Test Nissan Qashqai dCi CVT: Preč zo šedého kolobehu

Poznáte Nissany, či nie? Jasné, veríme, že prvé na myseľ príde mocné GT-R. Hneď po ňom sa akosi automaticky zjaví 370Z. Dlhšie rozmýšľanie zase privedie Patrol. Ale tie osobné akosi nabiehajú pomalšie. Sú kvalitné, spoľahlivé, ale nudné. Note už je na tom lepšie, ale prvý Qashqai sa akosi stratil medzi ostatnými sivými autami. A na Tiidu si tiež nikto nespomenie, lebo podľa výzoru to bol neuveriteľný krok vedľa. Z tých zapamätateľných nesmieme zabudnúť na Juke, ktorý vzbudil naozajstné vášne a rozprúdil poriadnu diskusiu.

Veľké očakávania boli vkladané do novej generácie malého crossoveru Qashqai. Úplne nový dizajn dokáže nakloniť váhy smerom k Nissanu aj od iných značiek s podobnými autami, veď vyzerá naozaj dobre. Ako prvá sa k nám, od Auto-Impexu, dostala verzia s plnou výbavou Tekna, motorom 1,6 na naftu a automatom Xtronic bez stupňov.

Už sa v dave nestratí

Ľudia, nedávajte si na auto sivú, striebornú, bielu a čiernu farbu, ak máte možnosť výberu peknej modrej, červenej, či zelenej. Modrá sa akosi dostáva do popredia a novej generácii Qashqaiu sedí veľmi dobre.

Dizajn prednej časti sa stáva novým poznávacím znamením automobilky, okrem Qashqai je zreteľný aj na väčšom X-traile, ešte väčšom SUV Murano a ako zatiaľ posledný ho dostal nástupca nepeknej Tiidy, Pulsar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nový dizajn sa nedá nazvať inak ako krok správnym smerom. Vytvára dojem dynamiky a vtlačil Nissanom nezameniteľný výraz. Súdiac podľa vonkajšieho vzhľadu, automobilka by nemala problém ponúkať presne toto s iným logom ako Infiniti, teda aspoň na niektorých trhoch.

Predná časť je dostatočne agresívna, aby sa nestratila ani v prízemných častiach veľkomiest. Dynamika však srší aj z bočného pohľadu, kde okrem prelisov výrazne pôsobí aj dvíhajúca sa línia okien. Tá je dôvodom, prečo auto vyzerá menšie ako v skutočnosti je. A veľké zadné svetlá tiež nenechajú nikoho váhať, ktoré auto ho predbehlo. Nissan by si za prerod značky s priemerne vyzerajúcimi mainstreamovými autami na značku s moderným dizajnom zaslúžil aj nejakú cenu. Asi práve na túto automobilku budeme pamätať pri hodnotení tohto roka.

Interiér je trochu kontroverznejší

Prvá vec, čo je na aute nezvyklá a vyvoláva rozpačité reakcie je samotný názov. Čítajte ho akokoľvek, kaškaj, kačka, kaša, kvaš-kvaj, to je na vás, ale kvality auta to nijako nezmení. Sadnete do interiéru a tvary sa vám budú páčiť. Nič nie je desivé, všetko na seba nadväzuje, žiaden detail výrazne nevytŕča. Prvý vizuálny dojem je výborný.

Len sa nezačnite venovať kvalite plastov. Vrch prístrojovky je vynikajúci, dokonca aj spodok. Ale iba pokiaľ berieme časť pred spolujazdcom. Tie plasty okolo volantu pôsobia prinajlepšom lacne. Avšak to si tak ľahko nevšimnete, pretože s nimi neprídete do kontaktu. Celkovému sviežemu a luxusnému stvárneniu interiéru najviac vadí tvrdá stredová konzola. Tu by si Qashqai zaslúžil niečo lepšie. Takisto aj prepínače vyhrievania sedadiel by mohli byť na dotyk adekvátnejšie tomu, čím chce auto byť.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Avšak tým sa kritizovanie končí. Celkovo tak frfleme na dva plasty a dva vypínače. Tieto jemné nedostatky však vyvažuje mnoho pozitív. Chcete si niečo odložiť? Nech sa páči! Qashqai ponúkne naozaj veľa odkladacích priestorov. Fľaša nie je problém, ani mobil, v podstate čokoľvek dokážete niekde umiestniť. A to tak na prvý pohľad ani nevyzerá.

