Boj v strednej triede sa poriadne vyostril. Volkswagen prišiel s novým Passatom a Ford konečne dostal do sériovej produkcie Mondeo. Passat sme ešte neskúšali, ale podľa rôznych zdrojov mu búcha zadná náprava. Mondeo týmto netrpí. Za dva roky dolaďovania modelu sa podarilo spraviť auto, ktoré netrpí žiadnymi chorobami.
Už pri testovacích jazdách v Grécku sa nám Mondeo zdalo nadpriemerne dobré. Kým predchádzajúca generácia bola výborná, táto nová je ešte lepšia. Jedine rozmýšľame, či naozaj bolo treba, aby nové Mondeo bolo dlhé bezmála päť metrov.
Aston začína byť klišé
Príchod na parkovisko v turistickej oblasti Slovenska nám priniesol zaujímavý sluchový vnem. Od okoloidúcich zaznelo niečo na štýl, že „Hento vyzerá ako Aston.“ Celkom potešujúce zistenie hneď pri vystupovaní. Ale zase treba uznať, že dizajn sa Fordu podaril.
Pri výbere karosérie na test bola voľba jasná. Veď liftback pôsobí omnoho elegantnejšie a zároveň viac dravo ako kombi. Na celkovom vzhľade poteší najmä krásna modrá farba, ale pri proporciách akosi zanikajú disky. Zdajú sa maličké a pritom majú priemer 17 palcov. Dĺžka 4,87 metra by si zaslúžila aspoň o palec viac. Len pre porovnanie, sedan Audi A6 predchádzajúcej generácie (C6) mal na dĺžku len o 5 centimetrov viac a bol zaradený do vyššej strednej triedy.
V prednej časti, pri výbave Titanium, žiari maska chladiča s chrómovými lištami. Aj to pridáva na dojme exkluzivity auta. V súčasnosti k pocitu pomáha aj nízke rozšírenie auta. Kým Passatov je až príliš, Mondeo popri nich pôsobí ako tajomný rytier.
Pri liftbacku sa dá očakávať zvažujúca sa strecha. Klesá už od druhého stĺpika karosérie, čo pripomína modely kupé a evokuje dynamiku. Zadná časť päťdverového Mondea akoby prešla len evolučnými v porovnaní s predchodcom. Lenže bočný profil vyžaruje lepšie vyváženie tvarov.
Ale nech modrá vyžaruje akúkoľvek emóciu, volili by sme červenú s devätnástkami.
Najväčší kufor
Vnútro veľkého liftbacku ponúka naozaj kráľovské priestorové pomery. Začneme zo zadnej časti. Batožinový priestor má objem 550 litrov, čo je o 25 viac ako sedan a kombi. V praxi je naozaj obrovský. Po sklopení sedadiel to je až 1446. Tu síce stráca pri pohľade na kombi, ale aj tak je to naozaj veľa.
Bežný objem najviac zarazí dĺžkou. Keď máte niečo až tesne za sedadlami, tak máte problém to vôbec dočiahnuť. Jediný problém s kufrom bude jeho veko. Otvára sa aj s oknom, čo vytvára megaveľký otvor na nakladanie. Tienistou stránkou veľkého veka je otváranie v nízkych priestoroch. Garáže s výškou do 2,2 metra sú jeho nepriateľom. V nich môže prísť ku kontaktu. A aby sme nezabudli, nižší ľudia budú mať možno tiež problém so zatváraním. Tým odporúčame elektrické otváranie a zatváranie. Aj keď je tlačidlo na vrchu, kde nedočiahnu normálne, majú možnosť zavrieť stlačením tlačidla na diaľkovom ovládači.
Priestorové pomery na predných aj zadných sedadlách treba zhodnotiť tiež ako nadpriemerné. Jedine vysokí môžu jemne prichádzať do kontaktu so stropom hlavou. Ale to už musia byť naozaj giganti. Šírka auta zase zaručuje, že aj traja vedľa seba vzadu nebudú hromžiť.
Tvary prístrojovej dosky sú strohejšie ako doteraz a v testovanom aute nebolo ani príliš veľa tlačidiel. Tie suploval displej. Je riešený prehľadne a logicky, ale akosi na ňom výrazne zostávajú odtlačky prstov. Pre niektorých jedincov bude asi skôr lepšia verzia s tlačidlami, ktoré menej odpútavajú pozornosť.
