Mercedes-AMG GLC63 S e-performance

Test Mercedes-AMG GLC63 S e-performance: Až takýto extrém som nečakal

Sú autá, ktoré prekvapia v zlom, sú autá, ktoré prekvapia v dobrom. Od auta menom Mercedes-AMG GLC63 S e-performance som, úprimne, až tak veľa nečakal. Mal som predsudky ako všetci ostatní. Veď to má iba dvojliter, veď to je veľké auto, ako môže mať z dvojlitra 350 kW (476 k), k tomu ešte elektromotory a výkon ako pôvodné Lamborghini Aventador, takmer. Toto všetko mi vírilo v hlave, keď som si zapisoval termín. A prekvapenie prišlo.

Povedzme si to na rovinu. Mercedes šiel pri AMG GLC63 S z osemvalca priamo do štvorvalca. Polovičný počet valcov, polovičný objem, ale výkon? Výkon je len o pár koní menej, celkový s elektromotormi je extrémne vyšší. Je vyšší o priemerný manažérsky sedan. Aký je najvýkonnejší Mercedes GLC63 S e-performance?

Väčšinou začínam výzorom, ale ten rozhodne nie je dôležitý. Toto je niečo iné. Mercedes-AMG GLC63 S e-performance je úplne inde. Je to auto, ktoré má hneď niekoľko elektrických motorov a dopuje ich motor na benzín s extrémnymi parametrami. Kvôli nim má nielen vysoký výkon, ale nenechá sa zahanbiť ani krútiacim momentom. Ak si myslíte, že v Áčku má vysoký výkon, tak tu je ešte zdvihnutý. Pamätám si, že takúto hodnotu mal výkon posledného kusu, poslednej verzie Mercedes E55 AMG. Nie celkový, taký ako má výlučne spaľovací motor v tejto rovnici.

No a elektrický systém funguje skôr na štýl formulového Kers ako na štýl štandardného plug-in hybridu. Veď na plné batérie máte len 11 km. Je to málo, ale batéria má byť priepustnejšia pre výkon a dokáže nielen extrémne hodnoty odovzdávať, ale aj prijímať. Ak sa nemýlim, tak je aj samostatne chladená. Musí byť, predsa, lebo inak by sa prehriala a mali by ste iba necelých 500 koní.

Mercedes-AMG GLC63 S e-performance

Začnem ale bežnou normálnou jazdou. Pri normálnej jazde je Mercedes-AMG GLC63 S e-performance šokujúco príjemný. Je síce cítiť, že máte športové náčinie aj keď vo vysokom prevedení, ale zároveň predvádza aj štipku komfortu. Presne takto by to aj malo byť. Je to stále SUV, malo by byť reálne univerzálne. A presne to sa deje.

Lenže potom prepínam režim race. Neobťažujem sa s režimami Sport a Sport+, maximálne riešim hybridný, elektrický a maximálne otvorený a povoľujúci. Zohriaty motor, všetko ako má byť, štartujem z téčkovej križovatky. Výkon prichádza tak naliehavo, že stovka je za 3,6 sekundy, ale nie v tomto momente.

V tomto momente mi do boku rozhadzuje zadok aj ja sa cítim ako Ken Block. Bez strachu a bez obáv, všetko viem kontrolovať veľmi jednoducho. Ale po jemnom vybočení sa auto dostáva znova do roviny a ja si užívam zrýchlenie, ktoré niektorým slabším jedincom môže privodiť pocity odkrvenia nôh a závratí.

Na masívnych diskoch mám ešte zimné pneumatiky, preto najskôr pristupujem k jazde celkom obozretne, potom prichádzam do kľukatej sekcie a uznávam, že na ladení pracovali zjavne tí najlepší. AMG GLC63 S e-performance funguje! Funguje fantasticky! V zákrutách dostávam znova také preťaženie, ktoré by sa už niektorým nemuselo páčiť. Preťaženie, ktoré necháva zabudnúť na štandardné problémy, preťaženie, ktoré privádza adrenalín do mozgu. Úprimne, nechápem kde sa to v tom aute berie, v aute s hmotnosťou 2,3 tony. Áno, pneumatiky sú dobré, sú to Pirelli. Tie fungujú aj v zimnom prevedení. Ale ako držia takto ťažké auto je až nepochopiteľné.

