Test Ford Fiesta 1.0 EcoBoost SCTi Red – Diétne eSTéčko

Staré známe porekadlo hovorí, že keď niečo chodí ako kačica, kváka ako kačica a vyzerá ako kačiča, asi to skutočne bude kačica. Avšak, výnimka potvrdzuje pravidlo. Nami testovaný Ford Fiesta síce vyzerá takmer ako ST, jazdí tiež podobne ale predsa to ST nie je. Ide o limitovanú edíciu Red&Black a už z názvu je jasné, aké farby budú dominovať. Farba karosérie teda môže byť buď červená, alebo čierna, my sme mali tú česť s tou prvou.

Výrazne extrovertný ostročervený lak „Race Red“ púta pozornosť hneď na prvý pohľad. O to viac, keď k nemu pridáte ešte kontrastné čierne 17-palcové disky kolies a strechu aj spätné zrkadlá rovnakej temnej farby. Mimochodom, škoda je že sedemnástky disky dostanete iba ak si za ne priplatíte. Niet ale divu, že táto Fiesta je veľmi ľahko zameniteľná so svojím silnejším súrodencom ST ktorému minimálne vizážou zdatne konkuruje.

Súčasťou výbavy limitovanej edície Red&Black sú okrem iného aj športové nárazníky, decentný zadný spojler či LED svetlá s funkciou denného svietenia. Trochu zamrzí absencia koncovky výfuku a naopak prítomnosť dlhého prútu antény narúša estetický dojem. Fiesta sama osebe je dizajnovo pekne navrhnutým malým autom a pokiaľ sa jej krivky karosérie ešte zvýraznia, tak ako je tomu u tejto limitovanej edície, výsledok musí byť výborný.

Športový duch sa nezaprie ani v interiéri. Červená tu nedominuje, ale vkusne dopĺňa čierny interiér. Možno ju nájsť na bokoch športových sedačiek, ktoré hodnotíme veľmi kladne, ale taktiež prešívanie volantu či radiacej páky je vyhotovené z červených nití. Nič gýčové, ale príjemne osviežujúce celkového ducha interiéru. Lesklý čierny plast, z ktorého je vyhotovený stredový panel,  vyzerá na pohľad pekne a ani nepôsobí lacno ako to u obdobných materiálov často býva. Tradičným problémom však môže byť odolnosť voči škrabancom a odtlačkom prstov. Audio Sony odvádza svoju prácu veľmi kvalitne a po praktickej stránke na tom Fiesta tiež nie je zle, keďže do odkladacieho priestoru vo dverách vojde aj 1,5-litrová PET fľaša.

Drobná výčitka smeruje na adresu klimatizácie, za automatickú si musíte priplatiť a naviac, jej ovládanie pôsobí labilne a nepresne. Naviac jej vzhľad tiež nepatrí medzi najatraktívnejšie. Celkovo sú v interiéri tri displeje – klimatizácia, veľký centrálny displej autorádia a malý displej medzi ukazovateľmi na prístrojovej doske. Ich čitateľnosť je síce fajn, odlišujú sa však grafikou čo pôsobí trochu rušivo. Naviac, údaje z klimatizácie sa zbytočne zobrazujú na dvoch displejoch súčasne. Ako celok je ale tento interiér príjemným miestom, športový multifunkčný volant je super, sedačky sú pevné a pohodlné a prevodovka má síce iba 5 stupňov, ale radí presne a pocit pri radení je dostatočne tuhý a negumový. Až prekvapivo veľa miesta majú k dispozícií všetci pasažieri, aj tí cestujúci vzadu. Za vodiča s výškou takmer 190cm si bez problémov sadne aj osoba dosahujúca 175 cm a nebude si búchať hlavu ani kolená. Na auto tejto kategórie vynikajúce!

Ako už bolo viackrát spomenuté, síce sa tvári trochu ako ST ale nie je to ST. A tak ani pod kapotou nemožno čakať 1,6-litrový turbomotor s výkonom 182 koní (134 kW). Pohonná jednotka tejto Fiesty má skromnejší objem, a to iba jeden liter rozdelený medzi tri valce. Benzínový 1,0 EcoBoost SCTI produkuje výkon 103kW/140 koní čo je pri danom objeme perfektná hodnota. Samozrejme, bez turba by to nebolo možné. Malá Fiesta je s týmto motorom viac než živá a v kombinácií s tradičným výborným podvozkom je o zábavu postarané.Dokonca aj zvuk motora, napriek tomu že má iba tri valce, je vo vyšších otáčkach správne namosúrený. Fordy mali vždy výborné prevodovky a tento model nie je výnimkou. Manuál vo Fieste ma síce iba 5 stupňov, presnosť je ale na vysokej úrovni, dráhy majú akurátnu dĺžku, ale samotná páka by možno mohla byť o niečo kratšia. Riadeniu sa tiež nedá nič vyčítať, je v ňom cit aj odpor, ktorý neunaví v meste, ale zároveň poskytne dostatok spätnej väzby pri dynamickejšej jazde na zakrútenej okreske.

Ako už bolo spomenuté, malý jednolitrový trojvalec podporovaný turbom zo seba dokáže vyprodukovať 103kW/140 koní, v reči Nm 210. Výrobcom udávaná spotreba paliva by mala v kombinovanom režime predstavovať 4,5l/100 km, čo sa nám, úprimne priznávame, nepodarilo dosiahnuť a pohybovali sme sa zhruba okolo hodnoty o liter vyššej. Pri veľmi asketickom zaobchádzaní s plynovým pedálom sa možno dá dostať pod hranicu 5 litrov, my sme sa o to ale ani nepokúšali. Každopádne, 5,5 l/100km nie je vzhľadom k výkonu a podmienkam testu vôbec zlá hodnota.

Základná cena tejto špeciálnej červenej Fiesty začína na sume 14 990 eur. Za svoje peniaze dostanete atraktívne vyzerajúce a netuctové mestské presúvadlo ktoré celkom schopne príležitostne zasupluje aj úlohu hothatchu. Avšak, hothatch v pravom slova zmysle to nie je. Tým je až jeho drahší súrodenec, model ST. A tu sa dostávame k zásadnej otázke. Nami testovaný model bol ocenený sumou o niečo vyššou ako 17 000 eur, ST v takmer identickej výbave stojí 20 990 eur. Ktoré z nich dáva viac zmyslu? Odpovedzte si sami, my sa ale prikláňame k tej druhej možnosti.

Kombináciu Fiesty a litrového EcoBoostu sme už testovali v dvoch verziách:
Fiesta 1,0 EcoBoost 125 k
Fiesta 1,0 EcoBoost 100 k PowerShift

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost SCTi Red&Black

Motor R3 benzín
Objem 998 cm3
Výkon 103 kW (140 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 210 Nm pri 4000 ot/min
Prevodovka Manuál 5 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 3969 mm
Šírka 1978 mm
Výška 1495 mm
Rázvor osí kolies 2489 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1550/1550 kg
Batožinový priestor 276/960 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 201 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,6/3,9/4,5
Emisie g CO2/km 104