Hyundai už svojim prvým N-kom spravil celkom veľký rozruch. Veď i30N je stále výborným hothatchom. Vlastne z radi i30 je asi tým najlepším, čo sa dá kúpiť. A menší kus i20N viacerí očakávali už pri predchádzajúcej generácii, ale dal si chvíľu pauzu, aby mu práve i30N prešliapala cestu.
Nový Hyundai i20N patrí medzi malé autá, ak chcete, tak segment B. A je fantastická správa, že vstupuje na trh, teda už vstúpil, lebo v tejto veľkosti už pomaly ubúda hothatchov. Práve to je jeden z dôvodov, prečo tento malý Hyundai musí uspieť. A uspeje. Lebo je fakt dobrý.
Mal som na výber, modrý, alebo červený. Priznám sa, tá modrá mi veľmi nesedí, dokonca ani na i30N. Práve menšiemu hothatchu brutálne dobre sedí tá červená. Pripravil som sa a už pri zapisovaní termínu som vedel, že práve Dragon Red bude tá správna voľba. A aký bude ten zvyšok. Z tejto triedy mám ako vlastný etalón štvrtú generáciu Renaultu Clio RS vo verzii Trophy. Dá sa to vôbec lepšie?
Dá. Spomienky na Clio RS sú síce výborné, ale to, čo Hyundai dokázal v svojej prvej mašine tejto veľkosti je priam dychberúce. Vlastne, vzhľadom na fakt, že sa ku mne nedostal Volkswagen Polo GTI a ostatná Fiesta ST, tak je pre mňa tým najlepším malým hothatchom aktuálne. Prečo? Lebo sa na ňom perfektne jazdí. Má trochu tvrdé nastavenie pružín, ale na to kašľať. Dôležité je predsa to, čo predvádza na kľukatých cestách.
Dobre, ruky v správnej polohe, motor zahriaty, kompletne, nie iba z pohľadu chladiacej kvapaliny. V sekcii N na displeji v strede sú totiž aj tieto hodnoty. Aj preťaženie a tu je možnosť zapnúť aj Launch Control. Ale, na druhú stranu, prečo? Na automate toto chápem, ale ako si dobre pamätám, tak pri porovnaní hothatchov som na i30N dosahoval lepšie časy bez Launch Controlu. Tu je dôvod prečo som túto funkciu ani raz nezapol.
Štartujem, zvuk motora je super, výfuk mi v N režime príde trochu umelý, ale rýchlo si zvykám. Vlastne takto je to fajn. Streľba pri ubratí plynu je veľmi zábavná a je mi jasné, že takto bude určite niekto jazdiť po meste v noci. Nebudem klamať, aj ja by som raz skúsil niektorý z tunelov s takýmto nastavením. Vlastne v tuneli by som ho dával vždy. To je predsa povinnosť. Bez toho to nejde.
Prvá zákruta a som prekvapený aké preťaženie mi ukazuje graf. Kašlem na grafy, idem. Aj napriek zimným pneumatikám má i20N stále extrémne dobrú priľnavosť. To, čo je tiež výborné sú sedadlá. Nie sú príliš tvrdé, ale zároveň podržia telo v zákrutách tak, aby som nelietal po celej kabíne. Neskúšal som sedadlá v inovovanom i30N, ale tieto sú asi aj lepšie ako tie v predfaceliftovom väčšom bratovi.
Reakcia na plynový pedál v režime N je výborná a celkom dobre sa komunikuje aj s riadením. Naviac k tomu prichádza presné prevodovka skôr s industriálnym ako delikátnym radením. Tu sa nestane, že netrafím prevod, alebo že dačo, tu nič, všetko v poriadku. A v najväčšom poriadku sú aj výborné medziplyny, ktoré auto dáva úplne samostatne a presne.
Motor s objemom 1,6 litra má výkon 150 kW (204 k), čo je úplne optimálne a viac výkonu ani netreba. Veď malý Hyundai sa s ním pasuje naozaj ako pravý bojovník. Prenos na cestu zlepšuje aj samosvorný diferenciál na prednej náprave. Ten je naozaj v zákrutách cítiť a aj vďaka nemu sa dajú ušetriť stotiny sekundy na výjazdoch.
Dobre, bude to odvážne tvrdenie, ale stojím si za ním, toto je jeden z najlepších malých hothachov. Vlastne toto nie je odvážne tvrdenie, je jeden z pár najlepších. Lebo ich naozaj pár ostalo v ponuke. Clio RS Trophy je preč, ostala len spomenuté Fiesta ST a Polo GTI. To, čo však Hyundai predvádza s hothatchami je len kúsok od dokonalosti. Bežné nastavenie síce občas predvádza väčšiu tuhosť, ale pri ostrej jazde sa práve toto stáva výhodou. Adaptívne tlmiče? Koľko by potom tento model stál? Takto je za veľmi prijateľných 25-tisíc eur. Vzhľadom na celkovú situáciu na trhu je to úplne super cena.
Praktickosť si necháva i20N rovnakú ako i20. Sklápateľné sedadlá, veľký priestor vzadu. Reálne, skúste porovnať štvorkový Golf s týmto a zistíte, že priestor na zadných sedadlách je možno aj v prospech i20. Jasné, toto nie je úplne relevantné, delí ich 20 rokov, ale odkaz toho ako autá rastú to ilustruje dokonale. A o praktickosti hovorí, že i20N nemá ani problém s pitím. Pri snahe sa dá ísť za 7 litrov, bežne okolo 8. Jediným hendikepom z tohto pohľadu je malá nádrž. Necelých 400 kilometrov zaujímavejším tempom a prázdna. Necelých je niekedy 350. Dobre, trochu zamrzí aj pomalšia reakcia displeja na dotyk. Lenže displej prepnete na zobrazenie N a hotovo, či nie?
Zopár malých neduhov je vyvážených naozaj mnohými plusmi. Všetko korunuje ohník okolo otáčkomera na displeji pri prepnutí režimu modrým tlačidlom. Oproti i30N má omnoho drsnejší červený kruhový gombík aj vyrovnávanie otáčok. Hyundai zjavne počul všetky pripomienky ku i30N a v menšom modeli ich zapracoval. Hyundai i20N je jednoznačne vyváženým autom s výrazne športovým a tuhším nastavením, ktoré dokáže naozaj divy na akejkoľvek kľukatej ceste. A pritom zrýchľuje ako besný. Takže spĺňa všetky požiadavky, ktoré sú na takéto autá kladené. Tento hatch je naozaj hot!
Hyundai i20N
Motor | R4 benzín |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 150 kW (204 k) pri 5500-6000 ot/min |
Krútiaci moment | 275 Nm pri 1750-4500 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4075 mm |
Šírka | 1775 mm |
Výška | 1440 mm |
Rázvor osí kolies | 2580 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1265/1650 kg |
Batožinový priestor | 352/1165 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 230 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,1 s |
Spotreba (WLTP) | 7,0 |
Emisie g CO2/km | 158 |