Mercedes-AMG GLC63 S e-performance

Toto auto je o zrýchlení, o rýchlych prejazdoch, o brutálnych zručnostiach, ale zároveň ho môžete mať na každý deň. Tým sa dostávam ku kauze spotreba. Mne vyšla na konci týždňa 12 litrov. Nie je to málo, ale musíme si uvedomiť, že výkon je absolútne extrémny. Lenže počas týždňa som zažil aj situáciu, kedy som potreboval prejsť do 150 km vzdialeného mesta s rozumným nastavením nielen auta, ale aj mysle. Výsledok? Spotreba tesne nad 10 litrov na 100 km. Veď to vôbec nie je veľa!

Pri dlhšej trase ma azda jedine trochu omínali športové sedadlá. To ale nie je problém sedačiek, to je môj vlastný problém. A vlastne je to aj situácia, že predtým som mal pohodlnejšie auto, Renault Austral s komfortnými kreslami. Tu ani nemôže byť nič iné, v GLC63 S od AMG potrebujete niečo, čo vás pri preťažení nevystrelí do náruče spolujazdcovi, alebo nenatlačí na bočnú výplň dverí.

Čiernu tematiku interiéru rozdeľuje len červená farba bezpečnostných pásov a ambientné osvetlenie s viacfarebnými motívmi. Už som to spomínal, je výborné, ale zároveň je výborný aj displej na stredovej konzole. Má totiž jeden malý bod, ktorým dokážete vypnúť výstrahy o prekročení rýchlosti. Sú až príliš aktívne, aktivujú sa pri každých momentoch prekročenia rýchlosti. Máte v medzimeste 90 a dostanete sa na 92? Prichádza pípanie. Nie tak agresívne ako napríklad v nových modeloch Hyundai, ale je.

Mercedes-AMG GLC63 S e-performance

Poďme ale na priestorové pomery. Mercedesu GLC som nič nevyčítal už pri verzii GLC 220d. Ale toto je niečo iné. AMG má v kufri batériu a tým pádom sa veľkosť batožinového priestoru dostáva iba na 390 litrov z 545 litrov. Stále to nie je málo, ale je to rozhodne menej ako má štandardná alternatíva. Lenže kto si kupuje GLC s najvýkonnejšiu špecifikáciou na to aby mal úžitkové hodnoty? Asi nikto. Takže aj súčasný objem úplne stačí, jedine do kufra nedávajte víno bez tašiek a bez prepravky. Finálna hrana je totiž so spádom von a v momente ako otvoríte veko môžete fľašu rozbiť.

Mercedes-AMG GLC63S e-performance je, podľa mňa, výborným autom na každý deň. Hodí sa mu aj matná strieborná farba, ale nechcel by som sa o ňu starať. Keď som mal auto umývať pred fotením, radšej som ho zveril do rúk profesionálom v Level up Detailing Center.

AMG predviedlo, že úpravy zovňajšku nie sú len vo forme diskov s imitáciou centrálnych matíc. Auto je zmenené kompletne. Pripadá mi širšie, má inak tvarované nárazníky a podnárazníky, ale aj krídlo na krídle vzadu. Toto vozidlo vyžaruje šialenstvo už v stacionárnom stave. Keď sa rozbehne, je to ešte väčší extrém.

No a čo je ešte dôležité? Predsa cena. Takto vybavený kus siaha nad 150 000 €. Veľa? Rozhodne to nie je málo. Ale výkony, ktoré GLC63 S predvádza sú hodné tých peňazí. Nie je to výkonnejšia bežná verzia, je to plnokrvné športové auto, ktoré sa náhodou zobudilo v karosérii stredne veľkého SUV.

Mercedes-AMG GLC63 S e-performance

Motor R4 benzín + elektro
Objem 1999 cm3
Výkon Spaľovací motor: 350 kW (130 k) pri 6750 ot/min
Elektromotor: 150 kW (204 k) 
Celkovo 500 kW (680 k)
Krútiaci moment Spaľovací motor: 545 Nm pri 5250-5500 ot/min
Elektromotor: 320 Nm
Celkovo: 1020 Nm
   
Prevodovka AMG Speedshift 9G
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4792 mm
Šírka 1920 mm
Výška 1603 mm
Rázvor osí kolies 2888 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2310/2860 kg
Batožinový priestor 390/1335 l
Palivová nádrž 65 l, batéria 6,1 kWh 
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 275 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,5 s
Spotreba (WLTP) 7,5/100 km  
Emisie g CO2/km 170