Test Hyundai Santa Fe: Hviezdna liga

Nie je to tak dávno, čo kórejská automobilka prišla s inovovaným vzhľadom Santa Fe. Pred faceliftom sa k nám nedostal, takže porovnávať sa nedá. Jedine, že by sme sa pustili do porovnania s niečim iným a rovnako veľkým.

Podobné proporcie má Mercedes GLE. Porovnávanie však náhle skončíme pri konštatovaní, že Santa Fe stojí s naozaj bohatou výbavou približne 45 tisíc a porovnateľne vybavený a výkonný Mercedes vysaje z účtu viac ako 70 tisíc.

Rovnaký, ale krajší

Nevideli ste dávno pôvodnú verziu Santa Fe tretej generácie? Tak ani nespozorujete rozdiely vo vizáži najväčších SUV Hyundai pre náš trh. Ale sú tam. Napríklad decentnejšie tvarované LED denné pásy svietiace iba vodorovne. Tvar písmena L už asi nie je tak in ako by sa zdalo.

Rovnako pozitívne vyzerá zmena hmloviek. To, za čo by sa nemusel hatchback nižšej strednej triedy hanbiť, keby to má ako hlavné svetlá je preč. Náhradou sú menšie a harmonickejšie tvarované plochy. Zmenšili sa aj kvôli použitiu strieborného pásu v nárazníku. Nie je len na parádu, celému autu dáva nádych luxusu. Počkať, vlastne tým pádom je hlavne na parádu!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Veľké SUV sa za svoje proporcie nehanbí a hrdo ich vystavuje. Žiadna línia nie je taká, že by Santa Fe opticky zmenšovala. Ako následok tejto extrovertnej črty je rešpekt na ceste. Ale možno za ním stála aj farba. Bielu nemáme príliš radi, lebo sa zle fotí. Ale na toto auto je výborná. V jej prospech hovorí aj to, že po zaparkovaní v blízkosti bledohnedého kusu rovnakého modelu bol práve biely ten, ktorý budil viac pozornosti.

O extrémnej pozornosti sa nedá hovoriť pri pohľade na disky. Devätnásťpalcové kusy sa pri veľkosti otvorov v blatníkoch strácajú. Sú však tak veľké ako by mali byť.  S väčšími a výraznejšími diskami by prichádzalo riziko, že majiteľ bude vyzerať ako Patrikov chudobnejší brat, čo nemá na na to aby zabil blekonblek Bentley s Mansory nárazníkom. Thomu weer!

Zvládol by aj sedem sedadiel

Hneď na začiatok to vybalíme. Nie veci z kufra. Zásadné konštatovanie o vnútorných pomeroch. Každý má miesta dosť. Dvojica vpredu je v poriadku skoro vždy, ale teraz myslíme tú trojicu vzadu. Ak tam nebudú kombinácie basketbalistov so zápasníkmi sumo, tak traja naozaj bez problémov zvládnu aj dlhšiu cestu.

Aj kufor sa tvári priestranne. Plus ponúka primitívne ľahké sklápanie zadných sedadiel. Vzniknutá plocha vytvára v hlave myšlienky o nákupe nábytku baleného na plocho.

Veľkosť kufra a posúvanie zadných sedadiel zase vytvoria otázku, prečo tam nie je ešte dvojica sedadiel. Najmä keď pod podlahou nájdete efektívne využiteľné priehradky. V roku 2014 ešte dvojica sedadiel v ponuke bola. Ale teraz je lepším sedemmiestnym prepravníkom dlhší model Grand Santa Fe. Tak preto!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tvary interiéru nie sú konzervatívne, ani futuristické. Je pravda, že nemusia sadnúť každému. Ale nám sadli. Na prístrojovej doske je priam ideálna kombinácia prechodu na dotykové ovládanie a počtu tlačidiel. Klímu máte komplet tlačidlovú. Rádio a navigácia sa ovládajú dotykom. Displej je rýchly tak akurát. Nie je preborník, ale na nič netreba čakať. Chvíľu budete hľadať zapínanie vyhrievania volantu, ak bude vonku zima. Nájdete ho vľavo pod volantom medzi ostatnými tlačidlami. Vyhrievanie a ventilácia sedadiel je však pekne po ruke okolo radiacej páky.

