosérie ale nehrozia, maximálne mierna nedotáčavosť na limite. Naftový motor 2.0 Blue HDI je výhradne kombinovaný iba s osemstupňovým automatom, ktorý radí precízne a hladko a spolu s motorom tvoria veľmi kultivovanú formu pohonu. Radiť môžete aj pádlami pod volantom.

Konečný verdikt je taký, že Peugeot 508 SW 2.0 Blue HDI GT je krásnym Grand Tourerom v kabáte kombi. Alebo skôr shooting brakeu? Tak či onak, dizajn a charizma jeho karosérie aj kabíny ťažko hľadá vo svojej triede konkurenta. Nech sa naň dívate z hociakého uhla, vždy nájdete niečo, čo oku ulahodí. Nie je to super praktické rodinné kombi, profil karosérie je v prvom rade navrhnutý tak, aby skvelo vyzeral. Napriek tomu ale bez problémov odvezie štyroch ľudí aj s batožinou a čo viac môžete chcieť? Dvojlitrové HDI má dostatok výkonu a ešte kúsok naviac a jazdí za minimálne náklady.  Peugeot si tento model v nami testovanej špecifikácii cení na 42 890 eur s DPH. Taká je aktuálna akciová cena. Za ňu dostanete toľko imageu a originality, že aj niektoré autá s cenovkou o pár desiatok tisíc vyššou môžu závidieť.

Peugeot 508 SW GT 2.0 Blue HDI

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 133 kW (177 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4778 mm
Šírka 1907 mm
Výška 1420 mm
Rázvor osí kolies 2793 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1774/2146 kg
Batožinový priestor 530 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 231 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,4 s
Spotreba (komb)  5,6 – 6,3 l/100 km
Emisie g CO2/km 146-165