Časy, keď kórejské autá boli len akýmisi lacnejšími a menej kvalitnými alternatívami k európskej konkurencii sú už nenávratne preč. Súčasná situácia je už úplne iná, čoho jasným dôkazom je aj atraktívne bledomodré kombi, ktoré prešlo našim testom. Hyundai i30 1.6 CRDI s najsilnejším naftovým motorom v ponuke je totiž viac než dôstojným hráčom na trhu vo svojej triede.
Atraktívny a pohľadný dizajn karosérie nemôže byť ani náhodou označený za konzervatívny a nudný. Extravagantné výstrelky tu síce tiež nenájdete, ale oblým tvarom nechýba nápadnosť. Veľká predná maska doplnená oblými LED svetlometmi s veľkou plochou je dobrým a moderným dizajnérskym receptom. Zadné svetlomety majú pretiahnutý a zaujímavý tvar a celkový dojem zo vzhľadu i30 kombi je veľmi dynamický a príťažlivý. Nemalou mierou k tomu prispievajú aj 17-palcové disky kolies, menšie by sme neodporúčali, ale bledomodrý lak karosérie je tiež správnou voľbou. Hyundai i30 nezaprie, že je menším súrodencom modelu i40, avšak na tom nie je nič zlé. Hyundai nie je jedinou značkou ktorá má jasne definovaný dizajnový jazyk ktorý zdieľajú všetky modely, stačí sa pozrieť napríklad na Audi. Treba podotknúť, že nami testovaný model bol v úrovni výbavy Style, ktorej súčasťou je napríklad aj chrómové orámovanie okien, ktoré tiež nenápadne pridá body na kráse.
Prvý dojem z i30 je tak vďaka exteriéru super, pozitívnou správou je, že ani interiér mu neuberie už získané kladné body. Volant padne príjemne do ruky, nechýba na ňom multifunkčné ovládanie rádia či tempomatu a dokonca môžete počas jazdy nastavovať odpor riadenia. Možno by sme si na ňom ale odpustili strieborné plasty. Prevodovka radí veľmi ľahko, trochu odporu naviac by bolo fajn, ale jej presnosť vôbec nie je zlá. Modré podsvietenie prístrojov v interiéri môže na niekoho pôsobiť rušivo, avšak je tu možnosť nastavovania jeho intenzity, takže je skoro po probléme. Samotné budíky majú inak dobrú grafiku a sú výborne čitateľné aj na slnku. Odkladacích priestorov je dostatok a prázdne boky stredového panelu prístrojovej dosky patria dnes k trendom. Interiér i30 príjemne ozvláštňujú, ich praktický význam ale príliš nehľadajte. Olemovanie strieborným plastom je otázkou vkusu, rovnako ako aj v prípade volantu. Snaha ozvláštniť interiér sa cení a kompletne čierny by pôsobil fádne. Z praktického hľadiska však vidíme náchylnosť na škrabance. Z výbavy nechýba takmer nič potrebné, dokonca automatická klimatizácia je dvojzónová, sedačky majú vyhrievanie a príjmený posed aj na dlhých vzdialenostiach. Použité plasty nerobia hanbu, kvalita je výborná, až na niektorých pár častí. Avšak to je štandarnom u skoro všetkých áut v danej triede. Priestor v kabíne je úplne dostatočný a ani človek väčšieho než trpaslíčieho vzrastu nebude trpieť. Dokonca nebude problémom ani sedenie na zadných sedadlách. Objem batožinového priestoru 528 litrov sa bude máliť asi iba výnimkám. Je to presne taká istá hodnota, akú dosahovala prvá generácia Škody Octavie. O jej kufri sa tradovalo, že sa v ňom dá stratiť ako v jaskyni.
Srdcom nami testovaného Hyundaiu bol 1,6 litrový naftový agregát živiaci sa naftou, v jazyku značky pomenovaný ako CRDi. Výkon 100 kW/136 koní a 280 Nm vyzerá na papieri dostatočne dôstojne a prax tento predpoklad len potvrdila. Príkladne kultivovaná kultúra chodu je jednou z jeho hlavných charakteristík. Už od nízkych otáčok má motor dostatok výkonu, túžba po pár koňoch naviac nastáva iba v dlhších stúpaniach pri aute zaťaženom viacerými pasažiermi. Tieto situácie vyžadujú častejšie radenie, pri bežnej jazde v aute obsadenom najviac dvoma pasažiermi však nedostatok výkonu nebudete cítiť ani pri predbiehaní. Tabuľkovú priemernú spotrebu 4 litre na 100 kilometrov sa nám síce dosiahnuť nepodarilo, spôsobené to však bolo tým že väčšinu času sme s i30 trávili na diaľnici alebo v meste. Pri tachometrových 140 km/h sa spotreba pohybovala na úrovni 6,5 litra/100km a suma sumárum, celkový priemer sa nám nakoniec ustálil na príjemnej hodnote 4,8 litra na 100km. To považujeme za skvelý výkon, keďže ako sme spomínali, diaľnice a mestá boli našimi primárnymi trasami a tempo skôr dynamické než šetrné. S motorom si dobre rozumie aj šesťstupňový manuál, ktorého chod je možno až príliš ľahký, zato presnosť jeho dráh sa pri bežnej a kľudnej jazde kritizovať nedá. Riadenie má tri možnosti nastavenia odporu, ktorými sú “”sport”, “normal” a “comfort”. Zásadný rozdiel medzi nimi nepocítite, my sme však nakoniec používali iba športový režim ktorý predsa len poskytoval asi najväčšiu mieru odporu.
Komfort podvozku je na výbornej úrovni, prejazdy nerovností posádka cíti iba vo veľmi utlmenej forme a taktiež nečakajte žiadne hlučné prejavy. Napriek tomu má však dostatok sebaistoty aj pri ostrejšom prejazde zákrut, aj keď s rukou na srdci treba priznať, že v tomto smere predsa len nedosahuje kvalít Focusu od konkurenčného Fordu a je komfortnejší ako i30 Turbo. Na 16-palcových kolesách by bola miera komfortu asi ešte o kúsok vyššia, istote podvozku by to však ubralo. Preto považujeme voľbu sedemnástich palcov za ideálny kompromis a nad menším rozmerom by sme ani neuvažovali. Brzdy na i30 svoju prácu odvádzajú tiež na výbornú, citeľné vädnutie sa nekonalo ani pri dlhších zjazdoch v horúcom letnom počasí.
Nami testovaná verzia Style je v ponuke za cenu 19 280 eur s DPH, čo je skoro o tri tisícky menej než porovnateľná konkurencia od Fordu, ktorá síce ponúka istejší podvozok, kvalitnejší interiér ale o 16 koní slabší motor. Za danú cenu je tak i30 1,6 CRDI kombi silným konkurentom tradičných európskych značiek, ktorý boduje hlavne nenápadným a pritom výrazným vzhľadom, priaznivým pomerom cena/hodnota a veľmi životaschopným motorom. Svoju úlohu na príťažlivosti auta istotne zohrá aj päťročná záruka bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov.
Hyundai i30 1,6 CRDI kombi Style
Motor | R4 |
Objem | 1582 cm3 |
Výkon | 100 kW (136 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 280 Nm pri 1500-3000 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4485 mm |
Šírka | 1780 mm |
Výška | 1500 mm |
Rázvor osí kolies | 2650 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1313/1920 kg |
Batožinový priestor | 528/1642 |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 194 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,5 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 4,7/3,6/4,0 |
Emisie g CO2/km | 104 |
Súhlasím s autorom a oceňujem kvalitu autá.