Test Honda CR-V i-VTEC 4×4: Rýchlo, kým je

Honda akosi očakáva okrem nového Civicu aj nové CR-V. Ale prečo by mali zákazníci čakať na nový model, keď tá súčasná, štvrtá je stále vo výbornej kondícii a má v ponuke niečo, čo už asi nástupca mať nebude. Máme na mysli výborný benzínový motor bez akéhokoľvek prepĺňania.

Atmosféra sa nedá očakávať, istou nápovedou by mohli byť motory v Civicu desiatej generácie, alebo skôr v americkej, piatej generácii modelu CR-V. Turbomotor s objemom 1,5 litra bude zaručenou stávkou na istotu pri odhadovaní potenciálnych modelov. Lenže dvojlitrová atmosféra má naozaj dobrú atmosféru. Úprimne, dávno som sa na test tak netešil. Kombinácia manuál, atmosférický dvojliter a štvorkolka znie naozaj výborne.

Stále púta

Zvoľte si na CR-V dobrú farbu a vôbec nebudete mať pocit, že sa v modelovom rade má niečo meniť. Práve červená Passion Red patrí k najlepším voľbám, pretože auto nezanikne medzi sivými autami na parkovisku. Výbava Elegance dostala menšie, ale zato dvojfarebné zliatinové disky. Jasné, väčšie disky vyzerajú efektnejšie, ale pri sedemnástkach sa nemusíte báť ani prípadného výletu mimo spevnených ciest, či do mestskej džungle s vysokými obrubníkmi.

Karoséria je stále pekná a pomohol jej pred pár rokmi facelift. Neprezentuje sa uhladeným dizajnom, ale skôr osloví fanúšika moderných technológii zložitejšími tvarmi z ktoréhokoľvek pohľadu. Môžeme povedať, že napríklad predné svetlá vyzerajú lepšie tie, ktoré nemajú xenónové výbojky a šošovky. Avšak, samozrejme, len do momentu zapnutia. Majú žltší lúč a LEDkové denné svietenie to ešte zvýrazňuje.

CR-V však vyzerá na vážne SUV, veď vpredu aj vzadu má plastové prvky imitujúce ochranu podvozka a motora. Pocit luxusnejšieho auta má zase navodiť poriadna porcia chrómu vpredu na maske, ale aj na zadných výklopných dverách. Od otvárania do boku sa automobilka odklonila už v tretej generácii, kedy tiež premiestnila rezervné koleso z piatych dverí.

Najväčší problém vonkajších partií je vzadu. Nie je ani tak vizuálny ako funkčný. Drvivá väčšina tých, ktorí otvárali batožinový priestor úplne intuitívne siahla pod znak, nad evidenčné číslo. Samotný otvárací mechanizmus je umiestnený nižšie v samostatnom otvore.

Na robota sa dá zvyknúť

Už od prvého kontaktu s Androidovým systémom v aute sa nikomu v redakcii príliš nezdal. Ale dá sa naň zvyknúť. Je síce ťažkopádny ako kamión na cyklotrase, ale človek je adaptívne stvorenie a zvykne si aj na španielske čižmy. Naviac vyzerá ako aftermarketový kúsok, najmä je zaujímavé otváranie mechaniky. Celý displej sa vyklopí do vodorovnej plochy a odhalí štrbinu na CDčka. Pritom vytvorí zdanlivo stolík na odloženie niečoho ako pohár, pred čím ale varuje piktogram. Asi to niekto okamžite skúšal.

Informačno-zábavný systém má ešte jednu otravnú súčasť používania. Po každom naštartovaní musíte potvrdiť klasické bezpečnostné upozornenia. Ak to nespravíte, tak sa displej vypne. Musíte ho oživiť niektorým tlačidlom a potvrdiť, že nebudete mať systém ako vyrušujúci faktor. To by tam ale nemohol byť Android, všakže?

