Mercedes mal ešte donedávna veľmi široké portfólio vozidiel kupé. Ale aj to sa trochu mení. Už teraz nenájdete v ponuke Mercedes triedy S Coupe, Mercedes triedy E Coupe, ani Mercedes triedy C Coupe. Kým eSko bolo naozaj hraničným modelom, E a C sa Mercedesu podarilo zlúčiť do jediného vozidla. Je ním nová trieda CLE a bude mať nielen karosériu kupé, ale aj karosériu kabrioletu. Ak to chcete vedieť, toto je CLE 300
A čo je ešte dôležitejšie, verzia E53 od AMG bude mať motor so šiestimi valcami pekne v rade a teraz sa šepká že aj E63 by mohla mať stále agregát V8, alebo skôr znova. Aké budú reálne výkony a možností sa dozvieme už onedlho, ale zatiaľ sa štvorvalca nemusíme báť. Veď ho má aj verzia CLE 300 s pohonom všetkých 4 kolies, ktorá je vynikajúcim autom na každý deň pre tých, čo nemajú radi SUV.
Elegantná silueta
Áno, aj toto auto má balík doplnkov AMG štandardne. Na Mercedes CLE sa vyslovene hodí. Prvý pocit z auta je, že pôsobí extrémne štíhlo a nepôsobí až tak masívne ako reálne je. Pôsobí ako C, ale pritom má dĺžku takmer väčšiu ako bývalé kupé triedy E. Celý elegantný štýl začína stredu, kde sú už celkom štandardne tvarované proporcie svetiel a masky chladiča.
Dva znaky automobilky nikoho neprekvapia, vlastne toto auto je klasikom v súčasnej moderne. Je autom, ktoré má celkom konzervatívne prevedenie. A to aj napriek najmodernejším svetlometom s vysokým rozlíšením, ktoré sú schopné premietať na vozovku pred autom rôzne odporučenie a ukazovať vodičovi v ktorom pruhu má ísť, prípadne informovať o zmenách pruhu na diaľnici.
Najlepšia na celom aute, na jeho siluete, je bočná línia strechy. Mercedes CLE je, v prvom rade, elegantný a veľmi vyvážený. Ale aj tu by sa dalo pár drobností vytknúť. Prvou je, že z auta nemôžete spraviť to, čo z niektorých verzií triedy E v minulosti. Nedokážete stiahnuť predné aj zadné okná a vytvoriť tak líniu strechy bez stredového stĺpika. Stĺpik je fixný, rovnako ako zadné okná.
No a to, s čím môžete niečo spraviť, je tvar diskov. Môžete si jednoducho objednať iné. Aj keď tieto sú zjavne jedny z tých najlepších. Čo sa mi nepáči? Tie aerodynamické plochy na koncoch, ktoré z nich robia vlastne 5-lúčové disky so strojenými lúčmi. Ale, na druhú stranu, práve toto pomáha aerodynamickej efektivite. Ku tvaru karosérie sa so svojimi snahami pridáva aj prevedenie kolies.
Tu sa dostávame ku zadnej časti. Idem hovoriť, že má taký kľudný charakter, ale je jemne natiahnutá ku stredu a jasné, že ani tu nebola najväčšia dynamika tvarov úplnou prioritou. Dizajnéri si zvolili hlavne línie elegantné. Celok vyzerá fantasticky. Nemusí mať na to ani reálne koncovky výfukov. Vzadu svetlá síce prepája pás, ale ten, našťastie, nesvieti. Svietia iba segmenty v samotných svetlách. Tento krok je od Mercedesu veľmi pekný a oznamuje, že on má vlastnú cestu a CLE chce byť niečím iným.
Ku elegancii akiste patrí aj čierna farba, ale v ponuke je viacero rôznych alternatív. Nemusím snáď hovorí, že čierna sa na auto hodí, ale sú aj farby, ktoré ho spravia výraznejšie. Už stačí použiť bielu perleť, nemusíte ísť práve to modrej, či červenej. CLE je vozidlo, ktorému seknú všetky odtiene do jedného zo súčasnej ponuky.
