Test Hyundai i30 Fastback N-Line: Toto všetkým chýba

Facelift modelu i30 už Hyundai predviedol aj v jednom z našich testov. Po motorovom základe sme sa dostali k vrcholu bežných verzií. Nový motor, nový vzhľad a nová prevodovka. A hlavne protipól predchádzajúcej i30 v archíve testov. Možno bude 1,5 DPi lepšie predávaným, ale táto verzia je naozaj ostrejšia a príjemná na jazdenie.

Základom faceliftu je nová predná časť. Začneme novými svetlami. Tie sú kompletne LEDkové a hneď je jasné, že čo sa oproti blíži. Ležiace Véčka sú veľmi špecifickým poznávacím znamením. A v noci sa k nim pridávajú kompletne LEDky. Tu treba trochu kritiky. Kým stretávacie svetlá sú ľahko nadpriemerné a lepšie ako mal predchodca, diaľkové sú slabšie ako sme čakali.

Ale vizáž auta vytvára tie správne emócie. N-Line vyzerá takmer ako plné N-ko. Má však len jednu koncovku výfuku. A vadí to? Vôbec. Práve verzia Fastback je tou najdynamickejšou v ponuke modelu, zadná časť má akýsi ducktail, ako mali kedysi naozaj výkonné Porsche. Dynamika z tejto verzie naozaj srší a netreba si ani nič domýšľať. Možno mu pomáha aj zvolená sivá farba, tá je predsa teraz cool. A vlastne, presne na toto auto sa naozaj hodí. Je možno tou najlepšou voľbou. Ladí aj s čiernymi doplnkami na nárazníku a sedí aj k zliatinovým diskom.

Športové ambície si našli svoju vlastnú porciu aj v interiéri. Volant má červené prešívanie, radiaca páka nesie veľké písmeno N. Sedadlá majú toto logo tiež, ale to vôbec nie je zásadná informácia. Sú však vynikajúce, sú naozaj kompromisom medzi tým, že majú podržať telo v zákrute a pohodlím na dlhšie trasy. Takto dobré sedadlá treba do každého auta. Akiste to je spôsobené aj faktom, že sa dajú nastavovať a okrem iného viete predĺžiť sedák.

Trošku horšie sa sedí vzadu. Nie kvôli tomu, že by tam boli zlé sedadlá, ale v liftbacku jednoducho nie je až tak miesta na rozdávanie. Pasažierom s výškou do 180 centimetrov sa dá zvládnuť aj dlhšia cesta, ale záleží od výšky vodiča. Logika velí, že čím vyšší vodič, tým menej miesta na kolená. A klesajúca línia strechy zase hovorí o tom, že ani nad hlavou nebude miesta na rozdávanie. Avšak batožinový priestor vyzerá obrovsky, teda na danú triedu a celkovú veľkosť auta.

Nič z toho, čo sme doteraz napísali nie je až tak relevantné a zaujímavé. Zaujímavé je to ako auto funguje. Automobilka preň pripravila nový motor 1,5 T-GDi. Štvorvalec s výkonom 117 kW (159 k) sa javí ako najlepšia voľba do tohto auta. Naftu naozaj netreba. Prečo? Lebo aj s týmto sa dá jazdiť kľudne v okolí 5 litrov. Celkovo sme za týždeň dali priemer 6,3 litra. A to je fakt šialene dobrá hodnota.

Prečo je 6,3 litra dobrá hodnota? Lebo občas bolo nutné využiť aj plný potenciál auta. Jeden kopec, jeden šofér, hromada adrenalínu a presná jazda. Priemer 10 litrov na sto, ale každé deci stojí za to. Vlastne ako daily ani netreba plné N-ko, stačí táto demoverzia. Dobre, toto asi nebude úplne pravda, ale ak treba rodinný kompromis medzi športovým náčiním a rozumom, tak toto je naozaj ideálna voľba.

Manuálna prevodovka ide príliš ľahko, rovnako tak spojkový pedál. Je to z dôvodu, že nie je spojený sú sústavou mechanicky, ale iba elektronicky. To dovoľuje odpojiť motor od prevodovky a nechať auto plachtiť. To sme v režime Eco. Ale tu viac budete používať režim Sport s automatickými medziplynmi. Teraz začína tá subjektívna časť. Tu nemôžem hovoriť za kolegov v redakcii.

