Hyundai už s predchádzajúcou generáciou Santa Fe ukázal, že vie spraviť pokrok naozaj veľký medzi jednotlivými generáciami modelov. Avšak tá najnovšia je ešte omnoho vyššie ako bola tá predchádzajúca. Štvrtá generácia Santa Fe je už takmer niekde na miestach, kde by ju bolo možné považovať za prémiovú. Logo Genesis by na kapote vôbec nepôsobilo nemiestne.
Automobilka zvolila zaujímavý prístup ku farbám. V základe je metalíza, ale iba červená. Iné farby sú za príplatok rozumných 660 eur. To je prekvapivé. Santa Fe nemá nemetalickú farbu, čo ho tiež posúva do vyššej ligy ako bol predchodca.
Unikátny dizajn
Hyundai Santa Fe sa už chce odlíšiť od ostatných modelov. K tomu má prispieť nový predok, ktorý má dvojúrovňové predné svetlá. Vo vrchnej časti, ako pokračovanie chrómovej lišty je denné svietenie. A v tej spodnej sú ostatné prvky, čiže diaľkové, tlmené a smerovky. S výbavou Premium, akú má testovaná verzia, má LEDky dokonca adaptívne. Svietia naozaj dobre a výborne je zvládnuté aj prepínanie diaľkových svetiel. LEDky sú, samozrejme, aj vzadu.
Veľkosť auta sa oklamať nedá, na dĺžku má 4,7 metra a vôbec sa to nesnaží zamaskovať. Veľkosť auta zdôrazňujú aj plastové lemy spodnej časti a blatníkov. V nich vyzerajú aj inak veľké, 19-palcové zliatinové disky tak akurát. Nie sú vizuálne tak veľké, ako napovedá rozmer.
Celok auta však pôsobí jednoliato a žiaden detail pri pohľade naň nevadí. Musíme uznať, že Hyundaiu sa toto auto podarilo. Je iné ako všetky ostatné SUV, ale zároveň spĺňa aj estetické požiadavky na to, aby sa nestratilo dokonca ani v džungli mestských garáží a parkovísk pri nákupných domoch.
Naozaj už zvonka máte pocit, že tento model nemá so svojim predchodcom príliš veľa spoločné. Veď aj ubudli dve veľkostné verzie. Už ostala len jedna, ale aj tá ponúkne dve miesta naviac v kufri. Za príplatok môžete mať, za cenu zmenšenia kufra, dve sedadlá naviac.
Pozrite hore
Nie vždy sa pozeráte hore, keď nastupujete. Ale tu by ste mali. Je jasné, že tento kus má panoramatickú presklenú strechu, ktorá má prednú časť otvárateľnú, ale to nie je to, čo nás zaujalo úplne najviac. Santa Fe má naozaj najdokonalejšiu látku čalúnenia stropu. Vyzerá ako na drahom saku, alebo na drahej látkovej sedacej súprave. Kam sa hrabú bežné stropnice, toto má viac charakteru ako B… bárs aj Alcantara.
Jasné, niečo má do seba aj kožené čalúnenie, v našom kuse bolo čierne. To síce znamená, že nikoho neurazí, ale ani nikoho nenadchne. Dokonca predné sedadlá potešia. Sú príjemne tvarované, športovosť od nich nečakáte, ale máte komfort. Vyhrievanie, ventilácia, majú všetko, čo potrebujete. Nenahnevali by sme sa, keby ponúknu aj masáž, ale sme asi nároční.
Ďalším príjemným prekvapením je spracovanie interiéru. Kvalitné materiály a prvky vytvárajúce dojem, že vydržia minimálne sto rokov sú znakom, že naozaj na kapote mohol svietiť aj emblém s krídlami ako majú modely dcérskej značky Genesis.
Už pri pohľade zvonka je jasné, že interiér Santa Fe nedostatkom miesta trpieť nebude. A naozaj to tak je. Prvé dva rady sú veľkorysé. Ten tretí, bežne schovaný v podlahe je na tom trochu horšie, ale stále ponúka dostatok miesta na kratšie jazdy aj pre osoby priemerného vzrastu. Budú sa asi sťažovať, ale nič hrozné to nebude. Ale ak sú sedadlá skryté, tak ostáva naozaj veľký batožinový priestor. Ten sa dá zväčšiť aj stlačením tlačidiel v kufri, ktoré zrovnajú aj stredný rad.
