Peugeot v mysliach ľudí nebol v poslednej dobe zafixovaný ako výrobca výrazne zábavných áut. Jasné, dizajn mali modely ľahko identifikovateľný, najmä vďaka veľkým otvorom na prívod vzduchu a dlhým predným nárazníkom. Našťastie sa časy menia a doba veľkohubých úsmevov sa skončila. Nový Peugeot 308 je dokonca taká pecka, že vyhral titul Slovenské auto roka 2014. Výsledok najskôr vyvolal skepsu, ale pri teste prišlo vytriezvenie. Po teste si priznávame vlastnú chybu, hatchback patrí naozaj medzi to naj, čo trieda ponúka. A nielen výzorom.
Pekný
Peugeot 308 súčasnej generácie je presne tým autom, okolo ktorého budete chodiť veľmi dlho a budete hľadať uhol, z ktorého nie je pekný. Bude to márne. Dizajnéri spravili naozaj dobrú prácu. Predný pohľad na svetlá síce môže pripomínať pri určitom promile Opel Astra, ale ten je tiež celkom pekný. Pri skúmaní predných svetiel sa nedá nevšimnúť si nápis Full LED. V najvyššej výbave Allure sú práve LED predné svetlá štandardne. Nie iba denné svietenie prostredníctvom LED, ale kompletne všetky funkcie obsluhované LEDkami. Pozostáva z 13 diód na denné svietenie, 10 na stretávacie svetlá a 2×4 na diaľkové. Keby sú o kúsok lepšie, svietili by aj za roh a ako za dňa. Po krátkom mučení by určite prišlo priznanie, že tieto svetlá sú asi najlepšie, ktoré sa v nižšej strednej triede používajú. Teda aspoň na autách, ktoré prešli testom.
Testovanému kusu pridávali na vzhľade aj sedemnásťpalcové zliatinové disky. Toto je asi prvý príklad nového auta v triede, ktoré nepotrebuje nutne kvôli vzhľadu osemnástky. Kapitolou sama o sebe je farba. Po dokonalom prezretí konfigurátoru zistíte, že práve biela Nacré, aj keď je za 750 eur najdrahšia, je najkrajšia, ale automaticky k nej treba priplatiť aj presklenú panoramatickú strechu za 600 eur. V tomto prípade je katalógový vzhľad tým najlepším a 308 s ním vynikne najlepšie. Ale prechádzka okolo odhalí jeden mínus, ktoré síce nemusí uznávať každý, ale minimálne pri THP tam je. Koncovka výfuku sa schováva za zadným nárazníkom. A to pri najvýkonnejšom teraz dostupnom motore. Aspoň necháva miesto na zlepšenie pre plnohodnotné GTI.
Priestranný
Ste odchovaní na Superbe, alebo starých päťkových báwach? Tak to asi o Peugeot 308 ani nezavadíte. Ale to je škoda a môžete sa minimálne zamyslieť nad tým, prečo máte predsudky voči francúzskym autám. Auto roka 2014 na Slovensku pôsobí veľmi, ale naozaj veľmi priestranne. V testovanom kuse za to môže najmä panoramatická strecha, ktorá opticky zväčšuje priestor. Vpredu je všetko v poriadku, tam je miesta na rozdávanie, nebude chýbať nikomu. Vzadu už to nie je až tak ružové, ale populácia odchovaná na autách bežných v našich končinách sa nebude môcť sťažovať. Za 180 centimetrovým šoférom sa pohodlne usadí rovnako vysoký pasažier. Vyšší budú mať trochu problém s mechanizmom rolety na panoramatickej streche. Famíliu na cestách určite bude zaujímať kufor. A keďže má auto iba 4,25 metra, čo je kompaktnejšie, tak ako to má v triede byť, môže panovať názor, že nebude veľký. Ale na pohľad je obrovský. Síce má v základnom usporiadaní 420 litrov s plnohodnotnou rezervou, ale verte, je to dosť.
Priestor je vybavený, ale čo materiály? Jedným slovom výborné. Povrch prístrojovej dosky s úplným minimom ovládacích prvkov má príjemný mäkký povrch. Jediný tvrdší je na výbežku obsahujúcom štrbinu CD mechaniky. To vôbec nevadí. Hlavne v momente, keď pohľad padne na fantastickú hliníkovú lištu okolo relatívne dlhšej radiacej páky. Z kovu je aj samotná hlavica páky. Na jednu stranu perfektne vyzerá, na druhú svojou teplotou v lete a v zime skracuje čas potrebný na preradenie, lebo je buď studená, alebo horúca.
