To, čo sa teraz ukazuje v ponuke Hyundai pod názvom Santa Fe je už treťou generáciou SUV. Prvá prišla z čista jasna a nejako neprekvapila. Teda vlastne prekvapila tým, že bola, ale reálne sa v lepšom svetle ukázala až decentnejšie tvarovaná druhá generácia. Ale to, čo predvádza tretia sa už nedá nazvať bežným SUV. Vyzerá akoby mohla s prehľadom nosiť znak Lexusu, či Infiniti.
Lenže modelom Santa Fe sa to neskončilo. Aj keď aj ten má na výber verziu so siedmimi miestami, tak do ponuky pribudla ešte jedna. Nesie názov Grand Santa Fe. Grand znamená presne to, čo si všetci myslia. Viac priestoru a mohutnejšiu karosériu.
Rozdielov je viac
Hyundai Santa Fe a Grand Santa Fe sú veľmi podobné autá. Líšia sa po treťom stĺpiku. Vlastne aj predný nárazník je celkom odlišný. Tvar hmloviek a imitovanie ochranných prvkov spodných častí nebijú do očí hneď pri prvom pohľade, ale ak stoja autá vedľa seba, tak sa ľahšie identifikujú.
Dokonca ani predná maska nezostala rovnaká. Krátka verzia odráža všetko okolo troma širokými chrómovými lištami. Väčší model s pridaným nápisom Grand nemá tri lišty, ale štyri rebrá.Už vďaka takémuto, zdanlivo nepodstatnému, detailu sa Grand tvári mohutnejšie.
Prechádzka okolo päťmetrového auta odhalí, že tretí stĺpik je pri komparácii s bežnejším modelom zlomový. Karoséria sa tak skoro nekončí. Línia strechy ide ešte chvíľu v pôvodnom uhle a takisto zadné, tretie, bočné okno nemá stúpajúcu tendenciu.
Výzor je jedna vec, čísla tá druhá. Aj keď sa to nezdá, Grand Santa Fe má aj predĺžený rázvor. Pribudlo 100 milimetrov rázvoru a ďalších 125 milimetrov za zadnými kolesami. Celková dĺžka dokonca prerástla predchádzajúce obrovské SUV ix55 o 75 milimetrov. Aj šírka, v porovnaní so Santa Fe, nabrala päť milimetrov. Čísla neklamú. Zozadu už toľko rovnakých panelov, ktoré by zdieľali obe karosérie Santa Fe nie je. Tvária sa ako úplne iné autá.
Aha, nindža!
Interiér treba znova porovnať s krátkou verziou. Jasné, v najzásadnejším rozdielom sú tie dve sedadlá, ktoré sa dajú vyklopiť v kufri. Aj ak sú vzpriamené, tak stále ostáva relatívne slušný priestor na odloženie cestovných tašiek, nákupov, či iných záťaží.
My by sme auto nenazvali plnohodnotným sedemmiestnym vozidlom, ale skôr 5+2. Síce v športových autách to +2 naozaj znamená, že sa toľkí odvezú len núdzovo, tu je situácia o poznanie lepšia. Tretí rad sa vyklápa z, inak obrovského, kufra. Na zadný pár sedadiel leziete po sklopení krajného sedadla v strednom. Veľkosť otvoru pripomína trojdverové modely nižšej strednej triedy, až na to, že sa nemusíte toľko krčiť pri nasadaní. V momente usadenia zistíte, že v treťom rade je zvýšená podlaha. Tam, kde by ste mali mať nohy je predsa zadná náprava s diferenciálom. Niektorí vysokí ľudia budú mať kolená skoro pri brade. Kto by bol taký sadista, že by na tie dve miesta usadil človeka vysokého skoro dva metre? Pre pasažierov s výškou okolo 160-170 centi to bude celkom prijateľné a decká môžu hrať schovávačku.
K veľkosti interiéru sa žiadne ďalšie výčitky vzniesť nedajú. V strednom rade si aj traja budú užívať dostatok šírky, dĺžky aj výšky. Tých dvoch na krajoch dokonca potešia vyhrievané sedadlá, či roletky na bočných oknách.
