Test Honda HR-V 1,5 i-VTEC MT: Menej je niekedy viac

Atmosférické motory sú dnes už tak trochu vymierajúci druh. Turbo nie je len výsadou naftových motorov, trend downsizingu preniesol technológiu aj do benzínových motorov. No nie všetky automobilky sa vybrali touto cestou. Malé SUV od Hondy má v ponuke len benzínový motor, testovali sme práve atmosférickú verziu s pohonom prednej nápravy. Ten oturbený na nás ešte len čaká.

Teória vs. realita

Honda je, v podstate, ekvivalentom vzťahu z rozumu. Neviete sa rozhodnúť, aké auto si zaobstaráte? Či dáte prednosť dizajnu, spotrebe, motoru, cene, dostupnosti servisu, komfortu? Keď požiadate o radu známeho, čo sa „v autách vyzná“, väčšinou dostanete rovnakú odpoveď – kúp si teda Hondu. Nová HR-V je ale viac, ako len bezproblémovým strojom. Áno, posledné úpravy sú viac-menej kozmetické, vozidlo dostalo masívnu chrómovú výbavu.

Predná maska je lemovaná lesklou lištou spájajúcou svetlá skutočne impozantných rozmerov. Ďalší chróm udrie do očí nad prahmi dverí, na kľučkách, na dverách batožinového priestoru. Napriek množstvu sú tieto doplnky vkusné a neoslepia vás, aj keď v kombinácií s metalickou farbou Midnight Blue Beam sa o nenápadnosti hovoriť nedá, to ale ani nikto nechce. Práve farba je dosť diskutovanou témou, 10 z 10 ľudí nás presviedčalo, že vozidlo je čierne a nie modré, väčšina, aj napriek údajom v technickom preukaze, sa o opaku presvedčiť proste nedala. No na slnku sú modré odlesky krásne.

Ďalším údajom z techničáku je výkon, 96 kW (130 k). Noo… Vyzerá to fajn, HR-V je menšie SUV, no realita iná. Áno, vyšplháte sa aj na 180 km/h, po dlhých minútach a pomoci gravitácie, no pri predchádzaní na okreskách je absencia výraznejšej agility trochu nervy drásajúca. Šesťstupňová manuálna prevodovka je sprevodovaná dobre, no ani pri preradení zo šestky do trojky nenastala zmena zrýchlenia dostatočná na úplne bezpečné predídenie kamióna v bezpečnej vzdialenosti.

Ak niekto namieta o mestskom charaktere vozidla, aj v hustej urbánnej premávke občas potrebujete vyriešiť krízovú situáciu výrazným akcelerovaním. Deaktivácia ekorežimu pomocou tlačidla ECON vo väčšom bratovi CR-V dokázala tento efekt eliminovať, v HR-V to však je, v súvislosti s pretavením výkonu na vozovku, bezpredmetné, či je aktivované alebo nie. Spotreba na úrovni 7,6 litra na sto kilometrov sa síce od deklarovaného údaju, ako už býva zvykom, líši o presné dva litre, no tých 5,6 snáď ani nikto neočakáva a aj reálna spotreba je vcelku príjemná.

V opačnom spektre vnímania oproti svižnosti motoru je podvozok. Svetlá výška na úrovni 185 mm je veľmi užitočná, nemusíte sa báť obrubníkov pri parkovaní v meste ani nerovností na poľnej ceste pri víkende na chate. Komfort je veľmi vydarený. Žiadna tvrdosť ani uplávaná mäkkosť, vozidlo aj v zákrutách drží na vozovke, precitlivené chrbtice pocítia len veľmi miernu nedotáčavosť. Aj pri hrboľatej prašnej ceste si môžete pochvaľovať, malé SUV z nikoho dušu nevyklepe.

