Test Ford Tourneo Custom MHEV: Tá doba prišla

Všetko bude mať elektromotor, nehovoríme teraz o sťahovaní okien, ani o stieračoch. Hovoríme o hybridizácii všetkých kategórii vozidiel. A to aj úžitkových. Dobre, Tourneo Custom je na hrane toho, čo je osobné a úžitkové, ale hybrid už má. Síce v ponuke úžitkáču Custom bude aj plug-in hybrid, teraz je k dispozícii mild-hybrid.

Povedzme si rovno, Custom nie je práve najnovším modelom v segmente. Ford ho predstavil už v roku 2012, pričom v roku 2018 prešiel výraznou modifikáckou. Avšak stále patrí k tým zástupcom triedy stredných úžitkových vozidiel, ktoré vyzerajú najmodernejšie. Vlastne Tourneo Custom je najfuturistickejším komfortným vanom na trhu. Skúsili sme práve jeho hybridnú verziu. Takže je to tu.

Dve dĺžky a budúcnosť

Tak ako ostatné Tourneá Custom má aj hybrid dve dĺžky. To ste nepotrebovali vedieť. Ale rozdiel je očividný. Prejavuje sa na rázvore a vnútronom priestore. Pritom rozdiel je takmer 37 centimetrov. Zadný previs sa vôbec nemení. A práve krátka verzia vyzerá, podľa nás, lepšie ako predĺžená.

Kompaktnosť je však len vizuálny dojem, aj tak má mikrobus na dĺžku takmer 5 metrov. Chýba mu len 27 milimetrov. Tvary karosérie opticky zmenšujú auto. Deje sa to hlavne pri pohľade na bok, spredu pôsobí dostatočne majestátne, táto verzia prezentuje svoju prítomnosť veľkou maskou chladiča s chrómovým lemovaním po boku a chrómovými rebrami.

Do témy zapadajú aj reflektory s LED denným svietením. Na svietenie v noci si musí vystačiť s xenónovými výbojkami. Chróm ešte pridávajú aj lemy hmloviek v spodnej časti nárazníka. Takto sa robí dynamicky vyzerajúci mikrobus. Vlastne, stále pripomína trochu ten dostavník z filmu Judge Dredd, ten so Sylvestrom Stallone. Ostré tvary ho k nemu naozaj približujú.

Zadok je už trochu bežnejší. Ale s ním sa asi nič viac nedá spraviť. Koniec-koncov, zvislé svetlá nezaberajú toľko miesta a výklopné zadné čelo na prístup do batožinového priestoru zase nezhoršuje výhľad vodiča cez vnútorné spätné zrkadlo. V tesnejších priestoroch budete mať problém, rovnako ako po otvorení. Zatvorenie ide naozaj ťažšie a treba si zo slučky prehmatnúť na samotné dvere. Alebo sa naučíte švih majstra šaolinu a zavriete to s pomocou sile mysle. Dobre, inak povedané, šľahnete s tým poriadne a aj sa pri tom trochu zohnete.

Komfort a samostatnosť

Do interiéru sa dá dostať cez prednú dvojicu dverí. Na predné dve sedadlá. Tu je matematika jasné. Ale vzadu je 6 sedadiel, čo tam? Ako sa dostať tam? Reálne sa to dá aj cez predné dvere, lebo medzi dvojicou predných sedadiel je ulička. Ale predsalen to bude jednoduchšie cez dvojicu posuvných dverí. Bez elektromotorov, normálnych, potiahnuť kľučku, posunúť, hotovo. Zatváranie je rovnaké.

Nastupovanie dozadu zjednoduší aj schodík a na dverách sú aj výklopné segmenty okien. Ale iné je dôležité. Zadných 6 sedadiel je unikátom v triede. Každé je samostatné a dá sa vybrať samostatne. Chcete mať tri rady so štyrmi sedadlami? Bez problému! Okrem samotnej praktickosti je toto riešenie aj jednoduchšie na používanie, lebo samostatné sedadlo je ľahšie ako dvoj, či trojlavica.

Pre zadnú časť je dostupná aj samostatná sekcia klimatizácie. Táto časť je manuálna. Píšeme to ako keby tá vpredu bola automatická. Nie, v Tourneu Custom automatická klimatizácia jednoducho byť nemôže. Toto je pre nás najväčšia záhada. Auto, ktoré má adaptívny tempomat, ktoré má mild-hybrid, ktoré má udržiavanie v pruhu, teda veľa pokročilých funkcií a nemá takú banalitu akou je automatická klimatizácia.

