Mustang Mach-E

Test Ford Mustang Mach-E RWD: Aj zimu zvláda bez problému

Výrazný prelom Fordu na trhu elektrických áut prichádza práve s modelom Mustang Mach-E. Je to aj napriek tomu, že veľa ľudí nevie modelu prísť na chuť. Je to z dôvodu, že si myslia, že Mustang má byť len jediný a to konkrétne benzínový a športový. Ale asi to tak nie je, lebo toto auto potvrdzuje, že dokáže zaujať aj napriek pôvodnému prejavu nevôle pri predstavení. Vlastne je to normálny schopný elektromobil bez kompromisov a dokonca s veľkou baterkou.

A druhý fakt je, že už sme v redakcii jeden Mustang Mach-E mali. Bol červený a mal pohon všetkých štyroch kolies. Tento je iný. Nie, nie je to GT, je to niečo iné, niečo, čo má najväčší dojazd zo všetkých verzií Mustang Mach-E. Má síce nenápadnú farbu, ale má obrovskú batériu a dojazd, ktorý by mohol kľudne atakovať veľa vozidiel so spaľovacím agregátom. Lenže do karát mu nehrajú zimné podmienky, spotreba je v studenom období trochu vyššia.

Mustang Mach-E má štýl, ktorý pripomína kupé

Ak by ste chceli auto, ktoré by malo siluetu SUV kupé, pritom bolo elektrické a za rozumnú sumu, tak máte výber celkom široký. Veď si môžete vziať niečo z koncernu VW, alebo môžete siahnuť priamo po tomto vozidle. Mustang Mach-E je jednoznačne SUV kupé a dokáže predvádzať línie, ktoré majú pripomínať pôvodný model s menom Mustang.

Aj keď niektorí hovorili, že elektrická verzia by nemala ani jesť meno Mustang, mala by byť iba Mach-E, je to len z polovice pravda. Veď má prednú masku, ktorá jednoznačne hovorí niečo o príbuznosti ku druhému modelu, rovnako tak svetlá vpredu aj vzadu. Zadné sú dokonca viac podobné modelu Mustang ôsmej generácie. Nie tej siedmej, ktorá sa ešte stále predáva u nás. Nech sú zlé jazyky akékoľvek, Mustang Mach-E vyzerá stále dobre a stále schopne. Má úplne inú charizmu, ale má ju. Teoreticky, z hľadiska dizajnu, nechýba vôbec nič.

Mustang Mach-E

Biela farba je na takto veľké auto vhodná a tvári sa, že je vozidlo viac eko ako ktorékoľvek iné prevedenie. Biela je predsa farba čistoty, nie? Ďalším faktom ale je, že sivé disky extrémne zanikajú. Sú vizuálne menšie ako tvrdí realita a tiež farbou nesedia do celkového bieleho konceptu. Veď toto auto má v ponuke aj disky s prvkami bielej farby, ktoré dokážu lepšie vytvoriť celok ako kombinovať dva druhy v celkovom kontexte. Nebudeme si klamať, najlepšie na Mustangu vyzerajú disky s pôvodom vo verzii Mustang Mach-E GT.

Čo teda spraviť aby Mustang vyzeral najlepšie ako sa dá? Jednoducho to, že zvolíte rovno najvýkonnejšiu a najdrsnejšiu verziu, ktorá má čiernu masku v prednej časti. Nie je to maska chladiča, lebo chladič tam nemá čo hľadať. Vtedy získate trochu agresívnejší bodykit, ale aj väčšie zliatinové disky. Akurát to už nie je konkurencia bežným elektrickým vozidlám v danej triede. Ak nechcete GT, ale dojazd, tak je zjavne tento Mustang Mach-E RWD správna voľba, akurát s inými kolesami.

Priestor? Áno, veľa

Tento kus s označením výbavy Premium má v príplatkovej výbave za 1 750 eur aj presklenú panoramatickú strechu, ktorá do interiéru prináša určitý druh svetla. Otázka je, ako to je v lete, lebo nemá žiadne zatemnenie. Ak áno, tak som ho jednoducho nenašiel. To však nevadí, zdá sa, že strecha funguje vynikajúco aj napriek tejto absencií. V interiéri sú príjemné tepelné podmienky a tiež svetelné v každom jednom nastavení slnečnej sústavy.

Ale to je iba jedna z častí interiéru. Predné sedadlá sú široké a komfortné, tu sa nehráme na športové nasadenie, lebo toto je verzia Premium, ktorá má úplne iné zameranie. Tu to má byť o komforte. Tomu sú prispôsobené nielen nastavenia podvozku, ale aj samotná výbava interiéru. Čierne kožené sedačky sú znova stávka na istotu, ale vlastne sa v nich sedí dobre aj vpredu aj vzadu. Vzadu je naviac celkom rozumne veľa priestoru. Až prekvapivo, vzhľadom na samotný tvar karosérie. Dokonca tu nezaváži ani skosená strecha SUV kupé. Aj napriek padajúcej línii je na hlavu miesta dosť. A na kolená je ho ešte viac. Dokonca podlaha hovorí v prospech trojice pasažierov, je úplne rovná. Toto auto je rovnako veľké, možno ešte interiérovo trochu väčšie ako Ioniq 5 od Hyundaiu.

Mustang Mach-E

A ešte v aute ostáva aj kufor, ale ten je už skôr priemerný. Má objem 402 litrov a zase má rozumne navrhnuté tvary. Lenže ešte sto litrov máme pod prednou kapotou. Kľudne sa ale vráťme dopredu do vnútra. Predné sedadlá majú vyhrievanie a sú teda pohodlné, to sme si už povedali, ale prístrojová doska nemá nič spoločné s akýmkoľvek iným Mustangom. Má malý displej pred vodičom, ktorého najväčšia chyba je, že je absolútne neupravovateľný.

