Áno, keď Ford oznámil, že nový Mustang bude elektrický, tak bolo veľa priaznivcov pôvodného modelu zhrozených. Lenže vtedy automobilka neoznámila, že Mach-E bude úplne nový a iný model. Bude tým, čo by sa mohlo z Mustangu vyvinúť v súčasnej celkom šialenej a divnej dobe. Okrem neho však Ford ukázal aj ďalšieho pokračovateľa tradície 8-valcových Mustangov, takže je vesmír v poriadku.
Výrazným bodom, ktorý prispel do diskusie je, že veľký crossover stále nesie tradičné športové meno. Diskusií o tom, či by mal, alebo nemal, je na každom rohu veľa a áno, spočiatku koník na maske elektrického auta vyzerá nepatrične, ale reálne dáva zmysel. Veď ako inak preraziť s takýmto elektrickým autom, ktoré nie je lacné, napríklad v Amerike? Práve tu je prístup naozaj opodstatnený a veľmi ľahko pochopiteľný. Aký je teda elektrický Mustang pri bežnom používaní v chladných podmienkach neskorej jesene u nás?
Stále ma gény Mustangu
Je to elektromobil. Ale to ako sa správa má najmä v najdynamickejšom režime Untamed náznaky pôvodného charakteru originálneho kupé s pohonom zadnej nápravy. Aj tento Mustang dokáže trošku nakopnúť zadok a dokáže ísť bokom. Nie je to tak zdrvujúce ako v prípade kupé, či kabrioletu, ale aj tak zvláda buď vytvoriť úsmev, alebo jemný šok sprevádzaný čiastočným vydesením a potenciálne špinavým prádlom. Naozaj dokáže sprostredkovať tú nefalšovanú automobilovú brutalitu, ktorú predvádza originál. V takomto prípade je dostupný aj najvyšší výkon 258 kW (351 k), ktorý roztáča obidve nápravy, ale je mu jedno, že viac krútiaceho momentu a väčšia porcia smeruje, v spomenutom režime, na zadok.
Lenže takto jazdiť nie je možné celý čas a preto je fajn mať aj iné režimy. Ten základný ekologický má trošku priškrtený výkon a iné reakcie akceleračného pedálu. Avšak v ňom sa dá jazdiť každodenne a z monštra sa stáva nezáludné a príjemné auto na každý deň s celkom poddajným a komfortným podvozkom. V tomto režime je aj spotreba najnižšia z celého spektra jázd. Vlastne prepínate len medzi týmito dvoma režimami, normálny stredný a neutrálny takmer nevyužijete. Alebo druhá možnosť je, že nebudete riešiť režimy vôbec, iba ten normálny. Všetko je na konkrétnom používateľovi, ja som mal športový a ekologický, nič iné.
Pri ekojazde sa dá s Mustangom Mach-E dosiahnuť spotreba medzi 16 a 17 kWh na 100 km. Avšak tu prichádza jeden mierny zádrhel. V zime sa auto celkom dlho zahrieva a počas toho má dosť vysokú spotrebu. Z toho vyplýva aj celkový dojazd. Automobilka udáva, že táto alternatíva má takmer najväčší akčný rádius zo všetkých, ktorý je podľa meraní v režime WLTP až 550 kilometrov. Aká je teda realita? Po diaľniciach bez problému zvládnete viac ako 350 kilometrov, mimo diaľnic viac ako 400 kilometrov. Reálne sa mi darilo jazdiť s priemerom 23 kWh na 100 kilometrov a to počas vzdialenosti takmer 1400 kilometrov celkovo. Väčšina z ciest však boli práve rýchlostné komunikácii, na ktorých som rozhodne motory nešetril. Šiel som štandardným diaľničným tempom, ktoré je u nás dovolené plus 5 km/h na tachometri.