Keď už sme sa vrátili dopredu, tak sedadlá sú príjemné a nesedí sa na nich tak vysoko. Vyhrievanie? Check! Lakťové opierky? Check! Kožený poťah sivej farby naviac evokuje ešte väčší luxus ako prezrádza samotná cena auta. Automatická klimatizácia teda nie je, ale je nový displej s navigačným systémom a infotainmentom používajúcim SYNC3. Pripojenie telefónu cez bluetooth zvládne aj dieťa a funguje aj konektivita a zrkadlenie cez známe možnosti. Dobre, skúšame len Apple CarPlay, ale aj Android Auto bude určite v pohode.

Spotreba a výkon

Dobre, toto je dôležité a nové. Tourneo Custom má custom hybrid, ktorý je len mild. Takže má menší motor, malú baterku a na elektrickú energiu nejde samostatne. Elektromotor len pomáha spaľovaciemu agregátu. Dokonca ani nezvyšuje výkon, iba pomáha pri akcelerácii. Pozrime sa na papierové hodnoty, ktoré sa menia pri doplnení mHEV.

Táto verzia dosahuje výkon 136 kW (185 k), čo v kombinácii s pohonom prednej nápravy a manuálom predvádza pocitovo lepšie zrýchlenie ako najvýkonnejší Multivan, ktorý sme testovali začiatkom roka. Ale poďme na tie spotreby. V meste je bez hybridu priemer 7 litrov, mHEV ukrojí 1,1 litra. V kombinovanom cykle je to zo 6,3 litra na 5,6. Reálne sa s hybridom jazdí kombinovane do 8. Aj s diaľnicou.

Prečo je teda hybrid, aj keď mild, potrebný? Kvôli emisiám. Pokles z 164 na 147 znamená omnoho nižšiu pokutu v rámci systému CAFE. Aj napriek tomu, že sa na papierové hodnoty dostanete len s kľudom budhistických mníchov, tak budete využívať zrýchlenie, to, že prevodovka má príjemnú kulisu. Akurát spojka je príliš mäkká a necitlivá. Príde a povie vám, že neviete šoférovať? To nie, len si budete musieť zvyknúť na rozbiehanie.

Cestovanie v Tourneu Custom je príjemné, akurát zadné vzduchové pruženie je nastavené tuhšie. Musí predsa zvládať aj naložené auto. Ako teda auto používať? Môžete zapnúť režim ECO, ale nebudete to robiť. Môžete vypnúť start-stop, čo zase robiť budete. Mild-hybrid pomáha v určitých okamihoch, ktoré sa nedajú úplne ľahko postrehnúť. Všetko sa deje automaticky a plynule. Vlastne o elektromotore ani neviete.

Financie a detaily

Tourneo Custom je super vozdilom pre každého, kto chce prepraviť 6-8 ľudí. Teda šofér prepraví maximálne 7, ale nebudeme to rozoberať takto do posledného písmena. MHEV pomáha motoru, 8 odkladacích priestorov na nápoje zase pomáha vodičovi. Odkladacích priestorov je naozaj veľa a pri základni vodičovho sedadla je dokonca 230V zásuvka. Dokáže až 150W. Nie je to na uhlovú brúsku, ale nabijete hocičo. Za takto, vlastne, plne vybavený kus Tourneo Custom si Ford pýta 50-tisíc eur. Veľa? Tak šup do konfigurátora triedy V a Multivanu. Dobre, možno Caravelle. Ako bonus Fordu je záruka na 5 rokov a 200-tisíc kilometrov. Plus interiér pôsobí naozaj kvalitne.

Ford Tourneo Custom Titanium X 2,0 TDCi mildHybrid

Motor R4 nafta mHEV
Objem 1955 cm3
Výkon 136 kW (185 k) pri áno ot/min
Krútiaci moment 415 Nm pri niekoľko ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4973 mm
Šírka 2032 mm
Výška 1880 mm
Rázvor osí kolies 2933 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2389-2571/3200 kg
Batožinový priestor veľa l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h ??? s
Spotreba (WLTP) 5,6
Emisie g CO2/km 147