Priestor vpredu poskytuje dostatok voľnosti väčšine postáv a za človeka s výškou 180 centimetrov sa rovnaký jedinec posadí úplne bez problému. Pri testovanom kuse veľa na pocite priestrannosti spravila aj presklená panoramatická strecha.

Ľahkosť používania auta naznačuje aj parkovací systém s 360 stupňovým snímaním kamerami. Všetko, čo budete počas šoférovania potrebovať, máte na dosah na volante. Je pravda, že na posuvných prepínačoch sa môže usadzovať prach, ale funkčné sú.

CVT už nie je len o skútroch

Štart tlačidlom už poznáte, veď ho má v súčasnosti každé druhé auto. Ale musíte mať pri sebe kľúč, aby sa to podarilo. A keď už sme pri tom, kľúč od Qashqai má asi polovičnú hmotnosť oproti tomu, ktorým disponuje napríklad Peugeot 308.

Štart najskôr prezradí, že auto spaľuje naftu, ale motor 1,6 dCi, ktorý sme mali Mégane, či Grand Scénicu alebo Fluence potvrdzuje svoju výbornú povesť. Po zahriatí akoby skúšal imitovať zvuk benzínového agregátu vo vyšších otáčkach. Skúšali sme s ním aj z križovatky poraziť Porsche 911 Carrera 4S, ale ako je zrejmé, bol to neadekvátny súper. V tejto rovine sa Qashqai cítil neisto.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ale po poriadku, aby ste sa mohli rozbehnúť, musíte zaradiť prevod. Alebo posunúť páku do polohy D. Posun prebieha ľahko, len aretovacie tlačidlo na páke má akýsi neprémiový zvuk. Po niektorých tvrdších plastoch ďalšia rana pod pás.

Akonáhle zaradíte, tak už sa o nič nemusíte starať. Bezstupňová prevodovka funguje omnoho lepšie ako v niektorých autách, ktoré sme skúšali. Využíva celú krivku krútiaceho momentu pre lepšiu akceleráciu. Priznáme sa, CVT sme považovali za vyslovene skútrovú prevodovku, ale práve táto inštalácia nám ukázala, že má svoje miesto aj v niektorých autách. Jej výhodou je nesporne spotreba. Crossover sme statočne preháňali a nakoniec sme sa dostali tesne pod 6 litrov aj napriek skúšaniu všetkých možných situácií, v ktorých by sa auto mohlo ocitnúť. Nízka spotreba však nie je spôsobená len dobrým nastavením prevodovky, ale aj faktom, že testovaný Qashqai hrabal iba prednými. Radenie prebieha pri CVT celkom nenútene, trhanie prichádza až pri využívaní preddefinovaných nastavení na manuálnom režime. Ani športový režim nepôsobil neprístojne. Qashqai sa zberal rýchlejšie a rýchlejšie aj reagoval. Miesto manuálneho radenia sme radšej nechali športovú alternatívu programu radenia.

Na devätnásťpalcových diskoch pôsobil crossover trochu tvrdo, v tejto triede by sa mu hodil mäkší setup, ale na kvalitných cestách fungoval veľmi presvedčivo. Nie je konkurent hothatchov, ale dynamický zovňajšok korešponduje s jazdnými vlastnosťami stanovenými podvozkom. Ak však túžite po komforte, siahnite po osemnástkach.

Rozmýšľať nad CVT?

CVT nás síce presvedčilo, že v niektorých autách funguje bezproblémovo, ale stále nás nepresvedčilo, že je lepšie ako moderné sedem a viacstupňové prevodovky s dvoma spojkami. Už sa však nepýtame otázku o rozmýšľaní nad samotným autom, lebo je výrazné, dynamické a až na pár detailov aj kvalitne spravené. Najväčšou slabinou testovaného auta bolo, že za rovnakú cenu môžete mať miesto predokolky s automatom, nazvaným Xtronic, štvorkolku s manuálom a kombinovanou spotrebou vyššou iba o 0,3 litra. Ale už nezavrhujeme ani tých, ktorým k životu stačia dva pedále a prevodovka bez stupňov.

Partner testu: Auto-Impex s.r.o. Bratislava

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Gallery by Martin O.

Motor R4
Objem 1598 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Automat 0 stupňov (CVT)
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4380 mm
Šírka 1806 mm
Výška 1590 mm
Rázvor osí kolies 2646 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1461/2005 kg
Batožinový priestor 401 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 183 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,3/4,2/4,6
Emisie g CO2/km 119