Test Ford S-Max AWD: Kúsok rebela

Rodina, pes, kočík, batožina, sud slivovice… Potrebujete zbaliť na dovolenku? Do Fiesty to nevopcháte. Do Focusu tiež s problémom. Ale pri C-Maxe sa to nejako láme, a S-Max je na to ideálny. Môže mať buď päť, alebo sedem miest. Podľa toho, čo zvolíte. Ale zvolte sedem. Nezavrhnite tú možnosť.

S-Max sa predviedol v roku 2006. Teraz má už druhú generáciu a okrem vymakaného dizajnu sa môže pochváliť aj tým, že sme fakt ťažko hľadali mínusy. A vlastne ešte v ponuke pribudla možnosť pohonu všetkých kolies aj v akciovej sekcii cenníka. Na test sme mali práve štvorkolku, dvojlitrovú naftu a naozaj bohatú výbavu.

Naozaj je pekný

Veľké autá majú krabicové tvary. Chybný predpoklad. Ford S-Max už v prvej generácii vyzeral výborne, ale druhá generácia je ešte niekde inde. Tvary sú naozaj vyvážené a nevadia ani relatívne menšie disky. Menšie v tomto prípade, pri veľkosti karosérie znamená osemnástky. Väčšie vôbec nechýbajú ani z jedného hľadiska.

Veľká predná maska je charakteristická pre každý súčasný Ford. Je od Fiesty na všetkom, až po Transit. S-Max ponúka vpredu dve možnosti svetiel. Buď halogénové, alebo Full LED. Buďme voči sebe úprimní, chcete ich. Svietia skoro dokonale a aj adaptívna funkcia prepínania rôznych druhov lúča je úplne perfektná.

Zboku vynikne prelis spájajúci kľučky dverí, či jemne sa zvyšujúca spodná línia okien. Na MPV sa tvári S-Max poriadne dynamicky. Možno by sme si odpustili nefunkčný výduch, ktorý má asi symbolizovať odvod tepla od bŕzd. Ale celkový dojem ani tento detail nekazí.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Keď sú predné svetlá parádne, zadné nemôžu byť iné. Využívajú tiež LEDky a spája ich chrómový pás s názvom auta. O tom, že je auto s pohonom všetkých kolies neinformuje žiaden nápis. V nárazníku je samozrejme niečo ako difúzor a koncovky výfuku sú reálne priznané. Rovnaké má aj jedna-päťka EcoBoost. Podľa toho, čo sme videli, tak AWD s 180 koňmi a PowerShiftom má akési hranaté chrómové rámiky, čo vyzerá trochu lepšie.

No a ešte je tu kauza farba. Červená Ruby Red stojí 890 eur. Normálna metalíza vychádza 650 eur. Rozdiel 240 eur však stojí za to. Červená je na S-Max najlepšia. Vieme to preto, že sa naozaj geniálne fotila!

Samé superlatívy

Začneme priestorom. Všade ho je veľa. Predné dve sedadlá priamo kráľovsky veľa, stredné tri sú tiež výrazne nadpriemerné a sťažovať sa nebude nikto. A ak nemáte sedemmiestnu verziu, tak kufor je úplne obrovský. O veľa menší nie je ani v prípade dvoch sedadiel v kufri. Kufor je stále taký obrovský, že v ňom dokážete preplieniť (trademark: vymeniť plienky) kojenca.

Na otvorenie kufra stačí zamávať nohou pod nárazníkom. Pri plných rukách geniálna vymoženosť. Ale pri naťahovaní sa na druhý koniec naozaj obrovského batožinového priestoru sa môže stať, že spustíte nohou mechanizmus zatvorenia. A verte, že v tom momente máte trochu problém, lebo elektromotory sú naozaj silné a zastaviť ich je reálny problém. Nakoniec ich zastavíte, ale už tú chybu nebudete nikdy opakovať, lebo pripomína súboj titanov.

Po sklopení stredného radu sedadiel, čo sa dá elektromechanicky stlačením tlačidla v kufri, vznikne naozaj dlhá plocha. Dá sa ľahko využiť pri kempovaní miesto stanu, či na prevoz… Čo je vlastne také dlhé? Skriniek z obchodu napríklad. Alebo rebrík, alebo kanalizačná trubka. Len v tomto aute vám bude ľúto vôbec niečo špinavé prevážať. Také je dobré.