Chlad nie je v zime len na ruku, ale aj na zadok v kožených sedadlách, inak výborne tvarovaných a ešte lepšie vyzerajúcich. Našťastie to rieši schopne odstupňované vyhrievanie. Najvyšší stupeň zadok neuškvarí a najnižší si môžete bez akýchkoľvek výčitiek nechať zapnutý non-stop.
Galéria od Cypodesign
Takže k dokončeniu interiéru ostáva len jedna vec. Hádate správne, volant. V reklame Peugeot tvrdil, že ho zmenšil. Je to tak. Dokonca sme počuli aj Šaňa Šťefucu tvrdiť, že má menší priemer ako vo Ferrari 458 Italia. Nemáme dôvod nesúhlasiť. Len, či je naozaj lepší ako normálny. Pocity sú stále trochu rozpačité. Áno, jazdí sa s ním dobre, ale to, čo by priemeru pomohlo je jeden centimeter, jeden, jediný centimeter naviac. Vtedy by sme nemali o čom polemizovať. Malý priemer okrem iného ovládania znamená aj to, že cez veniec sa nedá pozerať na prístroje. Tie našli miesto pod čelným sklom, nad volantom. Efektné riešenie, lenže spočiatku bude vyžadovať viac sústredenia. Potom zistíte, že digitálny ukazovateľ rýchlosti sa dá zvoliť aj v palubnom počítači medzi kruhovými stupnicami. Vyriešené. Na diaľnici si usporiadanie tiež vyžaduje zvyk, lebo otáčkomer nestúpa zľava doprava, ale naopak. Pri tachometrových 130 motor točí síce iba 2500 otáčok, avšak rýchla kontrola ručičky vpravo v miestach, kde majú ostatné autá červené pole môže spôsobiť minimálne stres a spomalenie. Ale znova, je to o zvyku, takto to má aj Aston Martin.
Jediné, čo sa teda dá interiéru vytknúť je, že mobil dáte iba do držiaka pohárov pred lakťovou opierkou a ešte, že zadné okno je z tých menších. Druhý neduh však rieši parkovacia kamera a prvý Bluetooth.
Horúci
Nejdeme hovoriť o sedadlách s vyhrievaním zapnutým naplno. Najzásadnejšou otázkou pri preberaní vozidla bolo, nakoľko je 308 s motorom THP možné nazvať hothatchom. Prvé pohodlné diaľničné kilometre o tom nič neprezradili, Peugeot sa držal vyberaných manierov a nedával poznať nedokonalosti na spoplatnených úsekoch. Jedine v koľajách od kamiónov znervóznel, nebolo však treba nejaké zvlášť brutálne presviedčanie, aby sa ukľudnil.
Pravé terno začalo v zákrutách mimo mesta a diaľnice. Elegantne vyzerajúci hatch sa zrazu akoby snažil premeniť na konkurentov zvučných mien. Aj na zimných pneumatikách Firestone sa správal, ako to popísať, tak akoby naozaj bol hothatch. Možno sme mali prejazdové rýchlosti nižšie ako na ozajstnom zástupcovi naozaj ostrých hatchov, ale úsmev bol skoro porovnateľný. Nedotáčavosť akoby Peugeot 308 ani nepoznal, bol veľmi dlho neutrálny.
Najväčšie prekvapenie nám prichystal v jednej križovatke, kde sme trochu prešvihli nájazdovú rýchlosť vzhľadom na spomenuté zimné pneumatiky. Predok sa držal úplne perfektne, žiadne zaváhanie. Kam bolo auto nasmerované, tam išlo. Len ubratie plynu dovolilo trochu vybočiť zadnej časti. Ale nedialo sa to nečakane, ale veľmi predvídateľne. Medzičasom sa na tvári zjavil obrovský úsmev. Keď sa už Peugeot 308 rozhodne mať horšie móresy, robí to tak, aby nevystrašil vodiča, pekne postupne.
Jediné, čo teda k tomu, aby sa dal Peugeot 308 THP nazvať ozajstným hothatchom, chýba je vyšší výkon. THP so 115 kW (156 k) síce robí svoju prácu výborne a je do auta asi ideálnym motorom, ale z auta robí len dvojtretinový hothatch. Reálne by sa mu hodilo tak 60-70 koníkov navrch, ktoré by s prehľadom zvládol aj podvozok. Ale zase na druhú stranu, ešte sme netestovali hothatch, ktorý by mal priemernú spotrebu 6,5 litra pri akomkoľvek zachádzaní a dokonca so skombinovanými diaľnicami.
