Hyundai má jeden model, ktorý sa pýši titulom najdôležitejší a najpredávanejší. To je celkom logické tvrdenie, taký model má predsa každá automobilka. Lenže celosvetovo nie je najúspešnejším ani model i20, ani i30, ale práve sedan Elantra. Dôležitosť v modelovej ponuke mu uprieť nemožno. Darí sa mu najmä na amerických a ázijských trhoch.
Oživenie predaja sedanu na európskych trhoch má priniesť nová generácia, ktorá získala ocenenie Red Dot za dizajn a niekoľko ďalších cien. Ale nech je cien koľkokoľvek, omnoho väčšiu šancu zaujať ako dizajn má nová ponuka motorov. Už nie je len o benzínovom štvorvalci, ako alternatíva prichádza naftový agregát.
Už mu chýbajú len bezrámové dvere
Tvary teda získali cenu ta dizajn. Ale hodnotenie poroty sa nemusí vždy stotožňovať s tým, čo si reálne myslia ľudia, ktorí sú cieľovou skupinou modelu. Sedan z kórejskej produkcie sa môže prezentovať jemne dynamickým, ale stále konzervatívnym dizajnom. Nie, vážne, je pekný. Aj v reálnom svete.
Dalo by sa skonštatovať, že práve Elantra je tým športovejším sedanom v ponuke automobilky, popri elegantnejšom modeli i40. V rámci brainstormingu mohli konštruktéri navrhnúť bezrámové dvere, čo by pridalo autu ešte iný nádych a mohli by ho zaradiť medzi štvordverové kupé. Vlastne lacné štvordverové kupé nemá v ponuke nikto a Elantra by bola celkom jedinečná, z tohto pohľadu.
Elantra nedostala LEDky dopredu. Takže ako marketingový ťahák fungovať nemôžu. Lenže úzke svetlá za šošovkami schovávajú xenónové výbojky svietiace naozaj dobre. Spolu so šesťuholníkovou maskou chladiča vytvárajú dostatočné povedomie o zaradení ku automobilke. Je to Hyundai už na prvý pohľad. A ako dynamizujúci faktor vystupujú hmlovky, či skôr zárezy, v ktorých sú integrované.
Disky s priemerom 17 palcov sú najväčšie, ktoré má Elantra v ponuke a sú k veľkosti auta adekvátne. Nevyrazia dych, ale ani nevyzerajú neprístojne. Aj farba Ice Wine je výborná z pohľadu praktickosti. Takmer na nej nie je vidno znečistenie. Len s ňou auto trochu zaniká. A to sú vo vzorkovníku dva odtiene červenej, žltá a aj dve modré. Vyberajte kľudne z nich. Nech sa rozhodnete pre ktorúkoľvek farbu, snímače parkovacieho systému budú vždy bronzové. Už sme to videli na i40 a je to celkom prekvapujúce.
Navigáciu nehľadajte, ostatné sa ľahko ovláda
Minulá generácia Elantry mala príjemný interiér, ale ako tŕň v oku pôsobil maličký displej. Nová Elantra sa zlepšila. Nehľadajte síce multimediálne centrum s obrovským dotykovým displejom ako v Peugeote 308, ale aj 5 palcov je viac ako pôvodný displej s veľkosťou čosi medzi Nokiou 3510i a iPhonom 3G. Naviac zobrazenie kamery používa celkom dobre kontrastný a aj v noci dobre zobrazujúci systém.
Keď sme pri tom, malý displej nechal veľa miesta na tlačidlá. Sú veľké a dajú sa ovládať aj v rukaviciach. Tie síce nebudete potrebovať, lebo výbava Premium má v základe vyhrievanie volantu a štyroch sedadiel, ale aspoň tie tlačidlá trafíte kedykoľvek a možno sa ich naučíte ovládať aj bez pohľadu. Na malom dotykovom displeji je síce triafať tažšie, ale stále sa to dá bez problémov zvládnuť. Jedine vás možno bude štvať, že názov kapely a pesničky pri prehrávaní z USB stále behá dokola. Nás ešte celkom nahneval fakt, že Elantra nezožrala USB kľúč s 64 GB. Museli sme preto siahnuť po záložnom 4 GB.
Na displeji logicky nemusíte hľadať ani klímu. Má úplne prehľadné a logické ovládanie tam, kde by malo byť. Prekvapivo sme v interiéri našli iba jeden nevyužitý ovládač. Teda iba jedno tlačidlo, ktoré nie je obsadené. To sa tak často nevidí ani pri drahších autách.
