Test BMW 740Ld: Diktátor nepotrebuje Rolls-Royce

Predstavte si, že ste diktátorom v nejakom karibskom štátiku, nie zvoleným zástupcom, ale ľudia vás majú tiež radi. Nesedíte ani na amerických zásobách ropy, takže nehrozí externá prestavba režimu na demokraciu. A povedzme, že ste, vďaka exportu kávy, banánov a pár ďalších tovarov, celkom bohatým štátom. Aké auto si kúpite? Rolls-Royce? To by niektorí nemuseli rozdýchať. Ale čo takto najvyšší stupienok pred Rolls-Royce?

V koncerne BMW je posledným stupienkom predĺžená sedmička. Jasné, doma v Karibiku máte ako diktátor niečo bez strechy, lebo prejsť celý ostrovný štát trvá len pár hodín. Na toto nepotrebujete limuzínu. Ale často chodíte do Monaka, kvôli. Šak kvôli finančným veciam a odtiaľ do švajčiarskych bánk, veď je jasné, že tie financie uliate, teda zarobené na dôchodok sa sami o seba nepostarajú. A na to potrebujete auto. BMW 740Ld je po skončení štvorturbového 750Ld tým najlepším, čo môže taký diktátor, ktorého majú ľudia radi, mať.

A ako takto vysoko postavený človek máte vlastne dve možnosti. Tou prvou, úplne logickou je, že máte šoféra. Alebo šoférku, nebudeme diskriminovať. Veď ste možno diktátorka. S vodičským doprovodom sedíte vpravo vzadu. A použijete to magické tlačidlo na dverách, po jeho stlačení sa dá vaše sedadlo do polohy polovičného ležania a predné sedadlo sa preklopí, schová sa opierka hlavy, plus sa vysunie opierka nôh. Nastavenie displeja, teda jeho sklonu, je tiež elektrické. Čo na tom, že takéto prevedenie interiéru stojí viac ako nový Golf!

Sedadlo nastavené, voda, či niečo s obsahom v chladničke, je čas na nastavenie ďalších drobností. Tablet v strede sa dá vybrať, nemusíte sa k nemu skláňať. Masáž a vyhrievanie, alebo vetranie, podľa obdobia sú kľúčovými nastaveniami. A k tomu ešte nejaký dobrý film, alebo hudba cez brutálnu aparatúru Bowers & Wilkins. V polovici cesty do Zurichu, niekde pri Miláne prichádza smäd. V kufri je chladnička, dá sa do nej dostať cez stredový tunel, super, smäd zahasený, netreba zastavovať.

Pri jazere Como treba začať pracovať, treba poslať správu osobnému bankárovi, stačí vysunúť stolík z lakťovej opierky a môžete napísať čas a objem zlata, ktorý potrebujete uložiť. Čo? Aké zlato? No, legálne predsa, veď nikto nevie čo sú tie iné tovary, ktoré exportujete ako diplomatickú poštu po celom svete. A pritom môže kľudne hrať koncert od Beethovena, napríklad. A v brutálnej kvalite. Pokračujete, na hraniciach vás ani nezastavia, veď máte monacké evidenčné čísla a očkovací preukaz už má predsa každý.

Dorazíte do Zurichu. Vybavíte a idete naspäť, tentoraz Ženeva, Francúzsko a dole. Až za Ženevu, čo je viac ako 1000 kilometrov to dáte na jednu nádrž. Preto máte predsa naftové auto. Nie kvôli krútiacemu momentu 700 Nm, ani kvôli naftovému zvuku, ale kvôli tomu, aby ste neboli každú chvíľu na pumpe. Za Ženevou dotankovanie a po návrate do Monaka máte ešte viac ako pol nádrže. Ak vodič jazdí podľa predpisov.

Druhý scenár je, že vodiča nevezmete. A máte iba tú istú 740Ld odloženú v monackej garáži. Sadnete za volant. Ovládanie je až primitívne ľahké, veď toto 5,2-metrové auto má natáčanie zadnej nápravy. Už v meste je menšie pocitovo, ako je celá obrovská rozloha. Tú F1-tkovú zákrutu v Monte Carle by ste pri obmedzení stabilizačného systému mohli dať bokom aj napriek xDrive, ale načo, ponáhľate sa, predsa.

