Test Honda Jazz Crosstar: Veľké cute auto na malom pôdoryse

Honda Jazz je jedným z posledných zástupcov toho, čo vyzerá ako MPV, ale zmenšené. Kedysi mal takýto automobil v ponuke takmer každý výrobca v Európe. Ale crossovery a SUV tejto veľkosti sú zjavne väčším ťahákom a predajným úspechom. Honda tak vlastne ostala sama. A skĺbila do crossoveru MPV a SUV.

Malý Jazz je možné kúpiť ako klasický model, ale je v ponuke ako Crosstar, čo je vlastne niečo ako Scout pri Škodovkách, alebo Active pri Fordoch. A je už na prvý pohľad jasné, že práve tento štýl sa Jazzu hodí. Nie je taký elegantný, vyzerá drsnejšie a akčnejšie. Jedno je Clark Kent a druhé v štylizovanom kostýme priamo Superman. Nie, lietať nevie.

Definícia slova „Cute“

Jazz je malé auto, veľmi malé, patrí pôdorysom do segmentu A. To znamená, že keď zaparkujete v bežnom parkovacom mieste, podľa vzoru bežného pracieho prášku, tak bez problémov vyjdete von a stále budete mať miesta naozaj veľa. Okolo auta. Dokonca v rámci jedného parkovacieho miesta dokážete otvoriť aj veko batožinového priestoru.

Malé auto je od ostatných Jazzov odlišné. Crosstar pridáva ten crossoverový prvok, ktorý je pre mnohých príťažlivý. Takže zabíja dve muchy jednou ranou. Aj je to veľkopriestorové malé auto, aj vyzerá ako crossover a aj nepotrebuje vôbec pohon všetkých kolies. A má najmä bledomodrú farbu karosérie, ktorá robí tú výraznú časť slova kjut, čo z angličtiny znamená milý, až zlatý, samozrejme nie doslovne.

Od bežného Jazzu teda Crosstar odlišuje výrazné plastové lemovanie spodnej časti karosérie. Dvojfarebné lakovanie celkovému dojmu ešte prospieva, rovnako ako kompletne nové nárazníky a ešte naviac aj zakomponovaná väčšia maska chladiča. Takmer sa dá povedať, že tých dizajnových zmien je toľko, že sú to naozaj ľahko rozoznateľné verzie.

Drsne a terénne vyzerajú aj disky kolies. Teda v prípade ak margarétka, či iný kvietok s piatimi lupeňmi vyzerá drsne. Profil pneumatiky však hovorí jasne, poškriabať tieto disky nebude až tak ľahké. To sa môže hodiť pri prejazde tej poľnej cesty, čo vedie skratkou okolo dediny, keď bude treba ísť nutne preč počas ďalšieho zákazu vychádzania.

Málo miesta zaberá, veľa miesta ponúka

Zvonka to síce vyzerá ako naozaj malé auto, ale vnútro dokáže prekvapiť. Veď len samotný batožinový priestor je dosť veľký. Má síce takú skokanskú rampu pre autá na diaľkové ovládanie, teda nemá rovnú podlahu, ale to nevadí, je výborne využiteľný. Dokonca má pod podlahou taký hlbší priečinok, do ktorého vlezie celá povinná výbava, alebo špinavé bagandže po návrate z húb z extravilánu obce.

Na zadných sedadlách je až prekvapivo veľa miesta. Ako bonus prinášajú možnosť vyklopiť sedák smerom nahor. To vytvorí vyšší priestor na prevoz hocičoho, čo by inak do auta nevliezlo. Honda tomuto hovorí Magic Seats a je to taký charakteristický prvok už dlhšie. Dôvodom na to, že sa dá s takýmto niečím kalkulovať je presunutie palivovej nádrže pod predné sedadlá.

Vpredu je teda priestor postavaný okolo stredového tunela, nádrže a prístrojovej dosky. Pre vyšších môže byť horšou správou tá nádrž, ktorá je neumožňuje skrčiť si nohu pod sedadlo aj napriek vyššiemu posedu. Ale aj tak je priestoru dosť. Pred radiacou pákou je miesto na odloženie mobilného telefónu aj s možnosťou nabíjania bezdrôtovo.