V CLE 300 nie je priestorová mágia, ale stačí
Toto je kupé, nie sťahovacie auto. Mercedes triedy CLE, rovnako tak verzia CLE 300 4Matic využíva prísne dvojdverovú karosériu s osamostatneným vekom batožinového priestoru. Najlogickejším a základným faktom tohto usporiadania môže byť, že otvor na nakladanie nebude obrovský. Bude adekvátny použitiu a tvarom CLE.
A tvary tohto vozidla akosi predurčujú aj ďalšie atribúty. Hlavne miesto v zadnej časti. Na dĺžku som si sám za seba sadol, ale na výšku som musel zvoliť trochu ležérnejší posed, aby som nemal hlavu opretú o stropu. Keby som až toľko nenarástol, napríklad keby mám o 5 cm menej, tak nemám absolútne žiadny problém. Optimálna výška pre sedenie vzadu je do 170 cm a zároveň si treba uvedomiť, že nasadanie nebude až tak jednoduché. Predné sedadlo síce posuniete, dvere sú dostatočne dlhé, ale stále prichádza otázka, či ste dostatočne flexibilným jedincom na nastúpenie.
Ale kupé CLE asi nebudete kupovať výlučne kvôli preprave pasažierov vzadu, aj keď ako rodinné auto pre rodiny s menšími deťmi je dobrou voľbou. Budete si ho kupovať určite kvôli komfortu vpredu a celkovo prednej časti. Sedadlá určite nesklamú a za príplatok ich môžete mať nielen s vyhrievaným, ale aj s ventiláciu a masážou, čo je presne prípad tohto kusu. Sedadlá sú priam vynikajúce a ani na dlhé cesty nedokážu unaviť. Komfort je určite výraznejšia priorita ako akékoľvek dynamické prevedenie, ale ani držanie v tela v zákrutách neťahá za kratší koniec.
Keď si už sadnem konečne za volant, tak mám pred sebou už tradičnú prístrojovú dosku automobilky Mercedes-Benz. CLE vyštartovalo s dvomi displejmi. Jeden je portrétovo orientovaný v strede, na ktorom beží najnovšia generácia systému MBUX. Aj tu môžem nájsť jednu súčasť, ktorá sa mi až tak nepáči. Je ňou použitie nových ikon podobných tým, čo sú v mobilných telefónoch. Doteraz sa systémy Mercedesu prezentovali omnoho luxusnejšie pôsobiacimi ikonami s vlastnou identitou.
To ale nič nemení na funkčnosti celého systému. V štandardnom stave máte na displeji stále zobrazenie klimatizácie a dokonca aj prepínania pesničiek. Na niektorých modeloch Mercedesu mi práve toto celkom chýba, lebo nie je ani na volante, pokiaľ nemáte prepnutý práve hudobný systém na displeji pred sebou. Displej pred vodičom je ďalšia samostatná kapitola, ale kým sa k nej dostanem, nesmiem zabudnúť na najdôležitejšie dotykové pole veľkého displeja. Je vľavo hore a jedným stlačením ruší výstrahu po prekročení rýchlostného limitu. Chápem prečo je rýchlostný limit dôležitý, ale zároveň mi po určitej dobe začne vadiť, lebo je príliš aktívny. Jeho aktivitu si ešte viete doladiť v útrobách informačno-zábavného systému.
Displej pred vodičom prezentuje úplne všetky údaje potrebné k jazde. Má štandardnú logiku automobilky a ovláda sa dotykovou plochou pod ľavým palcom. Volant v rukách sedí úplne dokonale, ale občas sa mi stalo, že som jednoducho stlačil tlačidlo, ktoré som myslel, že nestláčam.
Trojstovka, nie rýchlosť
Nejdem sa hádať, niektorí môžu mať v označeniach Mercedesov trochu neporiadok. Je to z dôvodu, že CLE 300 určite nie je trojliter, ktorý by mal, logicky, šesť valcov. CLE 300 má pod prednou kapotou pozdĺžne umiestnený dvojlitrový štvorvalec s prepĺňaním. Tento motor dosahuje výkon 190 kW 258 k a cez 9-stupňovú automatickú prevodovku poháňa všetky 4 kolesa. Mild hybrid EQ Boost dosahuje výkon 17 kW (23 k).