Dostupný
Na to, čo predstavuje testovaný exemplár je cena približne 25 000 eur podľa cenníka výbornou ponukou. Síce 308 začína už na cifre 12 990 eur, ale tá správna kombinácia je presne tá, ktorá prešla testom. Skorohothatch s výborným interiérom, výbavou a dizajnom za to naozaj stojí. V špecifikácii by sme však spravili jednu zmenu. Celočierny interiér by sme vymenili za kombináciu čiernej prístrojovej dosky a najnepraktickejšieho bieleho čalúnenia. To by auto posunulo fakt na toľko omieľanú prémiovú úroveň. Za tento rok je práve 308 tým najväčším prekvapením, v dobrom, čo sa u nás v redakcii vyskytlo. Najmä ak zoberieme do úvahy takú nemastnú, neslanú predchádzajúcu generáciu. A ak vás trápi otázka, či počkať na kombi, tak to nie je nutné. Bude síce obrovské, ale s hatchom je ozajstná zábava!
Motor | R4 |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 115 kW (156 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 240 Nm pri 1400 ot/min |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4253 mm |
Šírka | 1863 mm |
Výška | 1457 mm |
Rázvor osí kolies | 2620 mm |
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) | 1300/470 kg |
Batožinový priestor | 420(470)/1228 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchosť | 215 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,0 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,7/4,4/5,6 |
…je vtipne radit auto so 156 konmi, luxusnou vybavou, a pohotovostnou hmotnostou 1300 kil medzi hothatche .. a ta cenovka. .. za 25 tisic eur moze mat clovek naozajstny hothatch .. nie?
od cenovky sme sa odosobnili. kedysi na tom hothatche boli pomerom podobne, ale hlavne sme hodnotili podvozok. ten bol hot realne, ved koniec koncov, je to rozpisane v teste v casti horuci
ako za zvezenie pre skus podvozku to stoji ak budem mat niekedy prilezitost..ale v tomto pripade myslim ze ide aj o cenovku a ajked chapem postoj redaktora odosobnit sa od tej ceny… ale v tomto pripade je to rovnako markantna zalezitost jak pri novinke rcz ,R ktore je isto velmi velmi dobre auto.. ale ta cena je velke ALE naspat k THP – totiz clovek dostane celkom pohladny a ano aj uzasne vybaveny rodinny hatchback uznavam, s motorom s fajn vykonom, ktory postacuje na dynamickejsie presuny … ale za cenu cca 25000 € sa da v sucasnosti kupit napriklad aj nova Astra OPC v zaklade .. megane rs 265 v zaklade .. takze v tejto cenovej kategorii sa uz mozeme bavit o naozajstnych hothatchoch s vykonmi 265 a 280 konskych sil, ale tie auta maju uz prestosecko slusnu vybavu.. a trosku ine dynamicke vlastnosti ( ajked to ze 265 je bez CUP balika trochu nezmysel davam zapravdu !!! ) da sa samozrejme polemizovat aj nad tym ze hento THP je medzi turbo benzinmi usporny motor, ale za 25 tisic ma clovek uz aj dieslove motory s podobnymi vykonmi okolo 150 koni ( ale vyssi krutak… lepsie pruzne zrychlenia.. ) v autach ktore maju taktiez celkom zabavne nastavene podvozky .. a su este uspornejsie a na toto tam nikde nebola narazka.. je jasne ze to auto je dobre.. uz sa vyslovene zle auta nevyrabaju a kazdy preferuje nieco ine.. ale ta cena je vykricnik a je to kupa pre velmi uzky okruh ludi thats my point ( point cloveka co je veliky fanda hothatchov )
Pekne zosumarizovane a suhlasim.
Jedine, ze tych 25 tisic je za vybavu ako bola v teste. Keby sme na to pozerali z hladiska ceny, tak by vybava bola trochu osekanejsia. Pri zakladnej cene 19950 eur by bolo nevyhnutne priplatit za 17 palcove disky 350 eur. To by cenu dostalo na 20300 eur. To uz je o nieco lakavejsie. Tiez z toho vyplyva, ze realna sportova verzia s cca 220k by mohla byt za spomenutych 25 tisic, co by nebola zla ponuka, ked seria jazdi takto.
A k OPC: len tak subjektivne, s Peugeotom som sa bavil viac, Astra na mna posobila oproti tomuto velmi tazkopadne. Jednoznacne odporucam testovaciu jazdu na THP, aj pre mna bolo spravanie prekvapenim. Tiez ale uznavam, ze Megane RS je uplne ina liga aj bez Cup chassis, to je jasne. Preto THP vyslo iba ako „skorohothatch“.
Nafta moze byt tiez super, asi ju tiez zapiseme na test. Len ta hmotnost vpredu trochu znici hravost, ktoru maju benzinove verzie. Na druhu stranu, jazdit na tom viac ako 25000 rocne, tiez nevaham a idem do nafty (sam mam naftove auto na kazdodenne presuny).