Čo je však výrazný, ale extrémny pokrok pre Hondu je informačno-zábavný systém. Ten je úplne nový, vyzerá super a má rýchle reakcie. Toto je pre automobilku skok minimálne o dve desaťročia vpred. Už nie je najlepšou možnosťou pustiť Apple CarPlay, vodič môže nechať aj pôvodný systém. Aj keď ku Apple CarPlay znova prichádza šok. Honda implementovala bezdrôtové pripojenie. Ku pohode na palube ešte prispieva aj lesklý biely plast, veľa prvkov čalúnených peknou látkou aj na prístrojovej doske a tiež rôzne odkladacie priečinky. V rohoch pri sklách je držiak na plechovku. Keď naň nasmerujete výduch klimatizácie, tak sa dá označiť ako chladený, alebo vyhrievaný.

Hybrid prichádza s označením e:HEV

Najskôr sa pozrime na asistenciu, vo výbave je udržiavanie v pruhu a tiež adaptívny tempomat. A zmenilo sa toho veľa aj na bezpečí výhľadu. Primárny nie je prvý stĺpik, ale druhý, čím Honda vytvorila dojem akéhosi akvária okolo prístrojovej dosky. Výhľad je tak omnoho väčší a uhly, kde by sa niekto mohol schovať sú teda menšie.

Dobre a teraz ten pohon. Jazz Crosstar, teda vlastne akýkoľvek Jazz, je hybridný. Ale môže ísť pár kilometrov výlučne na elektrickú energiu. V hybridnom režime motory spolupracujú a spúšťajú sa podľa potreby. Reálne ani nepoznať, okrem zvuku, kedy sa zapína spaľovací motor. To je príjemné zistenie, nesprevádza ho žiadne trhnutie ani nič podobné.

Vlastne jediným negatívom pohonnej sústavy je zvuk. Pri vytočení znie trochu ako vysávač s motorom z miešačky. Ale do takéhoto stavu sa dostanete v meste naozaj málo a mimo mesta tiež len zriedka, pričom ho môže ľahko trochu prekričať zvuková aparatúra, ak je zapnutá na normálnu hodnotu hlasitosti.  Pohonná sústava je inak výborná. Pri jazde mimo mesta a v meste sa dá jazdiť do 4 litrov na sto kilometrov. My sme skončili aj s diaľnicami na hodnote tesne pod 5 litrami.

Dobiť batériu nie je možné z verejnej elektrickej siete. To by bol malý Jazz ťažký aspoň ako Star Destroyer z Hviezdnych vojen. Klasický hybrid dokáže používať silnejšiu rekuperáciu v režime B, kedy výraznejšie spomaľuje auto. V priebehu brzdenia z diaľničnej rýchlosti až po výjazd je možné väčšinu nabiť. Teda použitím režimu B a kľudne aj bez dotyku brzdového pedálu. Toto reálne funguje a je úsporné. Honda má hybridy vymakané!

Malé auto s vnútornou veľkosťou o triedu väčšou

Pokročilý hybrid, asistenti, pekný dizajn, je jasné, že toto nemôže byť ani vo sne lacné auto. Toto konkrétne, so všetkým, čo treba, stojí 24-tisíc eur. Je to cena úplne adekvátna tomu, čo ponúka. Akurát výkonový prejav je trochu ležérnejší a Jazz pôsobí ako keby mal o niečo menší reálny výkon oproti číslam na papieri. Avšak to dokonale vyvažuje nákladmi na prevádzku, ktoré sú, vzhľadom na spotrebu fakt nízke. Vlastne jediným príplatkom, ktorý autu treba je metalické lakovanie. Za danú sumu je Jazz Crosstar veľmi pekným malým autom, ktoré sa ľahko schová do akéhokoľvek parkovacieho miesta.

Honda Jazz Crosstar e:HEV

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem 1498 cm3
Výkon  80 kW (109 k) pri 5500-6400 ot/min
Krútiaci moment 253 Nm pri 4500-5000 ot/min
   
Prevodovka Jednostupňová e-CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4044 mm
Šírka 1694 mm
Výška 1526 mm
Rázvor osí kolies 2517 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1300/1710 kg
Batožinový priestor 304/1205 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,4 s
Spotreba (mesto/mimo mesto/komb.) 2,4/4,3/3,6  l/100km
Emisie g CO2/km 82