Priznajme si to, cesty sú celkom naplnené luxusnými sedanmi, tými veľkými. Taká koncentrácia Sedmičiek, eSiek a Áosmičiek je extrémna. Jasné, nie sú to nové autá, sú to jazdenky, nových je menej. Ale stále celkom veľa. Čo teda keď sa chcete odlíšiť? Je tu možnosť aj keď Jaguar XJ už nie je. Je z Japonska a nesie označenie Lexus LS, konkrétne LS500h.
Vlastne práve Lexus LS bol na začiatku príbehu s luxusnou automobilkou. A odvtedy je na vrchole ponuky. Nie, nie sú tam SUVčka, na vrchole ponuky Lexusu je stále poctivý a veľký sedan, ktorý chce tiež byť tým najlepším autom na svete. K tomu mu chýba len pár drobností.
Keď tak nad tým rozmýšľame, tak toto je piata generácia modelu a je po facelifte. To znamená nové predné svetlá, ktoré stratili svoj zložitý tvar a sú proste elegantnejšie. Maska chladiča, ktorá má charakteristický tvar už nie je taká extrémna ako bola pri predstavení. Veď už všetci majú veľké masky chladičov. Reálne teraz Lexus LS vyzerá veľmi elegantne a honosne.
Za tou honosnosťou môže byť aj použitá farba. Lunar Silver, alebo ak chcete Mesačná strieborná je naozaj špeciálnym lakom. Stojí 3 900 eur a má to svoje dôvody. Ako sa píše v tlačovej správe, na zhutnenie laku do hrúbky len jedného mikrónu bola použitá sonická technológia. Reálne sa lak nanáša dlho a hrúbka neumožňuje čiastočkám v laku nejako vyčnievať. Celý lak pôsobí tak, že auto vyzerá ako vytesané z jedného kusu kovu.
Možno aj farba môže za to, že rozmery auta sú trochu maskované. Dĺžka takmer 5,3 metra vôbec nie je zreteľná a LS môže pôsobiť ako kompaktnejšie auto. Nie, toto nie je zlá vlastnosť, to je veľké pozitívum. A ani by ste nepovedali, že disky majú priemer 20 palcov. Viaclúčový dizajn, spolu s dvojfarebným povrchom sú presne tým, čo podčiarkuje eleganciu celej veľkej limuzíny.
Lenže zvonka je to len nenápadný odvar toho, čo je vnútri. Poďme najskôr na predné sedadlá. Vlastne skôr na kreslá. Nasadnutie sprevádza tlmený zvuk zatvárania. Ale ani úplne zatvoriť nie je nutné, lebo dvere majú automatické dovieranie. A potom je ticho. Auto izoluje od toho, čo sa deje vonku. Takmer nič dnu neprenikne, hluk od pneumatík nečakajte, hluk od motora vôbec. Aj ten kamión svištiaci okolo je počuť len tlmene a z diaľky, aj keď je priamo vedľa.
Miesto pre vodiča je také skôr tradičné a všetko je na dosah ruky. Veľmi dobre vyzerajú tvary prúdu horizontálne cez celú prístrojovú dosku, ktoré sa v strede rozšíria, aby sa pred spolujazdcom znova takmer stretli. Tu sú schované aj výduchy klimatizácie. Nie sú niekde na silu umiestnené, sú ladne zakomponované do týchto línií a takmer splývajú so zvyšnou časťou. Práve tu sú línie od seba najďalej, aby do kabíny prichádzalo dosť vzduchu.
O nastavenie sedadla sa netreba starať, stačí nastaviť raz, uložiť a potom už len vyvolať pozíciu z pamäte. Lenže tu sa o slovo hlási komfortný prístup, ktorý posunie volant aj sedadlo. Nám sa zdalo, že sedadlo sa vrátilo na trochu inú pozíciu. Ale to bolo, pravdepodobne, spôsobené tým, že večer a ráno je telo inak nastavené.