Edit od Adam Slobodník – Automotive photo

S-Max AdamSL edit

Najzábavnejšie miesto je pred vodičom. Na jazdu sa dostane, ale vodič má pred sebou displej miesto ukazovateľov, takže môže mať rôzne informácie pred očami. Ak nechcete, môžete tam mať len ručičky klasické. Druhý displej v strede je dotykom ovládaný a treba ho pochopiť a naučiť sa stláčať softvérové tlačidlá. Systém vychytaný, ale najmä ak auto stojí. Triafanie na horšej ceste môže znamenať problém. Ak to nepôjde, tak skúsite ovládanie hlasom. Tlačidlo na volante spúšťa funkciu, hovoriť musíte po anglicky. Všetko je znova logické, len niekedy už pošlete tetu kade ľahšie a skúsite znova tie softtlačidlá. Najväčší problém celého informačno-zábavného systému je, prekvapivo, radenie MP3. Nevyužíva radenie adresár-súbor, ale dáva podľa abecedy všetky súbory na USB. USB inak pcháte do úzkeho priestoru, kde býval kedysi popolník, čo chce tenké ruky a cvik.

Ford myslel aj na odloženie mobilu. Teda nemyslel, ale môžete ho hodiť do skutočne hlbokého držiaka nápojov. Má výšku iPhone 6 a k tomu 4 centimetre naviac. Na to Ford pribalil znižujúci prvok, aby ste tam náhodou pohár z McDonaldu neutopili úplne. Brutálne hlboká schránka je aj pod lakťovou opierkou. Ruku tam strčíte až po lakeť, takže je to lakťový odkladací priestor!

Zábava s MPV?

Kultivovaný motor 2,0 TDCI sme už mali v Mondeu. S-Max má o približne 150 kíl viac. Ale agregát karosériu rozbieha celkom svižne. Ani za svoje služby veľa nepýta. Skončili sme so spotrebou okolo siedmich litrov, ale s drvivou väčšinou diaľnic. V prípade ľahkej, teda ultraľahkej, nohy sme zvládali aj prvé číslo 5. Druhé bolo 2. Pre kompletnosť, 5,2 pri prevádzke dedina-mimomesto normálnymi rýchlosťami.

Pohon AWD, čiže inteligentnú štvorkolku nezapnete natvrdo. Nie je na to žiaden prepínač. Prenos sily môžete sledovať na displeji v ľavom kruhu. iAWD každých 16 milisekúnd údaje o vozidle a tomu prispôsobuje rozdelenie krútiaceho momentu. Aj S-Max je primárne predokolka a zadná náprava sa pripája multilamelovou spojkou. Vraj AWD pridáva 75 kilogramov. Toľko teória.

V praxi je to celkom zábava. Na snehu najskôr ide veľké MPV trochu do nedotáčavého šmyku. Ale v momente sa presunie polka výkonu na zadok a ten odhodí jemne do boku. S veľkým rodinným MPV sme zábavu vôbec nečakali. Ale blbnúť na snehu sa dá s väčšinou štvorkoliek. Len S-Max to zvláda takým neohrabano-šarmantným štýlom, že sa budete musieť usmievať stále.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ani suché cesty nie sú nuda. Keď má otec rodiny deň voľna, zavezie decká do školy, ženu do práce a ide domov. Vtom si spomenie, že túto cestu vymetal ako mladík s rýchlym hothatchom. Pravá noha celkom oťažie a dostáva sa do rýchlostí, ktoré nie sú vysoké na MPV, sú vysoké aj na osobné auto. Zo vzorného vodiča je zrazu rebel, kým na neho nezačne poľovať výkonná moc štátu. S-Maxu v zákrutách pomáha pripájanie pohonu zadných kolies. S-Max umne maskuje to, koľko idete a aj to, koľko sám váži. Agilné MPV? Definitívne!

Celkovo možno bude chýbať pár kilowattov. Len tu nastáva problém. Manuál je vynikajúci. A pri výkonnejšom motore je AWD kombinované iba s automatickým dvojspojkovým PowerShiftom. Takže stačí aj 110 kW (150 k). Ani nebudete potrebovať adaptívny tempomat. Hlavne, že máte jeden z najlepších podvozkov, ktoré sú v MPV.

Najšportovejšie MPV

Zoberte sedem miest, neviete, či náhodou nebudete potrebovať dve extra miesta. Ale podvozok je s osemnástkami fantastický, cena je prijateľná (36 tisíc), LEDky úplne najlepšie! S-Max asi korunujeme najzábavnejším MPV na trhu (Espace s 4Control je už crossover). V ničom nebola taká radosť za volantom. A začína už od 25 490 eur. Reálne však odporúčame verziu ako sme testovali. Aj s červenou farbou. Nič jej nechýba. A možno by sme niečo aj oželeli, ale inak je práve toto výborná voľba pre prácu, rodinu, či kombináciu oboch prostredí.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Ford S-Max 2,0 TDCI AWD Titanium X

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 350 Nm pri 2000-2500 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4796 mm
Šírka 1916 mm
Výška 1658 mm
Rázvor osí kolies 2850 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1784/2590 kg
Batožinový priestor 700/2200 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 196 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,1/4,9/5,4
Emisie g CO2/km 139