Na rozpálenú čiernu kožu pomáha vetranie veľmi rýchlo. My hlasujeme za bledú kombináciu interiéru s hnedými prvkami na prístrojovej doske. Aj volant je v tom prípade tmavohnedý. S bielou vonku vyzerá kombinácia tak, že by sa ani v Dubaji, či iných arabských, alebo perzských destináciách nestratila. Ale určite by, aj za cenu straty praktickosti čiernej, pôsobila honosnejšie a menej jednotvárne. Pri náhodnom odsunutí rolety obrovského panoramatického strešného okna s otváraním na slnku a po obede na to prídete. Bledá je lepšia ako tmavá. Aj keď ani k nej príliš nesedí falošné karbónové obloženie okolo bočných výduchov klimatizácie.

Ale šesťvalec by bol fajn

Veľké SUV poháňa radový štvorvalec s objemom 2,2 litra. Dobre, nie je tak veľké ako Cadillac Escalade, ale nestratil by sa v ňom ani šesťvalec. K tomu, že má pôsobiť luxusne nejako nesedí drsnejší prejav štvorvalca. Našťastie sa menej harmonický chod parciálne stratí po zahriatí.

Dve stovky koní, čiže 147 kW sa papierovo tvári ako dosť. A reálne to aj je. Pri športovom nastavení šesťstupňovej automatickej prevodovky sa dá Santa Fe označiť ako svižné a problém nerobia ani predbiehacie manévre, aj keď samotná prevodovka ocenenie za rýchlosť určite nezíska. V relatívne ťažkej karosérii by sa ako optimum výkonu asi javilo stádo väčšie aspoň o 29 kW (40 k).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

K tak veľkému autu s veľkou čelnou plochou a mega obrovskými spätnými zrkadlami akosi nesedí spotreba. Je jasné, že sa dá vyhnať na 9 litrov. Nám sa na 200-kilometrovom okruhu s 40 percentami diaľnic a 10 percentami mesta podarila dychvyrážajúca spotreba 6,4 litra. A ešte k tomu na zimných pneumatikách. Bežne sa kľudne dá jazdiť okolo 7 litrov bez výrazných snáh.

Práve zimné pneumatiky sa podpísali pod trochu zvláštne zvuky. Nájazd do zákruty privádzača na obchvat hlavného mesta, rýchlosť asi 50 kilometrov za hodinu a pískanie ako pri prejazde stovkou. Inak voči jazdným vlastnostiam ťažko vyniesť nejakú negatívnu vetu. Jazda je v prvom rade komfortná. Santa Fe vytvára akýsi vnútorný kľud, pri ktorom nepotrebujete naháňať každú desatinu sekundy na okruhu. Lenže veľká karoséria luxusne maskuje rýchlosť a ani neviete a zdá sa, že všetci idú akosi pomaly. Hups, o dvadsať kilometrov za hodinu viac a ani neviete. Vlastne veľké SUV má jeden problém s ovládaním. Neskúsený bude mať spočiatku problém napasovať ho do zákruty. Na rovinke však prácu so zospodu uchyteným plynom bez problému zvládne ktokoľvek.

Cúvanie bez problému

Na Hyundai Santa Fe je naozaj paráda, že aj napriek veľkosti sa naň dá veľmi rýchlo zvyknúť. S parkovaním nemá problém, lebo s obrovskými zrkadlami a 360-stupňovým kamerovým systémom zacúva každý. Ak nie, tak sa dá využiť automatický parkovací systém. To všetko za spomenutú cenu 45 tisíc eur. Pri danej cene už nemáte žiadnu možnosť priplácania, výbava má všetko, čo sa dá.

Je teda o 40 percent horší ako Mercedes GLE250d 4Matic? Nie, nie je. Najväčší SUV Hyundai je veľmi dobrý. A má 5 rokov záruku bez obmedzenia počtu kilometrov. A vôbec sa nebudete cítiť menejcenne keď zastavíte vedľa medveďa. Ani v Tatrách.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi 6AT Premium

Motor R4 nafta
Objem 2199 cm3
Výkon 147 kW (200 k) pri 3800 ot/min
Krútiaci moment 440 Nm pri 1750-2750 ot/min
Prevodovka Automatická 6 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4700 mm
Šírka 1880 mm
Výška 1690 mm
Rázvor osí kolies 2700 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1965/2510 kg
Batožinový priestor 585/1680  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 203 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,8/5,9/6,6
Emisie g CO2/km 174