Ovládanie infotainmentu je už pre Lexus tradične cez dotykovú plochu. Stačí pár dní a zvyknete si aj na haptickú odozvu a na triafanie jednotlivých položiek. Rozsah menu nie je taký extrémny ako majú konkurenti, čo znamená, že nenúti vodiča hrať sa s infotainmnetom tak často. Takto sa zvyšuje bezpečnosť jazdy, žiadne fancy srandičky v menu. Aj keď ovládanie naozaj vyžaduje cvik, dá sa ľahko zvládnuť. Prekvapením je však tretí displej. Okrem toho v strede a pred vodičom je na sklo premietaný aj naozaj obrovský head-up displej. Tomu jedine chýba technológia OLED, kedy by nesvietil celý obdĺžnik. Ak si nenastavíte nočné stmavenie, tak vás môže tento fakt celkom prekvapiť.
Dosť bolo posedávania vpredu, tá pravá luxusná atmosféra je na zadných sedadlách. Je prekvapivé, že je tu vlastne päť miest, ale verte nám, budete používať štvormiestnu konfiguráciu so stredným sedadlom preklopeným do lakťovej opierky s ovládacím centrom. Veď ako inak by ste chceli ovládať tie displeje na zadnej strane predných sedadiel?
Nastavenie, vetranie, masáž, tieto sedadlá sú pohodlnejšie ako tie predné a už tým sa nedá nič vyčítať. Jediné, čo vzadu trochu chýba je priestor. Neberte to zle, ale napríklad v porovnaní s predĺženou sedmičkou je na kolená o nejaký centimetrík menej miesta a strecha tiež trochu posúva hlavu bližšie k sebe. Toto všetko sa dá ale vyriešiť správnym nastavením sedadla. V takom prípade už nebude s ničím problém. A vlastne, všetko funguje tak ako má, len si to treba v menu nájsť.
To, čo však nie je vôbec obvyklé je použitá látka na výplni dverí, hneď za plávajúcou konzolou na zatváranie. Aj tu sa dá vypísať niečo o technológii. Obloženie Nishijin & Haku je celkom unikátne a práve na paneloch dverí je v obložení spletená čierna a strieborná farba tak, aby pripomínali vlny mora. Kovotepectvo, ako sa toto splietanie nazýva používa rozličné materiály, aby dosiahlo práve takýto efekt. No, museli sa na tom kovotepci poriadne narobiť, lebo príplatok za toto obloženie je 14-tisíc eur. A Lexus dokáže ísť ešte ďalej. Ak nechcete toto, tak vie ponúknuť sklené ozdobné prvky interiéru Kiriko.
A k luxusu rozhodne prispieva aj pohonná jednotka. Tu veľmi veľa na výber nie je. Lexus u nás ponúka len 3,5-litrový motor V6 spojený s elektromotorom. Celkový výkon systému je nijako extrémnych 264 kW (359 k). Na takto veľké auto to stačí, tu nepotrebujete trhať rýchlostné rekordy. Veď maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 kilometrov za hodinu. Ale na stovku dokáže vyšprintovať za 5,5 sekundy. Vôbec sa to pritom nezdá. LS500h extrémne maskuje aktuálnu rýchlosť.
Ku hybridu patrí nízka spotreba. Teda, mala by. Lenže nízka spotreba je relatívna. Na auto vážiace viac ako dve tony, ktoré má pohon všetkých kolies je 10 litrov veľmi slušný priemer. V papieroch je pritom len o pol litra nižšia hodnota. A toto aj tak pri luxusných limuzínach neriešite. Tu viac záleží na komforte a tom, ako sa auto prispôsobí vášmu životnému štýlu. A aby sme nezabudli, tento kus stojí 162 600 eur. Nie ako kolegovia z iných redakcií v jednom videu povedali, že 140-tisíc.
Lexus LS500h Superior Nishijin&Haku
Motor | V6 benzín+elektromotor |
Objem | 3456 cm3 |
Výkon | 264 kW (359 k) pri – ot/min |
Krútiaci moment | – Nm pri – ot/min |
Prevodovka | Bezstupňová e-CVT |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5235 mm |
Šírka | 1900 mm |
Výška | 1460 mm |
Rázvor osí kolies | 3125 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 2325/- kg |
Batožinový priestor | 430/- l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,5 s |
Spotreba (WLTP) |
9,5 |
Emisie g CO2/km | 215 |