Pocit výnimočnosti interiéru, kde ručičky ukazovateľov nahradili displeje, trochu naštrbujú jedine plasty na stredovej konzole. Nie sú zlé, ale hlboko vnútri máte pocit, že tu by malo byť niečo exkluzívnejšie. Teda aspoň podľa celkového dojmu z auta. Možno sme ale boli rozmaznaní tým červeným kusom s béžovými koženými sedadlami a rádiom Sony. To má síce rovnaké plasty, ale trochu iné rozloženie, čo vytvorilo iné vnímanie.
Stále TOP
Mondeo vždy v triede vytŕčalo ovládaním. Takže aj na novú generáciu sa čakalo s veľkými očakávaniami. Otázka znie, či ich naplnil, alebo sklamal. Môžeme si vydýchnuť, nový model jazdí bez akýchkoľvek výhrad.
Ted vlastne máme jednu výhradu. Na sedemnástkach s vyšším bočným profilom sa zdá, že auto je trochu menej predvídateľné. Palec, či dva naviac by situáciu zlepšili. To nič nemení na fakte, že v zákrutách sa Mondeo zdá ako menšie auto a poslušne a hlavne neutrálne zvládne naozaj vysoké rýchlosti. Podvozkom tak znova patrí na vrchol triedy.
O dynamiky sa staral agregát s objemom dva litre a čertovým palivom, naftou. Práve model s výkonom 110 kW (150 k) bude jednoznačne najpredávanejším. Aj 1,5 EcoBoost má neodškriepiteľné kvality, ale nafta zvláda aj nízku spotrebu. Bavíme sa o číslach v blízkom okolí piatich litrov. Pri naozajstnom sebazaprení by sme možno zvládli aj papierových 4,4 litra, ale skôr to vidíme na niečo cez 5. Výkonovo sa nie je na čo sťažovať a agregát umožňuje dynamickú jazdu, ale pri prezeraní cenníka jedno oko vždy bude ťahať výkonnejšia verzia s 132 kW (180 k). Aj slabší motor je spojený so šesťstupňovým manuálom s príjemným chodom a presnými dráhami. Takto to má vyzerať.
To, čo pri jazde v noci oceníte najviac sa skrýva za označením Ford Dynamic LED. PlneLED predné svetlá sú automatické, sami si prehadzujú diaľkové, sami sa prispôsobujú zákrutám. Natáčanie lúča je fakt dynamické a pri rozkývaní volantu vidno bleskové reakcie. Prepínanie diaľkových zase reaguje tak promptne, že nikoho neožiarite. Jasné, aj Peugeot 508 mal Full LED, ale tieto dynamické od Fordu by sme skôr prirovnali k systému od Mercedesu.
Aká je základná otázka?
Najviac nás počas celého testu trápila jediná otázka. Aké by bolo Mondeo, keby ho Ford začne predávať vtedy, keď ho predstavil? Teda pred dvoma rokmi. Na konci týždňa sme skonštatovali, že by bolo jednoducho bezkonkurenčné. Lenže počas tých dvoch rokov sa posunuli aj ostatné automobilky a boj sa tak vyostril. A to ešte treba spomenúť, že onedlho Renault predstaví novú Lagunu. Pri porovnávaní však skončíte vždy pri tom istom. Mondeo bude jedno z tých najlepšie ovládateľných áut v strednej triede. A to je dôležitejšie ako niekoľko véčiek v znaku, či iné nepodstatné detaily. Ford naozaj spravil výborné auto a ak by bolo už pred tými dvoma rokmi, tak by konkurenciu neohrozilo, ale rovno rozsekalo na kúsky a odseparovalo do adekvátnych kontajnerov. Na záver treba dodať, že základ Mondea s karosériou liftback začína na 22 980 eurách a v základe má päťročnú záruku (120 000 km).
Pri špecifikácii odporúčame práve liftback, s červenou a devätnástkami. Koža vnútri byť nemusí. A motor môže zostať 2,0 TDCi s výkonom 110 kW (150 k). Jednoznačne ale musí mať Ford Dynamic LED predné svetlá a osempalcový displej, teda aspoň pre nás.
Martin O. Gallery
Ford Mondeo liftback 2,0 TDCi Duratorq Titanium X
Motor | R4 |
Objem | 1997 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 3500 ot/min |
Krútiaci moment | 350 Nm pri 2000-2500 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4871 mm |
Šírka | 1852 mm |
Výška | 1482 mm |
Rázvor osí kolies | 2850 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | ?/? kg |
Batožinový priestor | 550/1446 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 215 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,1/4,0/4,4 |
Emisie g CO2/km | 115 |