Vpredu sa priestorová situácia zdá ako vynikajúca. Teda nie zdá, ona taká je. Sedadlá s elektrickým nastavením a pamäťou na vodičovej strane sa dajú ľahko prispôsobiť všetkým možným fyzickým rozmerom vodiča a spolujazdca. Pocitu neuveriteľnej priestrannosti pomáha aj presklená panoramatická strecha začínajúca nad predným radom sedadiel a končiaca nad tým posledným, tretím. Predná polovica je otvárateľná a cez celú sa dá natiahnuť roleta. Teda ťahať ju manuálne by vyžadovalo minimálne dvoch ľudí rozmiestnených po aute, takže ide sama elektricky. O veľkosti svedčí aj fakt, že stiahnutie aj zatiahnutie trvajú 10 sekúnd, čo je viac ak zrýchlenie na stovku.
Predné sedadlá okrem elektrického nastavenia disponujú aj elektrickým vyhrievaním. To je v lete na nič, takže sa pripája aj ventilovanie. Vodič má všetko po ruke, všetko funguje tak, ako hovorí intuícia. Len predný parkovací senzor treba pri spomalení zapnúť. Alebo treba zastaviť úplne a potom pokračovať so zapnutým systémom. Dotykové rozhranie displeja reaguje celkom rýchlo a aj menu pôsobí logicky. Menej príjemný je displej v noci, keď ani na najnižšej úrovni jasu nie je utlmený tak, aby nerušil. Ako riešenie Hyundai poskytol tlačidlo s mesiačikom, ktoré ho jednoducho vypne.
Celý začiatok týždňa som jazdil na Grande a hovoril si, že je škoda, že automobilka nepoužila vyhrievaný volant, veď v Genesise bol mojim obľúbeným prvkom. Bolo mínus pätnásť, chytil som volant iba jednou rukou a šoféroval. Dokonca som si napísal absenciu aj do poznámok ako mínus. Lenže koncom týždňa, keď už bolo plus päť som pri zatáčaní zbadal akýsi malý gombík pod volantom vľavo na stĺpiku riadenia. Tam bol schovaný, nindža jeden! Posledné dni som teda jazdil tak, aby som dohnal to, že som o funkcii nevedel.
Maskuje hmotnosť
Hyundai Grand Santa Fe váži skoro dve tony. Preto akékoľvek myšlienky na naháňanie športových kupé musia vyletieť z hlavy. Najmä pri pohľade na špecifikácie. Pod kapotou je jediný motor 2,2 CRDi VGT s výkonom 145 kW (197 k) a krútiacim momentom 436 Nm.
Papierové hodnoty môžu nejedného pozorovateľa sklamať, ale v reálnom svete pôsobí Grand veľmi vyrovnaným dojmom. Prevodovka so šiestimi stupňami radí hladko a vôbec netrhá. To možno aj preto, že sa konštruktéri neobťažovali s pridávaním športového režimu. Ten má už volant cez FlexSteer a to stačí. Nemôžeme oponovať. Občas sme síce využili manuálne radenie pákou, ale ani to by nebolo nutné.
Veľké sedemmiestne SUV nemôže v zákrutách bojovať s fyzikálnymi zákonmi. Preto sa nakloní, ale stabilitou a držaním stopy porazí aj niektoré štvorkruhové sedany. To asi aj preto, že motor nie je vysunutý pred prednú nápravu a rozloženie hmotnosti vďaka veľkému kufru nemá ďaleko od toho ideálneho.
Prakticky jediný problém pri jazde budete mať v noci. Tlmené svetlá s natáčaním svietia výborne, ale to sa bohužiaľ nedá povedať o diaľkových. Nesvietia síce vyslovene zle, ale prechod medzi tlmenými a diaľkovými nie je tak výrazný, ako sme čakali.