Okrem naozaj zložitejšie ovládateľného systému sa interiéru nedá veľmi veľa vytknúť. Možno ešte tenký veniec volantu. Naopak celkom zaujímavou funkciou, ktorá nie je bežne dostupná na iných autách je samostatné tlačidlo na ostrekovače svetiel. Ale automaticky po jeho použití musíte použiť aj stierače okien, veď trocha rozprášenej vody sa dostane aj na to čelné.

Na CR-V je naozaj vynikajúce, že si môžete nohu oprieť o stredovú konzolu a máte na to aj niečo ako mäkšiu sekciu. Ale nie to je tou najlepšou vlastnosťou. Tou je predsa priestor. Na ktoromkoľvek mieste máte naozaj dobrý pocit a ani kufor neutrpel. Batožinový priestor má 589 litrov a je dobre využiteľný vďaka rozumnému tvaru.

Atmo!

Vidieť v takomto aute atmosférický agregát je už celkom rarita. Najmä vo veľkostnej kategórii a cenovej hladine. Honda má v ponuke dvojliter s technológiou i-VTEC. Nárast výkonu je teda vo vyšších otáčkach, nie úplne odspodu ako je to pri prepĺňaných naftových agregátoch. Aj tie má Honda v ponuke a nie sú vôbec zlé, len nie vždy je nafta nutná.

Výkon 114 kW (155 k) je, na pohľad, dosť lenže hmotnosť nie je tiež malá. V reálnom svete sa agregát javí mdlejší, ale od štyroch tisíc otáčok motor výrazne ožije. Práve to je efekt VTECu. Nie je tu už brutálny kopanec ako kedysi, ale zmŕtvychvstanie je určite cítiť.

Motor je spojený s výborne fungujúcou manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Prekvapením nebola spotreba, ktorá sa bez diaľnic dala držať v okolí 7 litrov. Na diaľnici stúpla na 8-8,5 litra. Omnoho väčším prekvapením sú na aute malé odpory. Aj so zimnými pneumatikami CR-V išla konštantne aj tam, kde už ostatné autá väčšinou spomaľujú. Vzhľadom na pohon všetkých kolies je to naozaj zaujímavá charakteristika.

Od podvozku asi nebudete čakať športové ambície, čo je len dobre. Naviac sedemnásťpalcové disky s adekvátnymi pneumatikami príliš istote v zákrutách nepomáhajú. V teréne sme skúsili jazdu na snehu a to, čo sme chceli dať sme aj dali. Len netreba mať prehnané požiadavky. Pri CR-V zvážite jazdenie v teniskách, lebo spojka má naozaj mäkkú charakteristiku a v pevnejších topánkach s hrubou podrážkou sa trochu ťažšie dávkuje.

Neváhajte

Honda má v ponuke 1,6 i-DTEC s dvomi turbami a možnosťou zvoliť 9-stupňový automat. Ale automat môže mať aj dvojliter i-VTEC. Len tá má iba 5 stupňov. Výbavový stupeň Elegance tiež nič viac nepotrebuje a možno sa dá oželieť aj Androidový multimediálny systém. Cena takéhoto kusu je 26 650 eur, plus metalíza. Japonci majú veľmi jednoduchý systém príplatkovej výbavy. Maximálne pár prvkov a farba. Nič viac. Lenže do nižšej výbavy ako Elegance môžete mať iba s pohonom predných kolies.  A v zime pohon všetkých kolies oceníte. Takže ak chcete benzínové SUV, tak je práve CR-V úplne výbornou voľbou. V prípade ak nepotrebujete pohon všetkých kolies, tak si skúste aj Civic s atmosférou.

Honda CR-V Elegance 2,0 i-VTEC

Motor R4 benzín
Objem 1997 cm3
Výkon 114 kW (155 k) pri 6500 ot/min
Krútiaci moment 192 Nm pri 4300 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4605 mm
Šírka 1820 mm
Výška 1680 mm
Rázvor osí kolies 2630 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1592/2075 kg
Batožinový priestor 589/1669 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 9,3/6,3/7,4
Emisie g CO2/km 173