Dvojliter autu stíha, veď iné nikto nič nečakal. Je dostatočne výkonný a má kultúrny prejav. Môže sa zdať, že na nízkych otáčkach, po naštartovaní znie takmer ako naftový, ale to je len dočasný pocit. Do interiéru sa nič z podobných akustických prejavov nedostáva. Možno práve toto je ideálny agregát pre kabriolet. Do toho by som vlastne inú motorizáciu ani nechcel.
Motor je pre CLE vhodný nielen z hľadiska výkonu, ale tiež ak berieme do úvahy spotrebu. Poďme ale najskôr k tým dynamickým parametrom. Zrýchlenie na stovku trvá tomuto autu, podľa papierov, 6,2 sekundy. A realita hovorí o dobrých parametroch, zrýchlenie je dostupné vždy, keď treba, ale optimálne je si prepnúť do športového režimu. Bez neho je vozidlo zamerané skôr na nízku spotrebu.
Dostatočne dynamicky sa tvári aj podvozok. Je nastaviteľný a dokáže z auta vyťažiť maximum v každom momente. Záleží len od režimu, ktorý zvolíte na príslušnom ovládači. Ja som s CLE 300 jazdil hlavne v komfortnom nastavení, kvôli veľkému podielu diaľnic. Ale v momente, keď som prešiel na bočnú cestu s dobrým asfaltom, auto ma udržalo a nedostal som ho do nechcenej situácie. Je to možno aj zásluhou pneumatík Goodyear Eagle F1 Assymetric 5. Tie už dlhšie považujem za veľmi schopné. A tiež mi pomáha natáčanie zadnej nápravy až do uhla 2,5 stupňa.
No a ako je to s tou spotrebou? Záleží od toho, čo od auta požadujete. Moje tempo nebolo šialené, mojím revírom ale diaľnica bola. Po diaľnici, v rámci rýchlostných limitov, sa dá s prehľadom jazdiť do 7,5 litra. Ak sa budete ale trochu snažiť, tak viete stlačiť hodnoty až na 6,7 litrom, v čom je zarátané aj spomalenie na 110 km/h v úseku medzi Trnavou a Bratislavou. Stále musím brať do úvahy, že mám výkon 190 kW (258 k), ktoré dokážete veľmi jednoducho prebudiť. Toto sú predsa naftové hodnoty spotreby.
Výhodné balíky
Takto nakonfigurovaný Mercedes-Benz CLE 300 4Matic stojí bezmála 94 512 €. Má ale vo výbave zopár balíkov, ktoré sú výhodnejšie, ako keby jednotlivé prvky kupujete samostatne. Tieto Premium balíky sú zaujímavé cenovým zvýhodnením. Bez nich by auto prekročilo určite hranicu 100 000 €. Možno existuje psychická zábrana, že 100-tisíc eur a CLE má stále štvorvalec, ale nemusí. CLE 300 je kupé s vyváženým motorom nielen na dynamickú jazdu, ale aj pre ekonomické oddelenia mozgu.
Mercedes CLE je jedným z áut, ktoré ťažko hľadajú konkurentov. Je použiteľný ako štvormiestne auto, zadné sedadlá nie sú len plus 2, takže je na tom lepšie ako napríklad BMW radu 8, ale zároveň je exkluzívnejšie ako BMW radu 4. Je optimálnou voľbou pre svoju nenápadnosť a možnosti výbavy. Veď do asistentov, ktorí fungujú dokonale, som ani nenačrel.
Mercedes-Benz CLE 300 4Matic
Motor | R4 benzín |
Objem | 1999 cm3 |
Výkon (systémový) | 190 kW/258 k pri 5800 ot./min. |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 2000-3200 ot./min. |
Prevodovka | Automatická 9-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4850 mm |
Šírka | 1860 mm |
Výška | 1428 mm |
Rázvor osí kolies | 2865 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1855/2330 kg |
Batožinový priestor | 420 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,2 s |
Spotreba (WLTP | 7,0 – 7,6 |
Emisie g CO2/km | 159-173 |