Absencia 4×4 nie je problémom, prejazdnosť je dobrá aj s predokolkou, pokiaľ sa niekto nevyberie na hrebeň kopca popri lyžiarskom vleku, do takýchto extrémov ale snáď malé SUV nikto hnať nebude. Ak ale predsa, traverzovaním by to šlo. Na vrchole zoznamu kvalít sú určite brzdy. Efektivita aj dávkovanie je vyladené skutočne výborne, dokážete zastaviť na kúsku a aj pri prudkom brzdení na diaľnici pri strete s arogantným uzurpátorom ciest šetriacim žiarovky v smerovkách nikomu v kabíne slezinu neutrhne. Ručná brzda je elektronická, automaticky aktívny je asistent rozjazdu do kopca, spoľahlilvo vozdilo podrží aj pri dlhšom váhaní.

Ako doma

Interiér, aj napriek čierno-čiernemu prevedeniu, pôsobí veľmi príjemne. K tomuto faktu určite prispievajú najmä veľmi pohodlné vyhrievané sedadlá. Usadí sa v nich každý, tvarovanie aj tuhosť je optimálna, ani dlhé trasy nie sú utrpením a cestou k chiropraktikovi. Použité materiály sú obstojné, kombinácia plastov ponúka mäkké aj tvrdšie plochy, no má aj prvky luxusu v podobe lesklého stredového panelu okolo prevodovky. Na pohľad príjemné, no to večné leštenie, aby to v interiéri nevyzeralo ako hračky popoludní v preplnených jasliach, je trochu otravné.

Kožený multifunkčný volant je väčší, no do rúk zapadne optimálne aj napriek tenšiemu vencu. Pri dizajnovaní radiacej páky použili opačnú funkciu zoom, ako pri volante, pripomína viac joystick na ovládanie hydrauliky v modernom pracovnom stroji. Panel ovládania dvojzónovej klimatizácie je pokračovaním lesklých prvkov, tlačidlá sú dotykové, vyžadujú si trochu viac pozornosti pri nastavovaní, no dizajnovo je tento prvok veľmi vydarený.

Dotykový je aj panel infotainmentu, ten dostal prevedenie matné, eliminuje tak odlesky nežiaduce najmä pri orientovaní sa v neznámom meste pomocou GPS navigácie. Trojica budíkov s centrálnym ukazovateľom aktuálnej rýchlosti s farebným ukazovateľom ekonomickej jazdy je prehľadná. Vpravo je displej palubného počítača, na ktorom sa zobrazujú aj všetky informácie ohľadom jazdných asistentov. Grafika je jednoduchá, no účel splní maximálne. Krásnym prvkom je lúčové podsvietenie stredného budíka, jemné modré lúče síce nemajú praktický význam, no estetický áno.

Výduchy klimatizácie pred spolujazdcom ponúkajú nepropagovanú funkciu naviac. Vzhľadom na ich veľkosť a umiestnenie, dajú sa použiť ako sušič vlasov, keď už nestíhate splniť časový limit pri návšteve plavárne. Pasažieri na zadných sedadlách sa síce moc nerozvalia, no ani neatakujú kolenami chrbticu vodiča, HR-V klame telom a vôbec to nie je také malé vozidlo, na aké sa hrá, dokonca ani priestor nad hlavou neutrpel vajcovitým tvarom karosérie. Priestor je veľkorysý, aj výbavu pre rodinu na víkend zbalíte do 470 litrov objemného batožinového priestoru vcelku pohodlne. Ak potrebujete previezť niečo objemnejšie, po sklopení zadných sedadiel sa otvorí 1533 litrov pre náklad. Keďže nádrž je umiestnená pod prednými sedadlami, je to ten schodík, do ktorého spolujazdec neustále kope, keď si chce nohy posunúť viac pod seba, vzadu je po vyklopení sedacej časti zadnej lavice dosť miesta na prevoz napríklad palmy poctivo v noci vykopanej cestou z dovolenky. Karosérie typu SUV sú veľmi obľúbené, komfort nastupovania a vystupovania je nepopierateľný.