Ako teda treba jazdiť, aby ste sa dostali na vzdialenosť danú režimom WLTP? To je jedno, na to, aby vám displej ukazoval, že prejdete ešte 550 kilometrov na plnú baterku sa proste nedostanete. Mne sa to teda nepodarilo, ale pritom som mal aj snahu jazdiť s nižšou spotrebou. Možno v teplejšom počasí, kedy by nebolo nutné toľko zohrievať interiér a batériu by Mustang Mach-E zvládol aj 500 kilometrov, ale v zime si treba vystačiť so štyrmi stovkami.
Aj zvonka je Mach-E stále Mustang
Čo robí Mustang Mustangom? Sú to široké blatníky? Je to charakteristická predná časť? Sú to charakteristické zadné svetlá s tromi segmentami? Ak ste odpovedali na všetko áno, tak aj Mach-E je pravým Mustangom. Má vpredu koníka, vzadu koníka, tak je to predsa jasné. Ďalšou vecou je počet dverí. A vlastne aj samotné stvárnenie vozidla. Tu Mach-E trochu deviuje od štandardu. Z klasického kupé sa teda vyvinulo štvordverové SUV kupé, ktoré je o niečo vyššie, ale stále nie príliš vysoké. Je to taký príjemný kompromis medzi jednotlivými druhmi karosérie.
Predná časť dostala do vienka adaptívne LEDkové svetlá, ktoré fungujú celkom schopné a jediné, čo prednej časti naozaj chýba je čierna maska chladiča. WTFLTP, akého chladiča? No, žiadneho predsa, veď toto je elektromobil, čo to táram. Maska prednej časti už nie je spätá s chladením. Vrcholná a najvýkonnejšia možnosť v ponuke modelu Mustang Mach-E má aj tento dizajnový prvok.
Veľkým šokom je otváranie dverí. Na stĺpiku vodičových dverí môžete vyťukať kód, na základe ktorého sa vám auto otvorí, ak práve nemáte pri sebe kľúčik, prípadne vám niekto neotvorí diaľkovým ovládaním. Pod vyťukávaním kódu sa nachádza malé tlačidlo, ktorým sa dá aktivovať samotné otváranie. To prichádza s veľmi zaujímavým princípom. Po stlačení sa aktivuje otvorenie zámku a malý odtláčací prvok na dverách, ktorý ich jemne pootvorí. Predné dvere sú vybavené raketovými držadlami, ktorými je možné celé otváranie dokončiť. V prípade zadných dverí však raketový držiak absentuje a po odtlačení treba dvere chytiť za samotný rám okna. Je to veľmi neštandardné a špecifické riešenie, ale vyzerá funkčnejšie ako mikrospínače na otváranie amerických áut spred pár rokov (10 a viac). Amerika už v roku 2006 totiž využívala podobný systém otvárania na Chevrolet Corvette a tam to rozhodne nebolo také jednoduché ako má Mustang Mach-E.
Na bočnej časti vidno, že toto nie je verzia s maximálnym športovým potenciálom, lebo má relatívne malé zliatinové disky. Relatívne malé znamená, že majú stále obrovský priemer 19 palcov, ale aj profil gumy ostáva celkom slušný. Pokračovanie do zadnej časti ukazuje svetlá, ktoré zdedila aj nová generácia štandardného Mustangu. Aj v tomto prípade sú strieborno-biele a ukazujú farby až po zapnutí samotných svetiel, alebo sekvenčných smeroviek.
Možno by Ford spravil lepšie, keby meno Mustang vypustí, ale potom by sa o aute nerozprávalo tak veľa. Práve vďaka použitiu slávneho mena sa vozidlu dostalo dostatočného priestoru v médiách a v krčmových bojoch o pravdu.
Mustang mach je vnútri viac Tesla
Interiér modelu Mustang má celkom rozumne veľký batožinový priestor, v ktorom je, pod podlahou, miesto aj na nabíjací kábel. Druhé také miesto na káble je ale aj v strednej časti, kde je tzv. frunk. Predný kufor má síce maličký objem, ale časť batožiny do neho viete dať. Pritom celkom šokuje, že automobilka aj do tohto malého priestoru umiestnila tlačidlo na núdzové otvorenie, keby sa v ňom niekto náhodou zavrie. Z pohľadu batožiny je teda všetko fajn aj pre rodinné cestovanie. Jeden člen rodiny sa predsa môže kľudne zbaliť ku prednej nabíjačke, ktorý to tak bude?