Ponáhľanie áno, ale najskôr jazda okolo pobrežia, potom rýchlo ku jazeru Como na kávu, potom prejsť okolo hotela na Furka passe, veď možno na vás pošlú Jamesa Bonda. Ale nie, tie exportné látky sú všetky legálne, predsa! Na priesmyku je pocit z veľkého BMW naozaj prekvapivo dobrý. Sedmička je stabilná, jazda je síce športová, ale netrápite sa za volantom, ako v prípade niektorých konkurentov s rovnakou predĺženou karosériou. Nemusíte sa stresovať, že ste do monackého externého sídla nezaobstarali tú osmičku kupé.

Do zákrut sa vrhá úplne prirodzene, v športovom režime všetko zostruje a auto nielen pôsobí menšie ako je, ale hlavne ľahšie ako reálne je. Zrazu nemáte pocit, že by za vami bolo niečo také brutálne ako keď idete s vodičom. Využívate masívny krútiaci moment, užívate si stále ten istý výborný zvuk, masáž, vetranie, rovnako ako vzadu. Akurát za volantom nepijete to isté, čo vzadu. A nie z chladničky. Vlastne to nevadí, nápoje sú chladné ešte z tej reštaurácie pri jazere.

Do Zurichu prichádzate úplne bez problému, bez únavy a jasné, nemáte šoféra, bookujete hotel na večer v Ženeve. Tam sa auto stratí aj keď nebudete mať garážové státie. Rannú cestu dáte zrýchlene na francúzsku riviéru, v St. Tropez obed a vlastne prečo tam pár dní nezostať. Plážové bary, nieže by v Karibiku neboli, ale tu sú trochu iné. A potom Monako, zaparkovať auto a šup naspäť. To, že máte vlastné lietadlo je už druhá vec.

A čo je v tomto aute najhoršie? Ten pocit, keď vidíte spoza volantu Ghost. Rolls-Royce Ghost. Bol len s dvojnásobnou cenou, toto bolo vlastne lacné riešenie za 180-tisíc. A dokáže prejsť neuveriteľné množstvo kilometrov na jednu nádrž. Kvôli tomu ste ho kupovali. Ale ten Ghost bude v hlave nahlodávať mozog. Možno nabudúce. Ale vlastne, nechcete provokovať, Sedmička je ideálna. A je šoférsky lepšia ako konkurenti. Má predsa ten ľahký feeling vo volante a necítiť ani tú hmotnosť.

Čakali ste klasický test? Načo? Toto auto je výnimočné a pripravené plniť štátnické funkcie. Má spotrebu do 8 litrov, veľkú nádrž, akčný rádius megalomanský pri akomkoľvek používaní. Je to najvyšší stupienok ponuky BMW, aj keď v BMW Group je ešte pár modelov smerom hore. Lenže tie už neutajíte, budete stále stredobodom pozornosti. Vlastne pri teste mi vadila len matná farba. Bola dokonalá, krásna a všetko okolo, ale hodí sa skôr na krátku verziu. Verzia s vodičom má mať predsa lesk. Jediná škoda je teda, že emisné normy a požiadavky zabili 750Ld. Kedysi sme mali v redakcii aj predfaceliftovú 740Le, plug-in hybrid. Ten by bol fajn v prípade pohybu po meste, ale na tieto diktátorské úlohy potrebujete dojazd. A kto by bral do mesta 745Le, keď môže mať 750Li.

Ak však nechcete jazdiť so šoférom, tak máte aj možnosť s názvom M850i Gran Coupe, v prípade štvordverového auta. Treba vyberať správne. Alebo si kúpiť viac garážových státí v európskom sídle.

Auto nám na fotenie klasicky pripravili v Level Up Detailng a miesto na fotenie sme našli v múzeálnej časti letiska v Slávnici.

BMW 740Ld

Motor R6 nafta
Objem 2993 cm3
Výkon 250 kW (340 k) pri 4400 ot/min
Krútiaci moment 700 Nm pri 1750-2250 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5260 mm
Šírka 1920 mm
Výška 1479 mm
Rázvor osí kolies 3210 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 2075/670 kg
Batožinový priestor 515/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,1 s
Spotreba (WLTP)

6,1-6,7 l/100 km

Emisie g CO2/km 159-175