Viac, ako očakávate

Testovaný kus bol vo výbave Elegance, nad ktorou je ešte o stupeň vyššia Executive pre atmosférický motor. No aj tu je zoznam príslušenstva, prvkov bezpečnosti a komfortu skutočne rozsiahly. Cez multifunkčný volant ovládate nielen multimédiá a pripojený mobilný telefón, ale aj informácie palubného počítača. Tlačidlá na aktiváciu a deaktiváciu jazdných asistentov sú vedľa dverí naľavo pod výduchom klimatizácie, systém štart/stop v strede pri radiacej páke, tempomat má zasa ovládače na volante, je to trochu rozhádzané.

Aj keď tempomatu chýba adaptívny režim, horší je fakt, ako motor nezvláda udržať rýchlosť na diaľnici do kopca a systém si vyžiada, aby ste preradili na nižší prevodový stupeň. No je to len o zvyku, treba len predvídať a uľahčiť motoru popredu. Dobre vyladený je systém upozornenia na vybočenie z jazdného pruhu, rovnako aj upozornenie na blížiacu sa kolíziu. Výstražná signalizácia je výrazná a funguje s predstihom, je to skvelý pomocník bezpečnosti. Prekvapil nás systém rozpoznávania dopravných značiek, spoľahlivosť sa blíži sto percentám.

Automatické prepínanie diaľkových svetiel zo stretávacích je tiež spoľahlivé, no po manuálnom spustení diaľkových a následnom prepnutí do stretávacích, je automatický systém deaktivovaný a zapnete ho znovu len vypnutím a zapnutím svetiel. Infotainment si tiež ide vlastnú cestu. V Honde zvolili operačný systém Android a zadanie pre vývojárov asi bolo: „Skomplikujte to najviac, ako sa dá.“ Ikony sú neprehľadné, na zorientovanie sa je potrebný istý čas a ovládanie za jazdy neodporúčame, odoberá to totiž priveľa pozornosti od sledovania premávky.

Mapy GPS navigácie sú taktiež dosť svojské, zobrazenie má asi predstavovať 3D pohľad, ten navodili tieňovaním terénu, takže kopce sú tmavé, údolia bledé. No prehľadnosť je dobrá, aj keď občas sme zaznamenali dezorientáciu systému a podľa ukazovateľa polohy sme sa ocitli niekde v priestore mimo cesty. Konektivita s mobilným telefónom tradične rozšíri funkcie a sprístupní aplikácie Honda Connect. Ponuka externých vstupov je vskutku bohatá, okrem bluetooth sú tu dva USB vstupy, jedna 12 V zásuvka vpredu, ďalšia pre pasažierov vzadu a taktiež HDMI vstup. Naozaj. Všetky sú zoskupené pod stredovým panelom aj s priestorom na mobilný telefón, je trochu menej poruke, no tak to má byť.

Atmosféra, či turbo?

Pri výbere je jedným z hlavných faktorov cena. Základ za výbavu Elegance je 22 190 EUR. Po započítaní pár príplatkových detailov a odpočítaní akciového bonusu sa model dostane na cenu 22 559 EUR, čo vôbec nie je zlé, vzhľadom na množstvo výbavy a dobrého komfortu. No prihoďte necelé štyri tisícky a máte verziu Sport s turbom, o 50 koní viac a nemusíte riešiť, či sa plne naložení vydriapete v pohode na kopec. Za ďalších 800 EUR je k dispozícií aj CVT prevodovka. Ale tú veľmi nechcete, manuál je lepší. 

Honda HR-V Elegance i-VTEC MT

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 6600 ot/min
Krútiaci moment 155 Nm pri 4600 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4294 mm
Šírka 1772 mm
Výška 1605 mm
Rázvor osí kolies 2610 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1312/1790 kg
Batožinový priestor 470/1533  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 192 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,0/4,7/5,6
Emisie g CO2/km 130