Rovnako fajnové je cestovanie aj z pohľadu vnútorného priestoru a plochej podlahy, ktorú zabezpečuje batéria. Hrúbku batérie vidno po otvorení dverí na vyššom priestore, ktorý pripomína Mercedes triedy A prvých dvoch generácií so sendvičovou konštrukciou podvozku. Batéria je naozaj celkom hrubá a preto na výšku nie je priestoru až tak veľa, avšak stále sa dá povedať, že ho nie je ani málo. Je to také normálne rodinné auto so zadnými sedadlami schopnými prijať dvoch, možno aj troch pasažierov.
To najlepšie miesto je však samozrejme pre vodiča a spolujazdca. V prednej časti najlepšie vynikne aparatúra Bang Olufsen a rozumne vyzerá aj usporiadanie displejov. Predok interiéru už nemá nič spoločné s pôvodným Mustangom, na ktorý z vonku bolo hneď niekoľko odkazov, ale vnútri je ich omnoho menej, veď prístrojová doska sa vôbec nepodobá. V prvom rade má naozaj masívny displej v strede, ktorý ma spodnú časť vyhradenú ovládaniu klimatizácie. Taktiež má cez displej pripnuté ovládacie koliesko na hlasitosť. Tento prístup je funkčný, displej rýchlo reaguje a systém SYNC4 je obdarovaný veľmi jednoduchým a znova intuitívnym prevedením, ako mali aj predchádzajúce generácie informačno-zábavného systému od Fordu.
Okrem masívneho stredového displej je jeden menší pred vodičom, pričom by sa dalo povedať, že takéto usporiadanie sa stáva štandardom pre všetky elektrické vozidlá. Pred vodičom menší displej, v strede obrovský a portrétovo situovaný. Pritom aj vyhrievanie sedadiel a volantu je možné ovládať výhradne cez displej, čo síce funguje, ale niekedy je menšiu plochu v rohoch ťažšie trafiť. Dôležitá je podpora bezdrôtového zrkadlenia telefónu, ktorý dokáže premietať svoje informácií na minimálne polovicu plochy zobrazovacieho zariadenia.
A teraz tiene
Mustang Mach-E je aj napriek svojmu vyššiemu prísunu energie z batérie veľmi schopným elektromobilom. Jediné, čo ho môže trochu spomaliť je cena. Koľko by ste odhadovali? 65? Toľko stojí základ so zadokolkou. 70? Určite bude drahší ako Enyaq RS Coupe, ale pohľad do cenníka hovorí, že táto výbava, tento konkrétny kus so všetkými príplatkami stojí 87 000 €. Za podobne veľký elektromobil to síce nie je extrémna suma, ale za podobnú je už aj základné BMW iX, ktoré má podobný dojazd s trochu menšou batériou. A tieto dva modely majú výrazný spoločný prvok, ktorým je kontroverzia. Jedno auto je kontroverzné kvôli názvu a druhé kvôli tvarom. Ak však chcete naozaj príjemný elektrický automobil, tak výber modelu Mustang Mach-E rozhodne neoľutujete. Má veľkú batériu a podporuje nabíjanie výkonom až 150 kW DC a 11 kW AC, v tejto verzii. A pritom má stále dosť divoké správanie na to, aby mohol legendárne meno nosiť. Čo na tom, že má dva a pol tony a karosériu SUV kupé.
Ford Mustang Mach-E AWD Premium
Motor |
Elektromotor |
Kapacita batérie | 98,7 kWh |
Výkon | 258 kW/351 koní |
Krútiaci moment | 580 Nm |
Prevodovka |
Automatická jednostupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4713 mm |
Šírka | 1881 mm |
Výška | 1624 mm |
Rázvor osí kolies | 2984 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2257/2690 kg |
Batožinový priestor | 402/1420 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,1 s |
Spotreba WLTP (kWh/100 km) | 18,7 |
Dojazd WLTP | 550 km |