Hyundai i30 Fastback je pre mňa veľkým prekvapením. N-Line s 1,5 T-GDi v karosérii Fastback predstavujú optimálnu voľbu z ponuky modelu. Vyrážam na kopec, idem tak, ako mi dovoľuje môj vnútorný hlas a kombinácia zimných pneumatík s miestami mokrým povrchom. Ten pocit je fantastický. Na to, že táto verzia nemá samosvorný diferenciál sa hore kopcom derie s neuveriteľnou vervou.

Postupne posúvam svoje hranice a idem rýchlejšie a rýchlejšie. Povedzme, že som stále v legálnych limitoch, lebo kľukatá cesta iné nedovoľuje. Do zákrut brzdím a inteligentný manuál dáva automatické medziplyny. Toto je omnoho lepšia funkcia ako nejaké ekoplachtenie. Postupne mi dochádza, že aj keď toto je najvýkonnejší a najlepší motor v ponuke civilnej verzie, tak mi chýba asi 20 koní.

Hore dochladzujem a rozmýšľam. Takto rýchlo som sa sem s 1,4 T-GDi pred dvomi rokmi nedostal. Ani zďaleka. Hyundai spravil brutálny skok s touto verziou. A vôbec, ani náhodou, by som nechcel automat. Niekomu možno sedí, ale používanie inteligentného manuálu je naozaj návykové. Vlastne mu viem vytknúť len jednu vec. Keď som brzdil do zákruty, vymačkol spojku, nechal dvojku a potom zase pustil spojkový pedál, tak autom trochu trhlo. Túto situáciu asi nemá naučenú. A ešte ma fakt štve malá nádrž. Kde sú časy, kedy mali takéto autá 60 litrov?

Dole chladím celé auto, nejdem bomby ako hore. Tak to predsa má byť. Rozmýšľam, svetlá priemerné, audio trochu slabšie, ale motor a prevodovka naozaj výborné a nastavenie podvozku tiež úplne super. Prečo je vlastne ten podvozok taký dobrý? Na to je jednoduchá odpoveď. Teda, skôr viacprvková. Na rozdiel od kombi a hatchbacku má Fastback výhradne zložitejšiu a lepšie fungujúcu viacprvkovú zadnú nápravu. To znamená, že akákoľvek verzia Fastbacku bude jazdiť lepšie ako niektoré verzie ostatných karosérii.

A čo teraz? Počkať na N-ko? Kúpiť plnú verziu, alebo zostať pri demoverzii? Záleží od financií a od toho ako veľmi treba vysoký výkon. Tento motor úplne stačí. A to aj napriek tomu, čo som povedal, že mi chýbalo 20 koní. Táto situácia by však nenastala, keby nechcem od auta naozaj extrémne prejazdy. Veď som aj tak bol limitovaný pneumatikami. Nokiany sú super do snehu, ale na športovú jazdu sú lepšie iné zimné pneumatiky.

Ešte posledný fakt o aute, stojí 24 490 eur a nie je to N-Line, ale N-Line+, veď má aj elektrické nastavenie sedadla vodiča. A má aj výborný informačno-zábavný systém s dobrým rozlíšením veľkého displeja a tým, čo nám všetkým chýba. V médiách je možnosť pustiť si zvuky na pozadí. A tam je možnosť kaviareň. Kto by šiel posedieť na kávu? Stačí teda káva z pumpy, hluk z reprákov a posedenie v aute ako alternatíva.

Hyundai i30 Fastback N-Line+

Motor R4 benzín
Objem 1482 cm3
Výkon 117 kW (159 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 253 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Inteligentný manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4455 mm
Šírka 1795 mm
Výška 1425 mm
Rázvor osí kolies 2650 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1270/1840 kg
Batožinový priestor 450/1351 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,6 s
Spotreba (WLTP komb) 5,4-6,3 l/100 km
Emisie g CO2/km 123-144