Nie, motorky to nemajú ľahké ani v mestách, ani mimo nich. Veľa vodičov áut ich dokáže ľahko prehliadnuť. Ale situácia sa zlepšuje a keď idete v zápche, tak chcete niečo malé, obratné a schopné prekľučkovať premávkou. Je jasné, že to nebude ten obrovský Harley a kolobežka je pre deti, hipsterov a korporátnych dochádzačov skrz mesto.
Zrazu to príde, precitnutie, rozžiari sa tá veľká žiarovka nad hlavou ako v komixoch. Skúter! A poriadny. Lenže ak sedíte v aute, tak asi málokedy máte inú skupinu ako základnú. Niektorá z úprav však umožňuje jazdiť na motorke s automatickou prevodovkou, objemom do 125 centimetrov kubických a výkonom do 11 kW (15 k). Takých je čím ďalej, tým viac a sú fakt dobré. V rukách sa mi ocitla Honda Forza 125.
Výzor relatívne veľkého skútra je, aj vďaka sivo-čiernej kombinácii naozaj parádny. Vyzerá tak, že ju nezaregistrujú radary, že sa preplazí bez povšimnutia. Odporúčam verziu verziu bez zadného kufra. Prečo? No veď ten by už radary detekovali. Ostré línie nevyjdú len tak rýchlo z módy. Svoj vlastný stealth fighter do rannej špičky nebudete zväčšovať batohom takýmto permanentným. Má to jeden zásadný dôvod.
Keď sa dostanete ku štartovaniu ostro rezaného skútra, tak zistíte, že kľúčik vám netreba. Aj Forza 125 má bezkľúčové ovládanie. A má batožinový priestor. To je výrazná devíza. Pod sedadlom umiestnite dve prilby, alebo mnoho iného. Nedáte tam melón, ibaže by bol menší a nie desaťkilový gigant. Ale dáte tam batoh, notebook a kľudne sa zbalíte na pár dní sólo výletu. Veľkosť kufra je naozaj obrovská. Ak k nemu na dlhšiu trasu predsa pridáte aj zadný box, tak sa zbalíte vo dvojici aj na týždeň pri mori. Lenže v takom prípade už je otázna vhodnosť motora s objemom 125 centimetrov kubických. Pre dvojicu je lepšia trojstovka Forza. Teda ak neberieme do úvahy, že Honda má v ponuke aj Integru.
Povedzme si ale na rovinu. Forzu s objemom 125 si kúpite kvôli tomu, že na ňu máte popri aute vodičák. Ale do Chorvátska na nej ísť nemôžete. Prečo? No, Rakúsko je v pohode, tam tento druh vodičáku akceptujú, Česká republika tiež, Maďarsko je tiež OK, ale Chorvátsko samotné nemá schválenú túto rozširujúcu smernicu a tým pádom aj na 125-ku potrebujete vodičák ako na veľkú motorku. Tieto informácie sú platné v rámci tretieho kvartálu roka 2019, takže odporúčame si aktuálnu situáciu pozrieť pred odchodom.
Ale v rámci pohodlia by sme kľudne výlet k moru dali, keby na to máme práve papiere. Aj keď, Slovinsko je bližšie a to… To fakt nevieme, či akceptuje túto vymoženosť. Vráťme sa ale ku Forze. Jednovalec má výkon presne 11 kW (15 k), čo prináša výkonovú výhodu 0,5 kW (0,7 k) oproti konkurenčnému X-Maxu od Yamahy. Poviete si, že to nemôže byť cítiť. Ale je. Mali sme naraz oba skútre a Forza bola živšia a rýchlejšia. Môže za to aj fakt, že Xko malo väčší štít a tým pádom väčší odpor vzduchu. Forza má štít elektricky nastaviteľný a keď ho dáte do nízkej polohy a skrčíte sa, tak nemáte problém z nízkoobjemového skútra dostať až 115 kilometrov za hodinu. Nám sa podarilo približne 125, ale to bolo na uzavretej a kontrolovanej testovacej trati.
Celkovo je ovládanie Forzy veľmi jednoduché a rýchlo sa dostanete aj do ovládania palubného počítača. V ňom nás čakalo prekvapenie. Po takmer 800 kilometroch naozaj rýchlych presunov nám v ňom svietila priemerná hodnota spotreby iba 2,4 litra. Keď sme šli dlhšie mimo mesto, konkrétne na trase Bratislava-Brno, tak sa tam objavila hodnota 2,2 litra. Pri medzimestskom presune vynikne výborné naladenie podvozku. Komfort vôbec netrpí, ale keď sa do zákruty opriete, naklopíte, tak cítite, že výborne drží zvolenú stopu aj na trochu zvlnenom asfalte. Inak, Forza 125 váži takmer 180 kilogramov. Je to kvôli pravidlám pre skútre a práve možnosti riadiť ho s vodičákom na autá. Niekde bolo, v niektorej smernici, že má takýto motocykel disponovať aj určitým pomerom hmotnosti a výkonu. Forza ho spĺňa.
Aj hmotnosť je dôvodom prečo je tento väčší skúter stabilný aj keď sa v protismere prerúti kamión. Na menšom skútri vás rozhodí ako víchrica voľne poletujúce pierko. Na Forze toto nehrozí. Honda vyrobila naozaj skvostnú 125-ku skúter. A nie je ani drahý. Sumu 4 790 eur považujeme za výbornú, na to koľko toho skúter ponúka. Ak však chcete jazdiť serióznejšie, tak zvážte veľký vodičák a trojstovku, ktorá je len o 560 eur drahšia. Lenže tá má, aspoň podľa technických údajov, spotrebu vyššiu o 0,8 litra. Pri aute s dvomi litrami objemu to nie je rozdiel, ale pri motorke, ktorá má žrať 2,3 proti 3,1 je to obrovský rozostup.
Povedzme si na rovinu, Honda je kráľom takto ľahko ovládateľných motoriek. Veď podobne sa dá jazdiť aj s Goldwingom s dvojspojkovou prevodovkou, ten je tak jednoduchý na ovládanie ako naozaj veľký skúter. Ale o tom až v ďalšom motocykolovom teste. Zatiaľ by nám stačila Forza do mesta. Je vynikajúca.