V pondelok som sadol do čistého auta. Lenže snežilo. Diaľnica na sever zatiaľ vyzerala celkom schopne. Lenže pri Trenčíne sa to akosi pokazilo. V rýchlom pruhu bolo vidno tenkú vrstvu snehu. Preto samozrejme všetci spomalili a išli v pomalom asi päťdesiat. To ma vôbec nebavilo. Smerovka vľavo a ajhľa, to je len poprašok! Takže stovka a zrazu celá kolóna za mnou. Obrovská karoséria ani zďaleka nenaznačovala, že by som šiel proti tomu, čo zvláda. Lenže pri Dubnici nad Váhom prišla horšia situácia. ABS na snehu fungovalo, spomaľujem na 60, lebo niekoho to s rýchlym pruhom napadlo tiež, len nemal niečo potrebné na rýchlejšiu jazdu. Nech to už boli skúsenosti, auto, či odvaha, to je jedno, radšej som zišiel z diaľnice. Veď aj tak som chcel v Ilave zliezť. Bočné cesty boli výrazne viac zasnežené. Ale to bola tá správna zábava. Zistil som kedy a v akom momente sa k prednému pohonu pripája ten zadný a každá zákruta prichádzala s jemným šmykom. Pretáčavý šmyk v obývačke! Nadšenie každým kilometrom stúpalo! Miesto toho, aby som auto zaparkoval pred dom a šiel dnu, musel som si to ešte užiť. Vyliezol som na kopec, kde až na vrch vedie asfaltka, akurát iba prehrnutá, bez posypu. Úsmev od ucha k uchu, ako Kanaďani v South Parku. Jedna časť nebola odhrnutá vôbec. Našiel som pre istotu číslo na kamaráta, čo má traktor a vyrazil vpred. Grand Santa Fe sa statočne popasovalo aj s 15 centimetrami čerstvého snehu. Bez akéhokoľvek zaváhania. Traktor nebol nutný, ani potrebný. Cestou dole som oproti zbadal nejaké auto. Tak som zastavil a zacúval hore do hlbokého snehu, aby som sa uhol. Lenže borci s Puntom skončili už v polovici posledného výstupu.
Nástupník trónu
Ak je Genesis kráľom ponuky automobilky, tak Grand Santa Fe je hneď, tesne za ním. Ponúka výborný komfort a dostupnosť. Prím však hrá obrovský priestor. Vyzerá, že Hyundai zaň aj statočne pýta. Veď základ stojí 43 990 eur. Lenže už ten má skoro všetko. Pripláca sa iba za metalízu, panoramatické strešné okno, či automatické parkovanie. Náš testovaný kus stál celkovo 47 390 eur. Veľa? Ani náhodou! Podobne výkonné a vybavené Audi Q7 vyšlo z konfigurátoru s cifrou 71 142 eur. Jasné, má osemstupňový automat, ale je naozaj potrebný a hodný príplatku? Samozrejme, s Hyundaiom nebudete mať imidž futbalistu Menčestru Junajtid, ale niekedy sa trochu nenápadnosti, aspoň z hľadiska značky, hodí. Pri troche snaženia sa aj so šesťstupňovým dalo jazdiť pod 8 litrov. Celkový priemer sme však mali 8,1 aj kvôli snehovým radovánkam. A nesmieme zabúdať, že Grand Santa Fe má štandardne päťročnú záruku bez obmedzenia najazdených kilometrov. Jediné, čo by sme zvažovali by bola alternatíva krátkeho Santa Fe so siedmimi sedadlami a manuálnou prevodovkou.
Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi VGT
Motor | R4 |
Objem | 2199 cm3 |
Výkon | 145 kW (197 k) pri 3800 ot/min |
Krútiaci moment | 436 Nm pri 1800-2500 ot/min |
Prevodovka | Automat 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4915 mm |
Šírka | 1885 mm |
Výška | 1690 mm |
Rázvor osí kolies | 2800 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1916/2630 kg |
Batožinový priestor | 634/1842 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,3 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 9,9/6,2/7,6 |
Emisie g CO2/km | 199 |