Má síce peknú pikošku s nápisom Ground Speed, ktorá nie je úplne bežná, ale ak na ňom chcete niečo iné ako tam aktuálne je, tak vlastne máte trochu smolu. Máte dojazd, máte znázornenie funkcie asistenčných systémov a máte rýchlosť, prípadne rôzne pop-up okná, ktoré zobrazujú aktuálne správy z auta. Omnoho zaujímavejší stredový displej, ktorý má v sebe vsadené fyzické koliesko. Je na ovládanie hlasitosti a je výborné. Trošku ťažšie budete triafať vyhrievanie sedadiel na krajoch, ale dá sa aj to. Celkovo je displej veľmi dobre spravený, reaguje rýchlo a po 4 dňoch už zistíte aj logiku, s ktorou funguje.

Len aby ste sa potom dostali z auta. Kľučka umiestnená vo dverách, v mandle je celkom neštandardné riešenie, ktoré nováčikov môže zaskočiť. Ale ak už ste sa dostali cez otvárací bod zvonka dnu, pomocou odsúvacieho mechanizmu, tak toto zvládnete hravo. O pôvode vozidla hovorí ešte aj číselník na dverách vodiča zvonka. V podstate si môžete vnútri zamknúť kľúče a dostať sa do interiéru cez kód. Toto je ideálne plážové vozidlo!

Jeden motor pre Mustang Mach-E stačí

Je ťažké vybrať si, ktorá verzia je tá optimálna. Niekto určite uprednostní štvorkolku, ale ja nie. Ja by som šiel buď do vrcholného GT, ktoré má šialený výkon, alebo práve do tejto verzie s veľkou batériu a pohonom iba zadnej nápravy. Prečo? Lebo má najväčší dojazd zo všetkých. Ford tvrdí že, že v ideálnych podmienkach má spotrebu 16,5 kWh na 100 km a batériu s kapacitou 98,7 kWh. Takže na nabitie má prejsť kľudne cez šesťsto kilometrov.

Lenže počas testu rozhodne nepanovali ideálne podmienky. Zima, hnusné počasie, ani psa by von nevyhnal, nieto ešte koňa. Mustang Mach-E si ale s týmito všetkými poveternostnými vplyvmi dokáže poradiť veľmi dobre. Dokonca mám pocit, že funguje ešte lepšie ako so štvorkolkou. Tú som mal presne rok dozadu tiež v trochu menej priaznivých podmienkach. Prečo funguje lepšie teraz? Pneumatiky!

Mustang Mach-E

Tentoraz je Mustang Mach-E obutý na Michelin Pilot Alpin 5, kdežto rok dozadu som mal Nokiany. Tie trochu zvyšovali spotrebu, hučali a na ceste, či už suchej, alebo mokrej až také extrémne dobré výsledky nepodávali. Preto mám pocit, že zadokolka s dobrým obutím, teda s o niečo lepším, lebo Nokian vôbec nie sú zlé pneumatiky, dokáže omnoho viac. Naladenie podvozku nie je úplne komfortné, stále predvádza náturu športového vozidla. Nastaviteľný podvozok Magneride je dostupný len pre GT, ale ako all-rounder je Premium MAX so zadokolkou nastavený zjavne ideálne.

Ďalším bodom do skladačky je motor. Reálne však jazdí za 20 kWh na 100 km v zime, bez použitia diaľnic. Diaľnice tento priemer zvýšia na 23 kWh, pričom 26 kWh je taká priemerná hodnota výlučne diaľnic. Na nabitie tak v zime prejdete riadne cez 300 km, takmer ku štyrom stovkám. Málo? Nemyslím si. Je to presne toľko, čo môžete očakávať od vozidla, ktoré musí zahrievať nielen posádku, ale aj batériu. Na jar a na jeseň by som si určite na počítadle dojazdu pozrel omnoho vážnejšie a vyššie hodnoty.

Oplatí sa!

Ak potrebujete elektrické vozidlo a chcete niečo s veľkým dojazdom, tak toto môže byť správna voľba. Je to z dôvodu, že práve Mustang Mach-E s pohonom zadnej nápravy má obrovskú batériu, vlastne aj obrovský dojazd, stále rozumnú spotrebu, výbornú výbavu a v takomto prevedení stojí 65 370 € aj s príplatkami. Jeho základná cena je 59 690 €, ale naviac je balík s niektorými doplnkami. No a máte Mustang. Síce elektrický Mustang Mach-E, ale stále je to Mustang. Je to auto, ktoré vás dokáže prekvapiť razantnou jazdou v režime Untamed a nízkou spotrebou v režime Whisper.

No a je tento Mustang Mach-E stále Mustangom? Áno je, je to zadokolka, výkonná, je to taký Mustang s ecoboostom, ale bez spaľovacej časti. Dokonca ani pri najšportovejšom režime nedáva extrémny kopanec, všetko prichádza veľmi jemne a absolútne bez šialených návalov. Mustang Mach-E s pohonom zadnej nápravy predvádza, že dokáže vlastne všetko.

Ford Mustang Mach-E Premium MAX RWD

Motor

Elektrický

Kapacita batérie 98,7 kWh (88 kWh netto)
Výkon 216 kW/294 koní
Krútiaci moment 430 Nm
   
Prevodovka

Automatická (jeden stupeň)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4713 mm
Šírka 1881 mm
Výška 1624 mm
Rázvor osí kolies 2984 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 2160 kg/520 kg
Batožinový priestor 408 l vzadu, 100 l vpredu
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,0 s
Spotreba (kWh) 16,5 kWh /100 km
Dojazd 610 km