Priestoru je na predných sedadlách dosť a každý si nájde polohu veľmi rýchlo. Spolujazdcovi chýba výškové nastavenie, ale vodič sa sťažovať nebude. To až po 400 kilometroch je potenciál, že príde nepohodlie pre chrbát. Ak však takú trasu absolvujete častejšie, tak máte stále možnosť siahnuť po väčšom i40. Na zadných sedadlách je miesta dosť. Hlavne ak hľadíme na priestor pre nohy. Na hlavu to tak ružové nie je a pri normálnom sedení sa dotkne hlavou stropu každý, kto má nad meter-osemdesiat. Kufru sa dá vyčítať len klasický sedanový problém, malý otvor a, v tomto prípade, aj kĺby zasahujúce do priestoru.
Možno si to málokto všimne, ale páčky pod volantom sú vynikajúce. Pôsobia takým dojmom, že by sa uživili aj v malom modeli Genesis.
Automat výborný, motor tiež
Kým predchádzajúca generácia mala v ponuke iba štvorvalec spaľujúci benzín, čo sme už spomenuli, teraz je v ponuke aj naftový agregát. Práve benzínový bol super, mal aj nízku spotrebu, preto nový naftový vytvára otázniky, či ho naozaj treba. Skrátime to, je fakt dobrý, málo žerie a slušne ťahá.
Motor má celých 100 kW (136 k), ale zaujímavejší je krútiaci moment 300 Nm pri sedemstupňovom dvojspojkovom automate. Ak zvolíte kombináciu diesel-manuál, tak bude krútiaci moment obmedzený na 260 Nm.
Ťahu sa nedá nič vyčítať, dokonca aj prevodovka radí úplne dokonale hladko. Nezáleží jej, či má režim Eco, či Sport, jedine pri Sporte točí omnoho viac a necháva nižší prevodový stupeň, Eco radí čo najvyššie, ale zároveň nedusí motor. Dlhá veta, ale veľa hovorí. Prevodovka je naozaj super. A motoru sa nedá tiež nič vyčítať.
Spokojnosť panovala aj so spotrebou. Celkový priemer sa ustálil niekde okolo 5,5 litra. Ale v prípade snahy sme dali aj hodnoty tesne nad 4 litre. Odhlučnenie bolo slabšie ako pri i40, avšak stále Elantra patrí medzi naozaj výborne odhlučnené autá. Klobúk dole.
O športovej jazde nebudeme veľa hovoriť. Auto je celkom stabilné a predvídateľné. Lenže celkové nastavenie nenúti ísť rýchlo. Pôjdete síce tak, že nikoho nebudete brzdiť, ale v Elantre máte pocit, že nepotrebujete ísť ako bez mozgu, nemusíte sa pretekať, nemusíte ísť ako na Le Mans. Ukľudní vás.
Cena kontra hodnota
Za priaznivú cenu dostávate v Elantre dosť muziky, teda dosť auta. Naviac dosť dobrého auta. Musí však bojovať s konkurenciou. Prístrojová doska ho pasuje za príbuzného Seatu Leon, ale ten sedan v ponuke nemá. Takže treba spomenúť Toyotu Corolla, Opel Astra sedan, a v neposlednom rade veľmi dobrý Ford Focus sedan. V naftových motoroch by sa situácia zdala podobná, ale benzínové agregáty vytvárajú rozdiely. Elantra a Corolla majú v ponuke atmosférické agregáty, Focus a Astra sa spoliehajú na prepĺňané. Takže záleží od použitia vozidla. Dizajnovo má však práve Elantra navrch oproti všetkým konkurentom. Teda až do momentu, kedy na trh príde Renault Mégane Grandcoupé. Ten zamieša karty najmä ak bude v ponuke aj ako GT. Tomu by však mala konkurovať výkonnejšia Elantra, tiež s označením GT a výkonom niekde pri hodnote 147 kW (200 k). Ak chcete vedieť koľko Elantra aktuálne stojí, tak odporúčame cenníky na stránke hyundai.sk, testovaný kus stál 24 130 eur.
Hyundai Elantra 1,6 CRDi 7AT Premium
Motor | R4 nafta |
Objem | 1582 cm3 |
Výkon | 100 kW (136 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 300 Nm pri 1750-2500 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7 stupňová dvojspojková |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4570 mm |
Šírka | 1800 mm |
Výška | 1450 mm |
Rázvor osí kolies | 2700 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1420/1900 kg |
Batožinový priestor | 458/- l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,0 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 4,7/3,8/4,1 |
Emisie g CO2/km | 109 |