Opel Astra aktuálnej, teda šiestej generácie, označovanej aj ako L, sme už párkrát testovali. Napríklad ako biely hybridný hatchback. Teraz tu máme Astru taktiež vo výbave GS, avšak prvýkrát to verzii Sports Tourer, teda kombi s naftovým motorom pod kapotou. Ten má objem 1.5 litra a výkon 130 koní a rovnaký nájdeme aj u koncernových súrodencov.
Opel Astra GS Sports Tourer má poriadne ostro rezané kontúry karosérie. Jej vzhľad pôsobí oproti súrodencovi od Peugeotu robustnejšie a menej mäkko. Hej, nie je to úplne šťastný výraz ale lepšie vyjadrenie nám akosi nenapadá. Každopádne, nedá sa povedať, ktoré z áut je krajšie, to je na individuálnej preferencii a oba prístupy majú niečo doseba. Na našom testovacom kuse sa nám páčili 18″ disky kolies v čierno-striebornej s červeným lemovaním. K bielej karosérií a čiernej streche a maske Vizor nám to veľmi pasovalo. Zaujiímavosťou je, že strieborné doplnky, akými býva maska či znak alebo font označenia modelu, sú tu v čiernom prevedení. Pôsobí to minimalisticky a jednoliato a rozhodne ide o príjemné odlíšenie sa od väčšiny. Samotná karoséria má pomerne nízky profil a agresívne tvarovanie otvorov pre hmlovky vpredu aj vzadu, čím pôsobí auto športovo sebavedomým dojmom. GSI ani OPC už v ponuke nie sú a tak Opel prenáša ich odkaz aj na bežnú produkciu. Tento kus mal naviac príplatkové svetlá s adaptívnymi lúčmi IntelliLux LED, čo je prvok, za ktorý sa oplatí priplatiť.
Základné črty palubnej dosky tiež idú hlavne v rovných a priamych líniách. Azda najlepšie to dokazujú jej tri základné segmenty v tvare obdĺžnikov s pravými uhlami. Tými sú okolie výduchu ventilácie, digitálny kokpit pred vodičom a centrálny displej infotainmentu. Oba majú zhodne 10″ a dobre vyladený systém, ktorý používa celý koncern PSA. Graficky aj intuitívne veľmi solídne displeje s rozumne navrhnutým menu. Ďalšou typickou charakteristikou kabíny sú výborné ortopedické sedadlá s certifikátom AGR, ktoré sú mimoriadne pohodlné aj počas dlhého sedenia a taktiež ich bočné vedenie je veľmi slušné. Nastavujú sa elektricky a tiež majú odolné alcantarové prevedenie s bielym prešívaním. Chválime aj fakt, že Opel nešiel cestou úplnej digitaizácie a Astra si ponechala aj hardvérové tlačidlá pre návrat do domovského okna infotainmentu, vyhrievanie okien, sedadiel aj volantu a samozrejme klimatizácie. Pekným dizajnovým prvkom je spodné, zužujúce sa rameno volantu, ktorý má inak aj dobré a presné tlačidlá. Stredový tunel je dobre známe PSA s typickou malou páčkou voliča prevodovky. Prevedenie v piánovom laku ale nepatrí medzi naše najobľúbenejšie. Je síce pekné, ale veľmi náchylné na škrabance, odtlačky a chytanie prachu. V globále je ale kabína Astry ergonomicky aj materiálovo veľmi dobre zvládnutá, štedro vybavená aj priestorná. Vo výbave nechýba bezdrôtové nabíjanie telefónu, head-up displej, Apple CarPlay a Android Auto, štartovanie tlačidlom či panoramatické strešné okno. Priestorové pomery sú vcelku bohaté aj vzadu a to nielen pre deti. Plnohodnotne sa tu bez kompromisov odvezú dve dospelé osoby a zvládnu aj časovo náročnejší presun. Solídnych 597 litrov objemu batožinového priestoru robí z tohto Oplu spoľahlivý a dostatočne priestorný rodinný prepravník.
Pod kapotou sme mali osvedčený, 1.5 litrový štvorvalec CDTI spaľujúci naftu. Táto voľba sa pri modernom trende hybridov môže javiť veľmi tradične a to môže niektorým zákazníkom aj vyhovovať. Výkon 96kW/130 koní a 300Nm neohúri, avšak v praxi ide o overený a odskúšaný pohon. Motor má realtívny dostatok výkonu, najmä vďaka krútiacemu momentu. Žiadnu výbušnú dynamiku nečakajte, ale na bežné situácie je to v pohode. Na stovke je za 10,6 sekundy a dobre si rozumie aj s osemstupňovým automatom. Po zahriatí ide o kultivovaný a dobre odhlučnený agregát, ktorého hlavnou devízou je funkčnosť a veľmi nízka spotreba, ktorá sa vie pohybovať v kombinovanom režime aj pod šiestimi litrami. Mimoriadne disciplinovaný vodič sa však vie priblížiť aj hodnote o liter nižšej. Tento motor jednozančne cieli na zákazníkov, ktorý skôr ako prebytok výkonu uprednostňujú čo najnižsiu spotrebu na dlhých trasách, ideálne na diaľnici v ustálenom tempe, ktoré tento motor nemá problém udržovať. Samozrejme, Astra Sports Tourer nie je úplne malé auto. Ak doň naložíte štyroch pasažierov a naplníte kufor, budete mať občas nutkanie si hovoriť, že aspoň pár desiatok koní by sa hodilo. A budete mať pravdu. Lenže, tu už si treba odpovedať na otázku, ako často je auto takto maximálne využívané. Tak či onak si myslíme, že tento motor nie je zlá voľba a je rozhodne fajn, že ho Opel v tomto modeli ponúka. Vo výbave GS Astra nielenže vyzerá športovo, ale aj tak jazdí. Teda, nie je to žiaden hothatch, či v tomto prípade hotkombi 🙂 Podvozok aj riadenie sú ale naladené mierne tuhšie a tak je jazdný prejav sebavedomý aj v zákrutách a náklony karosérie neveľké. Zostala ale samozrejme aj veľmi slušná dávka pohodlia, veď pri 130 koňoch naozaj netreba žiadne motokárovo tuhé naladenie. V rámci triedy je ale Astra celkom určite z tých zábavnejších modelov.
Opel Astra GS Sports Toruer je dobre navrhnuté auto. Vyzerá moderne, má odvážny ostrý strih karosérie a ergomicky aj kvalitatívne dobrý interiér. Ak jazdíte veľa kilometrov a prioritou sú pre vás čo najnižšie náklady a postačuje priemerná dynamika, je 1.5 litrové CDTI rozhodne skvelou a pragmatickou voľbou. Ako celkový balík dáva Astra Sports Tourer s týmto motor a vybavou rozhodne zmysel a na trhu má pevné miesto. Auto na obrázku za 34 000 eur s DPH a pár drobných je podľa nás dobrá kúpa.
Opel Astra GS Sports Tourer 1,5CDTi
Motor | R4 nafta |
Objem | 1498 cm3 |
Výkon | 96 kW (103 k) pri 3750 ot./min. |
Krútiaci moment | 300 Nm pri 1750 ot./min. |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4642 mm |
Šírka | 1860 mm |
Výška | 1480 mm |
Rázvor osí kolies | 2732 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1483/497 kg |
Batožinový priestor | 597/1634 l |
Palivová nádrž | 52 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 209 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Spotreba (WLTP) | 5,1 – 4,9/100 km |
Emisie g CO2/km | 135-129 |