Motor veľa nespotrebuje
Na dvojtonové SUV Hyundai zvolil 2,2-litrový štvorvalec. Ale okrem neho je v ponuke aj dvojliter. Dva-dvojka má pod palcom stádo 200 koní, čo je 147 kW. Spojenie s automatickou osemstupňovou prevodovkou je priam dokonalé. Teda inak, prevodovka je perfektná, motoru niečo chýba. Najskôr nebudete vedieť čo, ale časom sa dostanete k tomu, že možno by nebolo zlé mať pár koní navrch, oproti stavu, ktorý je sériový. Auto by kľudne zvládlo aj 184 kW (250 k).
Dynamicky na tom nie je SUV zle, ale poznáte to, výkonu nikdy nie je dosť. Možno ale s väčším výkonom prichádza vyššia spotreba. Tá je na takéto veľké auto naozaj priaznivá. Keď sme šli ekojazdou, tak sme sa dostali na 6,1 litra nafty na sto kilometrov. Ale ak sme jazdili normálne, vrátane diaľnic, neprekročili sme 7,5-litrovú hranicu. Hyundai si zaslúži potlesk.
Cestovanie v Santa Fe je príjemné, ale hlavne komfortné. Diaľničné presuny do 500 kilometrov zvládnete bez námahy a bez únavy. Aj keď možno si systém sledovania bdelosti bude myslieť niečo iné a ponúkne vám kávu. Kávu asi mal systém udržiavania v pruhu, ktorý bol príliš citlivý a malými korekciami permanentne znervózňoval auto. Ale inak fungoval spoľahlivo. Možno to ani nebolo systémom samotným, ale možno stavom ciest a značenia, keďže najviac sa táto nervozita prejavovala na trojprúdovej diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou s oranžovými pruhmi. Tam je na mieste aj vnútorná nervozita vodiča, všakže.
To, čo vám ponúkne máloktoré auto je možnosť pustiť si kameru vzadu aj pri jazde vpred akoukoľvek rýchlosťou. Pýtate sa načo je to dobré? Pozriete si evidenčné číslo lepičov, pozriete si, či máte v poriadku príves. Je to blbosť, ale určite sa nájde niekto, kto tento fakt ocení. Omnoho viac však oceníte varovanie pripomínajúce kontrolu zadných sedadiel pri vystupovaní. Všetci počuli o prípadoch zabudnutých detí v lete v aute. Hyundai s týmto bojuje aktívne.
Financie
Za plne vybavený Hyundai Santa Fe zaplatíte niečo cez 48-tisíc eur. Za ne dostanete auto, ktoré má kvalitu porovnateľnú s prémiovými modelmi. Ale už za nič naozaj nepotrebujete priplácať. Dokonca ani tie kufrové sedadlá nie sú úplne nutné, ak po nich vyslovene nebažíte. Ponuka je to naozaj výborná. Za koľko ale kúpite Audi Q7, aj keď holé-bosé? Ok, 60-tisíc. Na toľko Santa Fe nedokážete vyskladať ani keby sa snažíte, ale nám sa zdá, že z konkurentov mu je najbližšie. Pri terénnejších výletoch si však treba dať pozor na svetlú výšku, ktorá je 185 milimetrov. Toto by vedel spraviť vzduchový podvozok.
V rámci ceny má však Hyundai záruku 5 rokov bez akéhokoľvek obmedzenia kilometrov. To môže byť zaujímavé, lebo dnes sme v jednej inzercii našli auto, ktoré od roku 2016 nabehalo 900-tisíc kilometrov.
Hyundai Santa Fe Premium 2,2 CRDI
Motor | R4 nafta |
Objem | 2199 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k) pri 3800 ot/min |
Krútiaci moment | 440 Nm pri 1750-2750 ot/min |
Prevodovka | Automat 8-stupňový |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4770 mm |
Šírka | 1890 mm |
Výška | 1705 mm |
Rázvor osí kolies | 2765 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2000/2594 kg |
Batožinový priestor | 547/1625 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 203 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,4 s |
Spotreba (komb) | 6,8-7,4 |
Emisie g CO2/km | 179-193 |